Jump to content

problemer med koking/luft yanmar 6LPA


andersb

Recommended Posts

Hadde dratt til boltene på toppen litt, slike lekkasjer blir som regel værre med tiden. Er pakningen hel ( og toppen ikke er bananskjev) kan dette være nok til å tette lekkasjen.

Blåser du ut pakningen så er den motoren ubrukelig frem til mekanikerene kommer på jobb igjen.

 

Tettes lekkasjen ved å dra boltene litt så er det bare å bytte til et nytt sett strekkbolter etter sommeren. Mye billigere enn å overhale toppen ( som koster fort 30K )

Link to post
  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...

vi fant feilen!!! eller ... Anders på verkstedet gjorde, toppakningen hadde gjennomblåsning 3 steder, men co måling viste det ikke! Har hatt en problemfri sesong (endelig)

 

løsningen ble ny toppakning, men siden det hadde vært gjennomblåsning og ventilsetene og ventiler var sotet, skiftet jeg alle ventiler/seter samtidig, kom på noen båtlapper... men motoren går merkbart jevnere/bedre, nivået i tanken er 100% solid nå, kan kjøre i plan og på mye turtall uten at det rører seg 1 milliliter...

Link to post
  • 2 år senere...

Hei igjen og takk for kjapt svar! Melding er oversendt verksted. Kommer tilbake med oppsummering fra "min" motor.

 

Hei Ang. Problem med koking - luft Yanmar  :diving:

 

Jeg var meget lei dette problemet. Sjekket tettheten på kjølesystemet, momentet på topp og brennstoff ventiler.

Sjekket også om det var eksos lekkasje og bobler i kjølvannet. Sendte kjølvanns prøve og smørolje prøve til Norsk

Oljelaboratorium i Rørvik. Begge prøvene stod med "GLANS".

 

Jeg ble kvitt problemet kun ved å bore med 2 mm. bor oppe på toppen og med 2,5 mm. under toppen på exp. tanken.

Hullene var før jeg boret 1 og 1,5 mm. og det var muligens tettet etter tids bruk.

 

Fortsatt GOD SOMMER!

Link to post
  • 1 måned senere...
  • 5 år senere...
aebi skrev On 25.9.2012 at 12.37:

Hei igjen og takk for kjapt svar! Melding er oversendt verksted. Kommer tilbake med oppsummering fra "min" motor.

@aebi, jeg vet at dette er en gammel tråd, men jeg har (nå) tilsvarende problemer på min yanmar. Jeg forstod det slik at @andersb løste sitt problem med ny toppakning, og at du ville prøve å følge samme spor ved tips til verkstedet ditt. Hvordan gikk det i ditt tilfelle? Var det toppakning også her? I så fall styrker det teorien om at dette er løsningen også for meg... 

Link to post

Hei igjen. gamle minner dette. Min sak endte som advokatmat gjennom forsikringsselskap. Verkstedet i Ålesund gikk etter hvert konkurs, men før det holdt de min båtmotor i deler til romjula samme året. 8 mnd var vi uten båt til nærmere 2 mill.  Når båten endelig ble ferdig var termostat og varmeveksler skiftet, i tillegg til at toppen var rettet og ny topp-pakning montert. Kunne skrevet mye om dette men selve reparasjonen er som beskrevet. Vi har båten enda, den har nå gått ca 1500 timer, og har fungert godt på våre turer til både  Sognefjord og til Lofoten.

Link to post
andersb skrev On 23.7.2021 at 23.17:

gåen toppakning på disse er desverre altfor vanlig. 

min var behandlet pent, alltid varmet opp, så rolig i plan etc, likevel gåen, den andre gikk noen år senere. 


Hadde ikke du «trimmet» utgave?

Har knapt hørt om toppakning trøbbel på «vanlig» 6LP jeg. Har igrunn pløyd diverse forum ganske grundig etter 2007.


Ble litt overrasket over din første setning.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...