Jump to content

Er yamaha 2-takts motorer gammeldagse?


Avsluttet2

Recommended Posts

Hei, fra først å være sikker på å velge en 4-takts motor har jeg fått mange inspill fra forhandlere om at de nye to-takts motorene minst er like gode. Så nå er jeg i tvil.

Fordeler hos 2-taktere som blir fremsatt av forhandlere:

 

-De har større akselerasjon

-Forskjellen i støy er ikke merkbar, noen påstår sogar at de går stillere. Har lest tester, men må si at desibeltallene de presenterer ikke sier meg så mye. Vanskelig å forestille seg den praktiske forskjellen i båten ved å lese tall.

-Bensinforbruket er lavere påstår noen, mange påstår at det er like lavt som på en 4-takter

-Fordel ved service og vedlikehold - mindre arbeid - billigere vedlikehold - enklere å gjøre selv - mindre som kan gå galt og billigere reperasjoner

-Ingen problemer med at de blir sure ved mye kjøring på lavt turtall

-De er lettere

-De selger et mye større volum av 2-taktere enn 4-taktere... dette skal være et bevis på at de nye totakterene er gode

-En får mer ekstrautstyr i form av instrumenter om en velger 2-takter

-De er billigere i innkjøp og som nevnt over, billigere i drift

 

Eneste fordelen de fremhever med 4-takter er at prisen ved bruktsalg kanskje vil holde seg bedre.

 

Jeg har ikke greie på dette, må bare høre meg for og ta en avgjørelse. Skal jeg ha en 4-takter så velger jeg en 90hk suzuki, skal jeg ha en 2-takter så har jeg hele tiden tenkt at yamaha er det alternativet som passer meg best. MEN... når jeg undersøker så ser jeg at yamaha motoren har vært produsert siden 87. Vil det si at denne motoren er av den gammeldagse typen 2-taktere og ikke kan sammenlignes med f.eks. mercury Optimax???

 

Fint med synspunkter på selgerenes argumenter og på om yamaha 90hk er "gårsdagens" motor.

 

tj

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg kjøpte helt ny 40 hk2-takter yamaha i sommer istedet for 4-takt , oppgradert til 50hk.. er til nå veldig fornøyd med min motor. Er helt klart mere støy med denne motoren i høy fart enn en 4takter . Men hvor lenge om gangen går man for full fart ? Sett fra den økonomiske siden kan jeg kjøre i mange timer for de ca 10 -15 tusen kronene ekstra en 4-takter koster.

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Jeg mener at de på ingen måte er umoderne. Det har skjedd mye med 2 taktere i de senere årene. Det er vel bare på lav fart at det er mye å hente vedrørende støy, på fullfart bråker begge to. Kjøp 2 takter så vet du hva du får. Det er for lite erfaringer med 4 takterne. Det er ikke mye å hente på bensinbesparelse heller.

Link to post
Share on other sites

Har også  hørt at Yamahas 2-taktere skal være noe gammelmodige, men er ikke sikker på om dette er så sant lenger.  De store Yamaha 2-takterne (VMAX - HPDI) er i alle fall avanserte nok.  Ang. støy så er det vel slik at en 4-takter går stillere på tomgang og lave turtall enn en 2-takter, men når du gir full guffe bråker kanskje 4-takteren vel så mye.

 

Men jeg vil anbefale deg å vurdere Evinrudes nye E-Tec-serie som kom i år, det er helt ny 2-takts-teknologi, lav støy, lavt bensinforbruk og oljeforbruk som er så lite at den lille tanken i selve motoren kanskje ikke trengs etterfylles på hele sesongen! Jeg har en kompis som kjøpte 90-hesteren i vår og han er kjempefornøyd. Tror Marwin her på baatplassen også har kjøpt samme type. Se denne linken her:

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=5791

Link to post
Share on other sites

Du kan overhodet ikke samligne 2-taktere fra 1987 med dagens 2-takter med direkte innsprøytning. Det er ikke noe videreutvikling men noe helt annet. Og bare denne andre teknologien er det som gjør motorene mye mer anvansert. Alle motorer med denne teknologiene er basert enten på Orbital-teknologi, Ficht-teknologi eller Yamahas HPDI. Alt annet er gammel teknologi basert på de samme prinsippene som en 1987-motor.

 

Første gang jeg leste noe om Orbital var i 1988 - og da var det mange år før denne inngikk i påhengsmotorteknologi.

 

Let litt etter orbital og ficht på nettet så finner du en del.

Link to post
Share on other sites

Tre stykker i familien har kjøpt Mariner ca. 80 hk motorer, derav 1 stk 4-takter. Jeg har tatt alle hjem fra Sverige. 4-takteren imponerte med vesentlig lavere forbruk (Strömstad - Larvik 20 liter, 24 knop), mindre støy, lettere start og vesentlig mer krefter ved lavere turtall. Det virket som om dreiemomentet lå vesentlig høyere ved lavere turtall.

Link to post
Share on other sites

Kjøp 2 takter så vet du hva du får. Det er for lite erfaringer med 4 takterne.

Ikke helt enig i denne påstanden. Honda var vel først ute, og har produsert 4-taktere fra begynnelsen av 80-tallet. Nå har 4-takterne vært så lenge på markedet at man kan begynne å dra konklusjoner om langtidsbruk. Mange fryktet de ville få flere problemer enn 2-taktere og bli kostbare å repararere etter hvert. Tvert i mot viser det seg at også 4-takterne lever et langt og ukomplisert liv, forutsatt godt stell naturligvis.
Link to post
Share on other sites

Det er ingen grunn til å være skeptisk til firetaktere.  I alle fall ikke fra Yamaha (og Honda).  Skjel litt til hva de har fått til med MC (bl. a. min) så ser du at de har den hele og fulle kontroll på teknologien.  Yamaha har også lang historie med bilmotorer, ikke bare racingmaskiner i senere tid men også i "gamle dager" da de produserte bilmotorer for Toyota (som pr. i dag eier 5 % av Yamaha Motor Co.).

 

Ang. totaktere var (er?) Yamaha verdens største produsent.  Og Yamaha har vært Norges mest solgte påhenger siden 1975.  Med klar overvekt på totaktere.  Selv om det er mye styr med krav til utslipp etc. er det ingen grunn til å avskrive totakteren.  Og i alle fall ikke de fra Yamaha.

 

Yamaha.  It's a better machine.

 

- mener Skipper Worse, som har tonegaffel-logoen tatovert på innsiden av panna.

Link to post
Share on other sites

Oki, etter å ha lest innleggene her så kommer jeg til følgende konklusjon:

 

Vil jeg ha ny teknologi så koster det meg 100.000 ++

Vil jeg har en billig og god motor, med noen (få?) ulemper i forhold til nyere modeller så koster det meg ca 80.000

 

Så får jeg selv vurdere om jeg synes nyvinningene er verdt 20.000+++

 

Takker for innleggene

tj :seeya:

Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville valgt motor litt ut fra hva slags båt jeg skulle hatt, og hva slags bruk.

 

Yamaha 90 er basert på solid , velprøvd teknologi , at disse motorene er produsert i stort sett samme utførelse i 20 år burde tyde på at det er snakk om en bra konstruksjon.  

 

Det er en motor med mindre slagvolum enn konkurrentene , med unntak av Tohatsu

(Som med sin 90 TLDI representerer "ny" iunnspøytningteknologi. Kankjse verdt å vurdere?)

Dette gjør den også til den letteste motoren i klassen , litt over 120kg.

Hvis båten er en modell med lite bæring i hekken ville jeg i hvert fall ikke valgt den tyngste 4-takteren.  Samme hvis det er en litt tyngre båt med god bæring, her ville jeg heller valgt en tyngre motor med større slagvolum.  

 

mvh Ivar

(som i likhet med mr Worse har en viss forkjærlighet for Yamaha..)

Link to post
Share on other sites

:yesnod:

Trolig er det fordeler med både brennstoff-forbruk og lydnivå på motorene  bygd på den nye teknologien (hva den nå innbærer?), men hvordan er det med livslengde og servicekostnader?

Min Yamaha 60 E fra 1983 har nå gått sin 21.sesong uten et feilslag og uten reparasjoner.

Stjerne i margen vil jeg si!

mvh

Jan S

Link to post
Share on other sites

Har eid en tohatsu 90 tldi, som har tilsvarende innsprøytningssystem som optimax.  finnes også som 115 hk, og i mindre varianter.  Mindre leamikk enn en 4t, og lavt bensinforbruk, som 4 takt. = lite forurensing. Lettstartet pga innsprøytning.  Mindre vekt.  Du kan gjøre mye av vedlikeholdet selv som en vanlig 2T.   Et helt godt alternativ til 4T.

 

Synes at Evinrude etec ser spennende ut.

Link to post
Share on other sites

Har en DI-2-takter olje i bensinen? Skulle ikke tro at den da ville greie utslipskravene så bra som den gjør.

Hm, vet ikke.  Jeg refererer kun til min egen ringe kunnskap samt årets septemberutgave av Båt Magasinet, hvor av 30 hk påhengere testes.  De to-takterne de testet der vil etter 2006 ikke lenger tilfredstille miljøkravene.  Er det noen forskjeller på de større motorene i så måte?
Link to post
Share on other sites

Hm, vet ikke.  Jeg refererer kun til min egen ringe kunnskap samt årets septemberutgave av Båt Magasinet, hvor av 30 hk påhengere testes.  De to-takterne de testet der vil etter 2006 ikke lenger tilfredstille miljøkravene.  Er det noen forskjeller på de større motorene i så måte?

Ja. Se mine tidligere innlegg i denne tråden. Og forsåvidt noen flere tråder tidligere. Tok også frem mine tidligere kopier fra forskjellige tidsskrifter og fant desverre ikke disse på nettet. Men dersom noen har gamle årganger tilgjengelig:

 

New Scientist, 4 august 1988, side 36: "Australian two-stroke without the blue smoke"

Business Week,  15.januar 1990, side 53: "Big bets on a little engine"

Aftenposten,  12.3.1992, side 17: "Totaktsmotoren er på vei tilbake"

Scientific American, oktober 1992, side 89: "Different strokes - a two-stroke engine without the blues"

 

Hvis interesse kan jeg evt skanne...

 

Legger til: http://www.orbeng.com.au/orbital/flash_index.htm er hjemmesiden til patentinnhaveren. Rettighetene til Ficht-systemet ble kjøpt opp for noen år siden. Fant ikke ut hvordan ståa der er for tiden. Yamahas HPDI-system vet jeg ikke noe om.

Link to post
Share on other sites

Har en DI-2-takter olje i bensinen? Skulle ikke tro at den da ville greie utslipskravene så bra som den gjør.

Correct me if I'm wrong, men ALLE 2-taktere "må" vel ha olje i bensinen? Men ifølge hva jeg har lest om Evinrudes nye E-Tec (som også er en direkte innsprøytnings-motor), så er dette det systemet som bruker aller minst olje av totakterne på markedet i dag. Motoren har en liten innebygget oljetank (3 - 4 liter?) som rekker for 50 timers kjøring. Motoren tilfredsstiller miljøkravene i henhold til EUs såkalte EPA CARB 3 STAR (ikke spør meg hva det innebærer).

 

Når det ellers gjelder 2-taktere etter 2006, så kan det vel umulig bli forbudt å bruke dem, men det blir ganske sikkert forbud mot å produsere de som ikke holder utslippskravene. Dermed faser man gradvis ut gamle 2-taktere i bruk, men så holdbare som de er, så vil nok sorten putre og gå i verdens farvann i minst 20 - 30 år fremover, dog i etter hvert minkende antall får man tro ...

 

Antagelig er Evinrudes E-Tec bare starten på en rekke nye løsninger for 2-taktsteknologi som gjør at de overlever og fortsetter å være attraktive som påhengere. Effekt i forhold til volum er og blir 2-takterens største fortrinn. Når de nå blir mer avanserte, så blir de derfor også ikke mindre "kompliserte" i forhold til 4-takterne, så antagelig vil eventuelle reparasjoner og deler bli like kostbart for avanserte 2-taktere som 4-taktere i fremtiden. Trur eg!  :wink:

Link to post
Share on other sites

:confused:

Halloooo!

Hva betyr dette i praksis da? Etter 2006 må vi som har påhengere med eldre teknologi sende dem på skroten? Eller vil dette gjelde produksjon/salg av nye motorer?

Noen som vet sikker beskjed?

mvh

Jan S

Vet ikke, men vil anta at det kun gjelder for salg av nye motorer, jfr innføringen av kravet til katalysatorer på biler.
Link to post
Share on other sites

Correct me if I'm wrong, men ALLE 2-taktere "må" vel ha olje i bensinen?

Jeg kan ikke korrigere deg, siden jeg ikke vet sikker, men: vanlige 2-taktere har olje i bensinen fordi de har bensin i veivhuset, og det er der det skal smøres.  Orbital/Ficht-teknologien har ikke bensin i veivhuset, den sprøytes inn under høyt trykk når portene er stengt.

 

Men de bruker fortsatt veivhuset til 'luft-pumping' og de må sikkert smøre der nede. Min teori er at det er noe olje i veivhuset, mn at det blir adskillig mindre som tas med opp til sylinderen fordi den er ikke løst opp og 'forgasset' i bensindampen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...