Jump to content

West epoxy - vokshinne?


tuffff

Recommended Posts

Såvidt meg bekjent får all epoxy i større eller mindre grad en vokshinne under herding. Avhenger bl.a. av temperatur og luftfuktighet.

Min personlige erfaring er at West vokser mer enn Svas, som jeg har gått over til å bruke. Jeg tar dog forbehold om at dette er en subjektiv sannhet :lol:

 

Hinnen skal ikke slipes, da sprer du bare voksen inn i slipeoverflaten. Den er imidlertid løselig i vann. SÅ det er bare å vaske over flaten med vann. Her er det også ett par "skoler". Noen sier man kan bruke litt Zalo e.l. for å få litt bedre vaskeevne. Andre sverger til salmiakk, da de mener at såpen i seg selv legger igjen en hinne på overflaten.

 

Personlig tar jeg sjansen på ett par dråper Zalo i bøtta og lar det stå til.

 

Etter at overflaten er vasket kan du legge ny epoxy rett på, men du sikrer best heft ved å matte overflaten med litt sandpapir først.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis man gjør plastarbeid med epoxy så lønner det seg å legge et lag med "peel ply" på toppen og rulle dette inn i støpen, etter herding skal dette sjiktet rives av og vokshinna på toppen følger med! Sparer endel ekstraarbeid på dette!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Har hørt om det, men ikke sett eller brukt det.

 

Kan du si litt mer om hvor man får tak i det, og hvordan det brukes. Altså om man etter å ha dratt av dette bare kan gå rett på videre støping uten pussing osv.

Blir overflaten "fin" nok til at man kan legge på ytterligere lag uten at strukturen synes etterpå, som når man legger opp flere strøk på ett dekk som skal ha 100% finish eller egner det seg best der man driver med reparasjoner som skal overmales osv.

Link to post
Share on other sites

Når man river av peel plyen så blir overflaten ru, minner litt om overflaten på ei arbeidsbukse! Flaten kan slipes og støpes videre på, for finish må det sparkles/slipes.

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Jeg legger på profilerte dekksbord - 5 mm tykke. Mellom disse blir det alltid noe epoxysøl. dersom jeg vasker over dette før nating med epoxy, så blir jo dekksbordene våte . Hvor lang tid tar det før dette tørker? Likedan med søl på dekksflaten (finer) ved siden av der hvor jeg limer. Dersom jeg vasker fineren med vann, så tar det vel lang tid før denne er tørr nok til videre liming?

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...