Jump to content

Hitachi 80A dynamo - ingen lading, ladelampe slokker


Ludde30

Recommended Posts

Dynamoen står montert på en Yanmar 4JH-HTE, og på vei ut på fredag ladet den. På vei inn i dag hadde jeg ingen lading, med ladelampa slokker.

 

På lørdag flyttet jeg en lampe ombord, og glemte å kutte strømmen først med det resultat at når + og - ledningen kom i kontakt med hverandre så gnistret det for å si det sånn. Kan det ha ødelagt noe i dynamoen?

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Jepp, skal gå over alt med mulitmeter når jeg drar ned i båten igjen. Blir antakelig i morgen. Har heldigvis en reservedynamo på 55A liggende som jeg fort vekk kan få bruk for. Er likevel nysgjerrig på om en kortvarig sammenkobling av pluss og minus i el anlegget kan ødlegge noe i dynamoen selv når den ikke er i bruk.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

det e vel tvilsomt at dynamoen har røket fordi du kortsluttet et lite øyeblikk.. ladelampen skal vel slukke når den lader? er det som er vanlig.. hvis dynamoen har god lading vil denne ligge opp mot 14,4V. hvis børstene begynner å bli slitt eller det har begynt å eire på kontaktene på dynamoen, synker ladespenningen og hvis de er veldig slitt eller veldig eiret kan ladingen komme og gå litt en stund før den forsvinner helt..

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

Nemo, jeg har ikke målt med multimeteret, men fikk null utslag på voltmeteret når jeg startet opp. Vanligvis beveger nåla seg relativt raskt opp mot drøye 14V. Turen hjem var på ca 45 minutter og nåla på voltmeteret sto pal. Voltmeteret fungerer for dag jeg satte på landstrømsladeren i havna så reagerte voltmeteret som forventet.

 

Omegaen, dynamoen er ikke mer enn 4 år gammel, så forventer at børster etc. er i orden.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

.. hvis dynamoen har god lading vil denne ligge opp mot 14,4V. hvis børstene begynner å bli slitt eller det har begynt å eire på kontaktene på dynamoen, synker ladespenningen og hvis de er veldig slitt eller veldig eiret kan ladingen komme og gå litt en stund før den forsvinner helt..

 

Trodde ladelampen skulle lyst hvis børstene mangler kontakt , eller gløde hvis dårlig kontakt..

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Ladelampen skal bare lyse når du skrur på tenninga så slukke igjen. Vis den ikke gjør det kan pæra være ødelagt og stor sjanse at dynamoen også er ødelagt.

 

Greide dette i en bil forleden, Pæra røk og splitter ny dynamo ble ødelagt. Så vi fikk ny dynamo på reklamasjon og kobler + på dynamoen og en annen ledning ifra dynamoen til en bryter og deretter til en lampe. Vær gang vi skal starte må vi skru på bryteren, starte bilen og skru av bryteren igjen. Vis vi ikke skrur av bryteren vil dynamoen bli ødelagt etter kort tid

 

 

Link to post
Share on other sites

Om ladelampa er røket eller ikke har ingen betydning for dynamoens vel og ve!!

 

Om ladelampa er røket så vil du miste tenningsspenningen til dynamoen, som igjen kan bety at dynamoen ikke "tenner" slik at den begynner å lade. Vanligvis så vil rest magnetismen allikevel besørge at den tenner når du ruser motoren litt.

 

Som andre her skriver:

Om ladelampen er OK og den ikke lyser når du slår på tenningen så tyder det på at du har brudd i børstene, regulatorfeil, brudd i feltviklingene. Det forutsetter selvfølgelig at du har strøm frem til lampa og at ingen sikring er røket.

Om ladelampen lyser når du slår på tenningen så er feltkretsen OK. Strømmen går da gjennom feltviklingene via børstene, igjennom regulator og til minus (minusregulert). Med andre ord: Du forsyner ladelampen med minus.

 

Når dynamoen begynner å lade så genereres plusspenning til D+ og spenningen over ladelampa utjevnes slik at den slukker. (Lik plusspenning på begge sider av lampa)

 

Spenningen/strømmen som genereres til D+ benyttes til å magnetisere feltet via regulatoren slik at dynamoen lader.

 

Om dynamoen tilsynelatende virker OK (Slik du beskriver: Ladelampa lyser når du slår på tenningen og slukker når motor starter), så kan allikevel en, eller flere, defekte utgangsdiodene til B+ medføre at dynamoen ikke lader til batteri. Disse kan lett ryke om ladekretsen til batteriet brytes når dynamo lader. For eksempel om hovedbryteren slåes av under drift.

 

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Sikkert forklart meg dårlig... Voltmeteret viser spenningen på batteriet som det skal. Problemet er at spenningen ikke øker når motoren er i gang. Skal selvsagt måle med mulitmeter så snart som mulig.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Ladelampen skal bare lyse når du skrur på tenninga så slukke igjen. Vis den ikke gjør det kan pæra være ødelagt og stor sjanse at dynamoen også er ødelagt.

 

Greide dette i en bil forleden, Pæra røk og splitter ny dynamo ble ødelagt. Så vi fikk ny dynamo på reklamasjon og kobler + på dynamoen og en annen ledning ifra dynamoen til en bryter og deretter til en lampe. Vær gang vi skal starte må vi skru på bryteren, starte bilen og skru av bryteren igjen. Vis vi ikke skrur av bryteren vil dynamoen bli ødelagt etter kort tid

 

Alt du skriver her er vel feil??? bortsett fra at det funker med bryter som du sier..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Har hatt det problemet med bil tidligere, da var det litt slakk reim som gjorde at dynamo gikk såpass raskt rundt at den slukket lampen men ikke ladet opp batteriet... merket det plutselig når jeg spilte litt høy musikk og når bassen slo kuttet motoren... endte med at bilen stoppet i et lyskryss i rush`en i oslo :rolleyes:

 

Har og opplevet defekt børste og at ladelampen ikke har lyst, da var ene børsten "borte" så ingen kontakt... har hele tiden trodd at den ville lyst hvis dynamo ikke ladet men på den bilen var den slukket... mener å huske det var en fiat uno med lancia delta motor jeg hadde da.

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har fåt brukt litt tid i båten i dag, og har bare blitt litt klokere. Kan jo starte med ( :blush: :blush: ) at grunnen til at ladelampa ikke slo seg på var en feilkobling. Den lyser som bare det, dessverre hele tiden. Prøvde også med den originale dynamoen (hitachi 55Ah), men akkurat samme det. Skal sies at jeg er usikker på om den virker i det hele tatt. Så ingen lading med noen av dynamoene :(. Har målt spenning både her og der men intet å hente.

 

Har tatt med dynamoen hjem og siden jeg et opptatt i møter i hele morgen, tar en kompis av meg med den med opp på Vestfold Elektrodiesel i morgen for sjekk. Forhåpentligvis har de tid til å kjøre den i benk med en gang.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Hei Ludde30

 

Jeg opplevde akkurat det samme som deg på sensommeren i fjor. Jeg har en Yanmar 4JH-TE med en 55A Hitachi dynamo. Fungerte fint på tur ut en fredags ettermiddag, søndags formiddag slukket ladelampen men dynamoen dytta ikke ut noe.

 

Hos meg var børstene nedslitt. Merket også at lagrene mine var slitte, så jeg endte opp med å kjøpe en innbytte dynamo fra Maritim for en rimelig penge (i forhold til ny-pris).

 

Håper det ordner seg for deg.

Redigert av Comforthe (see edit history)

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post
Share on other sites

Hehe, noen ganger går ting over stokk og stein. Syns selv jeg var såååå flink og feilsøkte overalt. Fant ingen tilsynelatende feil så dynamoen ble utpekt som synderen. Den viste derimot å være i utmerket stand - takk til Vestfold Elektrodiesel som sjekket den mens jeg ventet. Dro ned i båten på fredag kveld med dynamo og godt mot, nu jävlar, feilens skulle finnes. Og jeg fant den, men overhodet ikke der jeg hadde forventet. Mens jeg sto og klødde meg i dunet på haka etter å ha dissikert batterivender og lasket pluss til bat over en bolt uten hell, sjekket jeg bare sånn for å ha gjort koblingene til batteriene. Jeg hadde akkurat satt inn nye AGM batterier fra Maritim og regnet ikke med noe tull der. Det jeg ikke hadde tatt med i betraktningen var at de batteriene kommer med løse poler, og Maritim sendte med for lange bolter slik jeg måtte finne noen skiver å fore ut med. Uansett strammet jeg godt mente jeg selv da batteriene ble installert, men tydeligvis ikke godt nok. Det var en anelse slark i et par av polene, tydeligvis nok til at dynamoen ikke ville starte lading. Det rare er at det kom nok startstrøm, men pytt pytt.

 

Så nå håper jeg at jeg slipper å etterstramme polene med altfor korte ujevne mellomrom, men uansett så vet jeg hvertdall hvor jeg skal begynne om det skjer igjen.

 

Tusen takk for alle innspill. Det fine med at ting ikke virker er at man lærer en hel masse av det!

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår fortsatt ikke.

Lader den nå på båten, eller ikke?

 

Hvis starteren drar og starter, og dynamoet ligger på samme kretset,

da ikke løse batterikabler være syndern.

 

Neste poeng er at da heller diodene ville ryke.

 

Kan det være så enkelt at du mangler spenning på andre kontaktet,

som heter "I/R" så sant dynamoet er original Hitachi?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...