Jump to content

For liten traktor til å sjøsette båten?

eysteind

Recommended Posts

Tenkte å sjøsette snekka i måra, men er veldig usikker på om den vil gå bra!

Kjøpte meg traktor, en Iseki 4270 med 4wd som eg tenkte å bruke til sjøsetting/opptak av båte. Problemet er at traktoren er lettere enn båt + vogn. Kan dette gå bra, eller sklir heile skiten på sjøen?

Traktoren veier ca 1500kg, og båt 1200kg + henger ca 500kg. Har 4 lavgir i revers, så på det laveste er det såvidt eg ser hjulene går rundt.

Slippen er relativ bratt, men støpt, og dekkene er av typen plendekk.

Her er bilde av lignene traktor:

isekite4270kompakttraktor2725_1.jpg

Jeg sjøsatte en 2000kg 23fot daycruiser på en boggy-henger som tok opp til 24fot båt med en Ford Transit Connect

uten problem. Dette var på Skjebergkilen Marina.

Å ta opp båten gikk ikke, da måtte jeg ha hjelp av en bil til.

Hadde aldri i verden hatt betenkligheter med å sjøsette med din kombinasjon. Hvis du er bekymret kan du ha en medhjelper som står på draget og drar opp håndbrekket på hengeren i tillegg.

image001.gif μ = tan α

:thumbsup:

mere info her for den fysikkinteresserte http://www.sikkertrafikk.no/ung-skplan.htm

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Kan gå bra men kan og fort bli litt høy puls.. :rolleyes:

sjøsatte forrige båt som veiet 1200kg med full tank pluss henger på 300+kg med en golf 2 som har en totalvekt på under 900kg hvis jeg ikke tar feil...

Gikk greit helt til jeg skulle svinge for å rygge ned mot slippen... da dro henger bilen sidelengs ... holdt på å gå galt men ga full gass fremover så blårøyken veltet ...

Fikk stoppet den før båten nådde vannet :smiley: ... gikk bra men siste gang jeg kjører lettere kjøretøy enn hengeren ... :smash:

I måra er vel i dag nå :wink: Gikk det bra?

Joda. takk for alle svar. Sjøsette i kveld på full flo uten noe problem. Monterte pallegaffel på frontlasteren og hadde ca 200kg lodd framme. For sikkerhets skyld hadde eg en kjetting fram i bilen, men denne fikk eg heldigvis ikke brukt for :thumbsup:

Tror heller ikke det blir noe problem å få den på land til høsten, da eg måtte kjøre litt opp igjen, også det uten problem.

For oss som er bønner. Blir det feil å kalle dette for traktor :cryin: Jeg har 3 stk,hvor den minste har 135 HK (case Mx 135) og den største har 280 hk( John Deere 9640 WTX)Tror faktisk jeg har flere Hk i sitteklipper`n ;_)Men, bra att det gikk fint å sjøsette med tråtraktoren ... :seeya:

Heihei... Ikkje mobb traktoren min! Denne har faktisk heile 27 hk! Ekte japansk kvalitet...

Her er den klar til dyst:

image2.jpeg

Her på plass i nybygget kai. Båten har stått på land i 3 sesonger, så skal bli godt å få brukt den litt:

image3.jpeg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...