Jump to content

Trenger råd ang montering av ekstra batteri


Cannon

Recommended Posts

Har en Fram690 med 120 ah startbatteri. Hovedstrømbryter sitter på motor. Har nå kjøpt et 120 ah fritidsbatteri(forbruksbatteri)som skal stå ved siden av det originale, parallellkoblet.

Det nye batteriet skal brukes til forbruk når motor ikke går. Ønsker å kunne lade begge eller et av batteriene ved motordrift.

Spørsmål;

1) Er det greit å bruke Biltemas batteribryter for valg av batteri 1/2/1+2 ? (art. 25-877)

2) Kobler jeg denne bryterfunksjonen til - (minus)-siden av batteriene?

3) Kan jeg veksle mellom de 3 posisjonene mens motoren er i drift?

4) Kan et "skillerelé" (Biltema art. 25-230) brukes til samme funksjon, og hvordan virker i såfall det?

5) Kan dynamo, regulator og alt annet elektrisk beholdes som i dag?

6) Vil motor kunne startes med forbuksbatteriet alene? Hvis nei, vil det være skadelig å prøve?

 

Takknemmelig for svar, og gratulerer med dagen alle sammen:)

Hilsen Øystein

Link to post
Share on other sites

kan prøve å svare på noe og så får noen rette på meg om det er feil.

 

1. Går helt fint med den fra biltema, har montert en selv i min båt. Denne har jeg

 

2. Til + siden

 

3. Kan det. Bare ikke ta den i 0 posisjon mens motor er i drift.

 

5. Vet hva du har men går sikkert greit.

 

6. kan startes i nød men anbefales ikke til vanlig siden det kan komme spikerspenning fra motoren. vet ikke helt hva det kalles.

 

Er lurt å holde forbruk og startbatteri fra hverandre.

Håper det var til litt hjelp da :flag_bp:

Redigert av cheetah (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har droppet 1/1+2/2 bryter, da jeg glemte den et par ganger i forfjor og tømte startbatteriet...

 

Nå har jeg felles - mellom start og forbrukbatterier og et VSR rele. Releet sørger for at startbatteriet først topplades. Når det når 13,7 V, så åpner det for lading av det andre batteriet. Det vil dessuten beskytte instrumenter koblet til forbruksbatteri mot "spiker" ved bruk av startbatteri (starting).

 

I tillegg har jeg hovedbrytere både på + og -, både til start og forbruk for å være sikker på at jeg ikke har noe krypstrøm pga defekt utstyr når jeg forlater båten.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

1) Er det greit å bruke Biltemas batteribryter for valg av batteri 1/2/1+2 ? (art. 25-877)

For de som har vært her en stund kommer det vel ikke som noen overraskelse at jeg sier at svaret på dette spørsmålet er et klart 'Nei'.

Det releet til Biltema er en langt bedre, enklere og sikrere løsning.

Eller aller best, bruke et helt vanlig rele. Krever kun trekking av én ekstra ledning.

Står endel om dette her: https://baatplassen.no/i/index.php/topic/17767-dynamo-og-lading-av-flere-batterier/

Link to post
Share on other sites

Hei. Nå har jeg en sånn Baterivelger (0-1-1+2-2)(ikke Biltema) i min båt som fungerer som hovedstrømsbryter.

Har lyst og sette inn ett skillerele med 2 nye hovedstrømsbrytere 1 for start og 1 for forbruk,

Blir dette riktg da? Så på koblingsskjemaet til Biltemsa rele 25-230 og da var det + til hovedbatteri og + til Hjelpebatteri

Blir da Hovetbatteri det samme som Startbatteri?

 

Tom H

Link to post
Share on other sites

Hovedbatteri antar jeg er det batteriet som lades av dynamoen. Releet må føle spenningen på det samme batteriet ellers vil det aldri slå inn.

Normalt vil dette være startbatteriet siden det er slik en motor normalt er koblet opp. En kabel fra dynamo til starteren og videre derifra til startbatteriet.

Ulempen med denne løsningen er at all strømmen må kjøres gjennom releet, for det er jo forbruksbanken som må lades, startbatteriet er i praksis alltid fullt. Så en mulighet er å flytte dynamokabelen fra starter til forbruksbank.

Link to post
Share on other sites

Kommer an på hva som ligger i småturer. hvis det bare er snakk om ubetydlelig nedtapping av forbruk har det ingen praktisk betydning om du kjører strømmen gjennom releet.

Er valget fritt er selvsagt det beste å ha en direkte forbindelse mellom dynamo og forbruk, uten noen brytere eller releer imellom.

Link to post
Share on other sites

Er det denne måten du vil anbefale i i en båt som bare blir brukt på småturer?

 

Jeg har mitt BEP rele koplet på denne måten nå, og det fungerer utmerket. Men hva definerer du egentlig som småturer? Mitt rele kopler bankene sammen få minutter etter oppstart, med godt nedtappede forbruksbatterier tar det kanskje opp til 10 minutt. Om du kun bruker båten til korte dagsturer så har du vel knapt behov for forbruksbatteri i det hele tatt, men for de fleste av oss med snekke i alle fall så tar det fort en time eller to bare å komme seg ut av synsvidde fra hjemmehavna! :lol: Så da blir det nok lading uansett etter min erfaring...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg skal ha min båt i Øyeren og da er det ikke lange avstander så det blir vel og kjøre ca 2 timer for og ligge rolig i flere timer med kjøleskap og radio i gang.

Har ikke oversikten på hviken type batterier og hvor mange Ah dem er på men må regne meg ut ca forbruk ved og ligge rolig for og se om batteriene er store nok

tenker jeg.

Link to post
Share on other sites

Du bør nok ha litt dimensjon på forbruksbanken (2-300Ah om du skal ha kapasitet til 3-4 dager), samt en landstrømlader for å toppe opp batteriene mellom turene. Men uavhengig av dette er det uproblematisk å ha forbruk som primærbank på skillereleet, startbatteriet får det det trenger uansett.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Litt på siden, men jeg vil likevel tipse om at Yamaha's utenbordmotorer fra 150hk har mulighet til å lade to batterier samtidig. Bare å kjøpe ekstra ladekabel, og koble på egen ledning som ligger klar i fremkant av motoren. Vet ikke om andre merker har tilsvarende, men det er en elegant måte å få lading av både start- og forbruksbatteri(er) på.

 

 

-Jørn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...