Ludde30 Startet 22.Mai.2011 Del på Facebook Startet 22.Mai.2011 Dynamoen står montert på en Yanmar 4JH-HTE, og på vei ut på fredag ladet den. På vei inn i dag hadde jeg ingen lading, med ladelampa slokker. På lørdag flyttet jeg en lampe ombord, og glemte å kutte strømmen først med det resultat at når + og - ledningen kom i kontakt med hverandre så gnistret det for å si det sånn. Kan det ha ødelagt noe i dynamoen? Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post Share on other sites More sharing options...
sveinh04 Svart 22.Mai.2011 Del på Facebook Svart 22.Mai.2011 Mål volten på anlegget når motoren sviver, den bør ligge over 13 volt om den lader..... Sitér dette innlegget Turen begynner når man legger fra brygga.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Ludde30 Svart 22.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2011 Jepp, skal gå over alt med mulitmeter når jeg drar ned i båten igjen. Blir antakelig i morgen. Har heldigvis en reservedynamo på 55A liggende som jeg fort vekk kan få bruk for. Er likevel nysgjerrig på om en kortvarig sammenkobling av pluss og minus i el anlegget kan ødlegge noe i dynamoen selv når den ikke er i bruk. Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 22.Mai.2011 Del på Facebook Svart 22.Mai.2011 Når ladelampen lyser og så slukker når motoren går er det indikasjon på at dynamoen lader. Hva er grunnen til at du sier at den likevel ikke lader? Har du målt spenningen på dynamoen og batteriet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Omegaen Svart 22.Mai.2011 Del på Facebook Svart 22.Mai.2011 det e vel tvilsomt at dynamoen har røket fordi du kortsluttet et lite øyeblikk.. ladelampen skal vel slukke når den lader? er det som er vanlig.. hvis dynamoen har god lading vil denne ligge opp mot 14,4V. hvis børstene begynner å bli slitt eller det har begynt å eire på kontaktene på dynamoen, synker ladespenningen og hvis de er veldig slitt eller veldig eiret kan ladingen komme og gå litt en stund før den forsvinner helt.. Sitér dette innlegget KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP Link to post Share on other sites More sharing options...
Ludde30 Svart 22.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2011 Nemo, jeg har ikke målt med multimeteret, men fikk null utslag på voltmeteret når jeg startet opp. Vanligvis beveger nåla seg relativt raskt opp mot drøye 14V. Turen hjem var på ca 45 minutter og nåla på voltmeteret sto pal. Voltmeteret fungerer for dag jeg satte på landstrømsladeren i havna så reagerte voltmeteret som forventet. Omegaen, dynamoen er ikke mer enn 4 år gammel, så forventer at børster etc. er i orden. Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 22.Mai.2011 Del på Facebook Svart 22.Mai.2011 (redigert) .. hvis dynamoen har god lading vil denne ligge opp mot 14,4V. hvis børstene begynner å bli slitt eller det har begynt å eire på kontaktene på dynamoen, synker ladespenningen og hvis de er veldig slitt eller veldig eiret kan ladingen komme og gå litt en stund før den forsvinner helt.. Trodde ladelampen skulle lyst hvis børstene mangler kontakt , eller gløde hvis dårlig kontakt.. Redigert 22.Mai.2011 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Retox_93 Svart 22.Mai.2011 Del på Facebook Svart 22.Mai.2011 Ladelampen skal bare lyse når du skrur på tenninga så slukke igjen. Vis den ikke gjør det kan pæra være ødelagt og stor sjanse at dynamoen også er ødelagt. Greide dette i en bil forleden, Pæra røk og splitter ny dynamo ble ødelagt. Så vi fikk ny dynamo på reklamasjon og kobler + på dynamoen og en annen ledning ifra dynamoen til en bryter og deretter til en lampe. Vær gang vi skal starte må vi skru på bryteren, starte bilen og skru av bryteren igjen. Vis vi ikke skrur av bryteren vil dynamoen bli ødelagt etter kort tid Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ludde30 Svart 22.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2011 Ladelampa virker som normalt. Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 22.Mai.2011 Del på Facebook Svart 22.Mai.2011 Om ladelampa er røket eller ikke har ingen betydning for dynamoens vel og ve!! Om ladelampa er røket så vil du miste tenningsspenningen til dynamoen, som igjen kan bety at dynamoen ikke "tenner" slik at den begynner å lade. Vanligvis så vil rest magnetismen allikevel besørge at den tenner når du ruser motoren litt. Som andre her skriver: Om ladelampen er OK og den ikke lyser når du slår på tenningen så tyder det på at du har brudd i børstene, regulatorfeil, brudd i feltviklingene. Det forutsetter selvfølgelig at du har strøm frem til lampa og at ingen sikring er røket. Om ladelampen lyser når du slår på tenningen så er feltkretsen OK. Strømmen går da gjennom feltviklingene via børstene, igjennom regulator og til minus (minusregulert). Med andre ord: Du forsyner ladelampen med minus. Når dynamoen begynner å lade så genereres plusspenning til D+ og spenningen over ladelampa utjevnes slik at den slukker. (Lik plusspenning på begge sider av lampa) Spenningen/strømmen som genereres til D+ benyttes til å magnetisere feltet via regulatoren slik at dynamoen lader. Om dynamoen tilsynelatende virker OK (Slik du beskriver: Ladelampa lyser når du slår på tenningen og slukker når motor starter), så kan allikevel en, eller flere, defekte utgangsdiodene til B+ medføre at dynamoen ikke lader til batteri. Disse kan lett ryke om ladekretsen til batteriet brytes når dynamo lader. For eksempel om hovedbryteren slåes av under drift. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Ludde30 Svart 22.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2011 Takk for utfyllende svar mateco. Strøm er ikke akkurat mitt fagfelt, men nå ble jeg hakket klokere (tror jeg ) Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 22.Mai.2011 Del på Facebook Svart 22.Mai.2011 Mest trolig ligger feilen i voltmeteret. Om dynamoen slytter å lade så faller ikke spenningen til 0 Volt. Du får ta fram mulitimeteret og måle på batteri og dynamo. Mål også spenning til det faste voltmetere, det kan være en dårlig kontakt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ludde30 Svart 22.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2011 Sikkert forklart meg dårlig... Voltmeteret viser spenningen på batteriet som det skal. Problemet er at spenningen ikke øker når motoren er i gang. Skal selvsagt måle med mulitmeter så snart som mulig. Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 23.Mai.2011 Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 Ladelampen skal bare lyse når du skrur på tenninga så slukke igjen. Vis den ikke gjør det kan pæra være ødelagt og stor sjanse at dynamoen også er ødelagt. Greide dette i en bil forleden, Pæra røk og splitter ny dynamo ble ødelagt. Så vi fikk ny dynamo på reklamasjon og kobler + på dynamoen og en annen ledning ifra dynamoen til en bryter og deretter til en lampe. Vær gang vi skal starte må vi skru på bryteren, starte bilen og skru av bryteren igjen. Vis vi ikke skrur av bryteren vil dynamoen bli ødelagt etter kort tid Alt du skriver her er vel feil??? bortsett fra at det funker med bryter som du sier.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
bukt Svart 23.Mai.2011 Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 (redigert) Har hatt det problemet med bil tidligere, da var det litt slakk reim som gjorde at dynamo gikk såpass raskt rundt at den slukket lampen men ikke ladet opp batteriet... merket det plutselig når jeg spilte litt høy musikk og når bassen slo kuttet motoren... endte med at bilen stoppet i et lyskryss i rush`en i oslo Har og opplevet defekt børste og at ladelampen ikke har lyst, da var ene børsten "borte" så ingen kontakt... har hele tiden trodd at den ville lyst hvis dynamo ikke ladet men på den bilen var den slukket... mener å huske det var en fiat uno med lancia delta motor jeg hadde da. Redigert 23.Mai.2011 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ludde30 Svart 26.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2011 Har fåt brukt litt tid i båten i dag, og har bare blitt litt klokere. Kan jo starte med ( :blush: ) at grunnen til at ladelampa ikke slo seg på var en feilkobling. Den lyser som bare det, dessverre hele tiden. Prøvde også med den originale dynamoen (hitachi 55Ah), men akkurat samme det. Skal sies at jeg er usikker på om den virker i det hele tatt. Så ingen lading med noen av dynamoene :(. Har målt spenning både her og der men intet å hente. Har tatt med dynamoen hjem og siden jeg et opptatt i møter i hele morgen, tar en kompis av meg med den med opp på Vestfold Elektrodiesel i morgen for sjekk. Forhåpentligvis har de tid til å kjøre den i benk med en gang. Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post Share on other sites More sharing options...
Comforthe Svart 27.Mai.2011 Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 (redigert) Hei Ludde30 Jeg opplevde akkurat det samme som deg på sensommeren i fjor. Jeg har en Yanmar 4JH-TE med en 55A Hitachi dynamo. Fungerte fint på tur ut en fredags ettermiddag, søndags formiddag slukket ladelampen men dynamoen dytta ikke ut noe. Hos meg var børstene nedslitt. Merket også at lagrene mine var slitte, så jeg endte opp med å kjøpe en innbytte dynamo fra Maritim for en rimelig penge (i forhold til ny-pris). Håper det ordner seg for deg. Redigert 27.Mai.2011 av Comforthe (see edit history) Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post Share on other sites More sharing options...
Ludde30 Svart 30.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2011 Hehe, noen ganger går ting over stokk og stein. Syns selv jeg var såååå flink og feilsøkte overalt. Fant ingen tilsynelatende feil så dynamoen ble utpekt som synderen. Den viste derimot å være i utmerket stand - takk til Vestfold Elektrodiesel som sjekket den mens jeg ventet. Dro ned i båten på fredag kveld med dynamo og godt mot, nu jävlar, feilens skulle finnes. Og jeg fant den, men overhodet ikke der jeg hadde forventet. Mens jeg sto og klødde meg i dunet på haka etter å ha dissikert batterivender og lasket pluss til bat over en bolt uten hell, sjekket jeg bare sånn for å ha gjort koblingene til batteriene. Jeg hadde akkurat satt inn nye AGM batterier fra Maritim og regnet ikke med noe tull der. Det jeg ikke hadde tatt med i betraktningen var at de batteriene kommer med løse poler, og Maritim sendte med for lange bolter slik jeg måtte finne noen skiver å fore ut med. Uansett strammet jeg godt mente jeg selv da batteriene ble installert, men tydeligvis ikke godt nok. Det var en anelse slark i et par av polene, tydeligvis nok til at dynamoen ikke ville starte lading. Det rare er at det kom nok startstrøm, men pytt pytt. Så nå håper jeg at jeg slipper å etterstramme polene med altfor korte ujevne mellomrom, men uansett så vet jeg hvertdall hvor jeg skal begynne om det skjer igjen. Tusen takk for alle innspill. Det fine med at ting ikke virker er at man lærer en hel masse av det! Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 30.Mai.2011 Del på Facebook Svart 30.Mai.2011 Jeg forstår fortsatt ikke. Lader den nå på båten, eller ikke? Hvis starteren drar og starter, og dynamoet ligger på samme kretset, da ikke løse batterikabler være syndern. Neste poeng er at da heller diodene ville ryke. Kan det være så enkelt at du mangler spenning på andre kontaktet, som heter "I/R" så sant dynamoet er original Hitachi? Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Ludde30 Svart 30.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2011 (redigert) Joerg, jeg har lading nå. Kan ikke skjønne annet enn at det var etterstrammingen av batteripolene som gjorde susen. Har i prinsippet ikke gjort annet enn feilsøking bortsett fra det. Redigert 30.Mai.2011 av Ludde30 (see edit history) Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 30.Mai.2011 Del på Facebook Svart 30.Mai.2011 Uansett bra. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.