Jump to content

Klorin som kalesjerens


Janoho

Recommended Posts

...

Går ut fra at det burde la seg gjøre å farge den sort, men det er ikke sikkert at sømmene tar mot fargen. Sikkert effektivt om du har jordslag, da dette uansett ikke vil vise noe videre på sort! Men det vil nok bli utrolig mørkt og varmt under en sort kalesje da...

... Vil prøve dette på Furuholmen-kalesjen. Klorin tror jeg ikke jeg tar sjansen på.

 

Når det gjelder fargingen, så er det ok om sømmene ikke tar til seg fargen - de er hvite idag og om disse forblir hvite, eller gråtones noe så er dette ok. Skal sy inn nye vinduer i begge sider og bak så helt mørkt blir det nok ikke. På skuldersesongen er det visst også "varmende" med sort kalesje.

 

Salmakeren her i byen tar bare 300,- for å sy inn et nytt vindu (inkludert materiale), så til våren skal det nye vinduer hele veien på begge kalesjer.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Beklager, men dette ville jeg aldri tatt sjansen på. Dette høres jo ut som rene hestekuren. BioTex i lunket vann anbefales av kalesjemakere og av mange andre her med gode resultat. Ut over dette ville jeg til nød prøvd meg litt forsiktig med Ship Shape om en har vært uheldig å fått jordslag.

...Ship Shape inneholder også klor. Og klor ødelegger sømmene i kalesjen, ingen tvil om det. Klor løser organiske stoffer, tråden i kalesjer er av bomull (bomullsblanding). Bomull er organisk materiale.

Er nok lurest å holde seg til Bio Tex eller grønnsåpe, foruten egen kalesjerens, kjøpt hos fagfolk.

Link to post
Share on other sites

Hei, drar denne opp igjen for å spørre (et år etter), hvilke erfaringer ble det etter etter en sesong med klorin-vask?

 

Erfaringen er utmerket, har ingen problemer med sømmer o.l. som enkelte mente ville komme.

Kalesjen må jo ha samme behandlingen hvert år, jeg har jordslag i år også og har gitt den samme behandlingen med en svak klorblanding, viktig at det ikke tørker inn (kort virketid) og man må spyle veldig godt etterpå. Biotex funker ikke mot denslags styggedom så jeg brukte varmt såpevann først og deretter svak klorblanding.

 

PS: min kalesje er hvit, ikke bruk klor på blå kalesje e.l.

 

JOH

Redigert av Janoho (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En blanding av 1 del klorin og 4 deler vann er en voldsom konsentrasjon.  På Klorin-flasken anbefales ulik konsentrasjon til ulik bruk. Den sterkeste konsentrasjonen som er nevnt, er 1 del klorin til 50 deler vann. Til bleking anbefales en halv dl klorin til 10 liter vann, det vil si 1 del klorin til 200 deler vann. (For bløtlegging over natt 1 del klorin til 400 deler vann.) Konsentrasjonen en til fire vil ikke bare ta sømmene men også svekke selve stoffet i betydelig grad. Kalesjeprodusenter som tar imot renseoppdrag, bruker lunkent vann med biotex.

 

Stephan

 

Og må bare legge til at Stephan har helt rett, jeg har blingset og skrevet feil.

jeg brukte ca 1dl på en 10ltr bøtte, selvsagt ikke 1 til 4. Vet ikke hvorfor jeg skrev dette :nonod:

 

JOH

Link to post
Share on other sites

:flag:

Hvorfor ikke prøve med NIX-WAX Tech Wash (fås kjøpt i velassorterte sportsbutikker). Dette produktet har jeg benyttet meg av i flere år og med glimrende resultat.

Dette er et flytende vaskemiddel beregnet på telt og andre impregnerte materialer. Det fjerner ikke impregneringen og er lett å bruke. Bland ut med vann og bruk en myk børste. Skyll godt og heng kalesjen til tørk. Forøvrig så skader dette vaskemiddlet heller ikke plastvinduene i kalesjen.

Husk å lese bruksanvisningen på flasken da dette er et konsentrert vaskemiddel som skal blandes ut med vann.

 

Har også fjernet stygge flekker etter fugleskitt og andre uhumskheter med flytende VANISH som du får kjøpt i "super'n".

 

 

Ikke bruk klorholdige vaskemidler dersom det kan unngås. Klor skader alle tekstiler over tid.

Lykke til

 

Masse hilsner fra

Charente's husmoder :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Vi har brukt klorin på kalesjen i mange år uten å få problemer med sömmer. Dvs. min far har gjort det og han er gammel kjemiker. Det viktige er nok at man ikke lar klorinen få virke for lenge og at man skyller nöye. Ellers så er jo det beste å fikse ventilasjonen i båten slik at man ikke får jordslag.Vår forrige båt en Nimbus 2700 hadde mye jordslag på kalesje og velour i cabin. Kalsesjen ble behandlet med klorin mens jeg brukte dyr jordslagfjerner i på velouren.(Spröytet på med trykkspröyte. Spylte rent med vannslange og stövsuget med vannsuger. Satt deretter på varmeapparatet på fullt slik at båten törket i löpet av natten.) Både kalesje og velour ble som nytt. For å hindre hordslag monterte jeg en solcelledrevet vifte med batteribackup slik at jeg fikk ventilasjon i båten hele sommeren og det gjorde at det ikke ble mer jordslag. Tett törr båt med ventilasjon er tingen.

Link to post
Share on other sites

Er ikke sikker, men er det ikke sånn at tråden som benyttes i sømmene er av syntetisk kvalitet??? Isåfall tror jeg den ikke vil være særlig utsatt ved bruk av klorin. Har ikke selv opplevd dette som noe problem.

Kalesjetråden består av en syntetisk kjerne med bomull rundt. Bomullet er det for å holde sømmene tette, ved regnvær sveller bomullen litt ut for å tette hullene i stoffet litt bedre.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Via bekjent har jeg tilgang på diger industrivaskemaskin. Jeg vurderer å vaske kalesja i denne. Nå er jeg klar over at det beste skånsomme er å legge kalesje i bløt i badekaret, men det er vel grunn til at de firmaene/renseriene som tar i mot kalesjer vasker dem i vaskemaskiner ?? Noen som vet om dette stemmer ?

Link to post
Share on other sites

Via bekjent har jeg tilgang på diger industrivaskemaskin. Jeg vurderer å vaske kalesja i denne. Nå er jeg klar over at det beste skånsomme er å legge kalesje i bløt i badekaret, men det er vel grunn til at de firmaene/renseriene som tar i mot kalesjer vasker dem i vaskemaskiner ?? Noen som vet om dette stemmer ?

Jeg leverte den fineste av kalesjene til forrige båten til vask hos en som hadde slik industrivaskemaskin. Ikke vet jeg om han vasket den med for varmt vann eller hva, men kalesjen min krympet :cryin: . Så mye krympet den at jeg finn en glipe mellom rekke og kalesje nederst akterut, og jeg måtte strekke kalesjen slik at den lakk over bøylene.

Pass derfor på å få forsikring fra vaskeren om om at kalesjen ikke vil krympe.

Link to post
Share on other sites

Temperatur på vannet er veldig viktig å ta hensyn til ved vask av kalesje. Over 30 grader så er du nesten garantert at den krymper. Under 30 går som regel greit, men den blir ikke like ren. Men det er jo lite vits i en skinnende ren kalesje hvis den ikke passer lenger... :crazy: . Så om du skal låne maskin så hold deg til max 30 grader, og monter den helst på båten mens den ennå er våt.

 

Du kan også risikere at vinduer sprekker når du vasker den i maskin, men det gjelder stort sett kun gamle og tørre vinduer. Da jeg vasket kalesjen til den forrige båten i maskin, så så det ene vinduet ut som om det var beskutt med hagle etterpå :lol: . De to andre var nyere, og klarte seg helt fint!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

åhh - industrivaskemaskin da gitt. Tar han oppdrag med skånsom vasking av båtputer ? Sjekket med vaskeri, men de ville ikke !

Var redd de vasket hele skumplasten i småbiter..

Og putene er ALT for digre til å ta i vanlig maskin. Samt sikkert fulle av salt, solkrem og alskens godsaker etter mange års bruk...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

åhh - industrivaskemaskin da gitt. Tar han oppdrag med skånsom vasking av båtputer ? Sjekket med vaskeri, men de ville ikke !

Var redd de vasket hele skumplasten i småbiter..

Og putene er ALT for digre til å ta i vanlig maskin. Samt sikkert fulle av salt, solkrem og alskens godsaker etter mange års bruk...

 

Suzuki

Men trenger du å vaske selve putene da, holder det ikke å vaske trekket? Sprett opp sømmen hvis nødvendig. Hvis skumplasten er så ekkel at du vil vaske den, er den antagelig moden for utskifting uansett. Skumplast blir sittet flat etterhvert. Ny skumgummi koster ikke så forferdelig mye, IKEA har f.eks mye rart som man kan kutte til.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Tar han oppdrag med skånsom vasking av båtputer ? Sjekket med vaskeri, men de ville ikke !

 

Suzuki

Jeg leide meg en tepperenser for å ta putene i Viksunden. De var ikke så stygge, men luktet såpass mye mugg at jeg var på nippet til å skifte dem ut! Men etter en omgang med tepperenseren, først med tepperens, deretter en runde salmiakkvann og til sist med rent vann, så var putene luktfrie og som nye igjen! Og fordelen med dette er at det til en viss grad renser skumgummien også. Så nå lukter det friskt og fint i båten, slik det skal gjøre.

 

Så min anbefaling er å prøve dette. Det koster en hundrelapp eller to å leie maskinen, og et par hundre for rensemiddelet. Og det blir skikkelig rent! Men husk å kjøre over et par ganger med rent vann til slutt, for å få vekk såperester...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...