Jump to content

"Motor er nyoverhalt" Hva betyr egentlig det?


Kalle74

Recommended Posts

Selvsagt. Og kjøpere bør jo spørre etter utfyllende info og dokumentasjon på hva som er gjort. Men min erfaring fra den tid jeg var fersk båtkjøper er at kritiske spørsmål kom i annen rekke. Dessuten er jo en reklamasjonssak i en privat handel en omfattende og langdradd prosess.

 

En gang tapte jeg 15000 første døgn som båteier pga havarert gir på "overhalt motor". Heldigvis lært litt siden den gang. En annen gang 18000 pga havarert intercooler. Her var selger fair og tok store deler av kostnaden. 

 

Redigert av Ababu (see edit history)
Link to post
Share on other sites

pipe skrev 43 minutter siden:

Det ikke selgeren tenker på er at ordet overhalt motor kommer til å slå tilbake på de som en slegge ved en eventuelt tvist. 

Enig, men hva er en overhalt motor da?

 

Finnes det noem krav som må oppfylles for at mam skal kunne si det?

 

Holder det f.eks. med nye stempel,foringer og lager?

Eller må dyser, innsprutningspumpe og vannpumpen også overhales?

 

Er det nok å testkjøre innsprutningspumpen, eller må den plukkes ned og få nye slite deler?

 

osv,osv....

 

Ikke så lett dette her.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

nomen skrev for 1 time siden:

Holder det f.eks. med nye stempel,foringer og lager?

I mine øyne holder det, det må i alle fall være en større operasjon som inneholder vesentlige slitedeler, ikke nødvendigvis en total nullstilling av motor med SAMTLIGE slitedeler skiftet.

 

Dokumentasjon på hva som virkelig er gjort er viktig!

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

nomen skrev for 1 time siden:

Enig, men hva er en overhalt motor da?

Sitat Båtadvokaten
Mange fristes til å beskrive båtene sine inspirert av meglerspråk fra boligannonser -- best å unngå. En annen typisk feil er ordbruk -- f.eks. ordet "overhalt". Ikke bruk dette ordet med mindre aktuell komponent ER HELT overhalt. Er det gjort reparasjoner og forbedringer, kan du kalle dem for det. Bruker du "overhalt" i stedet, ber du om trøbbel.

Skriver man overhalt motor så går man god for hele motoren også komponenter som ikke er overhalt.  
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fullstendig nyoverhalt i mine øyne betyr at motoren er nullstilt, dvs alle deler er målt til å være innenfor produsentens mål føtilsvsrende ny. Deler som avviker fra dette byttes eller utbedres til fabrikkspesifikasjoner som ny. Dette skjer i liten grad.

 

Mange overmalte motorer å finne.

Link to post
Share on other sites

Jeg jobbet på ett lastebilverksted i sin tid.

Da hendte det av vi pakket om motorer.

 

Det innebar nye stempel og foringer,nye lager, kontroll av oljepumpe, sliping av ventiler og planing at topplokk.

 

Vi unngikk bevisst ordet overhaling, da det i ble ansett som en mye større operasjon.

 

Jeg vil allikevel tolke overhaling som mindre omfattende enn nullstilling.

 

 

Bl.a CAT driver med slik nullstilling av sine maskiner, og da blir den nullstilt.

 

 

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

nyoverhalt=  motor plukkes i deler. deler måles i følge spec fra produsent  , og inspiseres for eventuell korrosjon og forventet levetid.. deler som er innenfor spec lever videre- , deler på minimums toleranse byttes , men teoretisk så er disse innenfor ....pakninger og tettninger på demonterte deler byttes. ofte så blir deler montert med gamle pakninger med paknings pasta.. dette er ikke ok i følge min opplæing... , men må jo innrømme at det stortsett fungerer ok. så har man kjølesystemet m veksler rengjøring , korrosjon m.m.  noen blokker rør i veksler som lekker.... 1-5 rør kan nok tolereres men den er likevel ikke god som ny.skal man gå dypere enn dette på en overhaling så er ofte ny motor et billigere og bedre alternativ...

Link to post
Share on other sites

Etter 47 år til sjøs i maskin har det blitt mange overhalinger, både ombord og privat på alt fra 100 cm x 200 cm boring x slag til små gressklippermotorer. Ved demontering sjekkes delenes tilstand, måles, og hvis innenfor spec. rengjøres de, og settes de sammen igjen med nye pakninger, Zimmerringer etc. Dersom vi ukritisk skulle skifte stempler, foringer, lager etc. ville rederiet snart gå konkurs. Har akkurat plukket ned en 4 syl 3ltr. Mercruiser 135 hk. Helt ned til tom blokk. Motoren har gått 412 timer over 15 år, men ukjent for meg med hensyn til behandling og ettersyn ettersom jeg tok den i innbytte for en annen båt og eieren var analfabet både vedr. motor og båt. Veiv - og rammelagertapper målt og godt innenfor spec. Lagerskåler så ut som nye og montert med kontroll av klaring, godt innenfor. Sylindre kryssmålt på 4 steder, stempeldiam. det samme, ingen slitasje og ingen vendekanter i sylindre, alt innenfor spec, honemønster som nytt . Topplokk sendt til velrenommert motorverksted(innehaver er en venn så det ble en tjeneste) og syret ut, slipt ventiler(egentlig unødvendig, så ut som nye) skiftet spindeltetninger( pga alder) . Skiftet registerdeksel inkl. forre veivtetning, sirkulasjonspumpe, termostathus, termostat,  samtlige deler i fordeler inkl.  lokk , pluggledninger og plugger. Kontrollert kjølekanaler i blokk visuelt samt trykkprøvd. Gjennomgått forgasser med originalt rep. sett, skiftet bensinpumpe. Montert sammen med samtlige pakninger nye samt topplokksbolter (originaldeler), skiftet selvstarter, rengjort og kontrollert svinghjul og medbringer til drev. Demontert løfter/støtstangdeksel og kontrollert for retthet og slitasje, montert nytt deksel og justert ventiler. Samtlige trykk, temp og alarmgivere skiftet med kabling. Alt montert med "Assembly lube". Kjørt opp oljetrykk  direkte på oljepumpen, montert fordeler igjen, montert i båt. Exsos/innsugsmanifold/riser syret ut og visuelt kontrollert. Det ble også shimset opp koniske lagre og skiftet Zimmerringer og O-ringer på drivaksel til drev( autorisert Mercruiserverksted). Alle deler og pakninger originale, kostnad ca. 20000. Spørsmål: er denne motoren overhalt, gjennomgått eller reparert. Den er sjøvannskjølt, så det kan godt være tynnere steder i blokk og manifolder, men har ikke røntgensyn, så altså visuelt utrolig bra ut. Samtlige tiltrekkingsmoment er nitid fulgt.

Nytt spørsmål: det anbefales å ettertrekke topplokksboltene (122 Nm) etter 100 timer( har skiftet olje og filter etter 1 gangtime, så "good to go" ang. dette. Dersom en eventuell kjøper gir blaffen i å ettertrekke( det er mye som må plukkes av for å komme til disse) på tross av oppfordring, er det da å vente at vedkommende klager når toppakningen ryker? Har vel solgt en ca 10-12 båter de siste 20 årene og aldri hørt en klage, men det virker på meg som at det har blitt en risikosport å selge brukte båter. Folk forstår visst ikke at de kjøper brukt og ikke nytt. Det er også vanskelig å ta ansvar for en ny eiers behandling og ettersyn. Bor i nærheten av en marina hvor jeg har en Bavaria 38 seilbåt, en Skibsplast 685 og en Mariah 19 (båten som "eier " motoren ovenfor og som skal selges da jeg har en båt for mye). Der ser man mye rart. Start, fullt pådrag 15 sek senere,  motorer som røklegger havna, motorer det damper hvitt i store skyer av, men de bare kjører. Meninger ? 

20200508_194251.jpg

20200708_140652.jpg

Redigert av Gammern
Tastefeil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...