Jump to content

Landstrøm i USA båt


Birchwood 320

Recommended Posts

Eg har ein Wellcraft 26 foter med originalt landstrømsopplegg. Eg har ein Skilletrafo for 220 til 110 volt.

Spørsmål.. Kan eg bruke den originale stromtillkoblingen på 110 volt til 220 volt..??

Denne kontakten står i skrogsiden og det hadde vert greit om eg kunne bruke den som allerede var der..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Den kontakten du har står det vel 115v / 30A på? Dvs at den er beregnet på 115v. Den tåler nok 230v men jeg ville byttet kontakten.

 

På min gamle båt var det slik kontakt. Jeg byttet den ut med en for 230v. Den kjøpte jeg hos Seatronic. Kontakten finner du her http://www.seatronic.no/lader.htm (nederst). Den passer rett på.

Jeg har den samme kontakten på min nye båt, så det bli nok bytte på den også.

 

/Per

/per

Link to post
Share on other sites

Hei

Ved 230 volts tilkopling vil strømmen halveres, og jeg vil tro at du trygt kan bruke eksisterende kontakt

 

FEIL FEIL FEIL ! Teknisk forklaring er korrekt, men da spenningen er dobbelt så høy, kan man skape overslag i utstyr som er beregnet for 110V. Dette har med avstander innvendig, isolasjonsmaterialets kvalitet osv.

 

Selv om det som du korrekt påpeker, blir lavere strøm.

 

Følger du ikke boka her, og bruker utstyr som er beregnet på 220V, kan noen få seg en "kavring" som vi sier der jeg kommer fra...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Saken er at eg skal ha 220 volt fra den eksisterende skrog kontakten ned til en skilletrefo.. Så ingenting utenom kabelen og koblingen blir utsatt for 220 volt...

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Hei

Først, om kontakten er billig og enkel å bytte er jeg enig i at det er det beste.  

 

Men, Suzuki etter kommentaren din (se under), vil jeg gjerne at du utdyper litt faglig hva du mener. Såvidt meg bekjent selges kontaktmatriell både i USA og Europa for å konvertere de fleste standard stikkontakter og disse fåes CE merket. Med hensyn på isolasjonsavstand for nevnte spenninger er ikke dette i nærheten av å være ett problem.

 

Suzukis kommentar:

FEIL FEIL FEIL ! Teknisk forklaring er korrekt, men da spenningen er dobbelt så høy, kan man skape overslag i utstyr som er beregnet for 110V. Dette har med avstander innvendig, isolasjonsmaterialets kvalitet osv.

Link to post
Share on other sites

Mja -det var dette da.

Utstyr for 110V har avstander innvendig som er beregnet for å kunne motstå spenninger på 110V, med tanke på overslag osv ( f.eks ved fuktighet osv. )

Når man øker spenningen, er potensialet for overslag større. Derfor er det ( teoretisk ) større krav til isolasjon, avstander ( air gaps ) osv enn i 110V anlegg.

 

I praksis tipper jeg at dette er helt uten betydning, og at kontakten fint kan brukes. MEN - å ensidig legge vekt på strømtrekk over kontakten, uten å se på disse forholdene i sammenhengen, ville ikke jeg gjordt i alle fall.

 

Og ettersom kontakten garantert ikke er merket for mer enn 110V ( ellers ville det neppe blitt  stilet spm. om dette i utgangspunktet ) ; samt at kontakten neppe koster mange kronene blir mitt standpunkt ganske så klart.

 

Bytt. Så er du sikker. Bedre nattesøvn får du på kjøpet.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Vil det si at alle ledningene som er merket 110V ikke kan brukes? :headbang:

Trikker`n som bygde om hos meg skiftet alle kontakter,sikringer og monterte jordfeilbryter.

Han sa at ledningene var mer en bra nok !!! :confused:

Det siste er helt riktig. Jo lavere spenning, jo større strøm, og dermed trenger du større kabeltverrsnitt. Siden du  går OPP i spenning, blir strømmen MINDRE, og da trenger du ikke så kraftige kabler som ved 110 V. Dvs hvis det er godt nok for 110V er det enda bedre for 240V.

 

For koblingsmateriell er det overslag som er poenget, ikke motstanden (som i kablene). Derfor blir det som sies om koblingsmateriell ikke gyldig for kabler.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...