Jump to content

Viksund St.cruz-tråden

Brigg

Recommended Posts

Komodo skrev 7 minutter siden:

Tipper det første blir en større inverter slik at vi kan varme vv. berederen fra batteriene. 

Jepp, dette blir neste vinterprosjekt. Om noen har gjort dette i en 340 eller 360 og har gode tips på veien tar jeg gjerne imot disse. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

• 4 uker senere...
Brigg skrev On 19.7.2025 at 0.00:

Jepp, dette blir neste vinterprosjekt. Om noen har gjort dette i en 340 eller 360 og har gode tips på veien tar jeg gjerne imot disse. 

Jeg hadde lithiumbank og varmet vannet på inverter.

Husker ikke hvilke inverter da det begynner å bli en del år siden, men mener det var en helt enkel 2000w ren sinus inverter.
Hadde egne stikk i båten for inverter strøm, og slo den av og på med bryter fra skapet bb akter. Kunne og slå av og på vv berederen med bryter fra samme skap (det er kanskje orginalt?), slik at ikke vv berederen kicket inn hver gang jeg slo på inverter.

Jeg tror 2000 W inverter vil være passelig også for mitt behov. 

k1mbo skrev for 21 timer siden:

Kunne og slå av og på vv berederen med bryter fra samme skap (det er kanskje orginalt?)

Tror ikke dette er originalt. Jeg har ikke en slik bryter, og jeg har heller ikke sett eller hørt om dette hos andre. Men det er jo ikke veldig vanskelig å legge opp om man ønsker en slik funksjon. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Da jeg har elaggregat som ikke kan drive batteriladere og varmtvannstank, samtidig som noen putter in en føner, var jeg nødt til å legge brytere på ladere og varmtvann. Det enkleste var jo bare å kjøpe fjernstyrte brytere som jeg monterte mellom kontaktene og støpslene. Kostet sikkert ikke mer en et par hundrelapper på Biltema eller Clas Ohlson. Ulempen er at om strømmen blir borte, så må jeg jo slå på kontaktene igjen med fjernkontrollen

Viksund cabindørlåser. Ser at flere har kommentert både på Båtplassen og Facebook at fjæren ryker i disse.

De koster rund 1500, men er relativt enkel å reparere selv i båten, om man har litt verktøy med seg.

Skru løs hele låsen fra døren, bor løs de 2 klinkingene som holder lånekassen sammen. Merk at det er 3, men den som fjæren sitter i er løs i det ene lokket.

Stikk et tynt skrujern inn i sprekken mellom de to halvdelene og den åpner seg. Fil ned rester av klinkingen og bor igjennom avstandstykkene med 2,5 mm bor. Hos meg var det bare å rette ut fjæren slik at den tok tak igjen. Bruk en 2,5 mm skrue tvers igjennom når du monterer lokkene sammen igjen. Dørhåndataket blir litt slappere, men det kan jeg leve med til jeg får tak i en ny fjærIMG_4989.jpeg.b7e37802e4e2cf1b9499aaf4ce3e129c.jpeg

IMG_4990.jpeg

IMG_4993.jpeg

IMG_4999.jpeg

IMG_5001.jpeg

Fin deling, nyttig for andre som opplever samme problem. 

JRK skrev for 2 timer siden:

Dørhåndataket blir litt slappere, men det kan jeg leve med til jeg får tak i en ny fjær

Om du får tak i ny fjær som passer så tips oss gjerne om hvor du får tak i denne. 

Brigg skrev for 18 timer siden:

Om du får tak i ny fjær som passer så tips oss gjerne om hvor du får tak i denne. 

Hvis du får tak i pianotråd så kan du lage deg fjær selv. Etter å ha spint fjæra, "setter" du den i stekeovnen på 250 grader i en halvtime eller noe i den duren (fritt etter husken). 

Torsen67 skrev for 4 timer siden:

Ok. Opplevde du den som baktung? Ser litt sånn ut, selv når den ligger stille.

Nei, vilk ikke si det. Jeg hadde aksling, men har sett at de med drev ser ganske baktunge ut. Det som også spiller inn er hvor mye  vann som er på tanken. Denne er montert midtskips.

Med fulle dieseltanker og tom vanntank, vil den gjerne lene seg litt bakover

_Bliss_ skrev for 15 timer siden:

Nei, vilk ikke si det. Jeg hadde aksling, men har sett at de med drev ser ganske baktunge ut. Det som også spiller inn er hvor mye  vann som er på tanken. Denne er montert midtskips.

Med fulle dieseltanker og tom vanntank, vil den gjerne lene seg litt bakover

Takk for svar:tommel_opp: Var det noe du evt ikke likte med båten? Pos & Cons? Og hvordan var tilgang på motor? Det er jeg og kona som primært vil bruke båten. Gjester er kun med på dagstur. Tenker vi ikke trenger større båt enn denne. Men kalesje bak blir det nok tumleplass, og det er vel godt med oppbevaring under dørken der vil jeg tro. Lysåpning på båtplass er også 3,5 meter. Ser at hovedsenga i piggen muligens er litt smal? Men kan vel kanskje bygges ut?

Torsen67 skrev for 4 timer siden:

Takk for svar:tommel_opp: Var det noe du evt ikke likte med båten? Pos & Cons? Og hvordan var tilgang på motor? Det er jeg og kona som primært vil bruke båten. Gjester er kun med på dagstur. Tenker vi ikke trenger større båt enn denne. Men kalesje bak blir det nok tumleplass, og det er vel godt med oppbevaring under dørken der vil jeg tro. Lysåpning på båtplass er også 3,5 meter. Ser at hovedsenga i piggen muligens er litt smal? Men kan vel kanskje bygges ut?

Begynner  bli noen år siden, husker vel mest det positive😊 Vil si det de er en romslig båt ift størrelse. Den er 3,20 bred, det er ganske bredt ift lengden. Jeg hadde med fly, så det ble veldig vindfang.

Det er vel litt forskjellig løsning i forpiggen på disse, men køya kan nok være smal. Det er mulig å utvide, men det går nok på bekostning av ståplass. Stikklugar er ganske brei, så den kan god fungere for 2 voksne også.

Jeg hadde vp tamd 41D. Ca 200hk. Den makset vel på 20knop ca. Marsj  ca15-16.

Ganske bra plass i motorrom. Det varierer gjerne litt ift hvilken motor det er.

Den jeg hadde ligger faktisk på finn nå ser jeg. Ligger på Bru i Stavanger området.

Vindus lekkasjer er el ikke uvanlig, men det lar seg jo fikse. Jeg har vært borti flere av disse skrogene med plastpest. Trenger nødvendigvis ikke ha så mye å si, men greit å vite om.

alt i alt kjekk båt slikjeg husker den. Kunne gjerne hatt en igjen faktisk, men helst uten fly. Akslig må det også være:tommel_opp:

Hvilken er det du vurderer?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...