Jump to content

Hvordan blir årets båtferie?


SeaRaymond

Recommended Posts

Noe av det kjekkeste med båtplassen er å lese om båtferiene og få tips til steder verdt et besøk, starter derfor denne tråden i håp om at de som skal på båtferie forteller om deres planer.

 

Jeg imidlertid har ingen konkret ferieplan i år, i fjor var vi imidlertid på våres første "riktige" båtferie. 16 sammenhengende overnattinger Bergen-Risør tur retur. Gleder meg til neste gang sørlandet blir aktuellt, en gang i fremtiden :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Høres fantastiskt ut. Åplanlegge båtferie til minste detalj er oftest meningsløst. Spesiellt om ukjent farvann skal erobres. Men litt planlegging er alltid kjekkt og forkorter ventetiden. Om noen har mer detaljerte planer del dem gjerne, kanskje noen finner det interresann og får lyst å utforske samme rute :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Min plan er ganske enkel. Jeg skal tømme og parkere bilen, pakke båten og legge ut. Tre uker senere skal jeg legge til i båsen igjen. Jeg tipper det blir en tur nedover svenskekysten.

 

Om jeg treffer på noen som går like sakte som meg med retning danmark så er muligheten stor for et seilas til danenes rike på meg også.

:sailing:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Med termin på barn nr 2 om 2 uker så kan det bli en laber båtsesong.

Men satser på og få 14 dager iallefall,da blir det rett og slett og pakke alt ned i båten og sette kursen ut av langesund og bare la strømmen føre oss ditt den vil nedover sørlandskysten og ankrer opp når vi vil å hvor vi vil.

Absolutt ingen planlegging i år :wink:

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Plan 1 var å dra ned sørlandet og opp mot vestlandet - hadde vært herlig. Så ble det plan 2 - ta båt ned rundt syd Sverige og opp til Stockholm for deretter gøtakanal hjemover. Hmmm. Så var det tiden da -sommerens feriuker flyr av sted.

Så nå er planen - kun korte overnattings turer fra egen bøye i Tønsbergfjorden - det er herlig med en plan. God sommer!

Link to post
Share on other sites

Vi har kjøpt ny båt i år og fått større akjonsradius. Derfor sikter vi på svenskekysten for første gang i første del av ferien, før vi går hjem til Drøbak en tur for ompakking og Sørlandet neste. Skal tusle ned til hytta i Kragerø, og på et 50 års jubileum ned ved Kilsund. Kan hende vi drar noe lenger også :)

Ruten kommer til å bli planlagt men med rom for modifikasjoner . Synes planleggingen nesten er en del av ferien. Koselig å sette seg ned med havneguider, kartplotter og kaffe:)

Link to post
Share on other sites

Planer har vi mange af. Men efter 10+ år med bådferie er jeg omsider holdt op med at tro at de bliver til noget...

 

Eneste holdepunkt i år er at vi skal på værft i Marstrand et par dage for at ordne nogle småting. Så skal vi møde familien (søster + svoger + mor) i Fiskebäckskil primo juli hvor vi har plads på hotellet der. Så bliver der forhåbenlig nogle gode dage med dagsture til omegnen der: Strömmarna, Gullholmen, Kärringön, Smögen mv. Herefter er alt åbent. Jeg håber på at vi får mulighed for at tage til Norge - enten op langs kysten eller over via Skagen til Arendal-området. Men det kan også være at vi "bare" bliver i GBG-området eller tager sydpå igen. Det styrer højere magter jo som bekendt.

Link to post
Share on other sites

Skal ha base i Kristiansand i 3 uker hos svigers. Har med både bil og båt, men håper det blir fortrinnsvis i båt, men som alt annet er det væravhengig.

 

Men først er det guttetur. Starter neste onsdag/torsdag i Kristiansand og går østover, hvor langt er det kun været, formen, lysten og båten som bestemmer..er blitt en årlig begivenhet at vi tar på en 3-4 dagers guttetur med velfyldt kjøleskap.Hvis det er noe som er verdt å få med seg rundt helgen med himmelspretten i mellom Kr.sand - larvik omegn, så gi et vink. (båtmesser, festivaler, konserter etc)

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Link to post
Share on other sites

Skulle innom jomfruland ifjor sommer,men det er jo håpløst.

Tenkte og ta med svigers en tur ditt denne sommeren,for dem har alltid sagt dem vil besøke jomfuland en gang.

Siden det er slitsomt og ha svigers i båten over en lang helg så må jo også jomfuland være perfekt der man har masse muligheter :thumbsup:

 

Men når må man reise ditt for og få en plass i havnen?I fellesferien så er det jo ikke mulig virker det som,men er det best og dra en søndag eller torsdag kanskje?

 

Er sikkert flere av dere her som pleier og vøære en tur innom der om sommeren.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Årets båt ferie blir på vannet. :thumbsup:

Men hvor? Har flere alternativer.

 

Ferie no1

Alt 1. Svenskekysten fra 18.06. tilbake til vestfold i månedskifte for mannskapsbytte. Så 2 uker sørlandet eller indre Oslofjord (til en forandring).

 

alt2. Hvis flatt hav. Ta turen rett over til Skagen og holde seg en 14 dagers tid på Danskekysten. Mannskapsbytte med Superspeed2. Før kursen går sakte nordover igjen langs Svenskekysten. Men da får jeg 2 uker på svenskekysten i Juli. Absolutt ikke mitt favorit tidspunkt å være der.

 

Ferie no2.

Bohuslen i noen uker fra 25. August. Hvis Trawler treff på borgen i begynnelsen av Sept, blir Svenske perioden forkortet.

 

Eneste sikre er at båtferien blir på vannet. Noe annet ville være katastrofe :cryin:

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Er redd sommeren i år blir like vindfull som i fjor. Etter å ha blåst rundt i hjemme skjærgården dro vi opp Telemarkskanalen til Notodden. I år ligger Bandakkanalen fra Ulefoss til Kvitseid og venter, hvis ikke vinden roer seg da.

"Der forsvant den oppblåsbare, ....helium var en dårlig ide."

Link to post
Share on other sites

Madamen orker ikke fler båtferier pga. all vinden som vi nå har fått mere å mere av i dette landet, så nå blir det hyttetur i Langesund fjorden med skjærgårdsjeepen på slep etter bilen.

Begynner selv å bli dyktig lei av den forbanna vinden, båtlivet er ikke noe artig lenger med slike tilstander som vi har nå :headbang:

Link to post
Share on other sites

Bare å skaffe seg seilbåt så e vinden hjertlig velkommen..

 

På meg blir det en siste tur fra Trondheim til Bergen, så en svipptur på en "litt" større skute i middelhavet en uke før turen går til ny hjemmehavn i oslofjorden..

 

skal nok få logget noen mil i sommer gitt.

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...