Jump to content

Mariner Viking, hvorfor så billig ?

kewiin

Recommended Posts

for eks honda er 4 takter og de er dyrere , men lurt på dette selv, jeg liker mercury og mariner som er det samma veldig godt hatt 3 stk og fornøyd med dem:) men yamaha er jo kjent fra alt annet til og være best så da blir jeg prisene satt opp siden de er så kjente,

gammel nok til og vite bedre, ung nok til og gi faan<3

Personlig synes jeg prisnivået på de brukte påhengsmotorene på finn er ALT for høyt! Mariner Viking er en helt kurrant motor. Har hatt et par slike selv og synes det har vært kjempemotorer. Jeg har en Mercury 10 hk som jeg skal bytte ut nå (for å teste ut et nytt, "billig"-merke), men med den lille prisdifferansen mellom en brukt og ny motor synes jeg ikke lengre det er noe poeng å kjøpe noe brukt uten garanti osv. Tror vi solgte de Viking-motorene kliss nye for 11000 kr senest i 2006 da jeg sluttet hos forhandleren. Tror ikke den motoren du viser til kostet mer enn 10 båtpenger når den var ny, så en avskrivning på 2000 kr fordelt på 8 år burde eieren absolutt være fornøyd med. Det skal også være sagt at mange av godbitene på finn bare blir liggende ute ti minutter før de blir solgt. Da jeg skulle ha meg ny brukt-motor i fjord endte det med at jeg bare bestemte meg for å kjøpe motor i begynnelsen av uka, også la inn shortcut på telefonen slik at jeg kunne følge med hele tiden, dvs. i hvertfall sjekke en gang i halvtimen, men selv da var det mange godbiter jeg gikk glipp av før jeg endte opp med en ok handel etter et par dager. Det er helt utrolig hvor mange motorer som er innom finn ila en dag som bare ligger der en halvtimes tid før de er solgt og annonsen er slettet.

Litt avhengig av behovet ditt så hadde jeg for mitt vedkommende ikke engang vurdert den rådyre Honda-motoren. Den er tung og langt i fra ny. Eneste fordelen jeg ser er at den er litt gjerrigere på bensinen, men utover det må du regne med litt slappere bunndrag, flere kilo å løfte og flere hensyn å ta når du skal stue bort motoren. Service vil også bli noe dyrere. Selv med mine gamle vikinger har støynivået vært svært lavt, motorgangen har vært behagelig og vi har kunnet dorge på tomgang i timesvis uten noe problem. Dessuten er det praktisk å ha det lille ekstra "puffet" som totakteren har hvis du har en liten jolle som skal i plan med litt for mange personer/baggasje ombord :thumbsup: Jeg har bestilt ny 15 hk totakter :cool: Hvis jeg ikke husker feil så er det også stort sett mye vanskeligere å endre effekten fra 10 til 15 hk på de fleste firetakterne selv om vekt, slagvolum og slikt er det samme...

For det første så er det nevnt at 4taktere i utgangspunktet er dyrere innkjøpt som nye.

For det andre finnes det vel ikke veiledende priser på brukt påhengere, og priser vil variere når kretti og pletti skal selge sine motorer.

Det samme gjelder egen vurdering av motor man skal selge hos enkelte.

Man har også de med "urealistiske" forventninger eller rett og slett prøver seg.

En annonse er blant annet denne:

http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=28572941

16.500,- for en gammel Suzuki 35 ( sen 70-talls modell )? er helt vanvittig synes jeg, selv om det er fin lyd av motoren.

Hehe.... den Suzukien bør være laget av gull for å forsvare den prisen :giggle: Jeg bestilte helt ny 15 hk nå. Den lille prisdifferansen kontra 10 år gammel motor er så ubetydelig at jeg ikke har vurdert brukt motor en gang. Nå skal det være sagt at jeg har fått veldig bra deal på ny motor, men registrerer jo at det annonseres ny 10/15 hk for nedi 13000 kr (av og til enda lavere) med jevne mellomrom og da ser jeg ikke vits i å betale 7-8000 for en 8-15 år gammel motor med ukjent historikk :confused: . Mitt inntrykk er at disse motorene ofte blir solgt for disse beløpene også. Da foretrekker jeg heller en ny motor også gjenstår det å se om denne kan selges om noen år med like lite verditap som motorene på finn... Isåfall vil den nye, fine motoren med garanti bare koste meg noen hundrelapper i avskrivning hvert år... :thumbsup:

Ok. Takker for veldig gode svar!

Det var bra at det ikke var noe spesifike feil/mangler å sette fingeren på disse motorene.

Jeg får revurdere å kjøpe brukt kontra ny påhenger da.

Tenker da å dra til nærmeste lokale forhandler å forhøre meg om priser osv. Kan jo hende de har noen brukte motorer også, til en litt billigere penge.

MEN samtidig synes jeg det å kjøpe helt ny motor, kanskje er litt dumt. For hvis jeg skal selge båten, noe som jeg mest sannsynlig vil gjøre. Så vil jeg ikke få noe spesielt mye mer for båten med den nye motoren i forhold til hvis jeg skulle kjøpe meg en brukt motor. (?) ( Så fremst at ikke den brukte motoren er alt for gammel og har sett sine bedre dager)

- Kewiin.

Vedr. popularitet på totaktere kan jeg godt informere om at jeg allerede har solgt min gamle defekte viking nå i kveld. Etter jeg så denne tråden ble jeg minnet på at jeg fortsatt hadde den gamle vikingen stående så jeg heiv den inn på finn... Hadde en Viking som ikke gikk skikkelig og ingen tid til overs til å reparere den, så jeg la den ut på finn i fire-tiden i dag hvor jeg informerte om at reparasjon måtte påregnes. Den var 15-18 år gammel, jeg ble nedringt og solgte den umiddelbart for 4000 kr. Nå er motoren hentet og den nye eieren virket superfornøyd. Synes det er helt latterlig å få så mye for gamle greier som ikke fungerer, men det er tydelig at mange synes dette var et godt kjøp, og jeg synes naturligvis det var et vellykket salg, spesielt når jeg tenker på hva jeg kjøpte den for og hvor mye glede jeg har hatt av den :giggle: Det som er merkelig er at den defekte 4-hestern som jeg også annonserte for 1500 kr er det fortsatt null interesse for, selv om den mest sannsynlig bare trenger forgasserrens eller noe slikt... :smiley: Virker som 10/15 hestere kan selges som varmt hvetebrød på finn, noe som underbygger mitt valg om å kjøpe ny motor. ER ikke i tvil om at den kommer fungere fint i mange år og lett å få solgt, men ser poenget med å kjøpe brukt også hvis båten skal selges i nær fremtid :yesnod:

• 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...