eysteind Startet 27.Mai.2011 Del på Facebook Startet 27.Mai.2011 Tenkte å sjøsette snekka i måra, men er veldig usikker på om den vil gå bra! Kjøpte meg traktor, en Iseki 4270 med 4wd som eg tenkte å bruke til sjøsetting/opptak av båte. Problemet er at traktoren er lettere enn båt + vogn. Kan dette gå bra, eller sklir heile skiten på sjøen? Traktoren veier ca 1500kg, og båt 1200kg + henger ca 500kg. Har 4 lavgir i revers, så på det laveste er det såvidt eg ser hjulene går rundt. Slippen er relativ bratt, men støpt, og dekkene er av typen plendekk. Her er bilde av lignene traktor: Sitér dette innlegget Link to post
ThorU Svart 28.Mai.2011 Del på Facebook Svart 28.Mai.2011 Ville vært skeptisk. Kan jo feste den med kjetting eller wire i noe. Slik at hvis den glir, så stopper den akuratt før vannet. Hvis du har en vinsj å bruke istedet, så blir det jo også lett å få den opp igjen om den ikke skulle klare det for egen maskin, selv om båten er kommet ut. Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 28.Mai.2011 Del på Facebook Svart 28.Mai.2011 Det hadde jeg nok tenkt litt på ... rygge ut så tar båten og hengeren sats og drar deg med utti. Blir det fort dypt der så vil jo båten slippe taket av hengeren fort men...... njaaaaaaaaanjeeeiiiii Gir deg 50 % tjanse.. ta på badebukse og vest. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 28.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2011 hmm, har lite lyst på badetur! Skulle nok hatt traktoren dn Anders! Men vist eg fyller skuffen på frontlasteren full i stein, og i tillegg har en stropp bort i en bil som holder igjen, bør vel dette blir relativt trygt? Sitér dette innlegget Link to post
knuthp Svart 28.Mai.2011 Del på Facebook Svart 28.Mai.2011 Kanskje heller bruke den grønne traktoren som står inne i verkstedet på bildet? Hehe. Neida, så det var et illustrasjonsfoto. Beste hadde jo vært om du hadde en ilamme deg som kunne talja deg ut med ei kjettingtalje fast foran i traktoren, for å unngå kamikazesituasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 28.Mai.2011 Del på Facebook Svart 28.Mai.2011 Jeg sjøsatte en 2000kg 23fot daycruiser på en boggy-henger som tok opp til 24fot båt med en Ford Transit Connect uten problem. Dette var på Skjebergkilen Marina. Å ta opp båten gikk ikke, da måtte jeg ha hjelp av en bil til. Hadde aldri i verden hatt betenkligheter med å sjøsette med din kombinasjon. Hvis du er bekymret kan du ha en medhjelper som står på draget og drar opp håndbrekket på hengeren i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 28.Mai.2011 Del på Facebook Svart 28.Mai.2011 ...bør vel dette blir relativt trygt? Det verste som kan skje er at hele opplegget sklir på grønsken mere enn du har lyst til, men dette er du nok klar over Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Fjordland Svart 28.Mai.2011 Del på Facebook Svart 28.Mai.2011 Det bør gå bra! har sjøl brukt ein gammal nissan pickup til å ta opp og ned en 21 foter på ca 2tonn pluss henger.. null problem Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 28.Mai.2011 Del på Facebook Svart 28.Mai.2011 Høres ut som en oppskrift på noe som blir en hit på YouTube, eller Norways funniest homevideos... Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 28.Mai.2011 Del på Facebook Svart 28.Mai.2011 Dette vil nok gå fint som snus. Jeg har ca 60 utsettinger og like mange opptak ila en fireårsperiode med 4x4 bil på 2600 kg, båt på 2500 kg og henger på 500 kg. Aldri problemer med fotfestet. Pass bare på at alle 4 er innkoblet og rampa er fri for tang og grønske der traktorhjulene går. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 28.Mai.2011 Del på Facebook Svart 28.Mai.2011 Hva med å hive på noen hjullodd? Tenkte på vis traktoren kan miste grepet Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.Mai.2011 Del på Facebook Svart 28.Mai.2011 (redigert) μ = tan α mere info her for den fysikkinteresserte http://www.sikkertrafikk.no/ung-skplan.htm Redigert 28.Mai.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kalle74 Svart 28.Mai.2011 Del på Facebook Svart 28.Mai.2011 Var akkurat og sjøsatte Draco 2300 i dag (1800kg) full tank (250kg) henger (620kg) Sjøsatte med Isuzu 1835kg Gikk uten problemer. Som nevt tidligere husk at du må kjøre på betong/asfalt uten tang ol. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Fjellmatros Svart 28.Mai.2011 Del på Facebook Svart 28.Mai.2011 (redigert) I måra er vel i dag nå Gikk det bra? Redigert 28.Mai.2011 av Fjellmatros (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
solono Svart 28.Mai.2011 Del på Facebook Svart 28.Mai.2011 Tror sjøsettinga går greit men spørs om du får dratt opp båten med den... Tenker på at den blir løftet litt i hekken når du skal dra opp båten. Men å rygge den ut er nok ikke noe problem :) Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 28.Mai.2011 Del på Facebook Svart 28.Mai.2011 Kan gå bra men kan og fort bli litt høy puls.. sjøsatte forrige båt som veiet 1200kg med full tank pluss henger på 300+kg med en golf 2 som har en totalvekt på under 900kg hvis jeg ikke tar feil... Gikk greit helt til jeg skulle svinge for å rygge ned mot slippen... da dro henger bilen sidelengs ... holdt på å gå galt men ga full gass fremover så blårøyken veltet ... Fikk stoppet den før båten nådde vannet ... gikk bra men siste gang jeg kjører lettere kjøretøy enn hengeren ... Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 28.Mai.2011 Del på Facebook Svart 28.Mai.2011 Hvordan gikk det? Er jo tyngdekrafta som er gjeldende faktor, så spørsmålet er jo hvor mange grader rampen er. Uansett så er jo vekta av båten "borte" når den kommer i vannet... Skulle vell være bra bratt for at det skulle bli et problem uansett? Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 28.Mai.2011 Del på Facebook Svart 28.Mai.2011 I måra er vel i dag nå Gikk det bra? :thumbsup: :thumbsup: Som smurt Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Fjellmatros Svart 28.Mai.2011 Del på Facebook Svart 28.Mai.2011 F..n tenkte jeg skulle få meg en billig snerten brøytetraktor jeg Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 28.Mai.2011 Del på Facebook Svart 28.Mai.2011 For oss som er bønner. Blir det feil å kalle dette for traktor Jeg har 3 stk,hvor den minste har 135 HK (case Mx 135) og den største har 280 hk( John Deere 9640 WTX) Tror faktisk jeg har flere Hk i sitteklipper`n ;_) Men, bra att det gikk fint å sjøsette med tråtraktoren ... Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 28.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2011 I måra er vel i dag nå Gikk det bra? Joda. takk for alle svar. Sjøsette i kveld på full flo uten noe problem. Monterte pallegaffel på frontlasteren og hadde ca 200kg lodd framme. For sikkerhets skyld hadde eg en kjetting fram i bilen, men denne fikk eg heldigvis ikke brukt for Tror heller ikke det blir noe problem å få den på land til høsten, da eg måtte kjøre litt opp igjen, også det uten problem. For oss som er bønner. Blir det feil å kalle dette for traktor Jeg har 3 stk,hvor den minste har 135 HK (case Mx 135) og den største har 280 hk( John Deere 9640 WTX)Tror faktisk jeg har flere Hk i sitteklipper`n ;_)Men, bra att det gikk fint å sjøsette med tråtraktoren ... Heihei... Ikkje mobb traktoren min! Denne har faktisk heile 27 hk! Ekte japansk kvalitet... Her er den klar til dyst: Her på plass i nybygget kai. Båten har stått på land i 3 sesonger, så skal bli godt å få brukt den litt: Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 29.Mai.2011 Del på Facebook Svart 29.Mai.2011 (redigert) Du har i hvertfall en traktor som står i forhold til bruken Eysteind, det er det ikke alle som har i dag Redigert 29.Mai.2011 av Fjellmatros (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 29.Mai.2011 Del på Facebook Svart 29.Mai.2011 (redigert) Du har vertfall flere hk en min traktor Har 8 løpske diesel hester og hele 6 gir! Redigert 29.Mai.2011 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 29.Mai.2011 Del på Facebook Svart 29.Mai.2011 Kjempekjekk traktor -misunnelig. Akkurat hva jeg trenger her på tomta. Si ifra om du vil selge.. Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
eysteind Svart 29.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2011 Traktoren er veldig hendig. Lette lenge for å finne en såpass liten traktor med frontlaster og 4wd. Var lenge i tvil om den klarte båten, men nå er det bevist, og har ikke tenkt å selge nei! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.