taunus Startet 28.Mai.2011 Del på Facebook Startet 28.Mai.2011 Byttes sinkanoder i VP motorer hvert år? Bytta mine nå i min tamd 30 . De var helt vekk.. Vet ikke hvor lenge det har vært sånn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Svart 28.Mai.2011 Del på Facebook Svart 28.Mai.2011 Sjekker dem hvert år. Og ja de er som regel så oppspist at de byttes. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
GURIMALLA Svart 28.Mai.2011 Del på Facebook Svart 28.Mai.2011 Det er min erfaring også, de MÅ byttes hvert år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Speedy Svart 28.Mai.2011 Del på Facebook Svart 28.Mai.2011 Bytter hvert år uansett om det er noe igjen av de gamle. Du kan bli utsatt for tæring på dyrt utstyr hvis du er gjerrig og ikke skifter zink anoder. Billigere med zink enn nytt drev, propell, skroggjennomføringer med mer Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 29.Mai.2011 Del på Facebook Svart 29.Mai.2011 Om de er oppspist hvert år, så kanskje de burde byttes 2 ganger eller oftere i sesongen da?? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
glad Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 Er det noen som vet om det er anoder på penta D1-30 med seildrev? Slik så stussene ut på sjøvannspumpen da jeg hadde av denne tidligere i år. Er dette et tegn på tæring? (usikker) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roksoy Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 Definitivt! Sitér dette innlegget Prosjekttråd: https://baatplassen.no/i/topic/81294-rana-18-cabin-i-hus-prosjekt-paabegynt/ Link to post Share on other sites More sharing options...
glad Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 Vel, i så tilfellet så hadde det vel vært bra å ha noen anoder på motoren (seildrevet er så vidt jeg forstår isolert fra motoren, og følgelig vil ikke anoden på drevet ha noen effekt). Jeg kan ikke finne noe informasjon om noen sinkanoder i sammenheng med kjølesystemet på en D1-30. Er det mulig å lage til noe selv? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
taunus Svart 5.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 Ja du kan lage noe selv. Du kan jo skru fast en halv kilo et sted, med gjennomgående bolt og så en grønn ledning av god kvadrat.6kvadrat f.eks. til motoren. Grønn ledning er volvo sin farge til dette nå.God kvadrat for å få den lille spenningsforskjellen til offeranoden brukenes. Husk skikkelig lim på boltene, og du sett på gode skiver med plass til mye lim. Og bolten med hue inn, deretter skive og mutter ute, og så anoden, og så mutter. Forstått!!Da er det fint å bytte anode neste gang. Man kan gjøre det på stranda i badebuksa.. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kennilse Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 Byttes sinkanoder i VP motorer hvert år? Bytta mine nå i min tamd 30 . De var helt vekk.. Vet ikke hvor lenge det har vært sånn. Hei Bare lurte på hvor mange anoder du har på din motor? Jeg finner ingen på min TAMD 30. Bare en på gearet. Mvh Kenneth Sitér dette innlegget Mvh Kenneth Link to post Share on other sites More sharing options...
glad Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 Ja du kan lage noe selv. Du kan jo skru fast en halv kilo et sted, med gjennomgående bolt og så en grønn ledning av god kvadrat. Takk for tips. Finnes det noen alternativer uten å borre i skroget? Ser for meg et T-stykke i kjølevannskretsen (på laveste punkt) og en anode som er skrudd inn i endestykket på T-en. Er det mange som har slike løsninger? Har ikke sett dette på noen andre båter.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 5.Juni.2011 Del på Facebook Svart 5.Juni.2011 Jeg har problemer med å se at en utvendig anode skal gjøre noe som helst fra eller til med det som skjer av tæring i motoren, grønn ledning eller ei. Anode og det som skal beskyttes må befinne seg i samme kretløp, og det gjør de ikke med en utvendlig anode. Etter hva jeg kan se så har heller ikke tilstanden til slangestussene stort med tæring å gjøre, men snarere litt dårlig materialkvalitet fra produsenten. Jeg ville ha fulgt med på dem fremover, men ikke foretatt meg noe mer utover det. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
taunus Svart 6.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2011 Til Gingolos. Jeg har to på gearet. Og en i varmeveksleren. Den i varmeveksleren var vond å finne i min båt, Men hvis du går 5cm tilbake fra toppen av dynamoen. Vil du finne en firkant skrue. Lik den på gearet. Ut med den og inn med ny. Min var forøvrig "tett". Men fikk stukket hull på hinna av gammel sink. Når jeg putta fingeren inn kjente jeg masse grus, som jeg ikke fikk ut. Men så starta jeg motoren og etter noen liter vann lå all grusen i kjølen. Forøvrig skal jeg sjøsette om en time, så jeg håper ting er tett.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fusebox Svart 6.Juni.2011 Del på Facebook Svart 6.Juni.2011 VP TAMD40A, 3 anoder, byttes hvert år. Anode på flyndra, baugpropellen og propellakselen byttes også hvert år. Akselen inntil 2 ganger i året, ettersom den blir tæret. Sitér dette innlegget 2 smekk på en flue... Link to post Share on other sites More sharing options...
glad Svart 6.Juni.2011 Del på Facebook Svart 6.Juni.2011 Jeg ville ha fulgt med på dem fremover, men ikke foretatt meg noe mer utover det. Høres jo ut som den enkleste løsningen... Men hvorfor er det slik at små VP motorer (og varmevekslerne på disse) ikke har anoder? Eller tar jeg feil? Erfaringene fra andre her inne som har større motorer tilsier jo at det er behov for det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
taunus Svart 6.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2011 Til Index.... Hvis han gjør det jeg sier vil han vel iallefall beskytte motoren om han har krypstrøm på ville veier.Så slipper akslingen lettere unna. Eller hva?Gunnen til at jeg serverte denne ideen er at VP gjør det slik på eksosen på IPS drevene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
glad Svart 6.Juni.2011 Del på Facebook Svart 6.Juni.2011 Til Index.... Hvis han gjør det jeg sier vil han vel iallefall beskytte motoren om han har krypstrøm på ville veier.Så slipper akslingen lettere unna. I utganspunktet enig i tankegangen til tanus, men fordi jeg har seildrev så er vel ikke dette tilfellet. Seildrevet er så vidt jeg vet isolert fra motoren (nettopp pga tæring). Eller misforstår jeg tanus? Det var av den grunn jeg lanserte ideen om å montere en anode (med kabel til motoren, glemte å nevne det) som sitter på et T-stykke på kjølevannskretsen. Synes det er rart at det ikke er en anode på varmeveksleren... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
taunus Svart 7.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2011 Jeg har ikke greie på seildrev, men mener du at kraftoverføringen skjer gjennom en gummiforing og ikke metall mot metall i det hele tatt. Har du ikke sinkanode i kjøleren? for å si det sånn.. Det hadde jo ikke jeg heller før jeg satt i ny. Måtte ta ut en plugg og bore, bruke grisepikk ,rense gamle gjenger. For så å sette i anoden. Hva heter motoren din? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 7.Juni.2011 Del på Facebook Svart 7.Juni.2011 Synes det er rart at det ikke er en anode på varmeveksleren... Om det er anode eller ei på varmeveksleren avhenger av hvilke materialer denne er laget av. Noen kombinasjoner trenger anode, andre ikke. Og for at anoden skal virke må den sitte inne i varmeveksleren, ikke under båten. Men den stussen du viser bilde av er ikke tæret, bare litt grov i støpen. Så da har du vel egentlig ikek noe problem likevel da? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 7.Juni.2011 Del på Facebook Svart 7.Juni.2011 (redigert) Jeg finner ingen på min TAMD 30. Bare en på gearet. Mvh Kenneth Du har en på varmeveksleren for sjøvann også ! Sitter på skrått opp undenifra på veksleren. Redigert 7.Juni.2011 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 7.Juni.2011 Del på Facebook Svart 7.Juni.2011 (redigert) Jeg har funnet ut en veldig viktig ting i dag som jeg ikke kan se at er nevnt i andre tråder her inne.. Dette er relatert til min "episode" i helgen som var (nok om den:)) Når det gjelder sinken i MS3 og 4. Disse skal ha en O-ring !! Ellers kan de knekke ! denne har delenummer 960169 og vises som del med nummer 74 på dette bildet: (inni firkanten) http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744020-44-17967.aspx Om du ikke har denne, så få den på ! Redigert 7.Juni.2011 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
glad Svart 7.Juni.2011 Del på Facebook Svart 7.Juni.2011 Har du ikke sinkanode i kjøleren? for å si det sånn.. Det hadde jo ikke jeg heller før jeg satt i ny. Måtte ta ut en plugg og bore, bruke grisepikk ,rense gamle gjenger. For så å sette i anoden. Hva heter motoren din? Det er en Volvo Penta D1-30 (kom på markedet i 2006 tror jeg). Og kan ikke se at det hører til noen anode et sted på varmeveksleren. Så da har du vel egentlig ikke noe problem likevel da? Vi får satse på det! Takk likevel for innspill. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.