Jump to content

Hylsa drypper som bare det. Hvordan tette?


Retox_93

Recommended Posts

Hei. Skulle i dag ned å se om alt sto grei til i sjekta, Men nei det gjorde det ikke.. Det var vann opp til bunnpanna og giret sto halveis under. opp til flensen på bildet.. jeg har bare 2 gjennomganger, Ene til motoren, den var tett og andre er hylsa. Hylsa rant det en liten bekk nesten og prøvde å tette det med litt fett og det funka litt, men ikke veldig bra.

 

Hvordan kan jeg få tettet hylsa skikkelig? Dette går utover nattesøvnen min også!

 

 

Mvh en sjekte eier med dårlig nerver

011020104211.jpg011020104231.jpg

Redigert av Retox_93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

har dratt til fettkoppen, men den løsner jo etter vær båttur e har hatt. Fett er det også, men det hjelper nesten ingenting å ta fett oppi koppen, men det hjelper å da fett rundt akslings som du kanskje ser på det ene bildet. Hva er talgpakning?

Link to post
Share on other sites

Under fettkoppen på bilde 1 ser du en sett mutter. Dene kan løsnes og så må du holde fast hylsa med en tank el. og skru på den ytterste store mutteren. Dra til litt og litt så ser du om det slutter å dryppe/renne

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Hva er virkemåten får den mutteren ?`Greit å lære litt i samme slengen rolleyes.gif

Den strammer hylsa, så den blir tett. Ikke stram for hardt, for da kan hylsa gå varm.

Bruk gjerne en hammer for å "kakke" løs stoppmutteren. Stram til (normalt) 1/4 til 1/2 turn.

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

den store rundingen med rust på lokket er fettkoppen, den må du fylle helt med fett å skru til du kjenner litt motstand, hvis den bunner på gjengene må du ha i mer fett å gjøre dette en gang til. Skal du dra til talgpakningen så er det viktig å ikke overdrive, jeg ville først ha prøvd ut fettkoppen skikkelig først, det skal ikke være vann i fettkoppen, kun seigt klissete grisete fett.

Link to post
Share on other sites

Hold igjen på den ytterste mutteren(mot gearkassen) mens du løsner den innerste mutteren som er låsemutteren.. Løsne denne mutteren en runde eller to.. trekk til den ytterste mutter som fører til at pakkboksen strammes litt... men ikke for mye.. Akslingen skal løpe lett... Når dette er gjort stå strammer du låsemutteren (hold igjen på den ytterste mutter).. Fyll opp fettkoppen med vannfast grease og press inn grease i pakningen...

 

Etter som jeg kan se på bildet så er det kommet grease ut langs akslingen, så du må nok trekke til pakkboksen som beskrevet over... Er det ikke mere å trekke til, så er det ingen annen utvei enn å skifte ringene i pakkboksen.. da må skuta på land

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Takk for gode beskrivelser. Greaset på akslinga har e selv tatt på grunn av det hjalp mot lekasjen, Men får ikke noe motstand på fettkoppen når e skrur den inn, men får liksom ikke mere inn i hylsa heller?!?!? Noen som har et godt tips til å presse inn greaset?

 

Var nede i stad å lenset ut litt vann, og så litt nærmere på de to mutterne, De er en del gjenger igjen så kan sikkert få den rundt 1-1.5 cm lengre inn

Link to post
Share on other sites

Mulig det ikke er mere å tighte på pakkboksen, og da må du skifte talgpakninger. Ikke stram så mye at vannet stopper å renne. Viktig at det drypper så vidt det er for å smøre. Kan hende at akselen er så slitt at det ikke nytter å stramme heller. Da er gjerne akselen slitt eksentrisk. :smiley::drink:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Du fyller "lokket" med grease og så skrur du på. Da får du motstand.

 

 

Ikke på min, Får lite grease da?

 

Siden du har vannlekkasje og ikke får motstand på fettkoppen høres det ut som om talgringene er slitt eller ligger feil i pakkboksen med det resultat at du presser fettet bakover og ut av hylsa.

Link to post
Share on other sites

Da er det bare å peise på med fett, som du beskriver dette virker det som akslingen har gått uten fett en periode siden du sier fettkoppen skrur seg opp, da skal det noen runder med fylling av fettkoppen for å fylle opp for å erstatte alt vannet som er der nå. Så er det jo og slik at selv fagfolk av å til gjør en bommert, det kan og være at pakningene har slitt seg til å trenger en tilstramning. Greit å begynne med det enkleste først, funker ikke mye fett så må du stramme litt som beskrevet i flere innlegg her.

Link to post
Share on other sites

Aldri hørt om en fettkopp som løsner, tror du har litt igjen for å fylle den opp å dra noen runder.

 

 

Da er det bare å peise på med fett,

 

Så så, rolig nå! Fettet er der for å smøre, ikke tette. Tettingen er talgpakningene sin oppgave. Om du bare pøser på med fett som du foreslår, så fyller du bare opp hylserøret med fett slik at du ikke får vann til for kjøling. Resultatet da blir at du må ut med akslingen for å rense hylsa for fett. Stram til pakkboksen, skift evt talgpakninger om det ikke hjelper. Fettkoppen holder det å stramme en halv tørn en gang i måneden eller så. Bedre med for lite enn for mye faktisk...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Her fikk jeg hjelp

 

https://baatplassen.no/i/topic/80137-lekkasje-rundt-akslingen-har-vribart-propellanlegg-hva-gjoer-jeg/

 

Hos meg så fikk jeg aldri motstand på fettet, det kom ut rundt akslingen med en gang. Jeg brukt et stort skrujern og hammer og banket mutrene rundt. er jo umulig å komme til med noe skikkelig verktøy. Var masse hakk på muttrene så det er nok sånn de har gjort det tidligere også.

 

Og du har helt rett, utrolig bra forum dette.

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg har oversett noe som er skrevet...men for meg virker det (nesten) som et mysterium at fettkoppen løsner, at du ikke møter motstand når du skrur, at du ikke får inn mer fett osv.

 

Noe av det første som slo meg: Det er ikke sånn at gjengene på koppen (eller "røret" du skrur den inn på) rett og slett er slitt, altså at skruingen glipper? Har aldri sett/opplevd at det har skjedd før, men det er vel enkelt/fort gjort å sjekke?

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...