Jump to content

Sparkel vil ikke herde på båten.


jat

Recommended Posts

Jeg holder på å pusse opp en gammel Selco13 select.

 

Den var tidligere malt men noe som så ut som bengalakk.

Jeg har nå sandblåst båten og han som gjorde jobben hadde tydeligvis ingen ide om hvordan man skal sandblåse en båt.

Jeg ba om at han skulle blåse forsiktig over den for å få bort det som var løst.

Resultatet er at den er blåst halvt ihjel og må helsparkles.

 

Jeg bruker finsparkel fra Biltema.

 

Det ser ut til at sparkelen ikke vil herde skikkelig.

Jeg har prøvd det meste.

Jeg har slipet før sparkling og jeg har vasket med aseton både før sparkling og før sliping.

Ingen av tingene ser ut til å hjelpe.

Jeg har også prøvd meg frem med forskjellige mengder herder.

 

Sparkelen er seig og kan skrapes av ganske lett.

Det er komplett umulig å slipe den da papiret pakker seg umiddelbart.

Det ser mer ut som polering enn sliping.

Jeg er redd primer og maling (Jotun topgloss) ikke skal bli vellykket og at jeg må sandblåse båten på nytt for å få av alt.

 

Sparkel klumper som ikke er på båten virker å være "vanlig"

 

Er det noen som har noen teori om hva det kan være eller har vært borte i noe liknende?

Link to post
Share on other sites

Kan virke som om sparkelen har vært utsatt for frost. Ta den med tilbake og bytt den, den skal herde i løpet av kort tid. Vil derimot anbefale deg glassfibersparkel istedetfor finsparkel, jeg synes den er lettere å jobbe med. Jeg har gjort bortimot det samme med min båt, som du er i gang med...

 

https://baatplassen.no/i/topic/79745-oppussing-av-71-modell-moerebas-15/page__p__1131195#entry1131195

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Jeg har testet sparkelen på andre steder og den herder helt fint.

Jeg har også kjøpt ny glassfibersparkel og den oppfører seg helt likt,

Så jeg tror ikke det er sparklen det er noe galt med.

 

Det virker som om sparkelen trekker ut noe fra gelcoaten.

Den blir gulaktig og seig.

 

Jeg har lurt på å prøve å grunne først.

 

Kan det komme av at den har vært malt med bengalakk?

 

Er det noen som har tips eller teorier.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå sandblåst båten og han som gjorde jobben hadde tydeligvis ingen ide om hvordan man skal sandblåse en båt.

 

Tydeligvis ikke. For om han hadde visst det så hadde han nektet å påta seg en slik jobb. Sandblåsing glassfiberskrog av glassfiberskrog er ikke bare ødeleggende for finishen, det kan også ødelegge den strukturelle styrken i skroget. Hvorfor slipte du ikke bare skroget ned, slik alle andre ville ha gjort?

 

Angående sparkelen: Gammel sparkel eller for lite herder. Kjøp ny sparkel og prøv igjen. Bengalakk eller grunning har ingenting med herdingen å gjøre...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det virker som om sparkelen trekker ut noe fra gelcoaten.

Den blir gulaktig og seig.

Det kan være at båten ikke er helt tørr. Er det sparkelet som er gul eller er det noe som kommer ut som er gult. Hvis det er gul veske kan det være plastpest. Da bør den behandles deretter.

 

Har temperaturen vert bra nå du sparklet, hvis ikke kan det og lage problemer. Glasfibrsparkel er det som holder best og det herder ganske fort.

Link to post
Share on other sites

ei.

 

Takk for tips.

 

Båten står inne og har gjort det siden i høst så den er tørr og fin.

Temperaturen har jeg dermed også kontroll på og i disse dager er ikke det et problem med 25 grader på østlandet.

 

Bland noen dråper flytende voks i sparkelen :smiley:

Dette er med forbehold, men eg er 95% sikker på at eg husker riktig.

Fikk tipset for noen år siden av en som jobber mye med glassfiberbåter.

 

Kan du huske hvor man skal blande i voks?

Hvordan det påvirker resultatet?

 

Nemo user_popup.png

Postet i går 09:15

 

Det kan være at båten ikke er helt tørr. Er det sparkelet som er gul eller er det noe som kommer ut som er gult. Hvis det er gul veske kan det være plastpest. Da bør den behandles deretter.

 

Har temperaturen vert bra nå du sparklet, hvis ikke kan det og lage problemer. Glasfibrsparkel er det som holder best og det herder ganske fort.

Det er sparkelen som blir gul når den kommer på båten.

 

 

Jeg har også prøvd med ny glassfibersparkel og resultatet er det samme.

I tillegg synes jeg det er for mye fiber i den slik at det er vanskelig å bruke på små hull/merker.

Link to post
Share on other sites

Det finnes flere typer glassfibersparkel. Noen er som du sier har mye fiber. Det er beregnet på skader der du trenger bygge opp noe. Går ut fra at det bare er små skader du har og da bruker du sparkel der du knapt ser fibrene. Du skal ikke bruke voks i glassfibersparkel, det brukes i gelcoat når du bruker den i stdet for toppcoat.

 

Hvis det bare er ganske små skader kan du bruke gecoatsparkel. Den skal heller ikke tilsettes voks da den allerede har det tilsatt. Best temperatur til dette er ca 18 grader.

 

Under slike forhold du beskriver har jeg aldrig hatt problemer med polyester eller sparkel. Før du fortsetter kan du ta et lite område og vaske rent med rødsprit, tørk godt av med helt ren duk, rubb litt og tørk av igjen. Da skulle dette fungere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...