suny-waterflow Startet 20.Mai.2011 Link til dette innlegget Startet 20.Mai.2011 Hei, jeg holder på å pusse opp en selco 14,5 fot båt. Jeg har aldri fikset noen båter før, så jeg er helt ny på dette. Jeg har et lite spørsmål angående gulvet i båten. Jeg har skjert opp hele gulvet med vinkelsliper, og tatt ut alt treverk og annet søppel. Jeg har tenkt å skjere til spanter i isopropanol eller hva det nå var det heter, å feste med glassfiber. Men her er det jeg lurer på, hva skal jeg bruke som gulv. Hvilken materialer kan anbefales til å legge nytt gulv, og hvor mange spanter burde jeg ha i skroget? Regner med at jeg ikke trenger å støpe gulvet siden spantene gjør jobben med å stive opp skroget. Tidligere var det selve gulvet og noe trematerialer i bunnen som holdt den stiv. Blir og legge inn noen bilder etter hvert som arbeidet pågår. Har desverre ikke fått lagt inn bildene på pc'n ennå. Det kan dukke opp noen skriveleifer i blandt, men det håper jeg dere kan leve med. Sitér dette innlegget Dont argue with an idiot, they drag you down to their lvl and beat you with experience! Ha en god dag ;) Link to post
suny-waterflow Svart 20.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2011 Noen? Sitér dette innlegget Dont argue with an idiot, they drag you down to their lvl and beat you with experience! Ha en god dag ;) Link to post
Anders_K Svart 20.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2011 Det du beskriver du skal gjøre, gjorde eg i fjor med min Halco 16.5. Etter å ha revet ut hele gulvet+ fjernet alt av flyteskum, satt da med et tomt skrog inni. La opp nye spant i trykkimpregnert treverk og noen av en forskalingsplate. Dette ble støpt fast og dagen etterpå ble det lagt gulv av glassfiberplater. oppå dette ble det lagt et lag med 600g glassfiberduk.. Er litt knotete og hlode på med men du lærer hvertfall å bygge båt Herfinner du det eg gjorde i fjor Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
suny-waterflow Svart 20.Mai.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2011 Hehe, takker så mye for svar Skal ta en titt innom linken du la til. Hvis dette jeg holder på med går seg til, så blir ikke det siste gang jeg kjøper meg et båtprosjekt Du sa du la glassfiberplater, men er det plater som du kjøpte ferdig eller noe du mekket i sammen selv? Blir å oppdatere med noen bilder ettervert, muligens i morgen. Takker igjen Sitér dette innlegget Dont argue with an idiot, they drag you down to their lvl and beat you with experience! Ha en god dag ;) Link to post
Anders_K Svart 20.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2011 Platene var kapp som eg fikk fra en bedrift som støper modeller og diverse alt mulig i glassfiber... Så hvis det er en bedrift som driver med glassfiberstøping nær deg så hør innom der, de har alltid kapp til overs.... Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
suny-waterflow Svart 17.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2011 (redigert) Dette var når jeg hadde hentet den. Det første jeg gjorde var å skru vekk den råtne fenderlista. Inni Spakla rett oppå hull med sparkel, dårlig mener jeg. Tatt ut gulv. Sager ikke lengere fram, blir uansett lukket område. Kommer mere, men skal ut å arbeide litt til først. Redigert 17.Juni.2011 av suny-waterflow (see edit history) Sitér dette innlegget Dont argue with an idiot, they drag you down to their lvl and beat you with experience! Ha en god dag ;) Link to post
suny-waterflow Svart 17.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2011 Kom gjerne med forslag! Sitér dette innlegget Dont argue with an idiot, they drag you down to their lvl and beat you with experience! Ha en god dag ;) Link to post
Offesen Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Hei har samme båt som deg, har vært lakkert. Hadde ikke peiling på båttype før jeg så bilde av prosjektet ditt Lurte på om den heter selco 14,5? Tenker å registrere den i båtregistert greit å ha riktig navn:-) Sitér dette innlegget Link to post
Offesen Svart 13.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2011 Tips: for å lappe hull i skroget må det slipes ned rundt skaden, så må det sørges for at glassfiberen er helt tørr og ren (vaske med aceton)!! Begynne Støpe et lag med duk la det tørke, deretter pusse lett og vaske rent. Støp videre lag for lag til du har samme tykkelse som skroget. Husk bruk "luft rulle" for å ungå luftbobbler! Da kan glassfiberen bli sprø! Til slutt smører du på gelcoat over reperasjonen etterfulgt av primer for bunnstoff. Da blir det bra:-)! Sitér dette innlegget Link to post
suny-waterflow Svart 18.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2011 Takker for svar, men der hvor jeg måtte lappe var også skroget endel nedslitt så la glassfibersparkel etter jeg hadde lagt noen lag med duk fra begge sidene. Vet ikke om dette var så smart, har ikke akkurat vert så forsiktig. Å har plagdes litt. Men det begynner å ta form, men i snaglefart. Men har begynt å legge toppcoat over vannlinjen. Startet igår, men alt gikk skeis Masse luftbobler Brukte rull, å det skulle ikke være noe problem ifølge fargehandelen. Her kan dere se en blanding av sløvhet å lite forståelse for lakk. Hvordan skal jeg få det jevnt, som dere ser så er det noen plasser som buler litt innover. For er noen plasser der under lakken ble litt mere nedpusset siden jeg brukte slipemaskin. Hadde fått polyester på skroger å var ikke bare å få det vekk. Men hva kan jeg gjøre med dette? Har jo brukt vanlig pussemaskin på resten av skroget, men der var det ikke noe polyestersøl. Pusset over der hvor det var sånne der merker, å trodde det var nokk pusset. Men når topcoat'n kom så det ikke ut Vil ut på sjøen å Sitér dette innlegget Dont argue with an idiot, they drag you down to their lvl and beat you with experience! Ha en god dag ;) Link to post
Vidar F.H. Svart 18.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2011 Puss ned, sparkle med topcoatsparkel (biltema). Pusse jevnt og fint - siste omgang tar du for hånd! Pussemaskin er lettvint, men du skal ha litt øvelse før du får det skikkelig til. Avslutt med sandpapir korning 180. Vask godt av området som pusses med aceton. Rull på, og så drar du over med en fordriver (spør i malesjappa). Her er det ikke bare å kline på - få forklart åssen du bruker en fordriver av folk som kan det, følg rådene deres 100%! Da har du lært deg en teknikk du får bruk for gjennom hele livet. En som har kontroll på en fordriver kan male og lakkere med nesten like godt resultat som om han brukte sprøytepistol. Du må nok ha litt mer tålmodighet og gjøre jobben grundig når du først er i gang. Tar du snarveier nå, blir det bare enda mer arbeid etterpå. Husk at GRUNNARBEIDET alltid er viktigst. Om du ikke får pusset jevnt først, nytter det ikke med 10 liter lakk for å "skjule" latskapen... Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
suny-waterflow Svart 18.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2011 Okei, takker for hjelp. Glad jeg bare har malt halve siden av båten bare for å prøve. Skal kjøpe topcoatsparkel å finne ut hva fordriver er. Har ikke så mye erfaring med sånt. Hvor får jeg kjøpt aceton? Men er rull anbefalt å bruke? Sitér dette innlegget Dont argue with an idiot, they drag you down to their lvl and beat you with experience! Ha en god dag ;) Link to post
Vidar F.H. Svart 18.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2011 Rull er greit å bruke for å legge ut malingen (men om du bruker 2-komponent, ikke legg ut for mye i slengen!). Fordriver er en svært finhåret pensel som du stryker ut malingen med slik at det blir glatt og fint. Krever litt teknikk og håndlag, men er absolutt ikke vanskelig å lære seg. Aceton selges hos malerforretninger og liknende. Ikke pust inn for mye av dampen, da får du hodepine! Ikke er det sunt heller. Det fine med Aceton er at den fordamper og etterlater ikke noen rester slik som white spirit og rødsprit gjør. For noen år siden lakkerte faren min og jeg hans gamle båt mellom ripa og vannlinja. Da rullet jeg ut malingen mens han gikk etter med fordriveren. Ble svært bra resultat av det. Bare husk: grunnarbeidet er viktig. Husk også å matte ned med sandpapir korning 180 (trenger ikke gå finere enn det) overalt der du skal lakkere, så får lakken skikkelig feste. Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
suny-waterflow Svart 18.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2011 Okei, men har det noe å si om jeg bruker fordriveren vannrett på langs eller loddrett? Takker så mye Sitér dette innlegget Dont argue with an idiot, they drag you down to their lvl and beat you with experience! Ha en god dag ;) Link to post
Vidar F.H. Svart 18.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2011 Nei, men det er mye lettere å bruke "lange strøk", så jeg ville vel arbeidet på langs av "bordgangene". Da kan du legge "skjøten" i "kroken" under bordgangen, og da vises ikke evt. striper så lett. ;) Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Porsche Svart 19.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2011 Dette er vel en Nordkapp? Sitér dette innlegget Link to post
suny-waterflow Svart 19.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2011 Selco slik jeg har forstått det Sitér dette innlegget Dont argue with an idiot, they drag you down to their lvl and beat you with experience! Ha en god dag ;) Link to post
suny-waterflow Svart 19.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2011 Finner ikke noe som heter Topcoatsparkel, kansje det var gelcoat du mente? Sitér dette innlegget Dont argue with an idiot, they drag you down to their lvl and beat you with experience! Ha en god dag ;) Link to post
Vidar F.H. Svart 19.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2011 Hmmm... ja, det var vel helst det jeg mente ja. :) NB! Husk å bruke korrekt herder, og IKKE FOR MYE! Har du for mye herder i, "koker" det og blir skikkelig appelsinhud. Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
suny-waterflow Svart 20.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2011 Okei, kan være kjekt å vite Sitér dette innlegget Dont argue with an idiot, they drag you down to their lvl and beat you with experience! Ha en god dag ;) Link to post
suny-waterflow Svart 21.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Fordriver? Okei, endte opp med en 100mm malekost fordi han i butikken sa at man bare kan bruke kostene 1 gang siden det er herdemiddel i 2komponents topcoat(Topgloss). Fordriveren er dyr å han sa at malingen uansett vil dra seg selv litt utover så det bli fin overflate uansett. Men jeg vet ikke, hvis det er mulig å bruke en fordriver til å stryke båten ferdig så ville jeg jo valgt det. Blir å hente det hvis det absolutt er nødvendig for å få en fin overflate, å da mener jeg fin som i ordet smoth. Sitér dette innlegget Dont argue with an idiot, they drag you down to their lvl and beat you with experience! Ha en god dag ;) Link to post
B8en Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Hvis du bruker skumrulle kan det være mye luft i rulla. Med rulle av "Mohair" vil det bli noe bedre. Om det er varmt i lufta vil lakken flyte utover etter påføring og ser helt greit ut etterpå. På Jotun.no er det noen tips til maling. Sitér dette innlegget Link to post
suny-waterflow Svart 21.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 vet ikke helt hva du mener med helt greit, men er ute etter et fint resultat, derfor lurer jeg på om jeg kansje skulle brukt en fordriver Er det ikke mulig å rense malekoster man har brukt til 2komponents? Takker så mye for alle som tar seg tid til å svare Sitér dette innlegget Dont argue with an idiot, they drag you down to their lvl and beat you with experience! Ha en god dag ;) Link to post
B8en Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Helt greit: Ser bra ut på litt avstand, nært ser man at det er brukt rulle, og lakken ikke er helt smooth. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar F.H. Svart 21.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2011 Bruk fordriver. Kjøp deg ei lita bøtte (5 liter) og 5 litersdunk med aceton. Den gjør du lett ren fordriveren i. Vask fordriveren grundig i bøtta, rist av. Skyll med ren aceton (hell oppi bøtta, så kaster du ikke bort noe!). Rist grundig. Ta så fordriveren med deg inn og vask den med sunlight såpe. Skyll grundig, rist av vannet. Legg kjøkkenpapir på benken, fordriveren oppå, mere papir oppå. Trykk over busten slik at mest mulig vann fjernes. Så henger du den til tørk. Om du behandler fordriveren pent (den skal brukes med lett hånd og lett trykk), varer den lenge. Du må bare passe på å få den vasket før lakken stivner. Og der lærte du jaggu meg åssen du klarer å ha samme malerkoster i årevis! :) Har en lakkpensel liggende som er godt brukt - og er fortsatt som ny! Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.