Jump to content

Wallas eller Eberspächer?


Maika

Recommended Posts

Som tidligere nevnt vurderer jeg å kjøpe et varmeapperat. Det må være lite, støye lite, bruke lite strøm og gå på diesel.

Jeg hadde nesten bestemt meg for å kjøpe en Wallas 40D, men så snakket jeg i dag med en (veldig hyggelig og hjelpsom) kar på Seatronic.

Han mente at Wallas ikke var bygget for å stå på hele tiden, den har mange deler som kan og vil gå i stykker/bli utslitt og at den er vanskelig (og dyr?) å reparere.

Han anbefalte heller en Eberspächer D4. På den går viften etterhvert i stykker, men er enkel å skifte. (Viften koster visstnok et par tusen..)

Noen som har noen meninger om dette?

 

Og hvordan er Eberspächer mht. støy, eksosmengde o.l.?

Link to post
Share on other sites

Det må være lite, støye lite, bruke lite strøm og gå på diesel.

Han anbefalte heller en Eberspächer D4.

Og hvordan er Eberspächer mht. støy, eksosmengde o.l.?

:yesnod: :yesnod: :yesnod: Rene kinderegget.

 

Har selv en D4 på andre sesongen, den går mye, bruker båten sent og tidlig.

Oppfyller de krav du stiller. Og tror nok at vifta går i en del år før den tar kvelden.

 

Bare gode ord om denne D4

Link to post
Share on other sites

Selv om den står på permanent i 5 måneder?

(Jeg skal bo i båten.)

Svaret jeg fikk på verksted når jeg kjøpte den var at "De står seg ihjæl før de går seg ihjæl" så bare kjør på. Brukte den i vinter under pressening og da gikk den vel nesten stort sett fra oktober til mars.

Eneste jeg ikke gjør og det er at den går om natten. Har aldri hatt problem, det er bare en liten innebygd sak. Dette hadde det vært uansett hva jeg hadde hatt av varmer. :eek:

Link to post
Share on other sites

Selv om den står på permanent i 5 måneder? (Jeg skal bo i båten.)

Dette blir nok en utfordring som få av båtvarmere er bygget for - å stå på permanent i 5 mnd. :eek: !?!?

 

Har selv ingen erfaring med noen av de varmere du nevner - men, gitt dine ganske så tøffe krav - da ville jeg sett på varmere som brukes i flere sammenheng enn til lystbåt. Vet at WEBASTO (Sveitsisk) egentlig er lastebil- / bussvarmere, går på diesel, som de andre. Ville kanskje ha mere tiltro til en slik varmer, da lastebil / buss jo er "på veien" hver dag, gjennom hele vinteren. Vet at Fredrikstad kommune installerte Webasto i flere av kommunens biler i teknisk drift.

 

Bare en innskytelse, Maika - ikke noe konkret.

Link to post
Share on other sites

Dette blir nok en utfordring som få av båtvarmere er bygget for - å stå på permanent i 5 mnd. :eek: !?!?

 

Har selv ingen erfaring med noen av de varmere du nevner - men, gitt dine ganske så tøffe krav - da ville jeg sett på varmere som brukes i flere sammenheng enn til lystbåt. Vet at WEBASTO (Sveitsisk) egentlig er lastebil- / bussvarmere, går på diesel, som de andre. Ville kanskje ha mere tiltro til en slik varmer, da lastebil / buss jo er "på veien" hver dag, gjennom hele vinteren. Vet at Fredrikstad kommune installerte Webasto i flere av kommunens biler i teknisk drift.

 

Bare en innskytelse, Maika - ikke noe konkret.

Eber brukes til det samme Walter. :wink:

Link to post
Share on other sites

Har selv ingen erfaring med noen av de varmere du nevner - men, gitt dine ganske så tøffe krav - da ville jeg sett på varmere som brukes i flere sammenheng enn til lystbåt. Vet at WEBASTO (Sveitsisk) egentlig er lastebil- / bussvarmere, går på diesel, som de andre. Ville kanskje ha mere tiltro til en slik varmer, da lastebil / buss jo er "på veien" hver dag, gjennom hele vinteren. Vet at Fredrikstad kommune installerte Webasto i flere av kommunens biler i teknisk drift.

Webasto-en ser ypperlig ut på alle måter untatt én ting: prisen. De koster omtrent dobbelt så mye som Wallas/Ebers.  :cryin:

Link to post
Share on other sites

Hej Maika !

 

Har en Eberspächer D4, satt i båten när jag kjöpte den! Har haft båten 3 säsonger nu...

värmaren har en enorm kapasitet kjör den bare på 1/2 fart ! tror aldrig jag behövt kjöre på helfart någon gang! (båten er 37fot, isolerad både i skrov o dekk!)

veldi bekvämt med t-koppling fra dieseltanken, behöver aldrig tenke på ha brensle til värmaren, diesel finns ju alltid!

den stöyer lite, så jag har eftermonterat lyddemper på eksosslangen, samt på varmluftsslangarna! sedan tidl sitter det lyddemper på ingående förbrenningsluft!

med andra ord, man behöver lyddemper på alla slanger, först då går den tyst...

en gang på 3 år har den strejkat, men den gikk igang några timer senare utan att jag

behövde göra något med den, vet ikke vad det var för feil, kansje veken hade fått för mye!!

Er veldi nöjd med den, använder den varje gang jag er i båten, vintertid o båten blir varm

på någon halvtime !

 

Nu sitter den der, skulle jag själv installera ny värmare idag så skulle jag kjöpe en

vannburen värmare typ Refleks, IG, Dickinson, otroligt driftssikkre o drar mindre ström

o ingen elektronikk, med vannburen värme kan man ju oxo tillgodogöre seg värmen

fra motorn eller från landström!

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Wallas 2400 (lampeolje) og synes ikke den gir nok varme i min kalesjebåt på 27 fot. Wallas ser ut til å være veldig følsom for spenning, så det er nok en stor fordel å kjøpe med displayet slik at man evt får alarm dersom spenningen er for lav.

Forsøkte i august å la den stå på om natten og det resulterte i at vi våknet med parafinlukt i hele båten etter at sannsynligvis glødeelementet hadde slått seg av etter et par timer.

 

Den går stille og pent, er nøysom på drivstoffet, men et minimumskrav må være at den gå et døgn uten problemer. For orden skyld kan nevnes at den var inne på service i 2003.

 

Slanger ser også ut til å være et ømt punkt. Det bør være en viss lengde på slangen  fra til første bøy, slik at ikke varmen reflekteres og termosikring går etter kort tid.

Oppsummering: går greit, men usiker på om jeg tør å la den stå på om natta. Burde også varmet mer synes jeg.

Link to post
Share on other sites

skal du bo i båten ? Sats på en Webasto vannvarmer. Thermo Top C eller tilsvarende. En kartong med en sånn i står på kontoret, og venter på at jeg får arbeidslyst.

 

Suzuki

Hei, vurderer webastoen på 5kw. Hvor kjøpte du din til hvilken pris ??

 

Maritim mener jeg skulle ha rundt 10 lapper ?

Link to post
Share on other sites

Har Eber og er godt fornøyd med den så langt, men det er en ting som er litt rart med denne synes jeg, den går kun max 120 min om gangen, etter det så må den startes på nytt eller så må tidsuret stadig kjøres opp på 120 min i gjen. Har sett i brukermanualen men det står ikke noe om at den kan kjøres  mer en 120 min om gangen. Den er utstyrt med dette displayet Bilde

Er det noen som har erfart det samme på denne varmeren

Link to post
Share on other sites

Wallas ser ut til å være veldig følsom for spenning, så det er nok en stor fordel å kjøpe med displayet slik at man evt får alarm dersom spenningen er for lav.

Fikk bedskjed av butikken som jeg bestillte av at jeg ikke skulle bruke strømledningene som var med apperatet, men kjøpe strømkabler med større tverrsnitt enn de som er med. Gjorde jeg det ville dette ikke bli noe problem. Han fortalte også at de fleste meg "parafin-wallas" burde gjøre det samme.

 

For å få større effekt ut av ditt apperat kan du montere en ekstra vifte til å transprtere varmlufta ut til utblåsningsdysene dine. Med tanke på hvor lite watt som jeg benytter til å varme opp kåken hjemme så skulle egentlig ditt apperat være stort nok til å varme opp båten din, tror mye går på det å få varmlufte transpotert dit den skal...

Link to post
Share on other sites

Har Eber og er godt fornøyd med den så langt, men det er en ting som er litt rart med denne synes jeg, den går kun max 120 min om gangen, etter det så må den startes på nytt eller så må tidsuret stadig kjøres opp på 120 min i gjen. Har sett i brukermanualen men det står ikke noe om at den kan kjøres  mer en 120 min om gangen. Den er utstyrt med dette displayet

Er det noen som har erfart det samme på denne varmeren

Er ikke dette noe du kan justere på dette displayet. Kan jo tyde på at du kan stille inn hvor lang tid det skal gå til den slår seg av.

Link to post
Share on other sites

Maika:

 

Hør på de som sier vannvarmer er tingen! Du har en 40 fots katamaran, ikke sant? Du vil få problem med de lange strekke på en luftvarmer slik at du ikke får nok varme i de lugarene som er lengst borte fra varmeren. Er selv båtboer i en 40 foter med bare et skrog og har følgende oppsett: webasto termotop c, en liten defrostervifte i hver lugar og på bad (ardic 1.5), en større ardic 412 i salongen, 4 radiatorer i salong og tre lugarer. Funderer også på å legge inn en kolbe for å kunne varme vannsløyfen på landstrøm. Har enda ikke opplevd å måtte bruke over en time på å varme båten til 22 grade. Båten er en fransk sun fast 40 som ikke er isolert ut over det som er standart på slike båter.

 

Viggo

 

Båtboer

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...