Cannon Startet 17.Mai.2011 Del på Facebook Startet 17.Mai.2011 Har en Fram690 med 120 ah startbatteri. Hovedstrømbryter sitter på motor. Har nå kjøpt et 120 ah fritidsbatteri(forbruksbatteri)som skal stå ved siden av det originale, parallellkoblet. Det nye batteriet skal brukes til forbruk når motor ikke går. Ønsker å kunne lade begge eller et av batteriene ved motordrift. Spørsmål; 1) Er det greit å bruke Biltemas batteribryter for valg av batteri 1/2/1+2 ? (art. 25-877) 2) Kobler jeg denne bryterfunksjonen til - (minus)-siden av batteriene? 3) Kan jeg veksle mellom de 3 posisjonene mens motoren er i drift? 4) Kan et "skillerelé" (Biltema art. 25-230) brukes til samme funksjon, og hvordan virker i såfall det? 5) Kan dynamo, regulator og alt annet elektrisk beholdes som i dag? 6) Vil motor kunne startes med forbuksbatteriet alene? Hvis nei, vil det være skadelig å prøve? Takknemmelig for svar, og gratulerer med dagen alle sammen:) Hilsen Øystein Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
cheetah Svart 17.Mai.2011 Del på Facebook Svart 17.Mai.2011 (redigert) kan prøve å svare på noe og så får noen rette på meg om det er feil. 1. Går helt fint med den fra biltema, har montert en selv i min båt. Denne har jeg 2. Til + siden 3. Kan det. Bare ikke ta den i 0 posisjon mens motor er i drift. 5. Vet hva du har men går sikkert greit. 6. kan startes i nød men anbefales ikke til vanlig siden det kan komme spikerspenning fra motoren. vet ikke helt hva det kalles. Er lurt å holde forbruk og startbatteri fra hverandre. Håper det var til litt hjelp da Redigert 17.Mai.2011 av cheetah (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjeles Svart 17.Mai.2011 Del på Facebook Svart 17.Mai.2011 Svar på spørsmål 4: Ja. Se innlegg nr. 3 av "index" i denne tråden. Mye bedre enn en manuell bryter. Inspirert av beskrivelsen til "index", kastet jeg ut min manuelle bryter (som jeg alltid glemte å vri på) og moterte et relé i stedet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
egilwh Svart 17.Mai.2011 Del på Facebook Svart 17.Mai.2011 Jeg har droppet 1/1+2/2 bryter, da jeg glemte den et par ganger i forfjor og tømte startbatteriet... Nå har jeg felles - mellom start og forbrukbatterier og et VSR rele. Releet sørger for at startbatteriet først topplades. Når det når 13,7 V, så åpner det for lading av det andre batteriet. Det vil dessuten beskytte instrumenter koblet til forbruksbatteri mot "spiker" ved bruk av startbatteri (starting). I tillegg har jeg hovedbrytere både på + og -, både til start og forbruk for å være sikker på at jeg ikke har noe krypstrøm pga defekt utstyr når jeg forlater båten. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 17.Mai.2011 Del på Facebook Svart 17.Mai.2011 1) Er det greit å bruke Biltemas batteribryter for valg av batteri 1/2/1+2 ? (art. 25-877) For de som har vært her en stund kommer det vel ikke som noen overraskelse at jeg sier at svaret på dette spørsmålet er et klart 'Nei'. Det releet til Biltema er en langt bedre, enklere og sikrere løsning. Eller aller best, bruke et helt vanlig rele. Krever kun trekking av én ekstra ledning. Står endel om dette her: https://baatplassen.no/i/index.php/topic/17767-dynamo-og-lading-av-flere-batterier/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
26 Gimsøy Svart 17.Mai.2011 Del på Facebook Svart 17.Mai.2011 Hei. Nå har jeg en sånn Baterivelger (0-1-1+2-2)(ikke Biltema) i min båt som fungerer som hovedstrømsbryter. Har lyst og sette inn ett skillerele med 2 nye hovedstrømsbrytere 1 for start og 1 for forbruk, Blir dette riktg da? Så på koblingsskjemaet til Biltemsa rele 25-230 og da var det + til hovedbatteri og + til Hjelpebatteri Blir da Hovetbatteri det samme som Startbatteri? Tom H Sitér dette innlegget Min båt her på BP Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 17.Mai.2011 Del på Facebook Svart 17.Mai.2011 Hovedbatteri antar jeg er det batteriet som lades av dynamoen. Releet må føle spenningen på det samme batteriet ellers vil det aldri slå inn. Normalt vil dette være startbatteriet siden det er slik en motor normalt er koblet opp. En kabel fra dynamo til starteren og videre derifra til startbatteriet. Ulempen med denne løsningen er at all strømmen må kjøres gjennom releet, for det er jo forbruksbanken som må lades, startbatteriet er i praksis alltid fullt. Så en mulighet er å flytte dynamokabelen fra starter til forbruksbank. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
26 Gimsøy Svart 17.Mai.2011 Del på Facebook Svart 17.Mai.2011 Ingar: På bloggen din "Dynamo og lading av flere batterier" #1 fig 7 har du 1 dynamo og 2 batteribanker med + fra dynamo til + på forbruk og via rele til Start. Er det denne måten du vil anbefale i i en båt som bare blir brukt på småturer? Sitér dette innlegget Min båt her på BP Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 17.Mai.2011 Del på Facebook Svart 17.Mai.2011 Kommer an på hva som ligger i småturer. hvis det bare er snakk om ubetydlelig nedtapping av forbruk har det ingen praktisk betydning om du kjører strømmen gjennom releet. Er valget fritt er selvsagt det beste å ha en direkte forbindelse mellom dynamo og forbruk, uten noen brytere eller releer imellom. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 18.Mai.2011 Del på Facebook Svart 18.Mai.2011 Er det denne måten du vil anbefale i i en båt som bare blir brukt på småturer? Jeg har mitt BEP rele koplet på denne måten nå, og det fungerer utmerket. Men hva definerer du egentlig som småturer? Mitt rele kopler bankene sammen få minutter etter oppstart, med godt nedtappede forbruksbatterier tar det kanskje opp til 10 minutt. Om du kun bruker båten til korte dagsturer så har du vel knapt behov for forbruksbatteri i det hele tatt, men for de fleste av oss med snekke i alle fall så tar det fort en time eller to bare å komme seg ut av synsvidde fra hjemmehavna! Så da blir det nok lading uansett etter min erfaring... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
26 Gimsøy Svart 18.Mai.2011 Del på Facebook Svart 18.Mai.2011 Jeg skal ha min båt i Øyeren og da er det ikke lange avstander så det blir vel og kjøre ca 2 timer for og ligge rolig i flere timer med kjøleskap og radio i gang. Har ikke oversikten på hviken type batterier og hvor mange Ah dem er på men må regne meg ut ca forbruk ved og ligge rolig for og se om batteriene er store nok tenker jeg. Sitér dette innlegget Min båt her på BP Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 18.Mai.2011 Del på Facebook Svart 18.Mai.2011 (redigert) Du bør nok ha litt dimensjon på forbruksbanken (2-300Ah om du skal ha kapasitet til 3-4 dager), samt en landstrømlader for å toppe opp batteriene mellom turene. Men uavhengig av dette er det uproblematisk å ha forbruk som primærbank på skillereleet, startbatteriet får det det trenger uansett. Redigert 18.Mai.2011 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Cannon Svart 19.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2011 Dette er bare helt supert. Takk for kompetente svar og nyttig ny kunnskap for meg. Ser ikke bort fra at jeg kommer tilbake med flere spørsmål i samme tema....:) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hawthorne Svart 20.Mai.2011 Del på Facebook Svart 20.Mai.2011 Litt på siden, men jeg vil likevel tipse om at Yamaha's utenbordmotorer fra 150hk har mulighet til å lade to batterier samtidig. Bare å kjøpe ekstra ladekabel, og koble på egen ledning som ligger klar i fremkant av motoren. Vet ikke om andre merker har tilsvarende, men det er en elegant måte å få lading av både start- og forbruksbatteri(er) på. -Jørn Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.