andersb Startet 26.Mai.2011 Del på Facebook Startet 26.Mai.2011 Hei, overtok båten i høst, og fikk beskjed om at det var noe feil på nivåsensoren for kjølevann, og at coolant level lampen lyste litt av og på, men det var dårlig sensor, og IKKE problem med kjølesystemet, noe jeg spurte spesifikt om. Fikk bare kjørt den 5 minutter og da hadde den varm motor, så gikk den rett i opplag. ved sjøsetting nå og full sjekk så jeg jo at nivåsensoren lyste, jeg sjekket da nivået, på ene motoren er det opp til lokket i det du åpner, denne har ingen alarm. på andre manglet det nesten 2 liter kjølevæske, når jeg fyllte opp forsvant lyset, fortsatte så å lufte systemet/etterfylle, kjøre på tomgang osv, lyset fortsatt borte, dvs at nivåsensor jo virker, og har virket hele tiden, selger har mao kjørt rundt med for lite væske. Så til problemet. uansett hva jeg gjør spytter den kjølevann ut i overflow tanken om jeg kjører i planende hastigheter, tempmessig ser jeg at den går opp i nesten 80 grader på SB motor som har dette probelemet, BB går aldri over 70-75 og holder seg dønn stabilt der. på SB ser jeg at den går litt opp og ned mellom 75 og 80, trolig i det den begynner spytte litt, kjører jeg lenger turer si 20-30 minutter i plan opplever jeg også at varsellampen går på for kjølevann begynner lyse i det jeg går ut av plan og vinkel på båt endres, i litt sjø kommer det også frem med korte blink av og til om jeg er i plan. begge motorene oppfører seg helt fint, og ser ut som kjølevannet tar turen ut i tankene, og ikke inn i sylindre og lignende, lukter ikke svidd kjølevæske heller. har kryssbyttet lokk på motorene for å sikre meg at det ikke er dårlig/pakning eller fjær, men oppfører seg fortsatt likt. har fyllt på, luftet, startet motoren, luftet osv og vært 100% sikker på at det ikke er mere luft, likevel skjer det. Bør nevnes at på SB motor sitter kjølesløyfa til varmtvannstanken, kan denne tulle? tenkte koble av i forbindelse med feilsøking. Veldig åpen for gode forslag, har manualen og luftet riktig, er også godt vant med motorer av ymse type, og i de fleste tilfellene jeg har opplevd slik har det jo vært mere alvorlige ting som er galt, dvs sprukket topp, sylindre osv. Tenkte få målt HC verdier på kjølevann også. mvh Anders Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 26.Mai.2011 Del på Facebook Svart 26.Mai.2011 Hei, nå har jeg en Yanmar 4LH-DTE, men på min kan jeg ikke fylle på kjølevæske til maks-nivå, grunnet bereder og defroster. Ekspansjonstanken blir for liten. Når jeg fyller opp for mye spyttes det ut igjen. Kan hende du er inne på noe med å koble vekk bereder og forsøke. Lykke til! Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
andersb Svart 26.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2011 Hei, nå har jeg en Yanmar 4LH-DTE, men på min kan jeg ikke fylle på kjølevæske til maks-nivå, grunnet bereder og defroster. Ekspansjonstanken blir for liten. Når jeg fyller opp for mye spyttes det ut igjen. Kan hende du er inne på noe med å koble vekk bereder og forsøke. Lykke til! Sitter exp tanken etter trykklokket på din motor også? Setter utrolig pris på tilbakemelding! sitter og river meg litt i håret her. Ofrer gjerne varmtvann om jeg slipper lamper, har jo 220V på den uansett. Meldt regn i 4-5 dager nå, men kan jo få koblet klart til test. på tomgang koker den aldri over eller går ut i tanken, opplever du det likt? Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 26.Mai.2011 Del på Facebook Svart 26.Mai.2011 Ville hørt med produsenten, det er vel ikke eneste båt med denne litt heftige motorinstallasjonen:)? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Mix Svart 26.Mai.2011 Del på Facebook Svart 26.Mai.2011 Du har selvfølgelig fyllt opp ekspansjonstanken til over min merket ved kald motor ? Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 26.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2011 (redigert) Ja nivåene er riktig, exp tanken her sitter etter trykksystemet, det vil gå litt ut på varm motor, og tilsvarende litt inn på kald, trykk/vakuum sørger for det, på andre motorer sitter jo exptanken med trykk i seg, og denne har overflow lokk bare. Etter endt kjøring vil du oppleve at exp tanken har langt langt over max nivå, dvs helt til toppen, når motoren kjøler seg ned forsvinner ca halvparten inn igjen i motor da den har vakuum, men nivået er da langt over max fortsatt, og motoren mangler ca 1,5 liter vann, totalt er systemet 12-18 liter, finner litt forskjellige tall på nettet. på BB motor fungerer dette 100% og nivået går bare noen få cm opp når den er helt varm, og noen cm ned når den har kjølt seg, motoren er da alltid 100% full opp til trykklokket. Redigert 26.Mai.2011 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 26.Mai.2011 Del på Facebook Svart 26.Mai.2011 Etter hva jeg leser så har du uttak til og VV bereder på SB motor. Vær obs på at kretsen til VV-berederen i realiteten er koblet i paralell med varmeveksler. Med for stor gjennomgang til VV-berederen så vil det kunne medføre dårligere gjennomgang i varmeveksler og derav mindre kjøling. Og da spesielt når VV-berederen har nådd sin arbeidstemperatur. Forsøk å montere en ventil på utgangen til VV-berederen slik at du har mulighet til strupning, evt. avstegning. Forsøk deretter å kjøre motoren med full belastning med denne ventilen helt avstengt for på den måten å verifisere om motortemperaturen blir mere stabil. Om den da stabilisrer seg, forsøk å åpne ventilen gradvis. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
hanto1 Svart 26.Mai.2011 Del på Facebook Svart 26.Mai.2011 Har problemet gradvis blitt værre, eller er det på stedet hvil? Nærliggende å tenke toppakning..sprekt topp,hull i eksosmanifoil eller turbinhus. Beklageligvis leie ting alle sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 26.Mai.2011 Del på Facebook Svart 26.Mai.2011 REf. innlegg 3: Skjer kun når motoren kjøres skikkelig varm. Jeg kan ikke engang fylle opp til Min-merket, da flommer det over. Motoren er fin på temp ellers, og har gått hundrevis av timer slik som dette. Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Mix Svart 26.Mai.2011 Del på Facebook Svart 26.Mai.2011 (redigert) Hvis du ikke allerede har, så sett på ventiler/kraner på motoren for inn/ut for bereder/defroster kretsen. De aller fleste motorer har dette orginalt. Da er det enkelt å teste uten denne kretsen. Forhåpentligvis er det bare noe luft i kretsen du ikke har fått ut enda. Men det kan jo være verre ting, som lekkasje i eksosmanifoil, varmeveksler og annen fandenskap. Har maskinene gått med rød G30 kjølevæske ? Redigert 26.Mai.2011 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 26.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2011 Har problemet gradvis blitt værre, eller er det på stedet hvil? Nærliggende å tenke toppakning..sprekt topp,hull i eksosmanifoil eller turbinhus. Beklageligvis leie ting alle sammen. Jeg overtok båten og har mine første turer nå, har ikke fått ut noe konkret svar av selger, men han antydet at det har vært slik en stund. Jeg reagerte jo på lampen, men fikk som sagt beskjed om at det var feil på sensor, var først når jeg sjøsatte nå, og sjekket/luftet kjølesystem jeg oppdaget dette, og at nivåsender lampen har fungert fint hele tiden. Slik jeg forstod har han kjørt slik iaf 1 sesong, muligens flere, prøver få klarhet i dette nå. Hvis du ikke allerede har, så sett på ventiler/kraner på motoren for inn/ut for bereder/defroster kretsen. De aller fleste motorer har dette orginalt. Da er det enkelt å teste uten denne kretsen. Forhåpentligvis er det bare noe luft i kretsen du ikke har fått ut enda. Men det kan jo være verre ting, som lekkasje i eksosmanifoil, varmeveksler og annen fandenskap. Har maskinene gått med rød G30 kjølevæske ? Gått med rød fosfatfri ja, sist skiftet 2 år siden, skiftet for sikkerhetsskyld igjen nå. Desverre litt tvilende til luft i kretsen da jeg har luftet nøye 6 ganger nå, andre maskinen var jo ekstremt lett å lufte. Skal prøve tips rundt ventiler/kraner, defroster for meg er dieselfyrt, så kun varmtvann som sitter på kretsen, tenkte koble den helt ut, bare koble av slanger på motor, så blende de der. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 26.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2011 REf. innlegg 3: Skjer kun når motoren kjøres skikkelig varm. Jeg kan ikke engang fylle opp til Min-merket, da flommer det over. Motoren er fin på temp ellers, og har gått hundrevis av timer slik som dette. kunne du åpnet trykklokket og sjekket vannstanden når den er kald for meg? dvs inni motoren, ikke i tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 26.Mai.2011 Del på Facebook Svart 26.Mai.2011 Hei Jeg vil anslå nivå til ca1-1,5cm cm under nedre kant påfyllingsstuss. Altså tom ekspansjonstank ved kald motor, og ca halvfull ved hard belastning. Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
arnearmoa Svart 26.Mai.2011 Del på Facebook Svart 26.Mai.2011 Desverre litt tvilende til luft i kretsen da jeg har luftet nøye 6 ganger nå, andre maskinen var jo ekstremt lett å lufte. Skal prøve tips rundt ventiler/kraner, defroster for meg er dieselfyrt, så kun varmtvann som sitter på kretsen, tenkte koble den helt ut, bare koble av slanger på motor, så blende de der. På den forrige motoren hadde jeg ventil på både utløp og retur slange til/fra varmtvannsbereder. Etter motorbyttet gikk det et år før jeg oppdaget at de som hadde gjort jobben bare hadde koblet seg rett på uten ventiler. Det har jeg tenkt å fikse når jeg skal skifte kjølevæske iår. Kan jo plutselig en dag bli veldig kjekt å ha.... (jeg har bare en motor) Hvordan er slangeføring og plassering av berederen ifht. motoren i din båt? Har du noen "veldig lange bratte bakker". Jeg vet ikke om lufta klarer å holde seg oppi toppen når kjølevæsken er i bevegelse, men kven kveit. Jeg senket min bereder ifbm. motorbyttet for å unngå risiko for luftansamling i den sløyfa. Tror jeg skal heve den igjen, av praktiske grunner, men da må jeg finne ut om jeg trenger å lage en luftemulighet eller noe i sløyfa. Hadde tenkt å gi blaffen, men nå avhenger det kanskje av deg. Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 26.Mai.2011 Del på Facebook Svart 26.Mai.2011 Det du må først gjøre er og kontrolere om slangen til ekspansjonstanken er på rett nippel oppe på lokket er det to stusser den ene går ned til stigerøret i tanken den andre ut rett under lokketr hvis den står feil så kaster den ut kjøleveske og får ikke sugd opp når den blir kald Dette er et kjent fenomen. Lett og ta feil stuss hvis du ikke vet det Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 26.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2011 Hei, takk for tips, skal sjekke, men mtp på at tanken både fyller seg opp før den renner over, samt nivået synker når motoren kjøles er den nok satt riktig. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 26.Mai.2011 Del på Facebook Svart 26.Mai.2011 Men det var vel feil motor ???? D-MAX er basert på 6LP. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 26.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2011 (redigert) Men det var vel feil motor ???? D-MAX er basert på 6LP. Hei, har sneket seg inn en A som ikke skulle være der manualens betegenlse er 6LP-DTE/DTZE(1) 6LP-STE/STZE(1) prøver rette emnet navn nå, edig uten hell? moderat fjern gjerne siste A, og sleng på d-max så inngen er i tvil dvs "6LP d-max" Redigert 26.Mai.2011 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazy Svart 26.Mai.2011 Del på Facebook Svart 26.Mai.2011 (redigert) Hei, nå har jeg en Yanmar 4LH-DTE, men på min kan jeg ikke fylle på kjølevæske til maks-nivå, grunnet bereder og defroster. Ekspansjonstanken blir for liten. Når jeg fyller opp for mye spyttes det ut igjen. Kan hende du er inne på noe med å koble vekk bereder og forsøke. Lykke til! Hei Jeg vil anslå nivå til ca1-1,5cm cm under nedre kant påfyllingsstuss. Altså tom ekspansjonstank ved kald motor, og ca halvfull ved hard belastning. SLIK ER MIN 4LH DTE MED VARMTVANNSBEREDER OG EBER VANNVARMER MEN HAR IKKE SJEKKER EKSPANSJONSTANK VED HARDBELASTNING Redigert 26.Mai.2011 av Lazy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 26.Mai.2011 Del på Facebook Svart 26.Mai.2011 Jeg tror jeg må skjerpe meg litt. Det er andre gangen den siste tida at jeg er for kjapp på avtrekkeren og enten svarer feil person eller kommenterer et svar fordi jeg ikke så etter hvem forrige innlegg var til. Beklager Sitér dette innlegget Link to post
9100 Svart 26.Mai.2011 Del på Facebook Svart 26.Mai.2011 Hva med eksosbend, kan det ha begynt å plugge seg. Hadde selv problemer nmed kjølinga på en Yamaha ME 420 sti. Feilsøkte alt som var mulig, temostat,impeller,filter, kopplet fra vv, osv men oppdaget til slutt at sjøvann slangen som går inn på turboen begynte å bli veldig hard ved lite turtall. Viste seg at det ikke var god nok gjennom strømning. Tok av eksosbend og det var nesten tett i sjøvannskanalene. Bare et tips Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 26.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2011 det er 4" syrefaste rør rett ut av turboene, har ca 30-40cm max, så er det ut i badeplattformen, men skal sjekke for sikkerhetsskyld, der vann blandes inn. Sitér dette innlegget Link to post
9100 Svart 26.Mai.2011 Del på Facebook Svart 26.Mai.2011 4" røret er hvor eksos og sjøvann blander seg og går ut. Jeg hadde probemet inni selve bendet som er skrudd/festet på siden av turboen. Du kan jo la motorene gå med f.eks 1500- rpm i fri, og klemme med hånden på slangene som går inn på toppen av dette bendet for å kjenne om den blir veldig hard. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 26.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2011 Takk for tips, jo flere sjekkpunkter, jo bedre, setter pris på at så mange bidrar! Tips fra mekanikervenn som er sertifisert på disse var også muligens dårlig thermostat, så har bestilt den også og tenkte skifte, det er jo fjort gjort på disse maskinene. Sitér dette innlegget Link to post
A.T. Svart 26.Mai.2011 Del på Facebook Svart 26.Mai.2011 Termostaten kan ha en liten lufteventil som ikke virker. Og det er viktig at den virker når du bytter kjølevæske. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.