Jump to content

Bytte av sink anoder på motorer, hvor ofte?


taunus

Recommended Posts

Vel, i så tilfellet så hadde det vel vært bra å ha noen anoder på motoren (seildrevet er så vidt jeg forstår isolert fra motoren, og følgelig vil ikke anoden på drevet ha noen effekt).

 

Jeg kan ikke finne noe informasjon om noen sinkanoder i sammenheng med kjølesystemet på en D1-30.

 

Er det mulig å lage til noe selv?

Link to post
Share on other sites

Ja du kan lage noe selv. Du kan jo skru fast en halv kilo et sted, med gjennomgående bolt og så en grønn ledning av god kvadrat.6kvadrat f.eks. til motoren. Grønn ledning er volvo sin farge til dette nå.God kvadrat for å få den lille spenningsforskjellen til offeranoden brukenes. Husk skikkelig lim på boltene, og du sett på gode skiver med plass til mye lim. Og bolten med hue inn, deretter skive og mutter ute, og så anoden, og så mutter. Forstått!!Da er det fint å bytte anode neste gang. Man kan gjøre det på stranda i badebuksa.. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Byttes sinkanoder i VP motorer hvert år? Bytta mine nå i min tamd 30 . De var helt vekk.. Vet ikke hvor lenge det har vært sånn.

 

 

Hei

 

Bare lurte på hvor mange anoder du har på din motor?

Jeg finner ingen på min TAMD 30. Bare en på gearet.

 

Mvh

Kenneth

Mvh

Kenneth

Link to post
Share on other sites

Ja du kan lage noe selv. Du kan jo skru fast en halv kilo et sted, med gjennomgående bolt og så en grønn ledning av god kvadrat.

Takk for tips. Finnes det noen alternativer uten å borre i skroget? Ser for meg et T-stykke i kjølevannskretsen (på laveste punkt) og en anode som er skrudd inn i endestykket på T-en.

 

Er det mange som har slike løsninger? Har ikke sett dette på noen andre båter..

Link to post
Share on other sites

Jeg har problemer med å se at en utvendig anode skal gjøre noe som helst fra eller til med det som skjer av tæring i motoren, grønn ledning eller ei. Anode og det som skal beskyttes må befinne seg i samme kretløp, og det gjør de ikke med en utvendlig anode. Etter hva jeg kan se så har heller ikke tilstanden til slangestussene stort med tæring å gjøre, men snarere litt dårlig materialkvalitet fra produsenten. Jeg ville ha fulgt med på dem fremover, men ikke foretatt meg noe mer utover det.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Til Gingolos. Jeg har to på gearet. Og en i varmeveksleren. Den i varmeveksleren var vond å finne i min båt, Men hvis du går 5cm tilbake fra toppen av dynamoen. Vil du finne en firkant skrue. Lik den på gearet. Ut med den og inn med ny. Min var forøvrig "tett". Men fikk stukket hull på hinna av gammel sink. Når jeg putta fingeren inn kjente jeg masse grus, som jeg ikke fikk ut. Men så starta jeg motoren og etter noen liter vann lå all grusen i kjølen. Forøvrig skal jeg sjøsette om en time, så jeg håper ting er tett..

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha fulgt med på dem fremover, men ikke foretatt meg noe mer utover det.

Høres jo ut som den enkleste løsningen...

 

Men hvorfor er det slik at små VP motorer (og varmevekslerne på disse) ikke har anoder? Eller tar jeg feil?

 

Erfaringene fra andre her inne som har større motorer tilsier jo at det er behov for det.

Link to post
Share on other sites

Til Index.... Hvis han gjør det jeg sier vil han vel iallefall beskytte motoren om han har krypstrøm på ville veier.Så slipper akslingen lettere unna. Eller hva?Gunnen til at jeg serverte denne ideen er at VP gjør det slik på eksosen på IPS drevene.

Link to post
Share on other sites

Til Index.... Hvis han gjør det jeg sier vil han vel iallefall beskytte motoren om han har krypstrøm på ville veier.Så slipper akslingen lettere unna.

I utganspunktet enig i tankegangen til tanus, men fordi jeg har seildrev så er vel ikke dette tilfellet. Seildrevet er så vidt jeg vet isolert fra motoren (nettopp pga tæring). Eller misforstår jeg tanus?

 

Det var av den grunn jeg lanserte ideen om å montere en anode (med kabel til motoren, glemte å nevne det) som sitter på et T-stykke på kjølevannskretsen.

 

Synes det er rart at det ikke er en anode på varmeveksleren...

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke greie på seildrev, men mener du at kraftoverføringen skjer gjennom en gummiforing og ikke metall mot metall i det hele tatt. Har du ikke sinkanode i kjøleren? for å si det sånn.. Det hadde jo ikke jeg heller før jeg satt i ny. Måtte ta ut en plugg og bore, bruke grisepikk ,rense gamle gjenger. For så å sette i anoden. Hva heter motoren din?

Link to post
Share on other sites

Synes det er rart at det ikke er en anode på varmeveksleren...

 

Om det er anode eller ei på varmeveksleren avhenger av hvilke materialer denne er laget av. Noen kombinasjoner trenger anode, andre ikke. Og for at anoden skal virke må den sitte inne i varmeveksleren, ikke under båten.

 

Men den stussen du viser bilde av er ikke tæret, bare litt grov i støpen. Så da har du vel egentlig ikek noe problem likevel da?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har funnet ut en veldig viktig ting i dag som jeg ikke kan se at er nevnt i andre tråder her inne.. Dette er relatert til min "episode" i

helgen som var (nok om den:))

 

Når det gjelder sinken i MS3 og 4. Disse skal ha en O-ring !! Ellers kan de knekke ! denne har delenummer 960169 og vises som del med nummer 74 på dette bildet:

(inni firkanten) http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744020-44-17967.aspx

 

Om du ikke har denne, så få den på !

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du ikke sinkanode i kjøleren? for å si det sånn.. Det hadde jo ikke jeg heller før jeg satt i ny. Måtte ta ut en plugg og bore, bruke grisepikk ,rense gamle gjenger. For så å sette i anoden. Hva heter motoren din?

Det er en Volvo Penta D1-30 (kom på markedet i 2006 tror jeg). Og kan ikke se at det hører til noen anode et sted på varmeveksleren.

 

Så da har du vel egentlig ikke noe problem likevel da?

Vi får satse på det!

 

Takk likevel for innspill.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...