Jump to content

Kalesjen lekker som en sil etter impregnering


jo_no

Recommended Posts

Kjære forum, hva har jeg gjort feil??

 

Kalesjen har ligget tørt i oppbevaring vintern gjennom. Visste at i år må jeg impregnere...

 

På med kalesja på båten, impregnerte med Seajet impregnering. Rullet på - spesielt på sømmene.

Tørker godt i to døgn; så kommer regnet.

Så skjer det: Kalesja lekker som en sil i sømmene....???

 

Hva har jeg gjort feil - bortsett fra å bruke feil impregnering..?

Skulle kalesja vært skikkelig våt først slik at tråden i sømmene kunne trutnet?

Vil sømmene i det hele tatt trutne med all den impregneringen som disse er satt inn med?

 

Hva må jeg gjøre? Fortviler litt i kveld :headbang: :headbang:

Link to post
Share on other sites

Den vil mest sannsynlig trutne over tid. Ellers har jeg ikke vært plaget med dette selv. Tipper du har brukt en silikonbasert impregnering? Jeg for min del foretrekker de uten silikon...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

På snekka mi sitter ei gammal kalesje som nok egentlig er klar for utskifting.

Har nå i to år brukt Stabil impregnering (selges bl.a. på Byggmakker) med veldig godt resultat. Senest i går kveld regnet det kattunger her hos oss, men kalesjen holdt helt tett. Vannet perler seg fint på duken :cool:

Link to post
Share on other sites

Imprignerte med den som Maritim selger som sin "egen". Har vell aldri hatt så våt båt noen gang.

 

Dette er litt merkelig ! Jeg opplevde akkurat det samme i helgen...Lakk som en sil ! Maritim sin boks av denne typen: http://www.maritim.no/batpuss/batpleiemidler/kalesjepleie/maritim-kalesjeimpregnering-750-ml

Kan det være at det er noe feil i produksjonen her ?? Jeg har imprignert mange kalesjer opp i gjennom, men aldri opplevd dette !

Link to post
Share on other sites

Den vil mest sannsynlig trutne over tid. Ellers har jeg ikke vært plaget med dette selv. Tipper du har brukt en silikonbasert impregnering? Jeg for min del foretrekker de uten silikon...

Ja, det hadde jeg også egentlig tenkt å gjøre men forhandleren jeg var innom i Kristiansand sa at alle inneholder mer eller mindre silikon og at Seajet selger de flere hundre liter av i året.

 

Hvilken vil du anbefale som ikke inneholder silikon?

Link to post
Share on other sites

Jeg pleier å bruke Seilmakerens, men denne gang fikk jeg ikke tak i den og måtte kjøpe Jotun sin nye i stedet. Jeg har tidligere også brukt Hempel sin med godt resultat. Ingen av disse inneholder så mye som en antydning silikon, så her må forhandleren din være feilinformert. Jeg har fått høre fra flere kalesjemakere at silikon ødelegger duken og gjør at tråden ikke trutner, så jeg holder meg konsekvent til de uten. Med godt resultat så langt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ja, var den jeg brukte som nødløsning nå i helgen ! Den funker men er håpløs å spraye på ! Hvitaktig melkekonsistens hvor mesteparten av sprayen vil andre steder enn på kalesjen :-)

Det tar lang tid før den trekker inn og er håpløs å få av hvis det renner på plastvinduene. (bruker vaselinolje på de)

 

PS. Jeg avventer svar fra Maritim på om de har fått noen klager på sin i år.. kommer tilbake om jeg får svar !

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det noen som har forsøkt Biltema sin imprignering?...........

 

For ett par år siden brukte jeg Biltema kalesjeimpregnering på vinterkalesjen. Var usikker på hvor mye som ville gå med, så jeg kjøpte tre flasker, det var rikelig, jeg brukte bare ca halvannen (liter?)flaske. Jeg satte resten, ca halvannenflaske i kjelleren (frostfritt) til senere bruk. Vinterkalesjen var pottetett hele vinteren (det regner jo mer enn det snør her på vestlandet). Da våren kom tenkte jeg at dette var jo ett godt stoff, så jeg brukte resten av Biltema impregneringen på sommer kalesjen. Om den ikke tålte å lagres vet jeg ikke, men "det silte" gjennom kalesja hele sommeren, da er det jammen ikke enkelt å vite hva en skal bruke :confused:

Link to post
Share on other sites

..... Jeg har fått høre fra flere kalesjemakere at silikon ødelegger duken og gjør at tråden ikke trutner, så jeg holder meg konsekvent til de uten. Med godt resultat så langt...

 

Tiltredes. Silikonet forhindrer bommulskjernen inne i tråden å svelle. Over tid råtner også bomullen da den ikke får lufting. En sitter igjen med en tynn polyestertråd som ikke tetter lenger.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Brukte Stabil sin nå i løpet av ferien. Sprayet bredt på alle sømmene da det dryppet litt 2 steder. Gjorde dette i tørrvær men trist å se at kalesjen ble helt grimete (den skulle være ufarget) og bulket nedover der impregneringen var brukt! Så kom regnværet! I løpet av en natt var det klissvått i båten rett under der impregneringen var brukt! Altså ikke bare i sømmene! Jada, den perlet både over og under duken. Virket som om vannet rant rett gjennom når forbindelsen først var oppnådd! Der hvor sømmene ikke var gått over var det fortsatt knusttørt!

 

Har aldri opplevd maken! Krefting (produsenten) hadde ALDRI hørt om dette før!

 

Har tidligere år sendt den bort til rensing og impregnering! Knuskttørr! Må forhøre meg med de imorgen! Iår vasket jeg kalesjen selv og impregnerte med godt resultat!

 

Det middelet jeg brukte da hadde ikke sånn perlende effekt! (Har selvfølgelig glemt hva det var! Noen som kjenner til et slikt produkt, som ikke perler?) Kalesjen blir tilsynelatende "våt" i regnvær men tørker fort etterpå! Dette foretrekker jeg da jeg unngår å rulle sammen våt kalesje med etterfølgende jordslag!

 

Historien er ikke slutt med dette! Kjøpte ett "nytt" såkalt godt impregneringsmiddel i Strømstad! Spraya godt på oppå der det lakk! Tror du at det hjalp? Nei! Like vått!

 

Lette etter ett annet produkt enn Stabil sitt, men produktene hadde ikke tilfredstillende innholdsfortegnelse, men alle flaskene luktet likt! Valgte til slutt ett på måfå, med, som sagt, negativt resultat!

 

Skylder også å fortelle om en kommentar jeg fikk ha jeg gikk rundt i Strømstadsjappa med Stabilimpregneringen! En nordmann så flasken i hånden min og kommenterte! "Driitbra middel, sikkert som banken, - vinner alle tester! Jeg har´e sjæl!"

 

Åja?

 

Mvh. Strawberry

Redigert av strawberry (see edit history)

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

Jeg hat aldri brukt noe annet enn Ship Shaip sin impregnering. Når dere skal impregnere så må dere spraye fra innsiden med en lavtrykksprøyte som er å få kjøpt på Biltema og blomsterhandlere og kanskje du kan knabbe konas sprayflaske som hun vanner plantene med.

Resultatet som beskrevet blir kjempebra og holder i flere år. Det negativet med ship shaipen er at det lukter sterk av den noen dager etter påføring. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte 3 flasker av maritim sin impregnering og tømte i en balje. Så la jeg havnekalesjen oppi og snudde og vendte til alt var vått. Lot det ligge en haalvtimes tid med vending innimellom. Hengte den opp og lot den tørke før jeg satte den på båten. Den lekker fremdeles som en sil, ikke bare i sømmene. Har den tynne helly tech kalesjen. Må vel bare kjøpe ny kalesje...

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ad innlegg 19. Jeg tok av kalesjen og skrubbet den på begge sider med varmt vann og tyktflytende grønnsepe. Skylte den godt, satte den på båten og lot den tørke. Impregnerte den deretter med spray (Swangs egen kalesjeimpregnering). Kalesjen er nå tett! Har bare testet den med vann fra vannslange. Blir spennede å se hva som skjer når dagsregnet kommer!

 

Konklusjon: Det virker som om "blandingen" av forskjellige impregneringer gjør at kalesjeduken blir som en sil!

 

Mvh. Strawberry

Redigert av strawberry (see edit history)

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

Min kalesje lekker også mye i år - impregnert med Maritim sin. Her tror jeg maritim sin rett og slett ikke gjør noen nytte i det hele tatt. Jeg impregnerte fordi jeg følte det var på tide (ca 5 år gammel), men den lakk ikke før impregneringen. Men det gjør den nå :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...