Jump to content

Wallas eller Eberspächer?


Maika

Recommended Posts

Har Eber og er godt fornøyd med den så langt, men det er en ting som er litt rart med denne synes jeg, den går kun max 120 min om gangen, etter det så må den startes på nytt eller så må tidsuret stadig kjøres opp på 120 min i gjen. Har sett i brukermanualen men det står ikke noe om at den kan kjøres  mer en 120 min om gangen. Den er utstyrt med dette displayet

Det var som jeg tenkte. Denne er justerbar. 120min. er fra fabrikk.

Vil du justere den så trykk (pil venstre) for 3sekunder.

Da skal symbolet blinke (120)

Så kan du stille inn tiden med enten (pil venstre) eller (pil høyre)

 

Litt vanskelig å forklare. Tror du finner manual på nett, hvis ikke så kan jeg kopiere til deg.

Dette står i den boken som er "Hinwies für Kunden"

Det følger med 2 bøker.

Link to post
Share on other sites

Det var som jeg tenkte. Denne er justerbar. 120min. er fra fabrikk.

Vil du justere den så trykk (pil venstre) for 3sekunder.

Da skal symbolet blinke (120)

Så kan du stille inn tiden med enten (pil venstre) eller (pil høyre)

 

Litt vanskelig å forklare. Tror du finner manual på nett, hvis ikke så kan jeg kopiere til deg.

Dette står i den boken som er "Hinwies für Kunden"

Det følger med 2 bøker.

Det er riktig 120 er fra fabrikk, den kan justeres, men kun til kortere tid :headbang:, det er i hvertfall slik jeg har forstått ut fra manualen.

Link to post
Share on other sites

Det er riktig 120 er fra fabrikk, den kan justeres, men kun til kortere tid :headbang:, det er i hvertfall slik jeg har forstått ut fra manualen.

Eller fjerne den slik at den ikke er tidsbestemt.

Har sikkert lik din varmer D4, men bare med minikontroll og den bare går og går til jeg trykker av. Merkelig hvis denne kontrollen du har skal innebære bare at den går i 2 timer :confused:

Link to post
Share on other sites

Brumle,

 

Jeg hadde noe liknende i en minibuss med Eber bensinvarmer (manglet bruksanvisning).  Der fant jeg til slutt ut at uret var til for- eller ettervarming, og i tillegg var det en knapp med tre bøyde oppoverpekende piler som kort og godt slo på.  For evig tid, om nødvendig.  Har du ingen slik knapp?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Sjekket med imp. i dag, Det er riktig at denne går kun 120 min da den primert lev til bilbransjen med dette panelet, men det går og koble denne om ved å sette 12 v DC med en bryter, på pinne nr 10.  Da vil varmeren gå kontunelig, og deretter gå over på innstillt timer funksjon når bryteren slås av.  :flag:

 

Og en stor takk til Termo Marin i Sandefjord, for god servise og utfyllende informasjon.

Link to post
Share on other sites

Hej Maika !

 

Har en Eberspächer D4, satt i båten när jag kjöpte den! Har haft båten 3 säsonger nu...

Hei

Jeg har også en Eber D4, du kan si mye rart om den.

Den er drifstsikker over tid, men den har "sjel". :crazy:

Den tar en liten pause en gang i blant, uten at jeg kan forklare hvorfor.

Etter en tid funker den som den skal uten at man har gjort noe som helst. :eek:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

...men den har "sjel". Den tar en liten pause en gang i blant, uten at jeg kan forklare hvorfor. Etter en tid funker den som den skal uten at man har gjort noe som helst.

Det er fordi den har sjel at den er avhengig av et kjætegn, klapp på brennerhuset av og til, og at man snakker pent og oppmuntrende til den - av og til...... :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det er fordi den har sjel at den er avhengig av et kjætegn, klapp på brennerhuset av og til, og at man snakker pent og oppmuntrende til den - av og til...... :lol:

Den metoden har jeg prøvd på Quindebestet i mange, mange år, men det virker ikke.  Eller tar det sååå laaaang tid før det begynner å virke?      :smiley:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Den metoden har jeg prøvd på Quindebestet i mange, mange år, men det virker ikke.  Eller tar det sååå laaaang tid før det begynner å virke?      :smiley:

Hei

Klapp på "brennerhuset", kjærtegn og du ha varme for all tid, :wink: :wink:

 

mvh

giver

Den som vil kan sensurere dette OT innlegget, må gjerne gjøre det.

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode svar!

Jeg har funnet ut at hvis jeg velger å innstallere varmer, går jeg for det beste som passer til mitt bruk (innenfor rimelig pris).

 

Fordelene med luftvarmere til mitt bruk så vidt jeg kan se:

+ Enkel innstallering

+ Enklere system, mindre som kan gå i stykker

+ "Ferdigvarmet" luft inn i båten; slipper kald trekk fra ventilatorer

+ Pris

Ulempene er:

- Dårligere fordeling av varmen i båten

- Kan kanskje ikke stå på hele tiden (?)

 

Når det gjelder vannvarmere er fordelene:

+ Jevn fordeling av varmen

+ Mulighet for oppvarming av vann til annet bruk (vaskevann, motor o.l.)

+ Kan kanskje stå på hele vinteren (?)

+ Kan kobles på min eksisterende varmtvannsbereder slik at jeg får varmtvann uten å kjøre motor. (Regner med at jeg kan slå av radiatorerne, sånn at jeg slipper å varme opp hele båten bare for å få varmt oppvaskvann på en varm sommerdag:)

++ Varmtvannsberederen kan kanskje varme opp (endel?) av vannet så lenge jeg har landstrøm, slik at Webastoen ikke trenger å jobbe så hardt. Husker ikke hvor mange watt berederen er på, men det er i hvertfall mulig å koble den både til landstøm og kjølvannet fra motoren.

Minus:

- Mere som kan gå i stykker: Rør/slanger til vann som skal sirkulere, radiatorer, defrostere o.l.

- Totalt et dyrere system

 

Det aller beste haddde kanskje vært en kombinasjon, men da min statslønn ikke tillater utagerende pengebruk, heller jeg jeg foreløpig imot en vannvarmer.

 

Jeg har da to alternativer: De som trenger strøm (Webasto Termo o.l.) og de som ikke gjør det (Refleks o.l.).

Problemet med de som ikke bruker strøm er at de tar endel plass. Skrogene mine er rimelig smale, og jeg ønsker ikke å ha den stående i salongen, så derfor blir det vel en Webasto Termo Top C (5000W) eller 90S (9000W).

Jeg har to skrog pluss en salong og to dobbeltsenger mellom skrogene (ca. 60 kvM inneflate) og lurer på om 5000W er nok. Er derfor usikker på om jeg burde kjøpe én Top C først, og evt. én til senere (fordel: fortsatt én som fortsatt virker hvis den andre går i stykker, lavere utlegg med én gang, ulempe: tar mer plass, litt dyrere totalt), eller gå for en 90S med en gang. Tipper jeg går for én Top C nå, og én til evt. senere. Liker å ha to av alt (to skrog osv. :wink:)

Videre lurer jeg på om man bruker gummislanger eller (kobber?)rør til vannet som skal sirkulere, og hva slag radiatorer som brukes (har ikke klart å finne noe bilde/pris ang. dette.)

Og hvorfor trenger jeg både radiatorer og defrostere?

Vil det være noe problem at det er høydeforskjell på skrogene og salongen, må jeg bruke pumper som igjen vil bruke mye strøm?

 

Tipper at jeg må kjøpe en vindgenerator til våren for å fortsette å kunne bo i båten uten landstrøm, men det er helt ok. Digg å være selvforsynt:)

 

Mange spørsmål fortsatt, men jeg føler jeg nærmer meg...

Link to post
Share on other sites

Tipper jeg går for én Top C nå, og én til evt. senere. Liker å ha to av alt (to skrog osv. :wink:)

Videre lurer jeg på om man bruker gummislanger eller (kobber?)rør til vannet som skal sirkulere, og hva slag radiatorer som brukes (har ikke klart å finne noe bilde/pris ang. dette.)

Og hvorfor trenger jeg både radiatorer og defrostere?

Vil det være noe problem at det er høydeforskjell på skrogene og salongen, må jeg bruke pumper som igjen vil bruke mye strøm?

Hei.

 

Der er sirkulasjonspumpe i Top C, Høydeforskjell går fint, bare du lager til en måte å få ut lufta på.

Jeg bruker gummislanger, for varmeapparater.

 

Når det gjelder om du kan skru av radiatorer når du skal varme opp VVB, så er det alt etter opplegget. Har du flere sløyfer, kan de stenges med kraner.

 

mvh

Kjelli

Link to post
Share on other sites

En helt annen løsning kunne kanskje være å kjøpe en varmtvannsbereder til (dersom den jeg allerede har ikke er nok), montere radiatorer osv., sette på pumper til å sirkulere vannet rundt, og så kjøre anlegget med et eget dieselaggregat...?

Med denne løsningen ville jeg hatt et dieselaggregat som jeg kunne bruke til andre ting også.

Webastoen skal visstnok være rimelig støysvak, får man vanlige dieselaggregat som er like stille?

(Regner med at Webastoen egentlig bare er et kombinert dieselaggregat/pumpesystem.)

Link to post
Share on other sites

Ehh...på disse sidene (og noen andre jeg har funnet) ser det ut som Webasto Termo (eller Thermo?) Top C kan stå på i maks 60 minutter av gangen:

http://www.webasto.com.au/am/en/am_marine_...eaters_823.html

 

Stemmer dette???

Tror dette gjelder at den trenger maks 60min til å varme opp motor og kupè i bil.

Finner ikkeno om dette på norske og danske sider.

Denne anbefaler de brukt som oppvarming i båt, og en trenger varme i mer en 1 time av gangen.

 

mvh

Kjelli

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...