Jump to content

Impellerbytte og rep av girhendel Yamaha 8HK utenbordsmotor


Knut Baltic

Recommended Posts

Inspirert av Kaptein Fredrik sin Impellerbytteguide tenkte jeg å legge ut noen bilder fra min egen impellerbytte jobb. Alle motorer har sine egne varianter så her kommer en for Yamaha 8HK! Det var lite informasjon å finne i manualer og på nett så jeg lette etter tråder som denne for å vite hvordan jeg skulle gå frem. Så der har dere min grunn til å lage en slik tråd. I tillegg var diagrammer som dette fine å ha.

 

Lette litt rundt før jeg fant festepunktet for girskifteren, men enkelt når jeg først fant den foran under powerblokka.

Det var en spesell type låsemutter som måtte løsnes før skruen. Bilder er fine å ha for å vite senere hvordan ting er satt sammen.

 

imag1106.jpg

 

Deretter var det bare å løsne de 4 boltene som fester underhuset

 

imag1107.jpg

 

og med en gummihammer forsiktig løsne underhuset og trekke ned forsiktig.

 

imag1108.jpgimag1109.jpg

 

 

Jeg hadde i tillegg til mangel på kjølevann også et gir som satt fast, noe som skapte litt hodebry. Med underhuset ute kunne jeg konstatere at det var plasthendelen som hadde satt seg fast i dekselet.

 

imag1111.jpg

 

Salt og irr gjorde alle krafttak forgjeves. CRC og eddik ble prøvd med over ett døgn ventetid.

Så ble gasskontrollen tatt ut slik at jeg kunne komme bedre til og settskruer tas ut.

 

imag1114.jpgimag1116.jpg

 

Neste del krevde 4 hender, en 8mm fastnøkkel, stort skrujern og en stor hammer. Fastnøkkelen satte jeg over styrepinnen foran hendelen slik at jeg hadde noe å slå mot annet enn plastikk. Mens en holdt fastnøkkelen på plass lirket jeg inn en stor skrutrekker over forgasseren og bort til fastnøkkelen. Etter noen bestemte slag med hammeren begynte hendelen og komme ut. Et tykt lag med salt dekket o-ringen og området rundt. Hendelen ble lagt i vann slik at alt saltet kom av og deretter smørt inn med vannfast grease. Hullet i huset ble rengjort og pusset med smergel får å få tilbake en glatt og fin flate. Deretter ble alle delene satt sammen igjen.

 

Giroljeskift er også kjekt å gjøre

 

imag1117.jpg

 

Så var det impellerhuset da. 4 skruer (satt godt fast med noe hvitt som jeg mistenkte kunne være loctite) ble fjernet og huset løftet opp.

 

imag1119.jpgimag1120.jpg

 

Det var en god gjerning å få byttet ut denne karen

 

imag1121.jpg

 

Med en tang og hammer fikk jeg av halvmånen som sitter som styrepinne til impelleren slik at jeg kunne komme til og rengjøre under impellerhuset.

 

imag1125.jpg

 

Så var det å montere delene sammen igjen. Jeg bruker litt Loctite pakningsstoff som dere ser. Forsiktig så det ikke kommer inn i selve huset. Impeller og hus sprayer jeg med silikonspray før det settes sammen.

 

imag1127.jpgimag1128.jpg

 

Hadde planlagt å sjekke termostat, men siden en av boltene var irret fast på dekselet lot jeg dette være siden jeg klarte å blåse rent kjølevannsrør med trykkluft. Det spraket og sprutet endel under denne operasjonen ja.

Drivaksel fikk en god dæsj med vannfast grease før den fant veien opp i powerblokka igjen. Alle gjengene på boltene ble også smurt med samme grease.

 

Med alle delene på plass ble motoren startet opp. Tilslutt satte jeg inn alle skruer, bolter, vaiere og bevegelige deler inn med vannfast grease.

 

imag1130.jpgimag1131.jpg

 

Nå er motoren klar for en ny sesong :fishing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...