Jump to content

bukh dv36 erfaringer?


loix

Recommended Posts

Hei, har nettopp kjøpt meg en skilsø 23 med en bukh dv36. det jeg lurer på er om girkassen skal være treg i revers? noen ganger må jeg ta den ut og inn av revers gjentatte ganger før akselen begynner og gå rundt? ellers fungerer båt og motor utmerket :) toppfart 9.2 gps knop med full diesel/vanntank med 2 personer om bord i liten sjø, er dette "normal" fart for den båten med den motoriseringen? Håper på svar :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Har hatt en slik motor, men med vridbar propell. Var tomgangen for høy, eller vingene for tunge kunne dette skje. med lette vinger og lav tomgang gikk alt bra. Har du tung/ for stor propell eller høy tomgang?

 

 

vet forøvrig om flere som har hatt problemer med disse gearene, men har ikke skrudd på disse selv ( har dog hørt at de skulle være greie å overhale)

 

Regner med det er noen på forumet som sitter med detaljkunnskap som kan ta saken videre.

Farten virker forøvrig normal/god.

Link to post
Share on other sites

Tillykke med båden :cheers: Bukh 36 hp er en af de bedste marine-motore der er produceret gennem tiden, og teoretisk skulle være en af de mest støjsvage. Den skulle optimalt kunne komme op på 3.600 rpm hvor den giver 36 hp, så det tyder på at du skal se på propel-stigningen. Farten passer meget godt, jeg vil endda sige at den er relativt høj, om den kan gå over 9 med fulde tanke og 2 ombord. Mest økonomisk med den motor er omkring de 2.500 - 3.000 rpm. som burde give dig noget der ligner 7 - 7,5 knob.

Redigert av pam (see edit history)

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

takker :flag_da: Jeg marsjer på rundt 2500 da gjør den rundt 7 knop, vet ikke om alle skilsø 23 har flaps jeg, men min har ihvertfall det, merker at den hjelper en del fra ca 2900-3400. isteden for og grave seg dypt ned så legger den seg pent :flag_bp: Er meget fornøyd med både båt og motor, har forresten fått stilt ned tomgangen så langt det lar seg gjøre (750) omdr. og giret er mye bedre. men må teste det på en litt lengre tur for og se om det er helt i orden!

Link to post
Share on other sites

Hvis du vil gjøre noe med/ justere propellen anbefaler jeg Winrace propellers eller andre spesialverksteder for propellere.

 

DV36 er en bra og veldig stillegående motor, men ingen diesler liker å gå med for tung propell. Ville ikke ha kjørt over 3000 rpm over lengre tid.

Link to post
Share on other sites

På denne motoren er maks turtall lik arbeidsturtall = 3600

Hvis du ikke får den opp i 3600 har du litt for tung propell og motoren sliter med å oppnå fullt turtall. Med riktig propell for optimal skrogfart, skal den gå greitt på 3500- 3600 i lengre tid uten store bekymringer, men pass på at kjølingen er i orden.

 

Ellers, hvis du har litt for stor propell, vil jeg tro du oppnår skrogfart på din båt ved lavere turtall (selv om det ytes færre HK). Du får mindre støy og lavere timeforbruk av drivstoff. Da bør du ikke presse for mye med gasspådrag over det, over skrogfart blir det da litt som å kjøre bil i motbakke på for høyt gir.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...