Jump to content

"Motor er nyoverhalt" Hva betyr egentlig det?


Kalle74

Recommended Posts

Ser i mange annonser folk legger ut på Finn.no så står det at motoren er overhalt/nyoverhalt, leser man litt i annonsen eller ringer og spør så

viser det seg ofte at denne "overhalingen" kun er standard service (byttet olje, filter, reimer, sink, plugger ol.)

 

Vet ikke hva dere mener, men for meg betyr "overhalt" at motoren har vært plukket ned og byttet lager, foringer, tettinger, ringer ol.

 

Hvordan ser dere det?

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

som gammel mekaniker kan jeg si at det eneste saligjørende er kvittering på utført arbeidet fra godkjent motorverksted ,, jeg har aldrig opplevd så mye merkelige teorier om motorstell som etter jeg begynte med båt!

 

har hørt alt fra blå swix i girolje til syltetøy på tanken ,, har følelsen av att båtfolk e mere kreative en landkrabber (bil) på både godt og vondt :)

 

:giggle:

ja, til Skuddpremie på Hekksjøgeneraler !!

Det er land som er farlig, ikke vann !.

Link to post
Share on other sites

Er vell ikke nødvendig å slipe veiv, bytte stempel osv ved en overhaling hvis ting er iorden?

Kanskje jeg sier dette siden jeg ikke er mekaniker, men når man har motoren i deler og kontrollerer klaringer på lager og veiv så hvorfor skal man fordyre prosessen med å slipe og bytte ting som kanskje er tilnærmet "god som ny"?

 

Jeg overhaler motoren min selv nå, med erfaren mekaniker i bakhånd til å svare på de spørsmål som måtte komme. Utfører jobben stort sett etter verkstedboka, bytter alt av pakninger, tettinger, honing + nye ringer. Er da motoren ikke overhalt siden jeg ikke har byttet rådelagrene(som jeg har målt har god klaring), eller for at jeg ikke har byttet stemplene? Eller er den ikke overhalt siden jeg har gjort jobben?

 

Jeg har dokumentert jobben til nå med bilder, mange finner dere på forumet, og det blir jeg å benytte som dokumentasjon hvis jeg skulle finne på å selge båt eller motor.

 

Forventningene mine til "overhalt" er at motoren har vært demontert, kontrollert, slitte deler er byttet + pakninger.

Blir mere skeptisk hvis en annen "hobbymekaniker" har gjort jobben for båteier, en båteier selv. Selger burde da kunne fortelle at klaringer på veivlager er målt, ringer er byttet og ting er trukket med moment.

 

Uansett så vil jo en "verkstedoverhaling" ha større "verdi" en hva en hobbymekker har gjort, ihvertfall for meg. Nye deler er uansett på plass.

hva som er gjort burde uansett være dokumentert.

Link to post
Share on other sites

Kjente at jeg fikk en litt misantropisk holdning akkurat nå, men jeg tror faktisk ikke at mange i dag ikke vet forskjellen mellom service og overhaling. Uansett om det gjelder bil, båt eller sykkel. Har noen smurt olje på en del så er den "overhalt".

 

På samme måte som folk ikke vet forskjell mellom snekke og trebåt (som faktisk er en og samme kategori på finn.no!), alle plattgattere er "Furuholmen", og kan man sove i båten så er den en cabincruiser.

 

Jeg tror faktisk det er ganske mange som ikke ønsker å føre noen bak lyset, men at de faktisk ikke vet forskjellen.

 

Når det er sagt vil jeg heller kjøpe en overhalt motor stelt med kjærlighet av en entusiast enn en "overhalt" motor fra et verksted, men det er en helt annen diskusjon.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror faktisk det er ganske mange som ikke ønsker å føre noen bak lyset, men at de faktisk ikke vet forskjellen.
:yesnod: Det er nok helt sikkert men samtidig så er der også mange som bevisst benytter seg av feilinformasjon fordi begrepene er litt "ullne" i dagligtale.

 

Det verste tilfellet jeg har vært borti var en stor krysser med 3-sylindret Brunvoll semidiesel der selger påstod at motoren var nyoverhalt. Et raskt blikk i maskinrommet (fra dekk) fortalte tydelig at ingen vitale bolter hadde vært løsnet siden sist motoren var malt og det var nok noen tiår siden...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

ja, det er mange ord og beskrivelser av båt og motor som kanskje ikke alltid er helt riktige. I rekka av dem er jo også "som ny" og "strøken".

 

Hva betyr egentlig "som ny" når båten er 5 år gammel? -det sier meg ihvertfall egentlig null og niks, for jeg kan ikke se for meg at den er " som ny" i det hele tatt.

Link to post
Share on other sites

Om motoren er overhalt følger det sikkert med instruksjoner om å bytte olja og filter etter 50timer justere ventiler og ettertrekke toppen etter 100timer osv osv.... når jeg overhalte helikoptermotorer skulle olja byttes etter 5 minutter på tomgang.

Nå skal jeg ned i båten å justere ventilene på min volvo TD63. den har akkurat gått 100timer siden ny/nyoverhalt.

Link to post
Share on other sites

Nyoverhalt motor, og ikke noe mere så hadde ikke jeg godtatt den.. da ville jeg sett kvitteringer eller at selger ramser opp hva som er gjordt ved overhalingen.. og at han må gå god for det!!

Om det ikke forekommer kvitteringer så er utrykket "overhalt motor" ganske lite verdt etter min mening..

 

Overhalt motor er ikke skifte av filter olje og andre yttre komponenter.. eller ventiljustering for den saks skyld.. det er obligatorisk service..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Hender en del ganger at det er motorkyndige som gjør dette selv, og da må en i alle fall legge fram kvitteringer på hva som er kjøpt av deler, og gjerne bilder av hva som er gjort. Må blokka borres og veiva slipes, så må det framlegges kvitteringer på dette oxo. Overhalt motor for meg er demontert topp med utskifting minimum av eksosstyringer, slipe ventiler og seter, nye tetninger for spindler, honet sylindere, skiftet stempelfjærer, målt veivaksel, skiftet ramme og rådelager, sjekket kamlager(evnt skifte, ny oljepumpe, nye simmeringer og pakninger ellers på motor, sjekke dieselpumpe både høytrykk og fødepumpe og sjekke åpningstrykk på dyser og evnt justere/ skifte dyser. :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Hvis det skal ha noen verdi må man selvsagt ha troverdig dokumentasjon å vise til...

 

Men hvor fordelaktig er det nå egentlig at en motor er overhalt? Hvor bra er det nå at en motor er åpnet og "mekka" på og "tulla" med av en eller annen mekaniker?

 

Mitt poeng er at det ofte er mer trøbbel med motorer som har vært skrudd på. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Det er ingen tvil om at det er mange som ikke vet hva en komplett overhaling innebærer.... tror det var en dom på dette nylig. Husker jeg fikk tilsendt kopi, men linken fungerte ikke så finner den ikke frem :headbang:

 

Når det er sagt, så har jeg sett så mye eksempler på slurv og tøys, både på bilverksteder (merkeverksted) og ikke minst båtverksteder at jeg ikke klarer å la være å være skeptisk. Senest i går måtte jeg reparer en lekkasje i bremsesystemet etter at Ford merkeverksted byttet alle bremserørene for halvannet år siden....

 

En komplett og grundig overhaling blir fort kostbar så hvis man bestemmer seg for å sette bort en slik jobb bør man nok absolutt vurdere hva salgsverdien på motoren i den standen den er og vurdere om det er verdt å bruke flere titallstusen på overhaling fremfor å heller selge den man har og sette inn en ny motor. Da slipper man også tvil om hva slags arbeier som har blitt utført tidligere og båten vil mest sannsynlig være enda mer attraktiv den dagen den skal selges :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hvis en har høy grad av paranoia på det området, så bør en gjøre det selv hvis en er kapabel til det. :smiley:

 

Det er akkurat det jeg har gjort. Jeg har overhalt motoren i min egen båt, og ettersom jeg hadde det meste av deler liggende, og har en kompis som har boret, planslip, slipt veiv osv. så har jeg ikke en eneste kvittering, men motoren går som en klokke, mulig jeg har et problem hvis jeg skal selge, men jeg VET i hvertfall at min motor er som ny og alle klaringer er på mikrometeren riktig.

Link to post
Share on other sites

Service:

Byttet olje, impeller og plugger pluss fettet og smurt pluss flushet og vasket.

 

Reprasjon:

Byttet og eller reparert defekt del(er)

 

Nyoverhalt:

Demontert, byttet ALLE slitedeler, honet sylindre, pusset/slipt topp, byttet alle pakninger og skruer, smurt opp, gjerne sandblåst og lakkert motor.

 

Mulig jeg er sær, men dette er min mening om hva som blir gjort med en motor ved service, reprasjon og overhaling.

Ha en fin dag

Link to post
Share on other sites

  • 9 år senere...

Ser dette er en gammel tråd, men den er like aktuell som da den var ny. 

 

Det er skiftet eier av rekordmange båter på finn.no i sommer. Pt får man 361 treff i båter til salgs når man søker "overhalt".

 

Jeg tok meg tid til å spørre noen av disse selgerne 15 stk om hva som legges i at motor er overhalt. Svarene er svært sprikende. Et båthenger på Sørlandet (forhandler) selger en seajeep med utenbords. På spørsmål om denne overhalingen, svarer selger at "det var noe med kjølinga, som nå er reparert". Jeg svarte at jeg syns begrepet "overhalt" var sterkt noe langt og de endret faktisk annonseteksten til "gjennomgått av verksted". 

 

Og det er dette det går i: "byttet olje" "Byttet impeller". noen med litt mer avansert vedlikeholdsoperasjoner som "tatt ut og syrevasket varmeveksler" o.l. 

 

Kun en annonsør kunne vise til svært omfattende operasjoner som noenlunde samsvarer med Glenn Iversens innlegg av 24.mai 2011 i denne tråden. (Uten at jeg konkluderer med at det er fasiten.)

 

Min kollega solgte en joda med tmd30 fra 89. Han er tidligere motormann, ville fortsatt ikke bruke 'overhalt" i annonseteksten tross at motor hadde vært ute og alt av komponenter som minnet om tæring var skiftet eller reparert. Men han mente overhalt motor skulle være så god som en ny og forventningene deretter. Det kunne han strengt talt ikke gå god for. 

 

Min "undersøkelse" er jo bare ett lite utvalg  av annonsører og det er vanskelig å lese særlig ut av den. Dessuten er jo ikke begrepet "overhalt" beskyttet med en definisjon. Men likevel mener jeg det er villedelse når dette brukes om service og reparasjoner som man strengt talt må kunne forvente er fulgt opp.

 

Selv er jeg av typen selger som "ikke kan få sagt nok" og dermed har jeg nok fått litt mindre for de 10 båtene og 6 bilene jeg har solgt enn jeg kunne fått. Senest i år med en joda 8100tc, som jeg annonserte til 197000 og de fleste tilsvarende lå til ca 225000. Derimot har jeg aldri hatt noen kjøpere som har kommet tilbake og følt seg lurt. Det gir jo en god følelse.

 

Ser media har skrevet om at antall tvister i båthandel er økende. Sikkert i sammenheng med at mange har kjøpt båt for første gang, men jeg leste også at noen mente annonsene bærer preg av voldsomme beskrivelser i flotte ordlag, slik man kjenner fra eiendomsannonser.

Redigert av Ababu
Skrivefeil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...