hanto1 Svart 27.Mai.2011 Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 Termostaten tester du bare i vann, mener å huske ca 10 mm vandring på disse. Begynner å åpne på 70 grader. Tvilsomt om det er noe kluss med din da du ikke får mere enn 80 grader på motoren. Med kjøleveske i systemet og trykklokk( 0,9 bar) på ekspansjonstanken så vil ikke koking være noe problem før minst 110C. N.B. Den lille lufteventilen i termostaten skal stå oppover ved montasje.. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 27.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2011 Sjekket ymse slanger, inkludert vann ut i eksos, slangene var myke og fine, det kommer også ca lik vannmengde ut av eksosrør Monterte kuleventil på varmtvann og tok seriøs lufterunde, lot motoren kjøle seg helt en gang og luftet igjen, var mao 0 luft. Raskt opp i plan i 40 sec, ok ikke noe problem, så liten tur på 5-6 minutter, går ut av plan, opp med motorrom.. der er exp tanken like forbanna full som den har vært. Her er koblingen jeg teste for å begrense flowen, det fungerte forsåvidt fint, var 0 varmtvann og 0 sirkulasjon i slangen Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 5.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 Ikke blitt noe klokere, når disse 1,5-2literne er borte, og jeg ikke fyller på, forsvinner det ikke mere, men det går fortsatt for mye ut i exp tanken, kontra den andre motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Luna III Svart 6.Juni.2011 Del på Facebook Svart 6.Juni.2011 Hei, overtok båten i høst, og fikk beskjed om at det var noe feil på nivåsensoren for kjølevann, og at coolant level lampen lyste litt av og på, men det var dårlig sensor, og IKKE problem med kjølesystemet, noe jeg spurte spesifikt om. Fikk bare kjørt den 5 minutter og da hadde den varm motor, så gikk den rett i opplag. Så til problemet. uansett hva jeg gjør spytter den kjølevann ut i overflow tanken om jeg kjører i planende hastigheter, tempmessig ser jeg at den går opp i nesten 80 grader på SB motor som har dette probelemet, BB går aldri over 70-75 og holder seg dønn stabilt der. på SB ser jeg at den går litt opp og ned mellom 75 og 80, trolig i det den begynner spytte litt, kjører jeg lenger turer si 20-30 minutter i plan opplever jeg også at varsellampen går på for kjølevann begynner lyse i det jeg går ut av plan begge motorene oppfører seg helt fint, og ser ut som kjølevannet tar turen ut i tankene, og ikke inn i sylindre og lignende, lukter ikke svidd kjølevæske heller. har kryssbyttet lokk på motorene for å sikre meg at det ikke er dårlig/pakning eller fjær, men oppfører seg fortsatt likt. har fyllt på, luftet, startet motoren, luftet osv og vært 100% sikker på at det ikke er mere luft, likevel skjer det. mvh Anders Ikke blitt noe klokere, når disse 1,5-2literne er borte, og jeg ikke fyller på, forsvinner det ikke mere, men det går fortsatt for mye ut i exp tanken, kontra den andre motoren. Hei Anders ! Håper jeg tar feil, men dette høres ikke bra ut. Hadde lignende problemer på en bilmotor (diesel)en gang og det viste seg å være topp pakningen. Ved lekkasje fra sylinder og ut i kjølevannskanalen får du ikke vann i olje eller eksos. Men du får trykk fra sylinderen ut i kjølevannkretsen som kan blåse vannet ut i ekspasjonstanken. Det kan noen ganger, på enkelte motorer ses ved å ta av lokket på kjølevanntanken på motoren og så starte opp. Du vil se vannet sirkulere og hvis det bobler, ja da skjønner du hva som skjer. Du bør ikke kjøre for mye med dette problemet for hvis det er en lekkasje slik jeg antyder så vil denne lekkasjen mest sannsynlig utvide seg. Da kan det skje at når du stopper motoren og kompresjonen forsvinner i sylindrene så kan trykket i kjølevannet føre til at vann siger inn i sylinderen. Hvis så galt skulle skje vil dette kunne føre til store skader ved neste forsøk på oppstart. Vann er som kjent ikke like lett å komprimere som luft og det skal ikke så mye til i en sylinder før stempel, krysspinne eller værre ting havarerer. Håper jeg tar feil, men sjekk om det bobler. Eller bruk noen lapper på en som kan motor. Det kan koste mange lapper å la være. Lykke til og håper det ordner seg. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 6.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2011 (redigert) Har allerede bestilt slipptid og den skal på land i løpet av uken for inspeksjon hos yanmar mekaniker, sjekker hc, thermostat, full pakke :/ Selger har tydeligvis kjørt slik hele 2010 sesongen, kanskje lenger, desverre vært altfor stille fra de. Redigert 6.Juni.2011 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 28.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2011 Huff, vi sliter med dette, mekanikere har også sett på, uten å bli klokere. Kjørte nå ca 10 minutter i plan, vanlig mengde vann går da ut, dvs ca 2-3 liter, kjørte så ca 6-7 minutter på tomgang og stoppet maskinene. SB maskin, som da er problembarnet, hadde MASSE trykk i seg og slapp det ut sakte/lenge BB maskin, som virker fint, hadde 0 trykk, skrudde det av uten så mye som ett lite ptsj. nivået var også 100% riktig, som alltid. Kan det være varmevesklere, har en teori om at det kan være dårlig gjennomstrømning, og når nivået da synker litt litt er det mindre vann som skal igjennom, og går da bedre. på varmevekslerne opplevde jeg at anodene var så borte at det bare var plugen igjen, men alle anodene sitter vel på saltvann siden, og skulle jo sånnsett ikke tilsi problem? mengden vann ut av eksosen er forøvrig identisk på begge, og med turtallet, titta ut bak i hele registeret, kommer forøvrig fantastiske mengder vann, mtp hvor bitte bitte liten impellern er på disse maskinene. For å toppe det hele er det tull med drevene fortsatt selv med ny kon, så jeg må ha nye drevsatser også nå, så båten går på land nok en gang... foreløpig har jeg bare brukt den på og korte testturer :/ forventer ikke dette når du dumper godt over 7 siffer på balje. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 28.Juni.2011 Del på Facebook Svart 28.Juni.2011 Hva om du prøver å rigge til en ekstra stor ekspansjonstank med ekstra kjølevæske før neste tur? Dette høres jo litt ut som noe annet, men med en svær ekspansjonstank vill du være helt sikker på å ikke suge inn ny luft ved avkjøling. Jeg har ikke noe stor tro på at dette løser problemet, men jeg mener det burde være verdt et forsøk. Hvis det ikke hjelper med en garantert overdimensjonert ekspansjonstank kombinert med flere oppvarminger og avkjølinger, mener jeg at den eneste forklaringen er en intern lekkasje et eller annet sted. Hvis nivået ender opp stadig lavere i den overdimensjonerte for hver avkjøling, lekker kjølevæsken ut, kanskje til sjøvann via varmeveksleren hvis du ikke finner det igjen noe sted. Hvis det bobler i ekspansjonstanken ved marsjfart, lekker det eksos eller luft fra innsuget inn i kjølekretsen, gjerne luft hvis du ikke merker noe lukt eller farge på kjølevæsken. Bare litt grubling fra en teoretiker.... Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 28.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2011 Hei større exp tank vil ikke hjelpe, da den uansett bare suger ca 1/3 av totale mengden når den blir kald igjen, og den som sagt går *uten* nok vann i seg mens motoren faktisk går, si den dytter ut 2-3 liter, og max tar inn 0.5-0.7 inn igjen. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 29.Juni.2011 Del på Facebook Svart 29.Juni.2011 Å var det sånn det var, ja. Da skal jeg stille et litt dumt spørsmål, bare for å eliminere det enkleste: Er du sikker på at slangen fra lokket på motoren ned til bunnen av ekspansjonstanken er helt tett hele veien, og aldri suger inn luft? Beklager hvis dette punktet er dekket inn tidligere i tråden. Uansett er jeg litt redd for at feilen er av en annen karakter... Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 29.Juni.2011 Del på Facebook Svart 29.Juni.2011 (redigert) Kanskje et skudd i blinde, men.... Du kan forsøke med å sjekke til-teitningen av brennstoffventilene. Mange brennstoffventiler er montert inne i en kobberhylse hvor hylsen i nedkant utgjør tetning mot kjølevannet via press fra brennstoffventilen. Om en slik hylse er litt løs så vil det kunne medføre at eksosgass, i små mengder, presses inn i kjølevannet i sylinderens arbeidstakt! Dermed oppstår en akkumulering av gass i kjølevannskretsen som kan virke slik du beskriver i dine tidligere innlegg! Dette vil igjen kunne medføre at gassen fortrenger kjølevannet ut av systemets ekspansjonstank! I sylinderens innsugstakt kan også en slik lekkasje medføre at du doserer en liten vannmengde til sylinderen som fordamper i arbeidstakten og forsvinner ut av systemet sammen med eksosen! Bjørn Redigert 29.Juni.2011 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Bitteliten Svart 29.Juni.2011 Del på Facebook Svart 29.Juni.2011 (redigert) Nok et blndeskudd. Har du sjekket slange og ekspansjonstanken? Kanskje kryssbytte? Kan det være at gummislangen er ok ved trykk, men ikke sug? Redigert 29.Juni.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 29.Juni.2011 Del på Facebook Svart 29.Juni.2011 Et lite tips /skudd i blinde. Har vært borti en 6LP med samme symtom ( fikk trykk i systemet med høy belastning) sjekket alt mulig (uten å åpne motoren). Plukket til slutt ut dysene & skrudde av ventildekselet og sjekket boltene til toppen med momentnøkkel( ja jeg vet det er strekkbolter )Fant 3 "løse" bolter og skrudde disse til med samme moment som resten av boltene og problemet var løst/funnet. En ganske uortodoks måte men det har funket på mere enn en yanmar i båtforeningen vår. Forudsetningen er at toppakningen ikke er skadet/blåst ut. Man trenger også en dose flaks! Anbefaler en rask sjekk at toppen ikke er "løs" og det er tilnærmet samme tilstramning på boltene. Er toppen løs så er i hvertfall årsaken til problemet funnet. Prøver man å stramme til og det holder tett hadde jeg bare byttet til et nytt sett strekkbolter og latt det stå til. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 29.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2011 (redigert) Takk for flere tips, om det er toppakningen som blør trykk, bør det kanskje kunne måles for HC? tenkte få sendt inn prøver på begge maskiner. Tilsvarende om det lekker fra dieseltrykksystemet, kan man måle for diesel i systemet? Om det er toppakningen som blør trykk, eller noe annet gir det litt mening rundt at det bare er 2-3 liter som lekker ut, som jo trolig er det som klarer nå trykklokket, og da ventilen ut i exp tank som jo sitter høy montert, for når nivået først er der, holder det seg ganske stabilt. Denne maskinen har jevnt 100-250rpm mindre enn andre maskinen som virker bra, men vet ikke om dette bare er unøyaktigheter mellom sendere/turtellere. Kryssbytte slanger ut i exp tank har nok lite for seg, da problemet er at den trossalt dumper flere liter ut der, maximal forskjell på min/max skal være ca 2dl på merkene, og i praksis kommer det ca 0 ut der på maskinen som funker. Tar opp båten igjen... i dag... tjoho! :/ Finner stadig tegn på at selger har prøvd å feilsøke dette, av begge motorene er det kun skrudd på den ene, og da ting som nivåsensor, varmeveksler, ånding osv, da tilsvarende iriterende at selger ikke opplyste om dette og jeg fant ut første gang jeg gikk i plan etter sjøsetting og alarmene gikk/den dumpet vannet. Håper vi kan få fikset det, og det tilsvarende ikke har kommet noen permanent skade. Redigert 29.Juni.2011 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 2.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2011 Ja, morroa fortsetter, fått på 2stk kliss nye drev som gjør at giring nå virker alle veier! mye lettere å få testet skikkelig da. Skiftet thermostat, plugget VVT hullene, luftet luftet luftet. ingenting hjalp, kjørte da testtur med åpent motorlokk, i turbotrykksområde ca 2200-2500rpm begynner nivået sakte mens sikkert å bli dyttet ut av motoren, jo mere turtall, jo fortere blir vannet dyttet ut. Hovedmistanke er da toppakning/strekkbolter eller eksosmanifold. Blir HC måling på mandag for å få bekreftet, men det bygges generelt mye trykk der som må komme fra ett sted, og som da øker ved turbotrykk på innsug/kompresjon, eller mottrykk i eksosen. Når de 2-3 liter vann er dyttet ut, kommer det fortsatt lufttrykk forbi 0.9 bar lokket og bobler i flaske ved turtall, men den klarer jo bare dytte så mye vann ut via hullet/lokket på toppen, dette er nok derfor nivået ikke fortsetter gå nedover når denne mengden er dyttet ut. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 2.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2011 (redigert) Motatt noen tips fra Goldfish, forøvrig ganske rå service å få svar på en lørdag. Sjekker boltene og moment, er de ikke løser napper mekaniker toppen og sjekker for planhet, det er mest trolig syndern, og mls pakningene vil ikke gå så lett om toppen løfter bitte bitte bittelitt ved fullt trykk. Føler meg iaf endel lettet etter å ha snakket med en herre med ekstremt god teknisk kompetanse, nå vet jeg det er håp for ferien! :) Redigert 2.Juli.2011 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
A.T. Svart 2.Juli.2011 Del på Facebook Svart 2.Juli.2011 Tipper på en filleting, jeg venter veldig spent på fortsettelsen. Takk for at du deler dette med oss. Sitér dette innlegget Link to post
matsemann Svart 3.Juli.2011 Del på Facebook Svart 3.Juli.2011 Håper du får fikset dette Anders, kjedelig å miste hele sommeren. BTW, grattis med dagen :) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Juli.2011 Del på Facebook Svart 7.Juli.2011 Sitrap? Sitér dette innlegget Link to post
Luna III Svart 7.Juli.2011 Del på Facebook Svart 7.Juli.2011 (redigert) Motatt noen tips fra Goldfish, forøvrig ganske rå service å få svar på en lørdag. Sjekker boltene og moment, er de ikke løser napper mekaniker toppen og sjekker for planhet, det er mest trolig syndern, og mls pakningene vil ikke gå så lett om toppen løfter bitte bitte bittelitt ved fullt trykk. Føler meg iaf endel lettet etter å ha snakket med en herre med ekstremt god teknisk kompetanse, nå vet jeg det er håp for ferien! :) Veldig spent nå Andersb. Håper du/dere har funnet løsning på problemet så du får en god sommer og kan informere oss andre. Redigert 7.Juli.2011 av Luna III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 7.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2011 Minst mulig bånn jånny, og mest mulig tomgang/lite turbotrykk er situasjonen nå, dvs fint når man har med damer, kipt med gutta. Desverre får vi ikke gjort ferdig jobben før slutten av juli da alle er på ferie alle veier. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Juli.2011 Del på Facebook Svart 7.Juli.2011 Koble fra turboen? Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 7.Juli.2011 Del på Facebook Svart 7.Juli.2011 Hva med å besøke noen Toyota-verksteder og veldig høflig forklare problemet? Sitér dette innlegget Link to post
oel Svart 7.Juli.2011 Del på Facebook Svart 7.Juli.2011 Hmm. bare en tanke. Er intercooler eller turbo vannkjølet. Kan det komme ladetrykk inn i kjølevannkretsen? Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 7.Juli.2011 Del på Facebook Svart 7.Juli.2011 Intecooleren er sjøvannskjølt, og jeg tror bare turbinen (eksossiden) av turboen er kjølt med ferskvann. (litt usikker på det siste) Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 7.Juli.2011 Del på Facebook Svart 7.Juli.2011 andersb, får du ikke sjekket kjølevæsken for eksos før etter ferien heller? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.