Jump to content

Klorin som kalesjerens


Janoho

Recommended Posts

Heisann.  :smiley:

 

Jeg har en kalesje som var relativt skitten og full av jordslag. (hvit av farge)

Denne ble prøvd renset med en blanding av klorin og vann.

Blandet 1 til 4 var dette meget effektivt, All jordslag og skitt forsvant som dugg for solen i løpet av 5 min.

Kalesjen ser nå ut som ny.

 

Derfor er det ingen grunn til å betale masse penger for shipshape og andre midler.

Man skal likevel være forsiktig,hvis du har en farget kalesje, husk å teste på et lite område først. I tillegg må ikke blandingen ligge på lenge.

 

Konklusjonen må bli.. bruk gjerne klorin, men gjør det med forsiktighet.

Etterpå må du spyle meget godt med vann.

 

mvh

 

Jon

Link to post
Share on other sites

:confused:

Skal til med kalesjerengjøring og undres om noen vet hva de proffe bruker? Ser at Janoho fikk et pent tesultat med Klorin og vann, men må si jeg deler Skippy sin bekymring for sømmene. Og hva med viduene, tålte de Klorin da, Janoho?

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Er nok et dårlig valg du har gjort der er jeg redd. Er redd tråene i alle sømmene dine snart vil ta kveld. Skal utrolig mildt såpevann til hvis sømmene skal holde.  :nonod:

 

Johnny

 

Sprøyt, har du noe som underbygger denne påstanden ?

Vi får se neste sesong om sømmene tar kvelden, jeg tror det ikke  :smiley:

 

Dessuten er jo dette brukt av flere andre på forumet, uten problemer.

Så lenge man er forsiktig så går det fint, viktig å ikke la det ligge på lenge.

 

Ifølge andre her så er klor virkemiddelet i shipshape og da må det jo være farlig å bruke dette også. Jeg husker min mor lot hvite gardiner ligge i klor, aldri tatt noen skade av dette.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

:confused:

Skal til med kalesjerengjøring og undres om noen vet hva de proffe bruker? Ser at Janoho fikk et pent tesultat med Klorin og vann, men må si jeg deler Skippy sin bekymring for sømmene. Og hva med viduene, tålte de Klorin da, Janoho?

mvh

JanS

Jeg sprøytet det på med dusjflaske, ikke på vinduene og var brukte forøvrig mindre rundt sømmene. Lot ligge i 5 min.

Du kan sikkert prøve med en mildere blanding først, det blir å teste litt , spesielt hvis du har en farget kalesje.

 

Tilslutt er det bare å spyle med dusjslange e.l.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Du kan sikkert prøve med en mildere blanding først, det blir å teste litt , spesielt hvis du har en farget kalesje.

Hei...

Jeg ville ikke bruke klorin på en farget kalesje, dette da den vil blekes. I og for seg ikke så falig om det blekes, men desverre så klarer en ikke å bleke det jevnt slik at resultatet vil bli skjoldete. Ellers så er vel ikke klorin værre å bruke en andre sterke / blekende middler.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

:confused:

Sommerkalesjen til Gygra er lysegrå, litt bleking gjør vel ikke noe, men er fortsatt litt itvil m h t  sømmene. Kanskje tryggest å ta turen opp til Alf Hansen på Heimdal. Vinterkalesjen og toppduken er på, og ellers ligger Gygra klar til tur på fjorden, bare dette griseværet som kom til helga kan gjøre  i fra seg snart!

 

Er det noen der ute som vet om LCD-skjermene tåler noen/mange kuldegrader? SeaTalk og Garmin-GPS sto på plass i fjorvinter, og de ser ut som de klarte seg fint.

 

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Det kan ikke tenkes at det er blekingen som har gjort kalesjen din som ny da?? Klor er vel primært et blekemiddel og bakteriedreper og ikke et vaskemiddel som løser opp, eller?

 

Det med ødelagte sømmer ved rens/vask med kraftige vaskemidler har vært diskutert opp og ned og i mente både her og andre steder, og er nok et viktig poeng. Har selv opplevd det på en 6 år gammel kalesje etter en runde med ship-shap.

Link to post
Share on other sites

Det kan ikke tenkes at det er blekingen som har gjort kalesjen din som ny da?? Klor er vel primært et blekemiddel og bakteriedreper og ikke et vaskemiddel som løser opp, eller?

 

Det med ødelagte sømmer ved rens/vask med kraftige vaskemidler har vært diskutert opp og ned og i mente både her og andre steder, og er nok et viktig poeng. Har selv opplevd det på en 6 år gammel kalesje etter en runde med ship-shap.

 

Jordslag er jo en sopp som drepes med klor, dermed forsvinner den.

Når det gjelder sømmene så tror jeg det er viktig å gå frem med en svak blanding og heller la det virke litt lenger. Du sier at du opplevde det på en 6 år gammel kalesje, men er ikke det ganske gammelt i utgangspunktet. Kanskje sømmene var slitt fra før av uten at du hadde lagt merke til det. Ettersom jeg kan forstå varer en kalesje mellom 4-8 år avhengig av bruken.

 

mvh

Jon

Link to post
Share on other sites

Heisann.  :smiley:

 

Jeg har en kalesje som var relativt skitten og full av jordslag. (hvit av farge)

Denne ble prøvd renset med en blanding av klorin og vann.

Blandet 1 til 4 var dette meget effektivt, (klipp)

 

mvh

Jon

 

En blanding av 1 del klorin og 4 deler vann er en voldsom konsentrasjon.  På Klorin-flasken anbefales ulik konsentrasjon til ulik bruk. Den sterkeste konsentrasjonen som er nevnt, er 1 del klorin til 50 deler vann. Til bleking anbefales en halv dl klorin til 10 liter vann, det vil si 1 del klorin til 200 deler vann. (For bløtlegging over natt 1 del klorin til 400 deler vann.) Konsentrasjonen en til fire vil ikke bare ta sømmene men også svekke selve stoffet i betydelig grad. Kalesjeprodusenter som tar imot renseoppdrag, bruker lunkent vann med biotex.

 

Stephan

Link to post
Share on other sites

Har brukt klorin blandet med vann i årevis, og har ikke hatt noen problemer med sømmene. Det forutsetter selvsagt at blandingen ikke er for sterkt, og at den skylles av med rikelig vann ganske snart. Gikk over til klorin etter å ha brukt simsalabim-midler en del ganger - også den funket bra. Simsalabimen luktet klor, og en artikkel i Båtmagasinet den gang underbygget vel min mistanke, nemlig at de fleste putter en slik blanding av vann og klorin på flaske og solgte i dyre dommer.

 

Det finnes etter hvert sikkert andre blandinger å få kjøpt "der ute", men for meg holder det altså med klorinblandingen. Har lys grå kalesje, så den er kanskje mindre utsatt for bleking enn andre. Tror likevel det går bra på blå el.l. - det kritiske er styrken på blandingen, samt skyllingen.

Link to post
Share on other sites

Lagt inn av: thor Lagt inn: idag 10:18

Klorin er fy fy. Bedre med lunkent  Bio Tex vann.  

------------------------------------------------------------------

 

Enig med Thor, har aldri brukt andre ting på kalesjen enn Bio-Tex i lunkent vann i badekaret.

Det som ikke går av etter en slik behandling det får bli på kalesjen.

Har sett hva som skjer med en kalesje etter å ha brukt sterkere lut, så som klor eller shipshape. Sømmene ryker etterhvert. Blir liksom porøse på en eller annen måte og rakner ved belastning.

Har som sagt bare brukt Bio-Tex, og har hatt kalesjer uten å måtte sy de om.

 

Svein

Svein H

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt klorin  på kalesjen flere ganger uten problemer. Først har jeg lagt den i Bio Tex vann i et døgn, og så skylt den i rent vann. Jordslagsflekker etter måkeskitt som ikke har gått bort har blitt fjernet med klorin. Jeg har brukt en halv liter til et nesten fullt badekar. Fordelen med en svak blanding er at jeg kan følge med på prosessen. I mitt tilfelle gikk det med to døgn før flekkene var borte. Kalesjen min er uten vinduer da de sitter på egne stykker som kan tas av med glidlås. Kalesjen har overlevd denne behandlingen flere ganger. Den trenger selvfølgelig en god impregnering etter så kraftig behandling. Min kalesje er hvit slik at bleking av fargen aldri har vært noe problem. For å være på den sikre siden bør nok ikke en slik behandling gjentas for ofte.

Link to post
Share on other sites

Lagt inn av: thor Lagt inn: idag 10:18

Klorin er fy fy. Bedre med lunkent  Bio Tex vann.  

------------------------------------------------------------------

 

Enig med Thor, har aldri brukt andre ting på kalesjen enn Bio-Tex i lunkent vann i badekaret.

Det som ikke går av etter en slik behandling det får bli på kalesjen.

Har sett hva som skjer med en kalesje etter å ha brukt sterkere lut, så som klor eller shipshape. Sømmene ryker etterhvert. Blir liksom porøse på en eller annen måte og rakner ved belastning.

Har som sagt bare brukt Bio-Tex, og har hatt kalesjer uten å måtte sy de om.

 

 

Og du er sikker på at dette ikke er gamle kalesjer der sømmene var modne for utskiftning.

Merkelig at så mange har greie erfaringer med dette da?

 

Man kan jo selvsagt ikke utelukke noenting, og hvis du bruker en blanding som er relativt svak og lar det virke over tid bør det ikke være noen fare.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Sømmene ryker etterhvert. Blir liksom porøse på en eller annen måte og rakner ved belastning.

Jeg har Helly-Hansens tynne spesialkalesje som er tett som en oljehyre. Hver høst i regnet har fuktigheten under kalesjen påført denne betydelige mengder jordslag. Benyttet derfor Ship-Shape (svindyrt, men effektivt!) i flere år for å få tilbake fargen, men i fjor takket kalesjen for seg etter 5 års bruk. "Alt" raknet i sømmene, og selve duken ble sprø.

 

Har nå måttet investere i ny kalesje (..også svindyrt :cryin:) og har tatt med Ship-Shape flaska hjem til hagemøblene. Kommer til å følge tipset i denne tråden på bruk av lunkent vann og lett Bio-Tex blandig hvis det skulle oppstå igjen.

 

Benytter nå en 150W frostvakt ovn i cocpit om høsten, for å få litt varmluft oppunder duken. Så langt ser det ut til å fungere bra, ingen tegn til jordslag til tross for mye regn i det siste :diving:

Link to post
Share on other sites

Benytter nå en 150W frostvakt ovn i cocpit om høsten, for å få litt varmluft oppunder duken. Så langt ser det ut til å fungere bra, ingen tegn til jordslag til tross for mye regn i det siste :diving:

Etter det jeg har hørt og erfart er det lurt med lys for å avhjelpe jordslag, hadde lys i båten ( 18W) det ene året og da var det lote ingenting jordslag...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Ang vask av kalesje så har jeg i flere år brukt flg oppskrift:

2 liter klorin og 2 liter grønnsåpe blandet i et halvfyllt badekar med lunket vann og lar kalesja ligge ligge der i ett døgn. Det er viktig med grønnsåpa for den "impregnerer" kalesja etter denne renselsen. Hvis kalesja ikke er så møkkete, og har lite jordslag ville jeg nok tro at biotex-metoden er å foretrekke. For å være sikker på at man skal unngå jordslag, så skal man ha litt høyere temperatur under kalesja enn hva det er på utsiden, Personlig har jeg også god erfaring med å sørge for ekstra god gjennomlufting ved å bruke ei stor vifte som kun bruker 18w og ikke bruke frostvakt/varmeelement (sparer mye strøm på det.....)

Link to post
Share on other sites

Ang vask av kalesje så har jeg i flere år brukt flg oppskrift:

2 liter klorin og 2 liter grønnsåpe blandet i et halvfyllt badekar med lunket vann og lar kalesja ligge ligge der i ett døgn. Det er viktig med grønnsåpa for den "impregnerer" kalesja etter denne renselsen. Hvis kalesja ikke er så møkkete, og har lite jordslag ville jeg nok tro at biotex-metoden er å foretrekke. For å være sikker på at man skal unngå jordslag, så skal man ha litt høyere temperatur under kalesja enn hva det er på utsiden, Personlig har jeg også god erfaring med å sørge for ekstra god gjennomlufting ved å bruke ei stor vifte som kun bruker 18w og ikke bruke frostvakt/varmeelement (sparer mye strøm på det.....)

Hvilken farge har du på din kalesje?

Har en blå kalesje som er rimelig møkkete til min "nye" Furuholmen, men hadde håpet å kunne bruke denne.

Jeg skal sette inn nye vinduer (begge sider og bak), men kalesjen trenger sårt en renselse.

Klorin og blå kalesje rimer liksom ikke i mine ører, men jeg har ganske "ferske" båtører.

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Klorin og blå kalesje rimer liksom ikke i mine ører, men jeg har ganske "ferske" båtører.

Tror jeg ville forsøkt med Bio Tex eller grønnsåpe først, og heller vente med klorinen til alt annet er gitt opp! Særlig mørke farger blekes betydelig av klorin, og en falmet og skjoldete blå kalesje er mildt sagt lite pent! Farging etterpå er heller ikke noe alternativ, da de aller fleste kalesjeskreddere nekter plent å ta i mot en farget kalesje for reparasjon (Den farger av på bord og utstyr).

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville forsøkt med Bio Tex eller grønnsåpe først, og heller vente med klorinen til alt annet er gitt opp! Særlig mørke farger blekes betydelig av klorin, og en falmet og skjoldete blå kalesje er mildt sagt lite pent! Farging etterpå er heller ikke noe alternativ, da de aller fleste kalesjeskreddere nekter plent å ta i mot en farget kalesje for reparasjon (Den farger av på bord og utstyr).

Skrubbes Biotexen inn i kalesjen, eller løser dere opp såpen i lunkent vann før kalesje druknes?

Så ligger denne i ett døgn før den spyles godt av med dusj?

 

Dorryen har forresten en blå kalesje også, men her har jeg lyst til å farge denne sort. Vil ha Dorry sort i skroget neste år, med mahogny fra dollbord og opp og sorte kalesjer. Kobberstoff i rød (burgunder). Så en slik stor trebåt i sommer og det var virkelig flott!

 

Hvis jeg ser bort ifra kalesjeskreddere - vil jeg få til farging av kalesjene?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Ang vask av kalesje så har jeg i flere år brukt flg oppskrift:

2 liter klorin og 2 liter grønnsåpe blandet i et halvfyllt badekar med lunket vann og lar kalesja ligge ligge der i ett døgn.

Beklager, men dette ville jeg aldri tatt sjansen på. Dette høres jo ut som rene hestekuren. BioTex i lunket vann anbefales av kalesjemakere og av mange andre her med gode resultat. Ut over dette ville jeg til nød prøvd meg litt forsiktig med Ship Shape om en har vært uheldig å fått jordslag.

Link to post
Share on other sites

Jeg pleier å løse opp såpen i vannet, legge kalesjen oppi og la den ligge noen timer. Deretter tar jeg en svamp eller en myk børste og skrubber i vei på kryss og tvers. Synes faktisk at svamp er det som fungerer best. Gjentar dette så mange ganger som trengs, og skyller med rent vann mange ganger. Jordslaget ser fremdeles godt etter vask, men forsvinner nesten etter tørking. Synes også at impregneringen har en hemmende effekt på jordslag.

 

Går ut fra at det burde la seg gjøre å farge den sort, men det er ikke sikkert at sømmene tar mot fargen. Sikkert effektivt om du har jordslag, da dette uansett ikke vil vise noe videre på sort! Men det vil nok bli utrolig mørkt og varmt under en sort kalesje da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...