Jump to content

Mange båteiere ender opp med hytte på land


sailorboy

Recommended Posts

Mange båteiere ender opp med hytte på land..

 

Fy & fy.

Hvordan kan det ha seg at mange båteiere selger grombåten for å bruke pengene til å kjøpe seg en hytte på land. Bruker da gjerne å kjøpe seg en liten båt som en kan bruke til fisking i nære farvann for å ikke komme helt bort fra sjøen.

Hvorfor er det slik ?

 

For mye strev og kostnader med å vedlikeholde båten ?

 

Blir ikke brukt på grunn av manglende interesse eller sviktende helse ?

 

Tiden strekker ikke til ?

 

 

sailorBoy

Link to post
Share on other sites

Tror nok at noe av grunnen ligger i liten tid og at det koster en del penger å holde båten vedlike.

I tillegg kan det jo sikkert hende at familien øker og dermed behovet for mer plass. Da kan det sikkert være mange som finner det for dyrt å kjøpe større båt og som da velger å kjøpe hytte som en erstatning.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Mange båteiere ender opp med hytte på land..

En natulig utvikkling i livet tror jeg. Mennesker endrer interesser ved at livet skrider framover. Alder gjør at folk vil ha det roligere rundt seg. Mine foreldre (62 og 70 år) har et landsted som de bruker mye, på dette landstedet har de en ny 15 foter som de benytter til fiske og turer i nærområdet. Min far som er en "gammel sjømann" har også en Saga 24 som ligger 2 km fra der de bor, (Steinkjer) denne båten blir brukt til fisketurer ut fra "hanns" hjemmehavn. Vet i allefall at han ikke kommer til å selge båten så lenge at han er i stand til å bruke den, men selv så sier han at han preffererer "hytta" ute i havgapet. (Folla)

Skjønner egentlig ikke at han flytter Saga`n ut til hyta...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Det er vel slik at alle sjømenn går i land før eller siden ... noen velger bare å gøre det tidligere nn andre mener at de burde?  En form for førtidspensjonering, kanskje ...  Det er jo ikke vanskelig å forstå at på noen måter i alle fall er hyttelivet mer tiltrekkende.  Mindre arbeid, mindre ANGST for alt som kan gå galt etc.  Både ute på sjøen og i opplag.

 

Jeg er nu bare glad for at mitt Quindebest vil ha det motsatt.  Hun begynte å fabulere om hytte, vi så på ett par stykker ved/nær sjøen, men de falt igjennom på både pris og annet.  Et lite hint fra min side var alt som skulle til for å f henne over tredve-fots grensen.

 

Håper det holder. Hytter gynger ikke, vet De.  Og litt sjøgang må man ha for å føle seg i live!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

. Hytter gynger ikke, vet De.  Og litt sjøgang må man ha for å føle seg i live!

Worse.... Ditt Quindebest er et funn, ingen tvil om det. Tror jeg er heldig i så måte jeg også i og med at jeg har funnet et Quindebest som er interesert i dette med båt. Men alikevel så er jeg overbevist om at "beistet" ditt er over middels interisert. For deg så står det jo om å skaffe nok "K" til å skaffe ny skute. Vi andre må jo overbevise "Beistet"  om at det virkelig er nødvendig....

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Worse.... Ditt Quindebest er et funn, ingen tvil om det. Tror jeg er heldig i så måte jeg også i og med at jeg har funnet et Quindebest som er interesert i dette med båt. Men alikevel så er jeg overbevist om at "beistet" ditt er over middels interisert. For deg så står det jo om å skaffe nok "K" til å skaffe ny skute. Vi andre må jo overbevise "Beistet"  om at det virkelig er nødvendig....

Mnja.  Dette blir vel litt OT men hun har vel den holdning at hennes ektemake er av den typen som klarer det meste.  "Med en blanding av flaks og dyktighet oppsøker han utfordringene og overvinner dem en etter en" står det på en kopp hun ga meg en gang.  Hun regner vel med at jeg fikser det meste; men når det kommer til å gi meg fred og tid til å arbeide i stedet for å styre med Chrapylene, så ...

 

Men jeg klager ikke, langt derifra!  Jeg har tvertimot tenkt å handle raskt i fall hun skulle finne på å ombestemme seg mht. større båt.  :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Worse.... Ditt Quindebest er et funn, ingen tvil om det...  For deg så står det jo om å skaffe nok "K" til å skaffe ny skute. Vi andre må jo overbevise "Beistet"  om at det virkelig er nødvendig....

Tiltredes!  :smash:  Det derre Quindebestet burde vært klonet og delt ut rikelige kopier av til oss andre båtfolk.

 

Skvulpen,

- som såvidt "får lov til" å ha båt i det hele tatt av kona,

som har vannskrekk, samt at hun helst ville brukt pengene til alt annet enn båt... :nonod:

Link to post
Share on other sites

Skipper Worse

 

Fant du ditt Quindebest på en liten ø langt uti havgapet ?

Ja, faktisk!  Nærmere bestemt Askøen, en kuriøs flytende sten i Byfjorden nord for Bergen.  Nå er den heldigvis fortøyd med bro; før i tiden lå den på rek i Hjeltefjorden.   :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det derre Quindebestet burde vært klonet og delt ut rikelige kopier av til oss andre båtfolk.

Tror det kan bli vanskelig .. men jeg har to umulige jenter, som er ganske like på Quindebestet både av utseende og lynne.  Du kan få kjøpe begge!  (Storebroren ligner mest på Worse, så han kan beholdes).   :lol: :lol: :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Er i en den heldige situasjon at Sjefen er meget båtinteressert og villig vekk drar på messer og blir med rundt i båthavner for å titte på alle mesterverkene. Hun er også på hugget når det gjelder å bruke båten, og komme seg på sjøen.

 

Ser vi på arbeidfordelingen ombord, har det kanskje noe med saken å gjøre? Jeg får mesteparten av jobben , inklusiv oppvask, vask av båt utvendig og innvendig. Argumentet er at i ferier skal man gjøre noe man ikke gjør til daglig!

 

Så oppskriften på et langt og lykkelig båtliv er opp til den enkelte å finne ut av.  :flag:

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Flere hevder at kan være fordi at det er mindre vedlikehold med en hytte. Det kan jo diskuteres. I tillegg til å holde selve hytta vedlike, kommer jo arbeid/vedlikehold på tomt/omgivelser o.s.v. Er det mye snø, må taket måkes, "innbruddssjekk"  m.m.

 

Kona og jeg kan gådt bli "fasinert" av en flott beliggende hytte, men så finner vi ut at vi har for mye "fanteblod" i oss. Det å være "stedbundet" til et geografisk område... Vi er glad i å utforske nye elementer. Vi blir "rastløse" av å ligge i flere dager på samme plass. Ikke det at en trenger å forflytte seg så langt, men det å utforske - er for oss et viktig element av båtlivet.

 

Personlig kunne jeg har tenkt meg en liten sjøbu/naust e.l., med en god havn/kai. Et sted til å ha fiskevegn (teiner), en fryser, utepeis/grillplass. Da ville bruken blitt integrert i båtlivet, samtidig som "hytta" ikke ville være så stor og "kostbar" at den hadde  "krevd" at det er der en må være i "all fritid".

Link to post
Share on other sites

Har vurdert om ikke båten kan ligge i Hemsedal i vinteropplag :eek:

Da burde jo det meste være dekket. :wink:

Her har jeg alt under kontroll.  

"Quindebestet" er like båtgal som kaptein. I tillegg er hun fra Hemsedal og har hytte i hjembygda, så det handler om å gjøre de riktige valg.  :wink:  :lol: :lol:

Har det sånn sett som plommen i egget, ja. :yesnod:

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Mange båteiere ender opp med hytte på land.. sailorBoy

Her ble det omvendt;  :headbang: Madammen bodde ved fjæresteinene i Vestrålen og var dritt lei båt! ("Måtte gå i sjarsjken kvær steike gang noen skulle besøkes") :crazy::puke:

Nei , "FAST EIENDOM" var tingen, mente hun!  :smash: Ikke jeg. :nonod:  = :discuss  Jeg tapte.:eek:  Som vanlig   :cryin:

Okei da. Så spikret vi sammen ei svær hytte ved et fiskevann (OG bjørkeskog) en times biltur fra byen (innskuddsleilighet). Brukte et par år på prosjektet... (og lengtet etter BÅT) Så ble det sommer. Og SÅHH kom KNOTTEN! :eek: "Knott-år", mente bonden (nærmeste nabo).  :yesnod: (Båtlengselen øket dramatisk!) Jeg ville bort fra knott-helveete. Madammen likte heller ikke knotten, eller all kleggen som fulgte krøttera på andre siden av skigarden  (redningen!) SÅHH vi solgte "Knottheimen" (fikk det jeg forlangte, men fortalte ikke kjøperen om Knotten, selvsagt; Solgte seinhøstes!!) , kjøpte en bondegård (nedlagt småbruk i utkanten av byen). Madammen fikk "fast eiendom"  :yesnod: og gjett hva JEG gjorde? :confused::rolleyes: Riktig! :yesnod: Kjøpte båt.  :flag: Og lærte ungene å bli glad i sjøen. OG lærte dem at "på sjøen finns det ikke KNOTT" :yesnod:  I dag har ingen av dem hytte, men har båt! :wink:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Eller campingvogn i stedet for hytte? Med en liten åpen båt i tillegg?

Sakset dette fra et innlegg i BM:

 

"Båten ble for liten med unger ombord, så etter noen år MÅTTE han simpelt han ha akterkabin i tillegg.

Og slik fortsatte det. Helt til ungene var blitt for store til å være med "oldisen" på helgatur til Standardbukta. Kona hadde etterhvert blitt litt lei av båtlivet også, så mannen måtte dra alene på mange turer i den 35 fots store stålbåten. Selv om båten var utstyrt med like mye leamikk som hurtigruta, slapp endelig 3-fot-syken taket. Kona begynte etterhvert å bli litt dårlig til bens og ønsket seg campingvogn på Standardstranda istedet for en båt i bevegelse, så de solgte "skipet" og leide plass på nevnte sted. Mannen kjøpte en 14 fots plastbåt for å ha til små fisketurer, med utgangspunkt fra campingvogna."

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Mnja, vi har faktisk siklet litt over denne; to rammer og allting.  Men den er litt trang oppe.  Og så er det kalesjegreiene da, vi vil ha båten på vannet året rundt og masse flott innredning vil da lide under fuktigheten, litt lekkasjer etc.  Så det blir nok lukket, helst med altan.  Og så litt mer fart.  Skulle gjerne sett nærmere på mindre Princess/Fairline, kanskje til og med Princess 37 (to separate sovelugarer, det er snacks, det!)  :yesnod:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Har hatt seilbåt i indre Oslofjord i 25 år. Er akkurat like glad i å "holde på i båten",- skrur og mekker og koser meg med en kaffekopp. Men jeg merker at lysten på å reise langt av gårde i helger og ferie er mindre.. Hvorfor ? Jo, jeg synes det har blitt så altfor mye båter og mennesker over alt. Spesielt har jeg reagert på det sist sommer. De stedene i indre Oslofjord vi har pleid å ligge er overfylt av båter. Flere helger hadde vi fin seiltur ut fjorden for så å oppleve at det var vanskelig å finne et sted å droppe ankeret i Sandspollen !!

Hvis jeg må være ute "i tide" for "å rekke å få plass" der også, da.........

 

Jeg har måttet ta ferie i fellesferien de siste årene. Har nesten alltid reist nedover svenskekysten og da må du akseptere å stå opp tidlig eller gå for motor for å få plass i de mest populære havnene. Liker meg best i uthavner, men når du må klatre over n'ten andre båter for å komme til land å få handlet mat ,- ja da ønsker jeg meg bare et helt annet sted....

Fortsetter denne utviklingen med økning av antall båter hvert år, - ja da er jeg redd jeg selger båten og blir hyttemenneske jeg også...

Athene

Link to post
Share on other sites

Nei, nei nei.  Kom heller til oss!  Vi har god plass her vest.  6.514 øyer holmer og skjær bare i Hordaland fylke.  Aldri noe problem å finne en fin plass enten du er ekstremt sosial og vil ligge i kø eller totalt asosial og vil være for deg selv.  Som et ekstra pluss kan vi nyte båtlivet hele året ...  :lol: :lol: :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...