Avsluttet2 Startet 12.November.2004 Link til dette innlegget Startet 12.November.2004 Hei, fra først å være sikker på å velge en 4-takts motor har jeg fått mange inspill fra forhandlere om at de nye to-takts motorene minst er like gode. Så nå er jeg i tvil. Fordeler hos 2-taktere som blir fremsatt av forhandlere: -De har større akselerasjon -Forskjellen i støy er ikke merkbar, noen påstår sogar at de går stillere. Har lest tester, men må si at desibeltallene de presenterer ikke sier meg så mye. Vanskelig å forestille seg den praktiske forskjellen i båten ved å lese tall. -Bensinforbruket er lavere påstår noen, mange påstår at det er like lavt som på en 4-takter -Fordel ved service og vedlikehold - mindre arbeid - billigere vedlikehold - enklere å gjøre selv - mindre som kan gå galt og billigere reperasjoner -Ingen problemer med at de blir sure ved mye kjøring på lavt turtall -De er lettere -De selger et mye større volum av 2-taktere enn 4-taktere... dette skal være et bevis på at de nye totakterene er gode -En får mer ekstrautstyr i form av instrumenter om en velger 2-takter -De er billigere i innkjøp og som nevnt over, billigere i drift Eneste fordelen de fremhever med 4-takter er at prisen ved bruktsalg kanskje vil holde seg bedre. Jeg har ikke greie på dette, må bare høre meg for og ta en avgjørelse. Skal jeg ha en 4-takter så velger jeg en 90hk suzuki, skal jeg ha en 2-takter så har jeg hele tiden tenkt at yamaha er det alternativet som passer meg best. MEN... når jeg undersøker så ser jeg at yamaha motoren har vært produsert siden 87. Vil det si at denne motoren er av den gammeldagse typen 2-taktere og ikke kan sammenlignes med f.eks. mercury Optimax??? Fint med synspunkter på selgerenes argumenter og på om yamaha 90hk er "gårsdagens" motor. tj Sitér dette innlegget Link to post
Ancas Svart 12.November.2004 Link til dette innlegget Svart 12.November.2004 Hei, jeg kjøpte helt ny 40 hk2-takter yamaha i sommer istedet for 4-takt , oppgradert til 50hk.. er til nå veldig fornøyd med min motor. Er helt klart mere støy med denne motoren i høy fart enn en 4takter . Men hvor lenge om gangen går man for full fart ? Sett fra den økonomiske siden kan jeg kjøre i mange timer for de ca 10 -15 tusen kronene ekstra en 4-takter koster. Sitér dette innlegget CastelloMarine 533HT- 40/50HK Yamaha yeto 2Takt !! Link to post
ok67 Svart 12.November.2004 Link til dette innlegget Svart 12.November.2004 Leste en test i et båtblad for noen år tilbake der man sammenlignet støyen fra en 2 takter med en 4 takter. I desibel var det mer støy fra 2 takteren, men den lå i ett annet frekvensområde slik at 2 takteren hørtes stillere ut. Påstod de i hvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 12.November.2004 Link til dette innlegget Svart 12.November.2004 Jeg mener at de på ingen måte er umoderne. Det har skjedd mye med 2 taktere i de senere årene. Det er vel bare på lav fart at det er mye å hente vedrørende støy, på fullfart bråker begge to. Kjøp 2 takter så vet du hva du får. Det er for lite erfaringer med 4 takterne. Det er ikke mye å hente på bensinbesparelse heller. Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 12.November.2004 Link til dette innlegget Svart 12.November.2004 Har også hørt at Yamahas 2-taktere skal være noe gammelmodige, men er ikke sikker på om dette er så sant lenger. De store Yamaha 2-takterne (VMAX - HPDI) er i alle fall avanserte nok. Ang. støy så er det vel slik at en 4-takter går stillere på tomgang og lave turtall enn en 2-takter, men når du gir full guffe bråker kanskje 4-takteren vel så mye. Men jeg vil anbefale deg å vurdere Evinrudes nye E-Tec-serie som kom i år, det er helt ny 2-takts-teknologi, lav støy, lavt bensinforbruk og oljeforbruk som er så lite at den lille tanken i selve motoren kanskje ikke trengs etterfylles på hele sesongen! Jeg har en kompis som kjøpte 90-hesteren i vår og han er kjempefornøyd. Tror Marwin her på baatplassen også har kjøpt samme type. Se denne linken her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=5791 Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet2 Svart 12.November.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2004 Men har det skjedd noe med yamaha motorene siden 1987? eller er dette en gammeldags motor i forhold til de nye modellene som mercury og andre merker lanserer?? jeg er forvirret..... tj Takker for inspillet skvulpen Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 12.November.2004 Link til dette innlegget Svart 12.November.2004 I forhold til Evinrude E-Tec er nok Yamahas mindre 2-taktere temmelig foreldet, ja. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 12.November.2004 Link til dette innlegget Svart 12.November.2004 Du kan overhodet ikke samligne 2-taktere fra 1987 med dagens 2-takter med direkte innsprøytning. Det er ikke noe videreutvikling men noe helt annet. Og bare denne andre teknologien er det som gjør motorene mye mer anvansert. Alle motorer med denne teknologiene er basert enten på Orbital-teknologi, Ficht-teknologi eller Yamahas HPDI. Alt annet er gammel teknologi basert på de samme prinsippene som en 1987-motor. Første gang jeg leste noe om Orbital var i 1988 - og da var det mange år før denne inngikk i påhengsmotorteknologi. Let litt etter orbital og ficht på nettet så finner du en del. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.November.2004 Link til dette innlegget Svart 12.November.2004 Tre stykker i familien har kjøpt Mariner ca. 80 hk motorer, derav 1 stk 4-takter. Jeg har tatt alle hjem fra Sverige. 4-takteren imponerte med vesentlig lavere forbruk (Strömstad - Larvik 20 liter, 24 knop), mindre støy, lettere start og vesentlig mer krefter ved lavere turtall. Det virket som om dreiemomentet lå vesentlig høyere ved lavere turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 12.November.2004 Link til dette innlegget Svart 12.November.2004 Kjøp 2 takter så vet du hva du får. Det er for lite erfaringer med 4 takterne.Ikke helt enig i denne påstanden. Honda var vel først ute, og har produsert 4-taktere fra begynnelsen av 80-tallet. Nå har 4-takterne vært så lenge på markedet at man kan begynne å dra konklusjoner om langtidsbruk. Mange fryktet de ville få flere problemer enn 2-taktere og bli kostbare å repararere etter hvert. Tvert i mot viser det seg at også 4-takterne lever et langt og ukomplisert liv, forutsatt godt stell naturligvis. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 12.November.2004 Link til dette innlegget Svart 12.November.2004 Det er ingen grunn til å være skeptisk til firetaktere. I alle fall ikke fra Yamaha (og Honda). Skjel litt til hva de har fått til med MC (bl. a. min) så ser du at de har den hele og fulle kontroll på teknologien. Yamaha har også lang historie med bilmotorer, ikke bare racingmaskiner i senere tid men også i "gamle dager" da de produserte bilmotorer for Toyota (som pr. i dag eier 5 % av Yamaha Motor Co.). Ang. totaktere var (er?) Yamaha verdens største produsent. Og Yamaha har vært Norges mest solgte påhenger siden 1975. Med klar overvekt på totaktere. Selv om det er mye styr med krav til utslipp etc. er det ingen grunn til å avskrive totakteren. Og i alle fall ikke de fra Yamaha. Yamaha. It's a better machine. - mener Skipper Worse, som har tonegaffel-logoen tatovert på innsiden av panna. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Skvulpen Svart 12.November.2004 Link til dette innlegget Svart 12.November.2004 Glem heller ikke Suzuki 4-taktere, som jeg har 115 HK-utgaven av. En drøm av en motor; - stillegående, aksellererer like bra som totaktere (ifølge test i BM), bruker minimalt bensin, osv. Har heller ikke Yamahas kommunegrå farge men er stilig svart. Et perfekt valg! Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 12.November.2004 Link til dette innlegget Svart 12.November.2004 Yamaha sin gamle gode blå var nok bedre. Men den enda eldre hvite var også OK, den gang modellene var benevnt etter slagvolum og ikke hk. Her snakker vi 60- og tidlig 70-tall. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Avsluttet2 Svart 12.November.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2004 Oki, etter å ha lest innleggene her så kommer jeg til følgende konklusjon: Vil jeg ha ny teknologi så koster det meg 100.000 ++ Vil jeg har en billig og god motor, med noen (få?) ulemper i forhold til nyere modeller så koster det meg ca 80.000 Så får jeg selv vurdere om jeg synes nyvinningene er verdt 20.000+++ Takker for innleggene tj Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.November.2004 Link til dette innlegget Svart 13.November.2004 Tror jeg ville valgt motor litt ut fra hva slags båt jeg skulle hatt, og hva slags bruk. Yamaha 90 er basert på solid , velprøvd teknologi , at disse motorene er produsert i stort sett samme utførelse i 20 år burde tyde på at det er snakk om en bra konstruksjon. Det er en motor med mindre slagvolum enn konkurrentene , med unntak av Tohatsu (Som med sin 90 TLDI representerer "ny" iunnspøytningteknologi. Kankjse verdt å vurdere?) Dette gjør den også til den letteste motoren i klassen , litt over 120kg. Hvis båten er en modell med lite bæring i hekken ville jeg i hvert fall ikke valgt den tyngste 4-takteren. Samme hvis det er en litt tyngre båt med god bæring, her ville jeg heller valgt en tyngre motor med større slagvolum. mvh Ivar (som i likhet med mr Worse har en viss forkjærlighet for Yamaha..) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
JanS/EIR Svart 13.November.2004 Link til dette innlegget Svart 13.November.2004 Trolig er det fordeler med både brennstoff-forbruk og lydnivå på motorene bygd på den nye teknologien (hva den nå innbærer?), men hvordan er det med livslengde og servicekostnader? Min Yamaha 60 E fra 1983 har nå gått sin 21.sesong uten et feilslag og uten reparasjoner. Stjerne i margen vil jeg si! mvh Jan S Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Arnstein Svart 13.November.2004 Link til dette innlegget Svart 13.November.2004 To-takteren forurenser med er enn 4-takteren pga. smøreolje i bensinen. Teller det i vurderingen? Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
BigCatch Svart 13.November.2004 Link til dette innlegget Svart 13.November.2004 Har eid en tohatsu 90 tldi, som har tilsvarende innsprøytningssystem som optimax. finnes også som 115 hk, og i mindre varianter. Mindre leamikk enn en 4t, og lavt bensinforbruk, som 4 takt. = lite forurensing. Lettstartet pga innsprøytning. Mindre vekt. Du kan gjøre mye av vedlikeholdet selv som en vanlig 2T. Et helt godt alternativ til 4T. Synes at Evinrude etec ser spennende ut. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 13.November.2004 Link til dette innlegget Svart 13.November.2004 To-takteren forurenser med er enn 4-takteren pga. smøreolje i bensinen. Teller det i vurderingen? Har en DI-2-takter olje i bensinen? Skulle ikke tro at den da ville greie utslipskravene så bra som den gjør. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 13.November.2004 Link til dette innlegget Svart 13.November.2004 Har en DI-2-takter olje i bensinen? Skulle ikke tro at den da ville greie utslipskravene så bra som den gjør.Hm, vet ikke. Jeg refererer kun til min egen ringe kunnskap samt årets septemberutgave av Båt Magasinet, hvor av 30 hk påhengere testes. De to-takterne de testet der vil etter 2006 ikke lenger tilfredstille miljøkravene. Er det noen forskjeller på de større motorene i så måte? Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
JanS/EIR Svart 13.November.2004 Link til dette innlegget Svart 13.November.2004 Halloooo! Hva betyr dette i praksis da? Etter 2006 må vi som har påhengere med eldre teknologi sende dem på skroten? Eller vil dette gjelde produksjon/salg av nye motorer? Noen som vet sikker beskjed? mvh Jan S Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
OT-flyktning Svart 13.November.2004 Link til dette innlegget Svart 13.November.2004 Hm, vet ikke. Jeg refererer kun til min egen ringe kunnskap samt årets septemberutgave av Båt Magasinet, hvor av 30 hk påhengere testes. De to-takterne de testet der vil etter 2006 ikke lenger tilfredstille miljøkravene. Er det noen forskjeller på de større motorene i så måte? Ja. Se mine tidligere innlegg i denne tråden. Og forsåvidt noen flere tråder tidligere. Tok også frem mine tidligere kopier fra forskjellige tidsskrifter og fant desverre ikke disse på nettet. Men dersom noen har gamle årganger tilgjengelig: New Scientist, 4 august 1988, side 36: "Australian two-stroke without the blue smoke" Business Week, 15.januar 1990, side 53: "Big bets on a little engine" Aftenposten, 12.3.1992, side 17: "Totaktsmotoren er på vei tilbake" Scientific American, oktober 1992, side 89: "Different strokes - a two-stroke engine without the blues" Hvis interesse kan jeg evt skanne... Legger til: http://www.orbeng.com.au/orbital/flash_index.htm er hjemmesiden til patentinnhaveren. Rettighetene til Ficht-systemet ble kjøpt opp for noen år siden. Fant ikke ut hvordan ståa der er for tiden. Yamahas HPDI-system vet jeg ikke noe om. Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 13.November.2004 Link til dette innlegget Svart 13.November.2004 Har en DI-2-takter olje i bensinen? Skulle ikke tro at den da ville greie utslipskravene så bra som den gjør.Correct me if I'm wrong, men ALLE 2-taktere "må" vel ha olje i bensinen? Men ifølge hva jeg har lest om Evinrudes nye E-Tec (som også er en direkte innsprøytnings-motor), så er dette det systemet som bruker aller minst olje av totakterne på markedet i dag. Motoren har en liten innebygget oljetank (3 - 4 liter?) som rekker for 50 timers kjøring. Motoren tilfredsstiller miljøkravene i henhold til EUs såkalte EPA CARB 3 STAR (ikke spør meg hva det innebærer). Når det ellers gjelder 2-taktere etter 2006, så kan det vel umulig bli forbudt å bruke dem, men det blir ganske sikkert forbud mot å produsere de som ikke holder utslippskravene. Dermed faser man gradvis ut gamle 2-taktere i bruk, men så holdbare som de er, så vil nok sorten putre og gå i verdens farvann i minst 20 - 30 år fremover, dog i etter hvert minkende antall får man tro ... Antagelig er Evinrudes E-Tec bare starten på en rekke nye løsninger for 2-taktsteknologi som gjør at de overlever og fortsetter å være attraktive som påhengere. Effekt i forhold til volum er og blir 2-takterens største fortrinn. Når de nå blir mer avanserte, så blir de derfor også ikke mindre "kompliserte" i forhold til 4-takterne, så antagelig vil eventuelle reparasjoner og deler bli like kostbart for avanserte 2-taktere som 4-taktere i fremtiden. Trur eg! Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 13.November.2004 Link til dette innlegget Svart 13.November.2004 Halloooo! Hva betyr dette i praksis da? Etter 2006 må vi som har påhengere med eldre teknologi sende dem på skroten? Eller vil dette gjelde produksjon/salg av nye motorer? Noen som vet sikker beskjed? mvh Jan S Vet ikke, men vil anta at det kun gjelder for salg av nye motorer, jfr innføringen av kravet til katalysatorer på biler. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
OT-flyktning Svart 13.November.2004 Link til dette innlegget Svart 13.November.2004 Correct me if I'm wrong, men ALLE 2-taktere "må" vel ha olje i bensinen?Jeg kan ikke korrigere deg, siden jeg ikke vet sikker, men: vanlige 2-taktere har olje i bensinen fordi de har bensin i veivhuset, og det er der det skal smøres. Orbital/Ficht-teknologien har ikke bensin i veivhuset, den sprøytes inn under høyt trykk når portene er stengt. Men de bruker fortsatt veivhuset til 'luft-pumping' og de må sikkert smøre der nede. Min teori er at det er noe olje i veivhuset, mn at det blir adskillig mindre som tas med opp til sylinderen fordi den er ikke løst opp og 'forgasset' i bensindampen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.