Jump to content

Hovedforskjeller og svakheter KAD 43/44/300 og D3/D4


Captain Chaos

Recommended Posts

Da det har blitt litt endringer i båttypen så vil jeg løfte denne og høre om noen har noen innvendinger om denne kombinasjonen og kanskje også tipse meg om antatt forbruk?

 

(Får holde båten hemlig til kontrakten er skrevet:))

 

Båten er 34 fot og har vekt på ca 6 tonn med utstyr

Motor er 2X KAD 300 (2005) og har en oppgitt hastighet på 38 knop. Litt usikker på betegnelse på drevene, men det er Duoprop

 

Jeg har prøvekjørt båten og syntes den var meget rask i plan og responsiv på gassen, men jeg har ikke prøvekjørt noe særlig i denne størrelsen før. Disse motorene har fått god pleie, og oftere en foreskrevet.(servicehefte) Aldri noe reperasjon eller tull med de. Gangtid ca 400 timer, ventiljustering er foretatt.

 

Meninger? Kan jeg gå for dette?

 

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv en Sea King 38 med 2 x KAD 44. Båten veier 7 - 8 tonn avhengig av nivå på diesel/ ferskvann etc. Den gjør 38 knop ved 3800 rpm, og kommer opp i plan på få sekunder. Kjenner meg overhodet ikke igjen i enkelte beskrivelser her om at disse motorene skal være trege i aksellerasjon. Har QL trimtabs, og disse er en medvirkende årsak til at båten kommer lett opp i plan. Ved 3000 - 3200 rpm har jeg 30 - 32 knop, og bruker da ca. 60 ltr diesel pr. time. Jeg hadde ikke hatt noen båt i nærheten av dette størrelsesmessig før jeg kjøpte den. Ble positivt overrasket over hvor lett den er å manøvrere med drev (i kombinasjon med baugthruster).

 

Har kun utført vanlig service på motorene, og har aldri hatt noen som helst problemer med disse. Er svært viktig å justere ventilene hver 200 timer. Mine motorer har nå gått 260 timer.

 

Det er oppgitt i brukermanualen hvor mange Nm alle reimene skal strammes. Er meget enkelt å stramme disse, og jeg har aldri skiftet noen reimer. Ser i tidligere innlegg at enkelte har hatt problemer med dette.

 

Eneste irritasjonsmoment er at det er omstendig å skifte olje. Må pumpe ut oljen gjennom røret til peilepinnen, og dette er en langtekkelig prosess. Det er tilnærmet umulig å få ut all oljen.

 

Så lenge motorene har hatt ventiljustering til rett tid, og service ellers er utført, ville ikke jeg hatt store betenkeligheter mht. disse motorene.

Link to post
Share on other sites

Er ikke den enkeltes beskrivelse... de ER trege, ved en anledning fikk jeg testet 28 ghibli med d6-350, og kad300, samtidig, byttet da i mellom, forskjellen er tåpelig stor, også prøvd å kjøre wakeboard bak en 25 mirage med kad32, kompressorens inn/utkobling blandet med turbolagget gjorde dette ca umulig. så kommer diskusjonen, betyr det noe i praksis? ikke med mindre man skal bedrive vannsport eller lignennde, jeg lurker stortsett båten min sakte og rolig opp i plan for å spare på ting, så for min del har det lite å si hvor raskt oppe den er.

 

Blir jo en prisvurdering opp til D6, ingen kan jo si kad300 er dårlig maskin, men D6'en lukter og bruker jo endel mindre.

 

 

1 tips for olje er å ha skikkelig utstyr, dvs en ståltank eller lignende med beholder, start motoren og la oljen være skikkelig varm, bruk så slangeklemme eller lignende på toppen av peilerøret så den får 100% tetting rundt her, det går da veeesentlig fortere å få den ut, helt natt og dag kontra tynn tynn slange man stikker nedi f.eks.

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du som mener at du har kraftoverskudd med 2x KAD32 i en Bavari 32 vet overhodet ikke hva du snakker om

Tja..

Jeg har en slik og mener det er plenty. Nok til at jeg kan slakke av til 14-18 knop og legge nesa i været for å møte store bølger. Etterpå er det bare å dytte spaken nedover, så legger den seg helt greit i plan uten dikkedarer. Vi marsjer fint på 26-27 knuter med 3400 rpm. Lå i slik fart i helgen i 2,5 timer med 3 herremenn ombord og noen hundre Kg i ting og tank. Full vanntank (250l) og halv dieseltank. Jeg har tidligere hatt en Joda310 med KAD44/260HK og det var på grensen. Bavaria32sport med 2xKAD32 er en fin kombo og ikke minst servicevennlig. Motorrommet er laget for KAD44 så det er hav av plass med KAD32 ombord.

Jeg skulle gjerne hatt 2xKAD44, men det blir mye dyrere å kjøpe, mye dyrere med service pga et idiotisk kontruert ventildeksel på KAD44/300.

 

Når vi holder 26 knuter med en familie på 4 fullt feriepakket og kan dra på til 31 mener jeg det er kraftoverskudd. Jeg tror jeg skal driste meg til å si at Arimar ikke vet hva han snakker om... Men det blir det sikkert en flamewar om :-)

Nå skal det nevnes at jeg ikke bruker den til å dra vannski el. :-)

 

Mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

 

Når vi holder 26 knuter med en familie på 4 fullt feriepakket og kan dra på til 31 mener jeg det er kraftoverskudd. Jeg tror jeg skal driste meg til å si at Arimar ikke vet hva han snakker om... Men det blir det sikkert en flamewar om :-)

Nå skal det nevnes at jeg ikke bruker den til å dra vannski el. :-)

 

Mvh

Bavaria32sport

 

Kraftoverskudd er så mangt, for å kunne skryte det på seg vil jeg si man må være på øverste nivå av hva fabrikken leverer originalt av maskiner, men det er ikke så lite at du må sende folk forover i båten for å komme i plan ;)

 

Har selv 740hk og 1800nm på 32fot/4 tonn, en venn har samme båt med 1100hk, og selv da sitter du med gassen helt nede mens du tutler nedover mot sørlandet, og ønsker deg mere motor, dette ønsket stopper ganske ofte brutalt når han må fylle sine 700liter med bensin, og man tenker... diesel var lurt! ;)

Link to post
Share on other sites

Hvis du kan plane på en motor uten å gi full gass har du kraftoverskudd. Men hvis alternativet til 2xKAD32 er 1xKAD300 så skjønner jeg godt at folk velger den med to motorer. Så lenge båten greier bra cruisingspeed innenfor motorens anbefalte cruise-turtall så går det, blir jo feil med steindyr motorisering i billige båter.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan du forklare dette?

Med fare for å ha forstått dette feil. Så er konstruksjonen så idiotisk at du må plukke av langt flere deler enn på andre VP-motorer før du kommer til og kan justere ventilene. Det går med kostbar tid på verkstedet. Og fordi et er mye jobb er det flere som setter bort arbeidet. Hadde det bare vært å skru av dekslene ville flere gjort jobben selv.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

For mitt vedkommende er valget tatt. Det ble 2x Kad 300.

Vet at ventiljusteringen er litt kronglete pga Dieselrør, men det er av minimal betydning for meg. Slik jeg oppfatter de fleste her så er det uansett en bra motor med lite problemer. I båten jeg prøvde oppfattet jeg at 2 slike er mer en nok :)

 

Forbruket er jeg mest spent på :)

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Hvis det kun er snakk om dyserørene som er i veien er vel ikke dette noe å frykte. 200timers service som da sammenfaller med skifte av dieselfilter inkl. lufting gir ikke mye ekstra arbeid. Men ventiljusteringen er jo litt mer omfattende enn på KAD 43. For oss som er vant til å bruke bladsøker er vel dette bare kos :giggle:

Link to post
Share on other sites

For å ta av dyserørene, må EDC uniten av. For å få av den må oljefilteret av.. Så det er tiden det tar med all demonteringen som gjør at 44 og 300 er krøkkete å justere ventiler på :-) + at det er 4 ventiler pr sylinder noe som gjør at det blir hakket mer komplisert enn på 43,42,41 og 40..

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...