Retox_93 Startet 20.Mai.2011 Del på Facebook Startet 20.Mai.2011 (redigert) Hei. Skulle i dag ned å se om alt sto grei til i sjekta, Men nei det gjorde det ikke.. Det var vann opp til bunnpanna og giret sto halveis under. opp til flensen på bildet.. jeg har bare 2 gjennomganger, Ene til motoren, den var tett og andre er hylsa. Hylsa rant det en liten bekk nesten og prøvde å tette det med litt fett og det funka litt, men ikke veldig bra. Hvordan kan jeg få tettet hylsa skikkelig? Dette går utover nattesøvnen min også! Mvh en sjekte eier med dårlig nerver Redigert 20.Mai.2011 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 20.Mai.2011 Del på Facebook Svart 20.Mai.2011 Du må vri på fettkoppen, er den tom, altså når den er skrudd helt til må du skru den opp å fylle den igjen. av å til kan det være talgpakningen men har du dratt til fettkoppen? Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 20.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2011 har dratt til fettkoppen, men den løsner jo etter vær båttur e har hatt. Fett er det også, men det hjelper nesten ingenting å ta fett oppi koppen, men det hjelper å da fett rundt akslings som du kanskje ser på det ene bildet. Hva er talgpakning? Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 20.Mai.2011 Del på Facebook Svart 20.Mai.2011 Under fettkoppen på bilde 1 ser du en sett mutter. Dene kan løsnes og så må du holde fast hylsa med en tank el. og skru på den ytterste store mutteren. Dra til litt og litt så ser du om det slutter å dryppe/renne Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Retox_93 Svart 20.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2011 Hva er virkemåten får den mutteren ?`Greit å lære litt i samme slengen Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 20.Mai.2011 Del på Facebook Svart 20.Mai.2011 Aldri hørt om en fettkopp som løsner, tror du har litt igjen for å fylle den opp å dra noen runder. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 20.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2011 Når du mener fettkopp, Da mener du den runde runde som man skrur ned i et hull ? Den har e vridd hardt igjen og sklir opp etter en båt tur Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 20.Mai.2011 Del på Facebook Svart 20.Mai.2011 Hva er virkemåten får den mutteren ?`Greit å lære litt i samme slengen Den strammer hylsa, så den blir tett. Ikke stram for hardt, for da kan hylsa gå varm. Bruk gjerne en hammer for å "kakke" løs stoppmutteren. Stram til (normalt) 1/4 til 1/2 turn. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Retox_93 Svart 20.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2011 De er de 2 svære mutterne som er til venstre får fettkoppen? Liker ikke å leke med vann i dette tilfellet Sitér dette innlegget Link to post
Nordåsen Svart 20.Mai.2011 Del på Facebook Svart 20.Mai.2011 Det er den mutteren som går rundt akslingen i forkant av hylsen. Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 20.Mai.2011 Del på Facebook Svart 20.Mai.2011 den store rundingen med rust på lokket er fettkoppen, den må du fylle helt med fett å skru til du kjenner litt motstand, hvis den bunner på gjengene må du ha i mer fett å gjøre dette en gang til. Skal du dra til talgpakningen så er det viktig å ikke overdrive, jeg ville først ha prøvd ut fettkoppen skikkelig først, det skal ikke være vann i fettkoppen, kun seigt klissete grisete fett. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 20.Mai.2011 Del på Facebook Svart 20.Mai.2011 (redigert) Hold igjen på den ytterste mutteren(mot gearkassen) mens du løsner den innerste mutteren som er låsemutteren.. Løsne denne mutteren en runde eller to.. trekk til den ytterste mutter som fører til at pakkboksen strammes litt... men ikke for mye.. Akslingen skal løpe lett... Når dette er gjort stå strammer du låsemutteren (hold igjen på den ytterste mutter).. Fyll opp fettkoppen med vannfast grease og press inn grease i pakningen... Etter som jeg kan se på bildet så er det kommet grease ut langs akslingen, så du må nok trekke til pakkboksen som beskrevet over... Er det ikke mere å trekke til, så er det ingen annen utvei enn å skifte ringene i pakkboksen.. da må skuta på land Redigert 20.Mai.2011 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Jtk1 Svart 20.Mai.2011 Del på Facebook Svart 20.Mai.2011 Skal hylsa være "fleksibel" mot skroget? på men tresjark er den skruvd fast. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 20.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2011 Takk for gode beskrivelser. Greaset på akslinga har e selv tatt på grunn av det hjalp mot lekasjen, Men får ikke noe motstand på fettkoppen når e skrur den inn, men får liksom ikke mere inn i hylsa heller?!?!? Noen som har et godt tips til å presse inn greaset? Var nede i stad å lenset ut litt vann, og så litt nærmere på de to mutterne, De er en del gjenger igjen så kan sikkert få den rundt 1-1.5 cm lengre inn Sitér dette innlegget Link to post
Nordåsen Svart 20.Mai.2011 Del på Facebook Svart 20.Mai.2011 Du fyller "lokket" med grease og så skrur du på. Da får du motstand. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 20.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2011 Ikke på min, Får lite grease da? Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 20.Mai.2011 Del på Facebook Svart 20.Mai.2011 Mulig det ikke er mere å tighte på pakkboksen, og da må du skifte talgpakninger. Ikke stram så mye at vannet stopper å renne. Viktig at det drypper så vidt det er for å smøre. Kan hende at akselen er så slitt at det ikke nytter å stramme heller. Da er gjerne akselen slitt eksentrisk. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Komodo Svart 20.Mai.2011 Del på Facebook Svart 20.Mai.2011 Du fyller "lokket" med grease og så skrur du på. Da får du motstand. Ikke på min, Får lite grease da? Siden du har vannlekkasje og ikke får motstand på fettkoppen høres det ut som om talgringene er slitt eller ligger feil i pakkboksen med det resultat at du presser fettet bakover og ut av hylsa. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Retox_93 Svart 20.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2011 (redigert) hylse og akslinga er montert og sjekket av fagfolk for et år siden Redigert 20.Mai.2011 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 20.Mai.2011 Del på Facebook Svart 20.Mai.2011 Da er det bare å peise på med fett, som du beskriver dette virker det som akslingen har gått uten fett en periode siden du sier fettkoppen skrur seg opp, da skal det noen runder med fylling av fettkoppen for å fylle opp for å erstatte alt vannet som er der nå. Så er det jo og slik at selv fagfolk av å til gjør en bommert, det kan og være at pakningene har slitt seg til å trenger en tilstramning. Greit å begynne med det enkleste først, funker ikke mye fett så må du stramme litt som beskrevet i flere innlegg her. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 20.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2011 Jepp. skal prøve med fett først Så mye respons på så kort tid er derfor e liker dette forumet så bra! Takk får hjelpen Baatplassen! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Mai.2011 Del på Facebook Svart 20.Mai.2011 Aldri hørt om en fettkopp som løsner, tror du har litt igjen for å fylle den opp å dra noen runder. Da er det bare å peise på med fett, Så så, rolig nå! Fettet er der for å smøre, ikke tette. Tettingen er talgpakningene sin oppgave. Om du bare pøser på med fett som du foreslår, så fyller du bare opp hylserøret med fett slik at du ikke får vann til for kjøling. Resultatet da blir at du må ut med akslingen for å rense hylsa for fett. Stram til pakkboksen, skift evt talgpakninger om det ikke hjelper. Fettkoppen holder det å stramme en halv tørn en gang i måneden eller så. Bedre med for lite enn for mye faktisk... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
free Svart 20.Mai.2011 Del på Facebook Svart 20.Mai.2011 Er ikke uenig index men her tror jeg at det ikke finnes fett siden fettkoppen har skrudd seg opp på hver tur. Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 21.Mai.2011 Del på Facebook Svart 21.Mai.2011 Her fikk jeg hjelp https://baatplassen.no/i/topic/80137-lekkasje-rundt-akslingen-har-vribart-propellanlegg-hva-gjoer-jeg/ Hos meg så fikk jeg aldri motstand på fettet, det kom ut rundt akslingen med en gang. Jeg brukt et stort skrujern og hammer og banket mutrene rundt. er jo umulig å komme til med noe skikkelig verktøy. Var masse hakk på muttrene så det er nok sånn de har gjort det tidligere også. Og du har helt rett, utrolig bra forum dette. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 21.Mai.2011 Del på Facebook Svart 21.Mai.2011 (redigert) Mulig jeg har oversett noe som er skrevet...men for meg virker det (nesten) som et mysterium at fettkoppen løsner, at du ikke møter motstand når du skrur, at du ikke får inn mer fett osv. Noe av det første som slo meg: Det er ikke sånn at gjengene på koppen (eller "røret" du skrur den inn på) rett og slett er slitt, altså at skruingen glipper? Har aldri sett/opplevd at det har skjedd før, men det er vel enkelt/fort gjort å sjekke? Redigert 21.Mai.2011 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.