Jump to content

"Hentetråd": Avbrutt tur fra Sarpsborg til Skjerbergkilen


BårdK

Recommended Posts

Gledet meg stort i dag morges da min nye hyttebåt (Bella 560 HT) skulle fraktes fra Sarpsborg til Skjerbergkilen. Møtte opp hos forhandler kl. 13.00 og vi gikk igjennom det viktigste. Jeg plasserte padde med Navionics perfekt på dashen, gjorde klar tauverkg og fendere og var klar for en rolig elvetur på Glomma. I begynnelsen var det overraskende mye bølger (en del vind 10-14 sekundmenter var meldt, men hva gjør det langt opp i innlandet på en elv). Synes det var morsomt med litt sjø slik at jeg kunne teste båten, men jeg måtte fort ned i 6-7 knop for å unngå altfor mye ubehagelige slag.

 

Båten vugga godt, men jeg satt tørt og godt beskyttet av hardtoppen, med dødmannsknapp og redningsvest. Når jeg kommer til Fuglevikbukta kommer den første bølgen over hardtoppen og jeg blir klissvåt. Får tatt av meg brillene, tørket av vannet på padda, kastet lommeboka og mobil lengre inn i "cabinen" og håper at det var en enslig bølge av slike dimensjoner, men ikke mange sekunder senere får jeg en ny dusj over hardtoppen. Da snur jeg og tar turen oppover Glomma igjen med retning mot noe som lignet en marina noe lenger opp. Får lagt meg longside på det som viser seg å være Kråkerøy Båtforening. Ikke lett å legge til alene i denne kombinasjonen av strøm og vind, men får omsider lagt meg trygt til. Akkurat da savnet jeg den forrige båten (Riviera 925 med både hekk- og baugtruster).

 

Har flaks og treffer tilfedligvis formannen i båtforeningen og jeg forklarer problemet mitt og spør om jeg kan la båten ligge til i morgen tidlig. Han svarer at det kan jeg ikke, for da risikerer jeg at den knuses! Hvilken elv befinner jeg meg egentlig i tenker jeg. Formannen er en strålende kar (som så mange båtfolk), ringer rundt og finner en plass jeg kan ligge trygt til i morgen tidlig. Kona henter den feige hyttebåtkapteinen med bilen og her sitter jeg trygt og godt på hytta. Samtidig slår det meg at grunen til at vi solgte (egentlig ga vi den nesten bort) den ordentlige båten og kjøpte hytte og hyttebåt var for å unngå for mye vind og ustabilt vær de tre siste sesongene. I fjor kom vi oss ikke særlig lengre enn Håøya (bor i Asker) da vindutsiktene ikke ga kona lyst til turer nedover Svenske- og Sørlandskysten. Og her sitter jeg med halen mellom bena og har ikke klart å kjøre hyttebåten til plassen sin ved hytta.

 

Får prøve igjen i morgen tidlig. Ble fortalt at der jeg befant meg vil være det værste strekket da strømmen fra glomma møter bølgene fra "havet". Hvis noen med kjennskap til Glomma kan bekrefte dette tar jeg gjerne i mot en bekreftelse på dette og tips på hvordan å komme meg igjennom dette strekket til mer 18-fotvennlige farvann.

 

Det positive med dagens opplevelser er båten. Flott finish og ingen skrangling, og skranglet det ikke dag kommer det ikke til å skrangle fremover. Jeg kommer ikke til å kjøre mot bølger som slår over hele båten i 5 knops fart igjen. I tillegg var båten veldig godt utrystet hva angår standardutstyr, f.eks. "kjørecomputer" med masse nyttig og unyttig info., vask og ferskvann, to 12 voltsuttak, badestige, kallesje, og mye mer.

Link to post
Share on other sites

det er nok mye stående bølger fra Kråkerøy båtforening og ut til enden av havneanleggene, kanskje helt til Belgen fyr - og særlig når det er mye vind rett mot elvestrømmen. Fra Belgen kan du jo begynne å gå østover mot Ramsø (husker ikke akkurat hvor alle grunner er der, men det er merket, siden det er "indre" led mellom Halden og Fredrikstad).

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Mange som har blitt overrasket over hvor mye sjø den kan bli ut østerelva eller vesterelva ved Fr.stad når sydvesten står på, og da snakker jeg ikke om han nede i Qatar :wink:

Er riktig at strømmen (opp til 3-4 knop) møter sjøen/vinden fra sydvest. Det gjør at det topper seg og blir veldig krapp og ganske høy sjø. I nordavind blir det paddeflatt, men det er jo sydvestlig vind som dominerer hver sommer.

 

Vi som er godt kjent holder oss veldig nær land (der det går), og får noe mindre sjø på denne måten.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

OK, olpi, kan jeg like godt legge meg inn mot de svære bryggene som på den andre siden (hvor det er masse staker)? Eller er det vindretningsavhengig?

 

Er nok bedre å holde den andre siden, dvs Kråkerøysiden til du har passert Belgen. Så legger du østover og kjører innenfor/nordafor Ramsøy. Etter det er du i smulere farvann uten innvirkning av strømmen i Glomma og kan forsette mot Singløya (innenfor). Da er det grei vei videre til Skjebergkilen.

Mulig du også trives bedre ved å ta inn Kjøkøusundet og kjøre ut Puttesundet og kjøre tvers over, retning Ramsøy?

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tusen takk for gode råd! Kjørte fra hytta 07.30 idag og fra Kråkerøy ca. 0800. Det var stille og greit ut Glomma i dag tidlig, litt gammal sjø lengre ut men jeg kom meg fort i smulerer farvann. Nå er båten endelig på plassen sin i Skjebergkilen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...