Jump to content

Lading av batteri tar lang tid. Er det feil?


Double Weber

Recommended Posts

ca. +7-8 % og også ellers riktig, Baymerc.

Men hvilken teori mener du?
13V kan brukes for å vedlikeholds-lade et batteri.
ca 14,4V er grensen for å topplade et batteri både imellom og etter syklisk bruk (utlading med mer enn ca 7%).
Noen batterier kan med fordel topplades med noe høyere spenning, f.eks. for å desulfatere platene.
Noen batterier trenger høyere spenning uansett, se datablad. (alltid).

Og her i dette tilfellet, om det er 13V eller mer:
Et batteri som skal ha 110Ah kapasitet har bare ikke mulighet å lagre så mye strøm som (5 døgn x 24h x 6A = minst) 720Ah
Hvis amperemeteret vises kontinuerlig 6A likevel da er det noe galt et sted.

Ønsker en fin helg!

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Og til deg byomsen: det ene batteriet ditt er sannsynligvis Kaputt

Ja, det er vel bare til å belage seg på et bytte til våren.

Da nabobatteriet ble ladet opp for vinteren (115A - Ser ut til å være av nyere modell) så startet Biltema laderen på 12A og avsluttet på 0 A etter ca 2 døgn.

Så det er vel grunn til å tro at laderen fungerer, til tross for fabrikatet :rolleyes:

Redigert av Byomsen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:smiley: Kraftig er relativ.
Også 1A kan være nok for å lade et batteri.

Akkurat det er jo problemet for så mange.
Det finnes store forskjell mellom batterilading, tilpasset batterilading, og parallell strømforsyning.

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Gammelt innlegg, men jeg lurer litt på dette her Jörg:

 

Første fasen (Bulk) er lading med konstant strøm & spenning.

 

Hvordan får du til det? Hvis man har en 40A lader som gir 40 ampere i bulkfasen vil jo ikke spenningen være konstant.

 

Legger ved et bilde av ladekarateristikken på en av mine ladere

bilde

 

Som man ser her vil spenningen stige fra hva den nå måtte være når man setter på laderen, gjerne 12,2-12,6V, til 14,7V når trinn 2 topplading begynner. Her ligger spenningen konstant på 14,7V mens strømmen synker mot 5A. Ved 5A legger trinn 3, float, inn. Men konstant strøm og konstant spenning, det går vel ikke? Eller er jeg på jordet nå?

Link to post
Share on other sites

Hei Komodo.
Ja, helt riktig, det skulle stå "maks" isteden for "konstant".

Ordet "Spenning" kunne man også ha spart, selv om det stemmer.

Beklager, bra at du oppdaget det. :thumbsup:

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Joerg: teorien var at batteriet ikke nødvendigvis virker for det om syrevekta og spenningen er til stede.

Var kanskje litt dårlig forklart, men jeg føler at utladningstest er det beste for å sjekke om et batteri fungerer. Hvertfall på forbruksbatterier, på startbatteri får man jo svaret fort.

Link to post
Share on other sites

Selv et flatt batteri kan lades opp til 14,4 volt. Men det betyr ikke at det holder på strømmen.

 

Du blander begrepene litt. Hva innebærer det å lade et batteri opp til 14,4V? Det er vel egentlig snakk om at ladespenningen er oppe i 14,4V. Hvilespenningen etter lading er en annen sak. Så det med å "holde på strømmen". Et oppladet batteri har ikke noe strøm i seg, det er ladet opp og har en potensiell energi. Når den energien blir frigitt får man strøm. Hvis jeg forstår deg rett er det snakk om at man lader opp et batteri til ladesyklusen er ferdig. Så setter man på en last og oppdager at batteriet for blir tomt. Det som egentlig har skjedd er jo at batteriet har mistet evnen til å lagre energi (ikke strøm), og når man begynner å bruke av den faller spenningen fort rett og slett fordi det er mindre energi i batteriet.

 

Dette framstår sikkert som flisespikking, men hvis man skal diskutere dette med noe mening bør man ha begrepene sånn tålig på plass. Ps: Korriger meg gjerne hvis jeg definerer feil her :smiley:

Link to post
Share on other sites

Rettelse: selv et flatt batteri kan lades opp til 12v med 14,4v

Den der setningen skjønner nå ikke jeg.

For det første er dette avhengig hvor mye energi et "flat" batteri klarer å omdanne til varme.

Kan den absorbere eller stråle ut 50W, mens antatt laderen bare leverer 28W (14,4Vx2A)

da får man dette batteriet trolig heller ikke opp mot 12V siden strømkilden ikke klarer å danne så mye spenning.

Det var også prinsippet som Komodo ville påpeke med spørsmålet til meg.

 

Men, kanskje du mente noe annet?

 

:santa:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Så, batteriet ditt bør temmelig sikker kasseres.

 

:seeya:

Jørg

 

 

Var i dag en tur i garasjen for å måle syrevekten og spenningen, nå som batteriet har stått noen dager uten lading.

Voltmeteret viste 6V og syremåleren ga knapt utslag på 5 av 6 celler.

En celle var dog innafor, men det er vel ikke mye å belage seg på.. :nonod:

 

En ny vurdering nå blir om begge batteriene i banken skal byttes, eller om man skal tillate å ha ett nytt og ett "gammelt"

Har lest litt i forskjellige tråder her på forumet og ser at meningene er delte :rolleyes:

Selv heller jeg nok mot å kjøpe ett nytt som er identisk med det eksisterende friske batteriet.

Link to post
Share on other sites

Jeg foreslår at du leser denne eminente tråden av Ingar: https://baatplassen.no/i/topic/17767-dynamo-og-lading-av-flere-batterier/ Ingenting tilsier at batteriene må være verken like store eller identiske. Det er ikke lenge siden det var en forrykende diskusjon om akkurat det samme her inne.

Link to post
Share on other sites

Jeg foreslår at du leser denne eminente tråden av Ingar: https://baatplassen.no/i/topic/17767-dynamo-og-lading-av-flere-batterier/ Ingenting tilsier at batteriene må være verken like store eller identiske. Det er ikke lenge siden det var en forrykende diskusjon om akkurat det samme her inne.

 

Takk for tipset :thumbsup:

En av de bedre trådene jeg har lest på veldig lenge.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...