Jump to content

Bunnskruen på drevet sitter dønn fast (SD20 drev)


Erik

Recommended Posts

Bunnskruen, altså den store skruen som man tapper ut olja via, sitter veldig fast på seilbåt drevet mitt.

 

Er det noen 'tjuvtriks' eller spesialverktøy for å få løsnet den ?

 

Har fått pumpet ut endel olje fra oversiden, men det er nok endel igjen nederst som jeg ikke kommer til.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Ingen som har noen forslag ?

 

Båten skal på sjøen i morgen tidlig, så hvis jeg ikke får åpnet i bunn må jeg bare etterfylle det jeg har sugd fra toppen. Er det noen sjanse for at ny olje blander seg med den gamle, eller holder oljen i nedre del av drevet seg der uten å sirkulere ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Hadde tilsvarende problem med et S120 drev, skruen satt dønn fast og det var lite klaring mellom drev og bakken, slik at jeg ikke fikk kraft mot skruen samtidig som jeg skulle skru. Jeg sveiste ei "tann" på et 20 cm flatjern. Tanna må ha god tilpasning for ikke å ødelegge skruen. Satte tanna i skruen og benyttet en jekk for å presse opp,og med en hammer og noen små kakk, løsnet skruen.

 

 

 

skrujern1.jpg

Link to post
Share on other sites

Smart. Da har jeg ihvertfall en løsning for neste år hvis jeg ikke får det til nå, men rekker neppe å lage det så avansert i kveld.

 

Men jeg har seilbåt, så det er godt arbeidsrom under drevet, problemet ligger egentlig ikke i å få satt trykk oppover, kun i å få det rundt. Kanskje det finnes så brede 'bits' til skralla, slik at jeg får godt tak, og kan benytte kakke metoden på den.. :confused:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Tok akkurat ut en fast-irret oljeskrue på en påhenger i går kveld (samme løsning), og da brukte jeg en god gammel slagtrekker (fra Biltema). Varmet skruen først med loddebolten for å få litt "bevegelse" i gjengepartiet, og så klappet jeg til den med slagtrekker og en tung hammer.

Er selvsagt en viss risiko innvolvert, men det er det bestandig når ting sitter.

Pass på å bruke bits som passer godt til skrusporet.

 

12-847_s.jpg

 

Heter vist slagskrutrekker hos BT....

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Båten vår har to SD20-drev og eg er vel vant med problemet med å få laus tappeskruen.

 

Eg brukar ein slagtrekkar, eller "impackt driver" som det heiter på engelsk.

Nokre forsiktige dunk med hammar på tappeskruen først, deretter nokre gode slag på slagtrekkaren.

Som nevnt av andre så er det viktig at bitsen passar godt i sporet på tappeskruen.

Problemet er at sporet i tappeskruen er smalare enn lengda skulle tilsei. Eg måtte slipa litt av ein stor bits, for å få den til å passa i sporet.

 

Altarnativt så kan du ta ut heile propellakslingen. Det er to boltar som må løysast.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Fikk tak i slagtrekkeren som foreslått, men fikk det ikke av likevell :rolleyes:

 

Tidspress (skulle ut igjen) gjorde at jeg endte med å suge opp fra oversiden det jeg fikk (1 liter ?) og etter fylle dette.

 

Er det en viss sirkulasjon mellom under og overdel, eller er det kun ny olje øverst, og gammel i bunn nå tro?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...