Jump to content

Hvordan fase kanten på en 6mm plexiglassplate?


Lars Hansen

Recommended Posts

Hei,

 

Har bestilt meg nye vinduer i plexiglass til min Maxi 108.

Disse vinduene må fases på innsiden, for å passe i fordypningene som er i båten.

 

Har laget en skisse, som viser omtrentlige mål på fasen som skal til:

fas.png

 

Regner med at dette vil gå med en håndoverfres, men har aldri brukt slikt før...

Kan noen hjelpe med valg av fres, og framgangsmåte?

 

Ettersom vinduene har avrundede hjørner, så må det finnes en løsning for å frese rundt der også.

Link to post
Share on other sites

blir helt nøyaktig med vinkelsliper om man legger en linjal eller et flattjern som mothold på vinduet.da er det bare og slipe ned til jernet og følge det bortover.så polerer du snittet etterpå med rondell og fiiiint papir etterpå.Men elhøvel burde også funke med litt forsiktighet ja.

Link to post
Share on other sites

Takk for gode forslag, men jeg tror det kan bli vanskelig å få en rett og fin kant, siden jeg må rundt mange buer med varierende radier.

På en rett strekning, så ville det kanskje gått med et jern som mothold.

 

Burde finnes en fres til håndoverfres som passer til dette?

Med riktig størrelse på styrelageret, og høydeinnstilling på fresen, burde dette gitt et perfekt resultat?

fres.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har sagd mine med fintannet stikksag. Da kan du kjøre buer også. Brukte også en løvsag der buen var for krapp til stikksaga.

Kantene pusset jeg med båndsliper og pussepapir på kloss (for hånd). Båndsliperen var ganske brutal, så en vibrerende pussemaskin er kanskje tryggere hvis du må være veldig nøye.

Det er kjekt hvis du kan øve på de gamle vinduene.

Link to post
Share on other sites

Alle vinduene blir frest ut med en håndoverfres, med originalrutene som mal.

Den nye ruta tapes på den gamle, slik at kulelageret kjøres mot originalen.

 

Slik blir kopien 100% lik originalen.

 

Det er skråfasen som er utfordringen, siden den er skråere enn jeg finner fres til...

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Tror nok en glassmester eller et snekkerverksted er tingen, få tak i freser under 30 grader er vanskelig tror jeg.(har prøvd selv)

Litt avanserte snekkerverksteder ha fresestål dem kan "bygge"/sette sammen selv.

Har en slik på jobben men der finnes desverre ikke de rette stålene.

 

Lykke til

La Vida

Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också..

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke har skikkelig føringer er det lett å slå sprekkk når du freser. Jeg ville laget passende anlegg for å få rett vinkel og pusset kanten bort med smergelpapir på en god kloss. Går fort å pusse og med bra anlegg blir det fint.

Da klarer du svingene øgså uten særlige problemer.

Mons

Link to post
Share on other sites

En dørpanel-bit type "B" fra denne leverandøren kan kanskje gjøre nytten: http://www.cmtutensili.com/show_items.asp?pars=RB~8/990.5~2#

Merk at du da i tillegg må bytte til et større kulelager pga "leppen" denne bitsen lager. Du trenger forøvrig en skikkelig krafig fres i tillegg, og bør muligens kjøre dette i et fresebord pga den store bitsen. Med mindre du uansett ønsker å bruke masse penger på å utvide verktøysamlingen din så tror jeg jeg ville spurt et snekkerfirma.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...