Jump to content

Messing gjennomføring + rustfri ventil = OK ?


Gunda

Recommended Posts

Hei ! Jeg skal bytte kuleventiler i skroggjennomføringer i helgen, da kulene har "satt" seg. Selve gjennomføringene i messing er helt OK. Jeg har tilgang til noen kuleventiler som blir brukt i oljeindustrien offshore, og som er av et høykvalitets materiale. Ser ut som rustfritt stål.

Spørsmålet er : Er det noen fare med denne kombinasjonen med tanke på korrosjon ? Noen som har synspunkt på dette, så er det fint !

Link to post
Share on other sites

Kombinasjonen blir iallefall brukt, men gjennomføringen vil gå neste gang, Så hvis du tenker langsiktig ville jeg ha bytta gjennomføringa også. Messing er ganske greit å få ut. Kjøp deg en slipeskive med grove tenner på ene siden, og så sliper du av ringen fra utsiden.Vips og du kan begynne å montere.Husk vernebriller.Det gnistrer ikke, men er fullt av spon likevel..

Link to post
Share on other sites

Jeg er ingen guru på feltet, men jeg ville ikke brukt de ventilene sammen med gjennomføringene du har. Hva som vil tære på hva her er avhengig av hvilken type stål ventilene er av, men sjangsen er vel stor for at ventilene vil tære på gjennomføringene.

 

Jeg har ingen erfaring med hvor fort sånn tæring går i praksis, men messingventiler er ikke dyrt, så du sparer ikke veldig mye på å ta sjangsen.

 

Evt kan du bytte til stålgjennomføringer, hvis du får stålventilene gratis så blir det kanskje billigere, bare med mer jobb. Om du skal være bekymret for om forskjellige stålvarianter skal tære på hverandre får noen andre svare på :)

Link to post
Share on other sites

Heisan

 

Var igjennom samme "dilemma" i vinter på min båt. Jeg tror at diskusjonen rundt dette med levetid på gjennomføring kontra kuleventil blir litt uvesentlig.

 

Jeg valgte å se det slik at pris på gjennomgang ca 150,- i syrefast + selve jobben. Og er gjennomføringen allerede blitt "noen" år så hvorfor ikke bytte den også.

Ikke mye penger og ikke mye jobb + at det er greit å få den fornyet med det aller beste (syrefast mot syrefast

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke peiling på dette, og ville unngått det hvis jeg kunne. Særlig med tanke på hvor lite jobb det er å skifte gjennomføringen. MEN at messing, syrefast og annet henger sammen i et propell-aksel-motor kobling er jo relativt vanlig?

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Ja, kombinasjonen vil tære fortere enn messing mot messing.

Du får noe som heter galvanisk korrosjon, messingen vil opptre som offeranode.

Messing består av kobber og sink, sinken vil etter hvert tæres opp og du får etterhvert "huller" som svekker gjennomføringen betraktelig.

 

 

Mvh

 

Ronny

Link to post
Share on other sites

Jeg er guru innen dette feltet.

Fint at ikke janteloven har gyldighet overalt :flag_bp:

 

Problemet er at krom, nikkel og molybden er edlere enn sink, som er i messing, og derved tæres.

 

 

Særlig med tanke på hvor lite jobb det er å skifte gjennomføringen.

Ikke alltid helt enig i det. Hvis gjennomføringen er skrudd på vanlig vis er det greit, men i båten vår er mutteren på gjennomføringen støpt inn i skroget (orginalt fra Viksund). Det medfører litt kapping og sliping. Derfor mener jeg at det er greit å ta et forbehold før man anbefaler andre å gjøre en jobb som en kanskje ikke selv vet hva innebærer :smash:

Link to post
Share on other sites

 

Problemet er at krom, nikkel og molybden er edlere enn sink, som er i messing, og derved tæres.

 

Ikke å forglemme Fe (jern) som er den største bestanddelen i rustfrie stålkvaliteter. Om man nå skal spikke litt fliser, som sikkert trådstarter ikke er videre interessert i.

Link to post
Share on other sites

Da ble det syrefast "all over " ! :thumbsup: Bør kunne vare noen år...Problemet var altså i utgangspunktet kuleventilene. Har lært at disse MÅ betjenes med visse mellomrom, ellers vil de irre og sette seg fast :yesnod: Man lærer så lenge man lever....Ha en god båtsommer !

Link to post
Share on other sites

Rustfritt 18/8 i kombinasjon med messing (både 50% og 30%ZN) ligger trygt innenfor området uten galvanisk tæring på min tabell, med 30% zn som beste kombinasjon. Elektrolytt er 2% saloppløsning.'

Det blir 30mv på 30%zn, og 120mv på 50%zn. Under 300 mv er det ikke korrosjon av betydning.

Redigert av Fjellmatros (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...