Jump to content

For liten traktor til å sjøsette båten?


eysteind

Recommended Posts

Tenkte å sjøsette snekka i måra, men er veldig usikker på om den vil gå bra!

 

Kjøpte meg traktor, en Iseki 4270 med 4wd som eg tenkte å bruke til sjøsetting/opptak av båte. Problemet er at traktoren er lettere enn båt + vogn. Kan dette gå bra, eller sklir heile skiten på sjøen?

 

Traktoren veier ca 1500kg, og båt 1200kg + henger ca 500kg. Har 4 lavgir i revers, så på det laveste er det såvidt eg ser hjulene går rundt.

 

Slippen er relativ bratt, men støpt, og dekkene er av typen plendekk.

 

Her er bilde av lignene traktor:

isekite4270kompakttraktor2725_1.jpg

Link to post
Share on other sites

Ville vært skeptisk. Kan jo feste den med kjetting eller wire i noe. Slik at hvis den glir, så stopper den akuratt før vannet. Hvis du har en vinsj å bruke istedet, så blir det jo også lett å få den opp igjen om den ikke skulle klare det for egen maskin, selv om båten er kommet ut.

Link to post
Share on other sites

Kanskje heller bruke den grønne traktoren som står inne i verkstedet på bildet? :giggle: Hehe. Neida, så det var et illustrasjonsfoto.

 

Beste hadde jo vært om du hadde en ilamme deg som kunne talja deg ut med ei kjettingtalje fast foran i traktoren, for å unngå kamikazesituasjoner.

Link to post
Share on other sites

Jeg sjøsatte en 2000kg 23fot daycruiser på en boggy-henger som tok opp til 24fot båt med en Ford Transit Connect

uten problem. Dette var på Skjebergkilen Marina.

Å ta opp båten gikk ikke, da måtte jeg ha hjelp av en bil til.

 

Hadde aldri i verden hatt betenkligheter med å sjøsette med din kombinasjon. Hvis du er bekymret kan du ha en medhjelper som står på draget og drar opp håndbrekket på hengeren i tillegg.

Link to post
Share on other sites

Dette vil nok gå fint som snus.

 

Jeg har ca 60 utsettinger og like mange opptak ila en fireårsperiode med 4x4 bil på 2600 kg, båt på 2500 kg og henger på 500 kg. Aldri problemer med fotfestet.

 

Pass bare på at alle 4 er innkoblet og rampa er fri for tang og grønske der traktorhjulene går.

Link to post
Share on other sites

image001.gif μ = tan α

 

:thumbsup:

 

mere info her for den fysikkinteresserte http://www.sikkertrafikk.no/ung-skplan.htm

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Var akkurat og sjøsatte Draco 2300 i dag (1800kg) full tank (250kg) henger (620kg)

Sjøsatte med Isuzu 1835kg

 

Gikk uten problemer. Som nevt tidligere husk at du må kjøre på betong/asfalt uten tang ol.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Kan gå bra men kan og fort bli litt høy puls.. :rolleyes:

 

sjøsatte forrige båt som veiet 1200kg med full tank pluss henger på 300+kg med en golf 2 som har en totalvekt på under 900kg hvis jeg ikke tar feil...

 

Gikk greit helt til jeg skulle svinge for å rygge ned mot slippen... da dro henger bilen sidelengs ... holdt på å gå galt men ga full gass fremover så blårøyken veltet ...

 

Fikk stoppet den før båten nådde vannet :smiley: ... gikk bra men siste gang jeg kjører lettere kjøretøy enn hengeren ... :smash:

Link to post
Share on other sites

Hvordan gikk det?

 

Er jo tyngdekrafta som er gjeldende faktor, så spørsmålet er jo hvor mange grader rampen er. Uansett så er jo vekta av båten "borte" når den kommer i vannet...

 

Skulle vell være bra bratt for at det skulle bli et problem uansett?

Link to post
Share on other sites

For oss som er bønner. Blir det feil å kalle dette for traktor :cryin:

Jeg har 3 stk,hvor den minste har 135 HK (case Mx 135) og den største har 280 hk( John Deere 9640 WTX)

Tror faktisk jeg har flere Hk i sitteklipper`n ;_)

 

Men, bra att det gikk fint å sjøsette med tråtraktoren ... :seeya:

Link to post
Share on other sites

I måra er vel i dag nå :wink: Gikk det bra?

 

Joda. takk for alle svar. Sjøsette i kveld på full flo uten noe problem. Monterte pallegaffel på frontlasteren og hadde ca 200kg lodd framme. For sikkerhets skyld hadde eg en kjetting fram i bilen, men denne fikk eg heldigvis ikke brukt for :thumbsup:

 

Tror heller ikke det blir noe problem å få den på land til høsten, da eg måtte kjøre litt opp igjen, også det uten problem.

 

 

For oss som er bønner. Blir det feil å kalle dette for traktor :cryin: Jeg har 3 stk,hvor den minste har 135 HK (case Mx 135) og den største har 280 hk( John Deere 9640 WTX)Tror faktisk jeg har flere Hk i sitteklipper`n ;_)Men, bra att det gikk fint å sjøsette med tråtraktoren ... :seeya:

 

Heihei... Ikkje mobb traktoren min! Denne har faktisk heile 27 hk! Ekte japansk kvalitet...

 

Her er den klar til dyst:

image2.jpeg

 

Her på plass i nybygget kai. Båten har stått på land i 3 sesonger, så skal bli godt å få brukt den litt:

image3.jpeg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...