Jump to content

Mange båteiere ender opp med hytte på land


sailorboy

Recommended Posts

Skjønner ikke helt dette her. Hvorfor velge mellom hytte eller båt. Det er jo ikke et spørsmål om enten, eller. Men om både, og....!     :yesnod:

 

Men det kommer vel litt an på hvor svært og dyrt det skal være. 22fot båt +48kvm hytte går helt fint det.

 

Men hytte på sjøen og hytte på land er nok noe dyrere...

Her oppe i gokk er det ikke så mange cab. eller daycruisere å se. Mest Rana og GH med vindskjerm da. Noe av grunnen er vel at Barentshavet ikke er så innbydende for bading og soling på dekk.

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke helt dette her. Hvorfor velge mellom hytte eller båt. Det er jo ikke et spørsmål om enten, eller. Men om både, og....!     :yesnod:

 

Men det kommer vel litt an på hvor svært og dyrt det skal være. 22fot båt +48kvm hytte går helt fint det.

 

Men hytte på sjøen og hytte på land er nok noe dyrere...

Her oppe i gokk er det ikke så mange cab. eller daycruisere å se. Mest Rana og GH med vindskjerm da. Noe av grunnen er vel at Barentshavet ikke er så innbydende for bading og soling på dekk.

Hei

En annen ting med å ha for mye er, du føler deg som

"vaktmester" hele tiden. Uansett hvor du er; i båten, på hytte

eller hjemme. så ligger du på etterskudd med vedlikehold.  :cryin:

Du får ikke slappet av noen steder med god samvittighet.  :nonod:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Hei

En annen ting med å ha for mye er, du føler deg som

"vaktmester" hele tiden. Uansett hvor du er; i båten, på hytte

eller hjemme. så ligger du på etterskudd med vedlikehold.  :cryin:

Du får ikke slappet av noen steder med god samvittighet.  :nonod:

mvh

giver

Kjempegodt poeng :yesnod:

 

Vi har for mye..

Link to post
Share on other sites

Hei

En annen ting med å ha for mye er, du føler deg som

"vaktmester" hele tiden. Uansett hvor du er; i båten, på hytte

eller hjemme. så ligger du på etterskudd med vedlikehold.  :cryin:

Du får ikke slappet av noen steder med god samvittighet.  :nonod:

mvh

giver

Jeg skjønner hva du mener. Men du har jo enebolig på sjøen som medfører masse  vedlikehold og dilldall. Jeg har en tilnærmet vedlikeholdsfri Buster alu.båt med 200hk to-takts hjulvisp.

 

Heter bare båten Trawler? Ser ut som Grand Banks eller Ocean Alexander, forøvrig også Taiwanbygget. Kan den være rundt 45 fot..?

Link to post
Share on other sites

Vi har det som plomma i egget ved at vi har både hytte ved sjøen, og to båter.  :smiley:

 

Daycruiseren (Skibsplast 655) er perfekt til solfylte dagsturer med inntil 7-8 personer, transport mellom bosted og hytta, vannsport samt overnattingsturer (inntil 4-5 dager) for meg og kona.

 

Lettbåten (Pioner Maxi) er perfekt til fiske, turer til butikken etc.

Link to post
Share on other sites

Mange båteiere ender opp med hytte på land..

 

Fy & fy.

Hvordan kan det ha seg at mange båteiere selger grombåten for å bruke pengene til å kjøpe seg en hytte på land. Bruker da gjerne å kjøpe seg en liten båt som en kan bruke til fisking i nære farvann for å ikke komme helt bort fra sjøen.

Hvorfor er det slik ?

 

sailorBoy

Antakelig mange av disse som er/har vært "folk i båt" og ikke båtfolk    :wink:  

 

Ikke sikkert at det er så stort minus for andre at disse "går i land"    :lol:

Link to post
Share on other sites

Båten er for meg friheten til å velge.

 

En hytte derimot ville aldri klart å erstatte en båt. Samme natur, samme naboer og mer monotont.

 

Både rederinnen og jeg liker sjølivet. Vi ser fram til helgene hvor vi kan velge hvor vi skal dra. Og med en 30 foter som Elwaroen er, kan vi nyte "hyttelivet" på en landevei som går på kryss og tvers.

 

Båt = Frihet til å velge!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner hva du mener. Men du har jo enebolig på sjøen som medfører masse  vedlikehold og dilldall. Jeg har en tilnærmet vedlikeholdsfri Buster alu.båt med 200hk to-takts hjulvisp.

 

Heter bare båten Trawler? Ser ut som Grand Banks eller Ocean Alexander, forøvrig også Taiwanbygget. Kan den være rundt 45 fot..?

Hei

Den står i erfaringsdatabase under Trader.

Her kan du lese mere om den.

Du kan også kikke på hjemmesiden

http://home.online.no/~elleje/index.cfm

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Stor båt som kan sammenlignes med en hytte har sin pris, jeg tenker på vedlikehold og verditap. En hytte kan drives med betydlig lavere kostnader og med en pen årlig verdistigning. Differansen mellom hytte og båt pengemessig er betydelig. Dette er noe som må vurderes når en skal velge mellom det herlige frie fantelivet til sjøs og det stedbundne forutsigbare landlivet. Foreløpig har jeg vært trofast mot båten, da hytter med strandlinje og kurant beliggenhet fort koster tre millioner. Reiseveien mellom hjem og brygge på fem minutter går klart i båtens favør. Når hytteeierne har kommet frem i fredagskøene har jeg vært flere timer ombord og nyter å være underveis. Målet er ikke å haste for å komme frem men å være underveis og variere mellom småbyer og uthavner.

Link to post
Share on other sites

En av årsakene til at båten må gi tapt for hytte eller bobil/campingvogn er nok været. Vi har mange fine sommere nordpå, men vi kan også ha sommere med utrolig mye dårlig vær. Nær sagt skitvær fra vår til høst. Har hørt om, og kjenner til, flere som solgte båten etter å ha fått sommerferien spolert 2 år på rad. Ferien var for dyrbar til at de kunne sitte å vente på at kuling og regn skulle avta. Eller ligge værfast i et lite tjuv-hoill i to-tre uker :eek:  Blir nok mye :boxing:  Når du har spist all provianten og vanntanken er tom, og det hyler storm utfor båtvinduet på andre uka, og ungene hyler, og ektefellen maser, og klærne er skitne, og you name it. Da kan jeg skjønne at folk finner seg en annen måte å feriere på. Ikke alle har råd til både hytte og båt.

 

De siste årene har imidlertid sommerene nordpå vært suverene. Hadde det vært meg så hadde jeg nok kjøpt båt igjen. Men de tør kanskje ikke ta sjansen på at det skal skje igjen? Å begynne på jobb igjen etter en slik ferie må være helt forferdelig.

Link to post
Share on other sites

Stor båt som kan sammenlignes med en hytte har sin pris, jeg tenker på vedlikehold og verditap. En hytte kan drives med betydlig lavere kostnader og med en pen årlig verdistigning. Differansen mellom hytte og båt pengemessig er betydelig.

 

Hei

I går kveld kom den kar bort til meg på årsmøtet i båtforeningen å ville kjøpe båten for

det dobbelte av hva jeg ga for den i 2001.

Jeg repeterer; du vet ikke hvor dyrt noe er før du har kvittet deg med det igjen.

Dyrt er IKKE LIK INNKJØPSPRIS,  :smash:men differansen mellom

innkjøpspris + vedlikeholdskostnader - salgspris.

Bruksglede er ikke medregnet. :wink:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...