Jump to content

Hovedforskjeller og svakheter KAD 43/44/300 og D3/D4


Captain Chaos

Recommended Posts

Båtene jeg vurderer om dagen kommer stort sett med grønne monstere i maskinrummet. Jeg har prøvd å lese meg opp noe men blir stadig forvirret.

 

Det snakkes jo stadig om på dette forum om styrker og svakheter på de grønne, og noe har jeg fått med meg.

 

De båtene jeg ser på har de fleste dobbeltinstallasjon.

 

D serien til Volvo har jeg lest meg godt opp på (rett meg gjerne) er kjent for jevnt dreiemoment i mesteparten av registeret, blitt tyngre en tidligere modeller og har en "dyse" eksplosjon i ny og ne..(som ser ut til å bli svært sjeldent)

 

Hva kan sies om Kad 300 motoren? Er en slik et god kjøp? Hva med forbruk og service kontra D-D serien?

 

Hva med KAD 43/44 ??

 

MVH

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

På støy, forbruk, effekt, akselerasjon osv vinner nye D motorene soleklart.

 

Bra eksempel er kad300 mot d6-350 i windy 28 ghibli, der har du toppfart omtrent med d6'en, lenge før kad'en har kommet i plan og pressa er i gang.

Bør jo nevnes at mange har hatt problemer med nye D motorer, men gamle kad var jo ikke 100% problemfrie de heller.

 

Desverre finnes det vel ingen 100% solide motorer, for båter som trossalt skal flytte seg litt, og må ha litt effektuttak.

 

 

klart 27hk seilmotor uten turbo holder, men hvor gøy er det...

Link to post
Share on other sites

Du må skrive hva slags båt du kikker på. Det viktigste er at det er nok krefter, ellers kan det bli et båtliv fullt av skuffelser. Ser f.eks. at det selges Windy 37 Grand Mistral med 2x kad32. Det er for smått. Men en 31 Tornado trenger ikke 2x D6-370 el.l. Volvo Penta kan svare på hvilke oppdateringer som evt. er tilgjengelige på de aktuelle motorene, det er jo kjent at det har vært endel tull med D3, men det er løst etterhvert.

Mange tenker at jeg skal jo ikke kjøre fortere enn 28kn så hva skal jeg med større motorer så lenge motorrommet er bra lydisolert? Jeg velger å se på motorstørrelse ut fra slagvolum mere enn hester. I tillegg kommer det at commonrail motorer er laget for høyere dreiemoment så du kan få mere krefter ut av samme volum. :fishing:

Link to post
Share on other sites

Captein Chaos,

KAD serien har stort sett samme kjølesystem fra KAD43 til KAD300, 300'n er kjent for å ha lite å gå på så den MÅ holdes ren innvendig, her kan det ikke slurves med konservering osv. 44 og 300 er "drive by wire" motorer, her er det kun elektronikk som gjelder... det vil si at de som opplever problemer gjerne finner det relatert til ledninger, dingser og feilkoder. Disse motorene tåler i likhet med de fleste uhyggelige timetall. Ventilklaring må sjekkes nøye, ellers er det lite mekanisk som feiler. Vil som alltid sette focus på å ikke kjøpe en motor som har vært kjørt varm. Maks temperatur som temp sensor har registrert kan leses ut av hjernen. I de tilfellene jeg kjenner til av havarier er det varmkjøring eller for liten ventilklaring som er årsak.. Begge deler er salig enkelt å sjekke :thumbsup:

Selv har jeg 2x KAD44, en i familiebåt og en i "tørkehåretbåt" jeg er glad i motorkarakterestikk.

Enig med andersb i at D6 akser fra KAD men når du skal legge til kan det være kjekt for mange med en lavere tomgangshastighet (fordi KAD har 400 rpm mer å gi)

 

Ville kjøpt en motor jeg hadde tro på selv :flag_bp: kjøper du noe du egentlig ikke føler for kommer du til å "høre etter" ulyder hele sommeren... og det skaper ikke sommerkos...

Link to post
Share on other sites

Captein Chaos,

KAD serien har stort sett samme kjølesystem fra KAD43 til KAD300, 300'n er kjent for å ha lite å gå på så den MÅ holdes ren innvendig, her kan det ikke slurves med konservering osv.

 

Hva mener du med "MÅ holdes ren innvendig" ? Jeg har en KAD300 i min båt og aldri hørt om dette før. Noe spesielt som må gjøres utenom vanlig årlig service i henhold til Volvo sine retningslinjer ?

 

Lurer også på hva du mener med konservering. Denne motoren er ferskvannskjølt og saltvann kommer aldri inn i motoren. Vet at en må passe på saltvannsdelen, men dette enkelt å vedlikeholdholde.

 

Kan du utdype mer ?

 

/Øystein

Link to post
Share on other sites

Båtene det er snakk om er høyst sannsynlig Bavaria 32. Her finner man jo de fleste motoralternativene avhengig av årsmodell.

 

Hvordan kan man på feks Kad 300 sjekke om denne er varmkjørt? Kan jeg selv gjøre dette?

 

Hva er problematikken med D3? (untatt dysespreng)

 

Andre ting på disse maskinene jeg skal se etter? Vet jo at det kommer div service bulletins som forteller at ditten og datten skal feks byttes?

 

Jeg ser også at mange 32 sport er levert med 2X Kad 32? Hva skal jeg se etter her?

 

MVH

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Ref innlegg 5, hermansen skrev: (sitatet gikk føyten)

Hva mener du med "MÅ holdes ren innvendig" ? Jeg har en KAD300 i min båt og aldri hørt om dette før. Noe spesielt som må gjøres utenom vanlig årlig service i henhold til Volvo sine retningslinjer ?

Denne motoren er ferskvannskjølt og saltvann kommer aldri inn i motoren. Vet at en må passe på saltvannsdelen, men dette enkelt å vedlikeholdholde.

Sitat slutt

 

Dersom du ikke ser på varmeveksler som en del av motoren skjønner jeg at du ikke skjønner hva jeg snakker om... Jeg skal prøve en gang til.

Varmeveksler på Kad44 og 300 er like. 300 har et større kjølebehov enn 44 pga større effektuttak. Det er i mine kretser stor enighet om at KAD300 har liten sikkerhetsmargin på sekundærkjølesystemet. Det er derfor viktigere å holde hele kjølesystemet godt vedlikeholdt. Vi kjenner vel alle noen som ikke konserverte motoren ved opptak sist gang... Ikke slurv med kjølesystemrengjøring. Det gjelder både primær og sekundærside. Det er stor forskjell på hvor mye det gror i forskjellige havner...

De med båtplass ved Hamar bruker nok ikke like mye tid som meg på å plukke blåskjell og maneter ut av kjølesystemet :headbang:

 

Chaos: maks temp avlest: gjøres med diagnoseverktoy hos forhandler, anbefaler deg å få lest ut timer samtidig (siden en av vanligste feil på disse motorene er at timetelleren slutter å virke.. ref hopetalls med tråder her på forum)ikke bli forvirret av at timene er oppgitt i sekunder :crazy:

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde ikke vært i tvil - jeg hadde kjøpt D motor. KAD 44 er første generasjon elektronisk styring - jeg er skeptisk til så gammel elektronikk. KAD 300 har godt rykte. Jeg testet den i en Nidelv 300 en gang - den brukte vel et minutt på å komme i plan. Maks dreimoment er på ca 3500 rpm. D4 300 har maks dreimomen tpå ca 2000 rpm. KAD 300 støyer mindre enn D4 - det kan være relevant i en Bavaria med dårlig støydemping.

 

forbruket på KAD 44 mot D4 260 i Windy 37 er ca 20 høyere på KAD om jeg husker rett i en sammenligning jeg og en annen eier gjorde for noen år siden

 

Det skrives at de fleste har hatt problemer med sine D motorer. Vel det er solgt mange tusen D motorer - i Norge har det vært problem med dysehavarier. Det er en svakhet man må ta stilling til selv om man er fortrolig med eller ikke.

 

Jeg er på 3. båt med D motor. Kjøper det gjerne igjen

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis det er fare for frost må du ha på varme i motorrommet eller konservere. Det gror ikke inni kjølesystemet, men urenheter i sjøvannet vil bygge seg opp i varmeveksleren. Den må renses iblant uansett motor. Jeg ser at mange av b32'en på finn har 2xD3-190. det er vel ikke for mye, men det spørs jo hvor mye mer man må gi for en med 2xD4. Skal det være kad ville jeg tippe at kad 32 er for lite i denne. Med endel år bak seg burde ikke en med KAD44/300 være så dyr heller. Tror jeg ville vært happy med 2xD3 i denne, men du får prøve :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hvis det er fare for frost må du ha på varme i motorrommet eller konservere. Det gror ikke inni kjølesystemet, men urenheter i sjøvannet vil bygge seg opp i varmeveksleren. Den må renses iblant uansett motor. Jeg ser at mange av b32'en på finn har 2xD3-190. det er vel ikke for mye, men det spørs jo hvor mye mer man må gi for en med 2xD4. Skal det være kad ville jeg tippe at kad 32 er for lite i denne. Med endel år bak seg burde ikke en med KAD44/300 være så dyr heller. Tror jeg ville vært happy med 2xD3 i denne, men du får prøve :thumbsup:

 

Diseldahl, har du prøvd en B32 med KAD32 ? Jeg har selv denne båten med disse motorene og jeg har kraftoverskudd i alle situasjoner, sliter aldri med å få ferielastet båt med fem stykker ombord opp i plan. Motorene jobber uanstrengt i marsjfart på 26 knop og 3500 RPM, så her har du nok tippet feil.

 

Captain Chaos, om du vil vite litt mer om Bav 32 så send meg gjerne en IM.

 

Mvh

BB

Link to post
Share on other sites

Mener du seriøst at du har kraftoverskudd når du har 3500rpm i 26kn? Da er du 400rpm under maksturtall, jeg sier ikke at det ikke fungerer, men dette er helt i grenseland av hva disse motorene tåler. Mitt poeng er at hvis du kan velge mellom en motorløsning som går med høy belastning kontra litt større motorer som du kan kjøre på halv belastning så blir sistnevnte både mere driftssikkert og billigere i lengden.

Link to post
Share on other sites

KAD 300 skulle vist have et problem med kompressor-remmene. Lå ved siden af en båd med KAD300, hvor ejeren påstod at den spister 2-3 remme hver sæson. Han var netop ved at skifte for anden gang i år...

 

"Jeg køber ikke en motor med kompressor igen", var hans ord.

 

Måske et rygte uden hold i virkeligheden? Men han virkede som om han havde forstand på sin motor.

Link to post
Share on other sites

KAD 300 skulle vist have et problem med kompressor-remmene. Lå ved siden af en båd med KAD300, hvor ejeren påstod at den spister 2-3 remme hver sæson. Han var netop ved at skifte for anden gang i år...

 

"Jeg køber ikke en motor med kompressor igen", var hans ord.

 

Måske et rygte uden hold i virkeligheden? Men han virkede som om han havde forstand på sin motor.

Hvis en motor "spiser remmer" er det nok pga skjevhet i montering av kompressor el.l. Selvfølgelig en irriterende sak, men slike feil er vel mer et bransje-problem enn et problem med en motortype.

Link to post
Share on other sites

De kan jo spise remmer hvis man har en båt som er så tung at man får mange timer med kompressoren innkoplet. Dette er en enkel sak å redusere remmeforbruket på. Disse clutshene er elektroniske så det er mulig å legge inn en bryter i kretsen der man skrur på kompressoren når man vil ha trøkk. Kjenner noen som har det sånn. og det går veldig fint. Ellers kan jeg melde at om båten ikke er veldig lang ville jeg hatt D motor. Fordi disse har hydraulisk styring hele veien, kontra kad som har mekanisk styring siste veien ut i rorkulten. Gjeting blir litt mindre på D motorene.

Link to post
Share on other sites

KAD 300 skulle vist have et problem med kompressor-remmene. Lå ved siden af en båd med KAD300, hvor ejeren påstod at den spister 2-3 remme hver sæson. Han var netop ved at skifte for anden gang i år...

 

Har KAD300 og har hatt KAD32. Flere venner har hatt både KAD300/42/43. Faktisk første gang jeg har hørt om dette i mine 10 år som båteier. Dersom dette skjer så er det er problem spesielt på denne fysiske motoren. Det kan være stramming, montering (skjevhet) eller en kombinasjon.

 

/Øystein

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...