Lars Hansen Startet 23.Mai.2011 Del på Facebook Startet 23.Mai.2011 Hei, Har bestilt meg nye vinduer i plexiglass til min Maxi 108. Disse vinduene må fases på innsiden, for å passe i fordypningene som er i båten. Har laget en skisse, som viser omtrentlige mål på fasen som skal til: Regner med at dette vil gå med en håndoverfres, men har aldri brukt slikt før... Kan noen hjelpe med valg av fres, og framgangsmåte? Ettersom vinduene har avrundede hjørner, så må det finnes en løsning for å frese rundt der også. Sitér dette innlegget Link to post
TPBS-277 Svart 23.Mai.2011 Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 vinkelsliper med flappdisk fungerer helt topp. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 23.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 Bør få en jevn kant som står igjen, siden denne blir synlig. Tror det blir for unøyaktig med vinkelsliper til dette... Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 23.Mai.2011 Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 Elhøvel gjør susen den Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
TPBS-277 Svart 23.Mai.2011 Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 blir helt nøyaktig med vinkelsliper om man legger en linjal eller et flattjern som mothold på vinduet.da er det bare og slipe ned til jernet og følge det bortover.så polerer du snittet etterpå med rondell og fiiiint papir etterpå.Men elhøvel burde også funke med litt forsiktighet ja. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 23.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 Takk for gode forslag, men jeg tror det kan bli vanskelig å få en rett og fin kant, siden jeg må rundt mange buer med varierende radier. På en rett strekning, så ville det kanskje gått med et jern som mothold. Burde finnes en fres til håndoverfres som passer til dette? Med riktig størrelse på styrelageret, og høydeinnstilling på fresen, burde dette gitt et perfekt resultat? Sitér dette innlegget Link to post
dilla Svart 23.Mai.2011 Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 joda, det finnes og burde fungere helt fint, f. eks med denne:fresetapp er riktig nok 45 grader, men finnes sikkert i 60 grader også, som burde bli i nærheten av det du trenger. Sitér dette innlegget den som venter forgjeves, venter ALDRI på noe godt...... Link to post
Lars Hansen Svart 23.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 Ja, det er slik jeg trenger, men bør være nærmere 20 grader. Har pløyd noen kataloger i dag, men har sålangt ikke funnet noen med liten nok vinkel... Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 23.Mai.2011 Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 Dette kan kuttes på en god sag med anlegg. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Lars Hansen Svart 23.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 Hva slags sag? Husk at det er rundt svinger også... Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 23.Mai.2011 Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 Har du spurt glassmesteren om han kan slipe den for deg? Noen glassmestere har slipemaskiner for å lage fasett på glass. Samme maskinen kan kanskje brukes her, bare litt mykere materiale. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Lars Hansen Svart 23.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 Nei, det har jeg ikke tenkt på! Kanskje det er løsningen, ikke sikkert det koster mer enn en fres eller...:-) Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 23.Mai.2011 Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 Jeg har sagd mine med fintannet stikksag. Da kan du kjøre buer også. Brukte også en løvsag der buen var for krapp til stikksaga. Kantene pusset jeg med båndsliper og pussepapir på kloss (for hånd). Båndsliperen var ganske brutal, så en vibrerende pussemaskin er kanskje tryggere hvis du må være veldig nøye. Det er kjekt hvis du kan øve på de gamle vinduene. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 23.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 Alle vinduene blir frest ut med en håndoverfres, med originalrutene som mal. Den nye ruta tapes på den gamle, slik at kulelageret kjøres mot originalen. Slik blir kopien 100% lik originalen. Det er skråfasen som er utfordringen, siden den er skråere enn jeg finner fres til... Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 23.Mai.2011 Del på Facebook Svart 23.Mai.2011 Ta kontakt med en møbelsnekker med profft utstyr.Han freser dette uten problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Neptun:) Svart 10.Juni.2011 Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 ska ha nye plexiglass i båten min jeg og men naboen er glassmester så han gjør vel jobben for meg Sitér dette innlegget gammel nok til og vite bedre, ung nok til og gi faan<3 Link to post
Mysigt Svart 10.Juni.2011 Del på Facebook Svart 10.Juni.2011 Tror nok en glassmester eller et snekkerverksted er tingen, få tak i freser under 30 grader er vanskelig tror jeg.(har prøvd selv) Litt avanserte snekkerverksteder ha fresestål dem kan "bygge"/sette sammen selv. Har en slik på jobben men der finnes desverre ikke de rette stålene. Lykke til La Vida Sitér dette innlegget Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också.. Link to post
mons Svart 11.Juni.2011 Del på Facebook Svart 11.Juni.2011 Hvis du ikke har skikkelig føringer er det lett å slå sprekkk når du freser. Jeg ville laget passende anlegg for å få rett vinkel og pusset kanten bort med smergelpapir på en god kloss. Går fort å pusse og med bra anlegg blir det fint. Da klarer du svingene øgså uten særlige problemer. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Smurph Svart 12.Juni.2011 Del på Facebook Svart 12.Juni.2011 En dørpanel-bit type "B" fra denne leverandøren kan kanskje gjøre nytten: http://www.cmtutensili.com/show_items.asp?pars=RB~8/990.5~2# Merk at du da i tillegg må bytte til et større kulelager pga "leppen" denne bitsen lager. Du trenger forøvrig en skikkelig krafig fres i tillegg, og bør muligens kjøre dette i et fresebord pga den store bitsen. Med mindre du uansett ønsker å bruke masse penger på å utvide verktøysamlingen din så tror jeg jeg ville spurt et snekkerfirma. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.