Jump to content

Vannslange ødelagt på ny båt - kulde eller feil fra fabrikk?


Amarone

Recommended Posts

På min andre tur denne sesongen merket jeg at det var dårlig trykk i vannet ombord på min Skilsø 33 Sport 2010 modell. Tenkte kanskje at det var lite vann i tanken og fylte denne opp, men uten at det hjalp. Begynte å ane uråd, skrudde av trykkpumpen til vannet, og oppdaget at det var fullt av ferskvann i kjølen. :confused:

 

Etter litt detektivarbeide fant jeg ut at en liten skjøt av slangen til varmtvannet hadde et stort hull, se bildet. Hentet en vannsuger og fikk byttet slangen, men synes ikke det er ok at dette skjer på en så ny båt. Båten har vært lagret inne (men ikke i oppvarmet lokale) i vinter hos en profesjonell aktør. Spørsmålet mitt er: Er det trolig at dette kunne være et problem fra fabrikken, eller har ikke de som har vinterlagret båten gjort god nok jobb?

 

slange_2.jpg

Link to post
Share on other sites

Tja, var det de eller du som drenerte vannsystemet?

hvordan ser flatene ut i flengen? rent snitt eller revne?

Ut ifra bildet ser det jo ut som et snitt og det skjer vel neppe ved frostsprengning. Dog kan det jo hende at det har vært en skade fra båten kom fra fabrikk som neste gikk igjennom hele slangen, og som har revnet helt ved evt. frostsprengning...

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De som hadde vinteropplaget hadde også ansvaret for drenering av vannet. Tror de har drenert varmtvannstanken og åpnet kraner, men de har trolig ikke tappet ut vannet av alle slanger. Det skulle vel heller ikke være nødvendig, det ville i så tilfelle være en stor jobb.

 

Som du ser av bildet har hullet en trekantet fasong, og slangen er armert.

 

Har en viss mistanke om at et skrujern har gluppet under montering av slangeklemme når båten ble laget, eller?

Link to post
Share on other sites

Sant nok. Nå handler ikke dette akkurat om kostnader, men mer om at det ikke er særlig gøy å få 200 liter ferskvann i kjølen. Mitt spørsmål var vel også mer om det er mulig at et liten slange som dette, dersom den er i god stand, faktisk kan sprekke i løpet av vinteren pga vann. Hvis dette er tilfelle, betyr jo det at alle vannslanger må tømmes for vann før vinterlagringen. Dette vil i så tilfelle være en helt annen jobb enn å åpne kraner og tømme tanker.

Link to post
Share on other sites

det kan jo hende at skaden skjedde når verkstedet skrudde på igjen slangeklemmen etter drenering/ klargjøring...

Rart at du ikke merket av trykkvannpumpen gikk støtt og stadig, samt at nivåbryteren på lensepumpe ikke startet lensepumpen. Kanskje en funksjonstest på lensepumpen hadde vært på sin plass.

Link to post
Share on other sites

Har ikke noe tro på at det er frostspreng som er årsaken til at slangen har røket. Da skulle andre deler vært frostsprenkt. Slangene utvider seg tilstrekkelig til at de ikke sprekker.

Nei det er nok en skade som er oppstått ved at slangen har fått ett stikk med en skarp gjenstand.

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger. Jeg håper at dere har rett i at det ikke er frosten. Dette er en slange som sitter i et skott bak midtkabinen, og det er ikke noe sted man normalt kobler av og på for vinteropplag. Bitteliten: Mener du at man skal løsne alle slangeklemmer hvor det kan være vann før vinteropplag?

 

Til Eureka: Det er gode spørmål du har, hvorfor merket jeg ikke at trykkvannspumpen gikk, og hvorfor startet ikke lensepumpen? Trykkvannspumpen i denne båten er av ny "nesten lydløs" type og hvis det blåser litt i havnen hører man ikke at den går - ikke bare fordeler med ny teknologi. I denne båten er det tre skott. Vannet endte opp i fremste skott, og der er det ikke noe automatisk lensepumpe...

Link to post
Share on other sites

trykkvannpumpe som stadig jobber når en ikke bruker vann er en god indikator på en lekasje i systemet siden trykket faller og må bygges opp igjen. -derfor jeg lurte. Opplevde dette i fjor under første helgeturen og tenke ikke så mye over at trykkvannspumpen gikk hvert 20minutt. Løs slangekleme var årsaken. Skulle peile olje før avmarsj etter 3 dager i gjestehavn og der lå det en del vann nedi kjølen. Kjørte lensepumpen, men jaggu, der var plaststussen ut fra lensepumpe til slange knekt og vannet ble pumpet rundt i kjølen... nivåbryter hadde heller ikke slått inn.

Du kan jo alltids ta en hyggelig prat med de som tok vinterlagringen av båten og spørre om de demoterte klemmene der. Alltids kjekt å vite om det er fabrikk eller verksted som har kløna litt. -og verkstedet får en påminner om å være varsom. Personlig skjønner jeg ikke hvor man ikke bruker en liten skralle med pipe på sånne steder. Skrujern er jo helt håpløst...

Link to post
Share on other sites

Mener du at man skal løsne alle slangeklemmer hvor det kan være vann før vinteropplag?

 

Har kobberrør og ikke slanger i mitt ferskvannsystem. Må derfor være ekstra påpasselig hvis båten skal ligge kald.

Stenger kranene ved ferskvannstankene.

Kobler fra slangestussene.

kobler fra slangene stussene inn/ut av pumpa.

Åpner for tømming av varmtvanns tank

Åpner alle kraner.

Kobler på en liten luftkompressor og blåser luft gjennom annlegget.

Først fra tankene til pumpe, og deretter fra pumpe.

Fra pumpe kjører jeg kompressor i en 5 minutters tid, før jeg stenger en og en kran frem til at kun den på plattformen er oppe.

ett par minutter til og jeg stopper kompressor og åpner alle kraner igjen.

 

Noe arbeid, men da er jeg 98% sikker på at det ikke står vann i rørsystemet.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Eller enda enklere, når vanntank og varmtvannstank er tømt. Da helller man oppi en dunke med giffri frostveske + 5 liter vann i ferskvannstanken. Så tømmer man anlegget på nytt gjennom alle tappesteder. Da er det hele frostsikret fram til våren uten at man må løsne på en eneste skrue.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...