Jump to content

Belysning. Led-lamper fra Biltema?


JePeKj

Recommended Posts

Jeg har byttet ut en del av glødespotene i båten med tilsvarende fra BT. Tror de kostet en hundrelapp stykket eller deromkring. Valgfri "krom" eller hvit plast rundt lysåpningen. Helt greie. Litt småpjusk med kabelskjøting da det ikke er allverdens plass i selve spotsokkelen. Lyset tenderer mot blått, så det egner seg dårlig til koselys.

Link to post
Share on other sites

Dere bør se etter spotter som er merket warmwhite, hvis dere vil ha "koselys" :tongue:

Det meste av hvitt-lys spotter har for høy kelvin verdi(k) til å bli behagelig lys for dem som har øyne som begynner å bli noen år. Hvis det er oppgitt, kan en verdi mellom 1500-3000 kelvin være greit til "rolig" belysning, lavere verdi, desto gulere lys.

Xenon-kit (til bil, båt osv) begynner som regel på 4500k, de som er meget blå har ca 6000kelvin. Når man kommer opp mot 8-10 000k så begynner lyset å bli lilla.

 

Finner led-lys på ebay for latterlige priser mot biltema og jula.

 

Ellers så er det litt individuelt hva folk liker av lys, og gjerne når man blir eldre så vil man ha lyset "roligere", ettersom øynene over tid utvikler seg i feil retning :headbang:

 

Har ikke testet biltema sine spotter, men har bestilt noe forskjellig fra utlandet. Verdt å bestille noen forskjellige å teste, for så å bestille det man trenger av det man liker best :yesnod:

Redigert av lite (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg var skikkelig skuffet over Biltema LED blåaktig farge og ikke koselig i det hele tatt. Etter litt research fant jeg ut at er det følgende man skal satse på: SMD LED, (gule prikker) i farge varm hvit.

 

Jeg har kjøpt disse LED til min båt og er skikkelig fornøyd. Mye lys i flott fargetone. Og med et pris på rundt 15 kroner/stk inkl. frakt er det helt uslåelig. Har også kjøpt SMD LED med 220 sokkel til bruk i stua. Funker utmerket. Fatter og begriper ikke at det skal være 10 gangen på prisen mellom kina og Norge.

 

Leveringstid fra kina er et par uker men de er jo billig og holder absolutt mål. Hold deg under 200 kroner per sending og du slipper fortolling. Jeg kjøpte 12 stk om gangen og det gikk helt fint. Det som er også kjekkt at de tåler +/- fra begge sider. Noe Biltema lyktene ikke gjorde.

 

Blant de 12 stk som jeg kjøpte var det en pære som hadde en enkelt LED-feil. Men til den pris er dette OK. Har akkurat bestillt en runde til.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Har et par slike.. http://www.biltema.no/no/Bat/12-V/Innvendig-belysning/Taklampe-3-x-LED/

Godt lys, men kraftig !!

 

Mvh

Pjolter

 

Men prisen med 400 kroner er jo helt hinsides. Dette her er sikker omtrent samme pæra.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

G4 sokkel er for lamper som bruker ellers de vanlige små halogenpærene på 10 eller 20 watt. Vanlig i mange båter (og f.eks noe Ikeabelysning). Min båt har G4 sokkel i alle lamper.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt disse LED til min båt og er skikkelig fornøyd. Mye lys i flott fargetone. Og med et pris på rundt 15 kroner/stk inkl. frakt er det helt uslåelig. Har også kjøpt SMD LED med 220 sokkel til bruk i stua. Funker utmerket. Fatter og begriper ikke at det skal være 10 gangen på prisen mellom kina og Norge.

 

Har du forsøkt å dimme disse? evt hvordan gikk det?

Link to post
Share on other sites

Nei, har ikke prøvd å dimme disse. Men det ver vel bare å prøve?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Tenker jeg skal bestille å prøve, jeg trenger noen slike som kan dimmes med "vanlig" dimmer uten å begynne å blinke(som noen gjør).

 

Koster jo ikke mange kronene, så sparer seg vell greit inn til bruk i hus. Koster ca det dobbelte av ei vanlig g4 pære i norge, varer ca 10 ganger lengre og bruker ca 10% så mye strøm. Jeg har MANGE g4 halogen pærer hjemme også :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kjøpte et slike: Med bryter

Dei var heilt greit lys av. Men bryteren lyser heile tida. Og dei kan ikkje "fjernstyres" fra anne bryter. Når du då slår dei på blir det bare lys i knappen, og man må trykke på hver spot.

 

Men, skrudde opp en på do, vips har man nattlys og belysning i ett.

 

Samme spot uten knapp hadde passet meg perfekt. Men finnes det?

Link to post
Share on other sites

Nå er ikke jeg på jakt etter en spot-lampe, men en lampett/leselampe som på bildet under. Jeg har ikke funnet noen brukbar LED-pære til den, og dessuten er den ikke særlig pen lenger. Og det nytter ikke å pusse den. Er det noen som har sett noe slikt i en butikk eller nettbutikk?

 

lampett2.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte et slike: Med bryter

Dei var heilt greit lys av. Men bryteren lyser heile tida. Og dei kan ikkje "fjernstyres" fra anne bryter. Når du då slår dei på blir det bare lys i knappen, og man må trykke på hver spot.

Vi har slike. Ett sett som vi bruker til teltbruk med solcellepanel, regulator og 12 Ah batteri; der har regulatoren "hovedbryter" for forbruk, og da slokker naturligvis de blå bryterbelysningene også. I cockpit har vi slike også, og der er det ingen hovedbryter så lenge forbruksbatteriet er tilkopla. Bryterne lyser hele tida, og det er en ganske liten strøm, så vi har latt det være slik.

 

Nå er ikke jeg på jakt etter en spot-lampe, men en lampett/leselampe som på bildet under. Jeg har ikke funnet noen brukbar LED-pære til den, og dessuten er den ikke særlig pen lenger. Og det nytter ikke å pusse den. Er det noen som har sett noe slikt i en butikk eller nettbutikk?

Båtbua i Fredrikstad har ihvertfall leselamper med LED, som vi har satt inn i stedet for slike som du hadde på bildet.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...