Jump to content

Mobiltelefon (også) til båtbruk


Sjøtunga

Recommended Posts

Etter at min gamle Windows-phone (HTC Touch Cruise) begynte å oppføre seg litt i overgang merkelig kjøpte jeg en Samsung B2710 Xcover 271 som jeg fikk lyst til å tipse båtfolket om.

 

Den er vanntett (IP67) og tåler en støyt, den har GPS, internetbrowser og god (om enn liten) skjerm. Den er ikke noe for de som er avhengig av apper til å klø seg i hue og ræva med, men den fungerer helt utmerket som telefon, samt enkel internetbrowser og navigator (Google Maps). Den koster dessuten mindre enn halvparten av nærmeste konkurrent i segmentet rugged/vanntett mobiltelefon.

 

Den flyter ikke, men den har et øye på toppen som man kan feste en sånn nøkkelringkork i om man vil sikre seg mot katastrofe når den faller på sjøen.

 

Jeg har testet vanntettheten ved å legge den i et stort glass med vann og ringe til den. Det fungerte helt utmerket :thumbsup:

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Har en sånn en.

Den ser noe gammeldags ut, men det gjør jeg også. :rolleyes:

 

Du glemte å nevne

Har en forholdsvis god lommelykt.

I tillegg til GPS også kompass. kjekt å ha om alt annet i båten streiker.

Meget god batterikapasitet.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Har også en slik telefon. Godt fornøyd med den så langt, men oppdaget idag når jeg skulle overføre noen bilder fra telefonen til PC at den datakabelen med mini-USB i ene enden, som jeg har fra før (passer til fotoapparat og tidligere mobiltelefoner)ikke passet til denne telefonen. Mini-USB kontakten har en annen utforming. Noen som vet hvilken kabel jeg trenger og hvor jeg får kjøpt den?

Link to post
Share on other sites

Har også denne tlf. og er veldig fornøyd. Vurderte Sonim-mobil, men syntes det ble for ekstremt. Vanntett? Ja den virket både i og foreløpig etter å ha vært med en bukse i vaskemaskinen på 40gr i en times tid (3 mnd siden nå).

 

Også positivt at den har et ekstremt høyt lydvolum på ringetoner / meldingstoner. Nå kan jeg høre sms og anrop selv med motor, vind- og annen støy i båten.

Synes imidlertid at volumet på høyttaleren i en samtale er noe lavt i støyende omgivelser. Noen som vet hvor man får kjøpt f.eks. et bluetooth-headset som tåler litt og er gunstig mot vind/motorstøy?

 

Hafrsfjord : Kabel får du kjøpt på CA

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

CA = Clas Ohlson

Der har de også 12v-lader som passer til den, om du skulle greie å kjøre den tom for strøm. Kjekk å ha i båten.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå har Motorola lansert en Android smartphone som også er IP67-klassifisert.

 

LB-Motorola-Defy_212686c.jpg

 

Dermed burde det heller ikke for de som er avhengig av apper til å klø seg i hue og ræva med være nødvendig å bruke iCrap som verken tåler vann, vinter- eller sommertemperaturer... :thumbsup::rolleyes:

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...