Jump to content

Best rigg for langtur


Google

Recommended Posts

Det tradisjonelle på langtur er jo masthead men det er vel nesten ingen som leverer det lenger.

En brøkdelsrigg er lettere å trimme mens på nyere turseilere så er forstaget nå så høyt at man uansett ikke klarer å bøye toppen og da er de i realiteten en slags masthead

Link to post
Share on other sites

For langtur, eller havturseiling som man kan kalle det, vil du ha en rigg som er solid, enkel å håndtere og som står støtt. Det er mye bølger ute på verdenshavene, og en moderne flatbunnet cruiser utsetter riggen for store belastninger når den banker i bølgene.

 

Min favorittrigg er en masthead med gjennomgående mast og doble undervant. Den bør ikke ha sparsomt med salingshorn. Helst bør den ha to forstag med rulleseil. En rullegenoa og en litt mindre og flatere kryssfokk for motvind/mye vind. Da kan du også lense med spridde forseil på en enkel måte. Har riggen babystag har den oftest checkstag som holder i mot babystaget og det er jo noe plunder å slakke stramme jibbe osv.

 

Det er fint å ha to forstag fordi forstaget gjerne ryker av utmattelse først. Sjansen for å beholde riggen oppe er større med to forstag. Det er også vanskelig å inspisere staget når det er rullesystem på det. Ulempen med to forstag er at det ene må kunne slakkes/strammes for å kunne velge det aktive staget stramt. Dessuten vil det bli umulig å krysse med genua uten å rulle inn og ut med mindre du ofrer rullesystemet på det indre staget og lar det være avtagbart. Brukte kryssfokker med kroker er jo lette å fåntak i om budsjettet er trangt.

 

Når det gjelder riggtrim kjøper jeg ikke argumentet om trimbarhet fordi forstagspenningen regulerer du med akterstagstrammeren på en mastheadrig. Mastebøyen mener jeg ikke er så relevant på en havturseiler fordi de fleste storseil uansett blir veldig flate når de reves.

 

En ulempe med gjennomgående mast er naturligvis at det må gjøres en jobb med å få det tett. Det er ikke umulig, men det må gjøres skikkelig en gang.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Hulda er utstyrt med masthead kutterrigg. Altså: Forstag helt til topps med rullegenoa, avtagbart kutterstag med selvslående hardvindsfokk (inn ved øvre saling), doble undervanter, doble overvanter, to salingshorn, lensestakler og doble akterstag. Masten står på dekk, eier vaksinert mot en hver form for lekkasje inn i båten. Storseilet er single line reef, går i sekk på bommen.

 

Følgelig synes jeg dette er best. Gammeldags riggform, har kommet mye nytt som sikkert er like bra.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...