Jump to content

Norske sjø ETTER skade!


b-e-p

Recommended Posts

Fredag den 10 september var jeg uheldig og fikk en mindre skade på båten.

Den lå fortøyd på den eneste plassen som fantes, dessverre var det noen store buldoser dekk for større skip på denne kaien, men siden vi bare skulle en rask tur på land og dette var den eneste plassen som var mulig så var vi nøtt. Desverre..

 

Da en stor hurtiggående båt med enorme hekkbølger suste forbi tett inntill bryggen ble båten slått inn i dekkene slik at pulpitt og fendrelist fikk skade.

Vi kunne ikke annet gjøre en å se på grusomheten.

 

Mandag morgen 13 sptember sender jeg skademelding til Norske sjø.

Allerede to dager etter ringer en saksbehandler meg og sier jeg må ta kontakt med deres besiktelses man i stavanger, jeg gjør dette med en gang og vi avtaler tid for å se på skaden.

 

Det går litt tid (en uke) før det passer for begge, men han får sett på skaden og sier han ikke er takstmann så jeg må få båten taksert.

 

Jeg reiser bort til Hundvåg båt & karrosseri og de takserer skaden, lager et prisoverslag og sender dette til besiktelses mannen. Han sier til meg at han har sendt det til Norske sjø.

 

Etter dette skjer det ingen ting, jeg sender en e-post til Norske sjø og purrer på tilbakemelding. Men får ikke svar.

Etter enda en uke får jeg en telefon fra Hundvåg båt at vist jeg ikke klarte å levere båten til helgen måtte de begynne på en annen båt og jeg måtte vente enda lenger på tid til rep.

(de har mye å gjøre)

 

Så jeg purrer igjen, og så igjen, og så igjen. Jeg sender epostene med tilbakemelding om når de blir lest, så jeg vet at de har lest dem. Og jeg sender en epost i uken.

Men de svarer ikke.

 

Nå er det i dag 10.11 gått to måneder siden skaden skjedde, jeg synes at dette er for lang saksbehandlings tid.

 

Og det gjør meg irritert at de ikke gidder å svare. :headbang:

 

Jeg har aldri på mine 16 år med båt hatt noen skade før, så jeg vet ikke hva som er normal behandlings tid, men dette er for drøyt.

 

Så kanskje en advarsel om Norske sjø er på rett plass..

Jeg skal gi melding om når jeg får svar og hva dette inneholder.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal gi melding om når jeg får svar og hva dette inneholder.

...og gi gjerne Norske Sjø et tips om at du har postet dette innlegget her også. Da vet de at mange andre får innblikk i saken!

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har selv vært kunde i Norske Sjø, men er det ikke lenger pga. de relativt usle forsikringsvilkårene ang. aldersfradrag.

 

Mitt inntrykk av selskapet er at de er lite profesjonelle, mulig dette kommer av manglende erfaring innen forsikringsbransjen? For min del var jeg ikke fornøyd med kommunikasjonen med selskapet.

 

Et eksempel; Jeg sender en oppsigelse av forsikringen ifm. et båtsalg, men mottar ikke noe svar. 7 måneder senere dukker det opp en regning med fornyelse av forsikringer. Ringer inn og forteller at jeg har solgt båten og sagt opp forsikringen via e-post for måneder siden. "Ok, ikke noe problem. Den sletter vi". Men nei - saken er ikke løst, etter noen måneder, ganske mange faktisk, dukker det opp en purring  :crazy:

 

Selskapet trenger å utvikle en strategi for hvordan de skal holde kontakt med kundene, og de trenger å kvalitetssikre denne. Kanskje de ikke skal bruke e-post i det hele tatt, hvis de synes det tar for mye tid.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Nå er det i dag 10.10 gått to måneder siden skaden skjedde, jeg synes at dette er for lang saksbehandlings tid.

 

Og det gjør meg irritert at de ikke gidder å svare. :headbang:.

 

Ring - ring - ring.  Skjell ut.  Sett frem trusler om nødvendig.  minn dem på at hvis det var noe de ville ha av deg (innbetaling av premie) så ville de ta aksjon ganske kvikt for å få sitt.  Fortell dem i klartekst at du er likedan.  :boxing:

 

Eller --- send dem en telefax med kopi av tilbudet fra Hundvåg og gi beskjed om at med mindre du hører noe fra dem innen 24 timer, anser du det som godkjent.  Det er kanskje den enkleste og mest adrenalingjerrige fremgangsmåten ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Beklager å måtte si det Skipper Worse, men her er jeg dypt uenig.

 

Denslags folk er totalt immune mot alt som minner om ringing og skjelling  -  det har de hver eneste dag. (Når dagen er omme tar de allikevel en opptelling i sin interne konkurranse om hvem som har fått flest kryss i skjemaet for registrering av sinte kunder....)

 

Derfor er mitt råd: skriv  -  skriv  -  skriv!

 

På den måten samler du selv dokumentasjon (les: ammunisjon) og de forstår ganske snart at du er en som de ikke bør tulle med for lenge.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Eller --- send dem en telefax med kopi av tilbudet fra Hundvåg og gi beskjed om at med mindre du hører noe fra dem innen 24 timer, anser du det som godkjent.  Det er kanskje den enkleste og mest adrenalingjerrige fremgangsmåten ...

Dette likte jeg. Godt forslag som jeg ville benyttet... tror dette ville vært virkningsfullt, men ville vel økt tiden noe,..... f.eks. 3 virkedager.

 

Lykke til!

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Beklager å måtte si det Skipper Worse, men her er jeg dypt uenig.

 

Denslags folk er totalt immune mot alt som minner om ringing og skjelling  -  det har de hver eneste dag. (Når dagen er omme tar de allikevel en opptelling i sin interne konkurranse om hvem som har fått flest kryss i skjemaet for registrering av sinte kunder....)

 

Derfor er mitt råd: skriv  -  skriv  -  skriv!

 

På den måten samler du selv dokumentasjon (les: ammunisjon) og de forstår ganske snart at du er en som de ikke bør tulle med for lenge.

 

mvh

Poseidon

Det er lett å være enig i at de er immune ... første halvdel av min posting var halvveis satirisk ment.

 

Andre halvdel, derimot, var helt seriøst ment.  Når de er ulidelig treg med å svare og så får en frist, og ikke holder den, blir de bundet av egen passivitet.  Det er det som er poenget.

 

Forøvrig har jeg svært gode erfaringer med Gjensidige ... rask besiktigelse, intet spares, alt arbeid skal gjøres ordentlig.  På to skader har Gjensidige betalt omtrent like mye for båten min som jeg har ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Har god forståelse for din frustrasjon!

 

Det du bør gjøre, er å ringe og spørre om status på saken (du har vel skadenummer & saksbehandler?). Dersom du ikke er fornøyd med status og svar, bør du henvende deg til forsikringsklagenevnda. Det er en nevnd oppnevnt av staten for å håndtere klager på forsikringer etc. Forsikringsselskapene betaler regninga for dette! Det pleier å hjelpe godt på prioriteringer internt på det enkelte forsikringsselskap (har muligens noe å gjøre med kost på dette?).

 

Hjelper ikke dette, må du sette deg ned og lese den lille skrifta på forsikringen din (vilkårene). Finn ut om de dekker skaden (kaskoskade?) og om det står der hvor tvister skal behandles.

 

Gjør deretter all kommunikasjon skriftlig: Ikke email, men pr brev. Pass på å inkludere polisenummer & skadenummer (referanse) slik at du er sikker på at det ikke kan skyldes på manglende informasjon fra din side.

 

Det kan være flere grunner til en forsinkelse: Selskapet aventer ferdig utfylt skjema fra deres mann på stedet (Stavanger?), manglende signaturer på takst (takst, ikke sikkert at det er OK kun med et pristilbud??). Men, som det ser ut på de andre svar du har fått, så får man ikke det beste inntrykk av kundebehandlingen i det selskapet....  så sørg for at du på din side har alt klart og dokumenterbart. Det hjelper for klagenevnda.

 

:-) fredriksen

(... med godkjent forsikringseksamen!)

Link to post
Share on other sites

Kanskje at et saksnummer her hadde gjordt susen så kunne vi i fellesskap hjulpet deg med å purre. Et betydelig antall mail om dagen burde vel hjelpe. Vi kunne jo bare spurt om det var vanlig med slik lang behandlingstid f. eks.

Føler et visst behov for å forsvare forsikringsbransjen her. ( selv om jeg ikke jobber i norske sjø, som forøvrig er de eneste som ikke benytter ordinære takstmenn, men formenn i båtforeninger o.l. - kan bli litt trøbbel av sån )

s

En sak har gjerne to sider. Her har vi bare hørt den ene.  Tror ikke kollektiv protest aksjon er det helt store. Dobblet telefon og mail inngang øker jo bare saksebehandlingstiden mer.

 

- og et lite tips. Man kommer lengre med en hyggelig og korrekt fremgangsmåte enn med skjelling og kjefting.  Det er lettere å finne en løsning for noen som det går ann å være i dialog med.  Saksbehandleren er bare et menneske( selv om han jobber i Norske sjø ), Han blir ikke direkte motivert til å hjelpe deg hvis du tar den aggresive fremgangsmåten.  Det er elementær psykologi, og hjelper på de fleste områder her i livet.  

Link to post
Share on other sites

Jeg føyer meg inn i rekken av misfornøyde kunder i Norske Sjø.

 

Hellevik Insurance som står bak Norske Sjø fremstår for meg som svært useriøse. Det tar ukevis å få svar på henvendelser, og etter skade er de umulige å ha med å gjøre. :boxing:

 

Jeg råder folk til å tenke seg GODT om før de forsikrer båten sin i Norske Sjø!

Link to post
Share on other sites

Bør vurdere mitt forsikringsforhold her ser jeg. Jeg er kunde hos Norske Sjø.

Begynte å tvile etter en hendvendelse i sommer som ikke ble besvart før etter purringer.

En henvendelse i september om det var greit at båten låg utpå 2 uker lengre en fristen, er fremdeles ubesvart. Gidder ikke purre dette, da båten er på land nå.

 

Har også hørt av andre, at en bør sjekke vilkår opp mot andre selskaper.

 

Ønsker svar fra Norske Sjø på denne tråden. Har ikke KNBF sterke bånd her? Bør ikke de ta fatt i dette her, å hjelpe til med en forklaring?

 

mvh

Kjelli, fremdeles med forsikring i Norske Sjø..............

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke noe valg, må derfor fortsette som kunde i Norske sjø :sad:

 

grunnen for at jeg ikke har noe valg er: i andre selskaper må jeg være totalkunde for og få forsikret båt :nonod: idiotisk spør du meg!

 

Trodde det var forsikringer de levde av jeg da men........

 

Norske sjø ble vel kjøpt opp av Hellevik Insurance :confused:

 

Vel, forløbig er jeg uansett låst til dette selskapet!

Link to post
Share on other sites

Har ikke KNBF sterke bånd her? Bør ikke de ta fatt i dette her, å hjelpe til med en forklaring?

Det ser unektelig ut som om der er sterke bånd, ja. Kanskje Syvert bør ta et tak i dette her?

 

Jeg bruker også Norske Sjø på båten da de var DRAMATISK billigere enn de alternativene jeg sjekket opp. Fylte ut skjemaet på webben og bestilte forsikring. Etter noen dager uten at jeg hørte noe fra NS sendte jeg en mail for å forsikre meg om at båten min virkelig var forsikret fra den datoen jeg hadde spesifisert og fikk svar neste dag at alt var i orden. Ikke det helt store problemet men der burde komme en tilbakemelding rimelig kjapt, om ikke annet så i det minste en autogenerert mail om at bestillingen var mottatt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke noe valg, må derfor fortsette som kunde i Norske sjø :sad:

 

grunnen for at jeg ikke har noe valg er: i andre selskaper må jeg være totalkunde for og få forsikret båt :nonod: idiotisk spør du meg!

 

Trodde det var forsikringer de levde av jeg da men........

 

Norske sjø ble vel kjøpt opp av Hellevik Insurance :confused:

 

Vel, forløbig er jeg uansett låst til dette selskapet!

Dette forstår jeg ikke :rolleyes:  må du være totalkunde for å forsikre en båt??????? :rolleyes:

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Dette forstår jeg ikke :rolleyes:  må du være totalkunde for å forsikre en båt??????? :rolleyes:

I enkelte selskap ja, kanskje de fleste til og med.......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker også Norske Sjø på båten da de var DRAMATISK billigere enn de alternativene jeg sjekket opp.

Jeg blir mer og mer forundret over forsikring. Det virker som et lotteri. Hvem får billigst forsikring, og i hvilket selskap :confused: :confused:

 

Jeg har også sjekket opp i Norske Sjø, og de kunne ikke konkurrere i mitt tilfelle. 27 fots snekke i max 12 - 13 knop. Ligger i bevoktet havn på Sørlandet. Og for å bruke samme uttrykk som SveinHa, så får jeg det DRAMATISK billigere i Vesta. Ingen andre har vært i nærheten.

 

Vet ikke om jeg også må ha andre forsikringer i Vesta, i tillegg til båten. Dette har jeg ikke sjekket enda. Er det noen som vet nå på stående fot. Mister selvfølgelig totalrabatten dersom jeg ikke har minst 3 forsikringer der, men det er jo ikke så mange hundrelappene. For både hus og bil kan jeg få DRAMATISK billigere i andre selskaper.

Link to post
Share on other sites

Jøss skal si Norske Sjø fikk fart på seg..  :eek:

Svein Ha tipset meg om å sende dem en epost at saken var lagt ut her og etter noen timer ringte sjefen sjøl fra Hellevik (norske sjø) og beklaget at det hadde tatt lang tid.

Grunnen var at han hadde vert mye ute å reist.

 

Det er vist bare han som tar seg av skade oppgjør i firma. :confused:

Og at når man sender epost til firmaet, går denne til 5 personer og ingen vet hvem som skal svare. Jeg har nå fått hans egen epost adr.

 

Men han lovet at nå var alt i orden og jeg kunne bare starte reperasjonen :smiley:

 

Siden jeg ikke var ombord i båten da skaden skjedde så var bare egenandelen kr 2000,-

Jeg har noe de kaller mellompremie, og med liten skrift står det at ved sjøskade er det 10% av den totale forsikrings verdien på båten som blir egen andelen.

For mitt tilfelle ville dette utgjøre en egenandel på kr 20 000,-

Så jeg annbefaler ingen å ha denne mellompremien.

 

Men er enden god er allting godt heter det jo.

 

Jeg har nå gitt dem mitt konto nr så får jeg se hvor lang tid det tar før oppgjøret virkelig er på konto.

 

Det må også sies at mitt innlegg ikke på noen måte var ment å sverte Norske sjø.

Men heller et innblikk i hvordan ting arter seg etter en skade.

 

Jeg har hele tiden prøvd å holde en god tone i mine hendvendelser til dem, men det er for dårlig å ikke kunne svare på hendvendelser innen rimelig tid.

De burde hatt opplyst en egen epost adr. på sine hjemmesider som kun gjalt skade.

 

Jeg skal selvsakt fortelle dere når oppgjøret er mottatt.

 

Mvh,

Bjørn Erik Pedersen

Link to post
Share on other sites

Jeg blir mer og mer forundret over forsikring. Det virker som et lotteri. Hvem får billigst forsikring, og i hvilket selskap :confused: :confused:

 

Jeg har også sjekket opp i Norske Sjø, og de kunne ikke konkurrere i mitt tilfelle. 27 fots snekke i max 12 - 13 knop. Ligger i bevoktet havn på Sørlandet. Og for å bruke samme uttrykk som SveinHa, så får jeg det DRAMATISK billigere i Vesta. Ingen andre har vært i nærheten.

NS ville ha 7.100 for min båt, Vesta ca 12.500 og Sparebank1 ville ha drøyt 20.000, det vil i alle fall jeg kalle DRAMATISK........ En kollega fikk tilsvarende forskjeller andre veien, der NS var dyrest, så kall det gjerne lotteri.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei baatplass-folket  :seeya:

Innledningsvis får jeg gjenta det jeg har sagt her inne noen ganger før. Norske Sjø en en forsikringsordning for medlemmene i KNBF og Norges Seilforbund. Ordningen eies av de to organisasjonene hvor KNBF har 60 % andel og NSF har 40 %. Forsikringsgiver er Lloyds Underwriters i London og deres representant i Norge er Hellevik Insurance i Bergen.

Etter at Norske Sjø overtok porteføljen etter Netviq Forsikring, har pågangen på nye forsikringstakere vært så stor at den administrative kapasiteten ikke helt har vært tilstrekkelig til å ta unna de sakene som kommer inn så raskt som det er ønskelig, både fra våre medlemmer og ikke minst internt. Det å øke kapasiteten med kompetente medarbeidere er ikke gjort over natten. Vi må også ta hensyn til økonomien i den forstand at forsikring ikke er veldedighet. For å holde premiene nede, må Norske Sjø også holde det administrative kostnadsnivået så lavt som overhodet mulig. Det er en vanskelig balansegang som jeg håper Norske Sjø kan få forståelse for.

Det var den generelle siden av saken. Jeg har undersøkt den saken som er utgangspunktet for denne tråden. Som vanlig viser det seg at en sak har minst to sider, men dette er neppe forumet for en slik diskusjon, men jeg tror nok at b-e-p har tatt litt hardt i når det gjelder kritikken.

På den annen side tar Norske Sjø all kritikk alvorlig og det arbeides kontinuerlig for å finne frem til enda mer hensiktsmessige og kostnadseffektive løsninger som innebærer at Norske Sjø fortsatt kan være et interessant forsikringsalternativ for båtfolket. Konstruktiv kritikk er derfor et positivt bidrag i denne prosessen!

Hilsen Syvert  :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Dette bekrefter vel kanskje det som har vært hevdet tidligere, at den billigste forsikringen ikke nødvendigvis er den beste.

Hva forsikringen din koster ser en den dagen en får en skade / må ha hjelp.

 

Perssonlig har jeg ingen erfaring med Norske Sjø, så den skal jeg la ligge.

Men jeg har tidligere skrytt, og det velfortjent, av Gjensidige Nord.

Etter  grunnstøting på nordlandskysten i fjor sommer ble kjøl og bunnskader raskt, effektivt og fagmessig utbedret av Rørvik Slipp og Marina i smarbeid med Gjensidige..

Oppgjøret med Gjensidige Nor gikk som en drøm, de plusset i tillegg til mine utgifter med reise/levering av båten, også på NOK 500. i dieselutgifter, noe jeg ikke hadde tenkt på, da turen  fra Frøya til Rørvik stort sett gikk for seil.

 

Og ja..... jeg er totalkunde og ser ikke noe negativt i å være det, tvert imot.

 

Arild Iversen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...