Jump to content

Er yamaha 2-takts motorer gammeldagse?


Avsluttet2

Recommended Posts

Yamaha sin 90 hester er av gammel og velprøvd teknologi, med forgassere.

 

Velg denne om du er typen som:

  • Liker enkle, solide konstruksjoner, kanskje mekker selv?
  • Skal kjøre mest i øvre turtallområde
  • Synes akselerasjon og vannsport er viktig
Suzuki sin 90 hester er full av nyere teknologi (kom i 2001)

 

Velg denne om du er typen som:

  • Liker avanserte, moderne konstruksjoner, vil sette bort servicen til verksted
  • Kjører mye under planingsterskelen, og setter pris på svært lite støy
  • Er opptatt av miljøet og lave utslipp
  • Verdsetter halvert bensinforbruk ved rolig fart
Jeg hadde personlig klart valgt 4-takteren av disse to alternativene, men ser at det er gode argumenter for den gamle gode 2-takteren til Yamaha også.
Link to post
Share on other sites

Valget er tatt... eller nesten :crazy:  

Jeg har valgt vekk Yamaha sin 2-takter og sitter igjen med eivinrude sin e-tech og suzuki sin 4-takter. Tror jeg heller mest mot eivinrude modellen.

Grunn:

1) Ser for meg dyrere servicer på 4-takteren om noen år.. Ser jo at jeg har noen dyre servicer innimellom på bilen der blant annet registerreimen må skiftes...

2) eivinrude sin e-tech modell virker perfekt for oss som ikke liker å skru og ønsker enklest mulig vedlikehold.

 

tj

Link to post
Share on other sites

Bladet vi menn testet for en tid siden 50hk påhengere -suzuki-yamaha-evinrude-johnson-toatsu. både 2 og 4 taktere .skal se om jeg finner testen når jeg kommer hjem men jeg mener og huske  at det ikke er noen voldsom forskjell på drivstofforbruket til 2/4 takter hvis man ikke har full gass .testen ble gjort på en hansvik 18ht,husker at de syntes at yamha 4 takter kom best ut av testen og at 2 takteren til yamaha var en  bensintørst-bråkebøtte men den sterkeste i testen.mener at toatsu sin 2 takter gikk like rimelig som andres 4 takter.

skal sjekke. :crazy:

sto det skjæret i kartet????

Link to post
Share on other sites

2 takter type HPDI (Yam), evinrude etec, Optimax og Tohatsu tldi blander ikke oljen i bensinen, men smører direkte veivlager etc.. Derfor oppfyller de også 2006 kravene uten problem.  Tohatsu er vel noe billigere fordi de han liten markedsandel i dette segmentet, selger mest småmotorer og flyter ikke på navnet.  

 

Men det finnes vel ikke dårlige motorer på markedet lengre, så la valget styres av om du finner en god forhandler der du bruker båten.

Link to post
Share on other sites

Glem heller ikke Suzuki 4-taktere, som jeg har 115 HK-utgaven av. En drøm av en motor; - stillegående, aksellererer like bra som totaktere (ifølge test i BM), bruker minimalt bensin, osv. Har heller ikke Yamahas kommunegrå farge :wink: men er stilig svart. Et perfekt valg!  :cool:

 

Har jobbet hele mitt voksne liv på forskjellige oppdrettsanlegg , der vi har brukt opp diverse motorer .  En av de siste endelsene jeg har vært bort i var at svinghjulet på nettopp en skrusuki 115 firtakter løsnet under fart , å gikk rett gjennom motordekslet . suzuki går her under skrusuki , da vi har vært mye plaget med disse . Av 3 stk 135 hk merkurey har vi nå en tilbake , disse var det mye elektriske feil på . På mitten av 90 tallet hadde vi 2 stk 115 hk yamaha , her var det girene som ikke var sterke nokk . Har selv en honda 115 på hekken nu, å denne er den eneste motoren vi har hatt uten noe tull med .

 

Må innrømme at motorer som brukes i oppdrett blir hart kjørt , men da kommer vel svakhetene oxo frem :-)  

Link to post
Share on other sites

Hvis du spør motorverksteder langs kysten som reparerer for bl.a. oppdrettsnæringen, vil du få endel hint; Mange av de nyere 4-takterne får ikke MYE ros. Den "gamle" 4T Hondaen sies det ikke mye negativt om. Men den er tung... Min tanke: Mye metall = tyngre og mere solid motor... :rolleyes:

 

 

Valget er tatt... eller nesten :crazy:  Jeg har valgt vekk Yamaha sin 2-takter og sitter igjen med eivinrude sin e-tech og suzuki sin 4-takter. Tror jeg heller mest mot eivinrude modellen.

Grunn:

1) Ser for meg dyrere servicer på 4-takteren om noen år.. Ser jo at jeg har noen dyre servicer innimellom på bilen der blant annet registerreimen må skiftes...

2) eivinrude sin e-tech modell virker perfekt for oss som ikke liker å skru og ønsker enklest mulig vedlikehold.  tj

Valgte 75Hk E-tech, men kom meg ikke på sjøen i år. Skal bli morsomt å teste denne! Det er forøvrig skrevet endel om dette  tidligere

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...