Jump to content

Kalesjen lekker som en sil etter impregnering


jo_no

Recommended Posts

Når jeg hadde kalesjebåter, leverte jeg inn kalesjen for vask og imregnering sånn ca. hvert 3. år til Maier i Stokke.

Stort sett tette kalesjer. Koseter litt mer, men slipper å irritere seg over lekasjer og en vet hvor en skal klage om det er noe galt.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

........... Silikonet forhindrer bommulskjernen inne i tråden å svelle. Over tid råtner også bomullen da den ikke får lufting. En sitter igjen med en tynn polyestertråd som ikke tetter lenger.

 

Låner denne tråden litt....

 

Ha fått sydd nye sømmer på sommerkalesja i høst. Bør jeg vente med å impregnere kalesja til den nye tråden har får vann og tid til å svelle opp? Holder det om jeg legger kalesja i bløt hjemme en dag eller to, la den tørke og så impregnere? Synes det er greiest å impregnere kalesja mens den er av båten. Legger den utover terrassen ( med en pressenning under ).

Link to post
Share on other sites

Jeg var ute for dette med at kalesja lakk som en sil etter impregnering. Jeg brukte Effex (Mener det er det den heter.) Påførte med rulle. Min teori er at den nye impregneringen løste opp den gamle slik at kalesja. Løsninge ble å behandle en gang til med Effex. Deretter ble den potte tett. Så mitt råd er å impregnere to ganger.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 1 år senere...

Kan selv varmt anbefale Stabil impregneringen. Har brukt den på 2 båter siste 3 årene, og resultatet er potte tett, samt at kalesjen får igjen litt av dybden i fargen. Vannet perler rett av. Jeg har impregnert mens kalesjen står på båten. Dårlig erfaring med å spraye på, men veldig bra når jeg bruker en såpefri svamp til å påføre med. Er kalesjen skitten vasker jeg først med lunket biotex vann, skyller godt, og impregnerer når kalesjen er helt tørr.

 

Her er bilde av kalesjen på gamlebåten rett etter behandling med Stabil. Synest resultatet ble veldig bra.

 

bilde

Redigert av NB870Ardea (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har god erfaring med Stabil. Sprayer på to-tre ganger i året og det holder bra. Unntaktet var da jeg hadde vasket kalesjen før fjorårssesongen. Da gikk det litt tid før det var tett. Om jeg hadde sprayet på for lite eller hva annet som var grunnen vet jeg ikke. Det ble tett etter å ha sprayet på et par runder til med kalesjen på båten.

Redigert av tilplan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vasker kalesjen med 30 grader biotexvann i badekaret, 3 runder med skylling. Biltema rulles på med minirulle og svamp. Tett, men sliter med mugg på innsiden. Usikker på om dette er måkekalesjen over eller sporer som har sittet igjen i stoffet fra tidligere. Noen som har provd boracol mot mugg på kalesje på innsiden ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...