Jump to content

Hvordan lage "w" uttak på dynamo?


index

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg en Biltema turteller til båten, beregnet for tilkopling til "w" uttaket på dynamoen. Men problemet er bare at jeg ikke har noe "W" uttak... :sad: Var derfor nede i båten i dag og demonterte dynamoen,ettersom jeg har forstått at dette er en enkel sak å lage til uttak for selv. Dynamoen er en SEV Marchall sak, original til Sabb motoren.

 

Når jeg demonterte et plastdeksel på baksiden av dynamoen, kom jeg rett inn til det som ser ut til å være diodebroen. Tre ledninger fra den faste viklingen i dynamoen som går inn på hver sin skrue. Er det så enkelt som å kople en ledning til en hvilken som helst av disse tre kontaktpunktene, og kople turtelleren til denne? Jeg har vel egentlig fått en forklaring på dette før, men det hadde vært veldig flott om noen som kan dette kunne ha bekreftet at dette er rett før jeg begynner å kople til... :yesnod:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei index!

Vet ikke om dette hjelper deg, men siden jag hadde dynamo'en min hjemme - har ikke rukket å montere ennå - så tok jeg like godt et bilde av han...

 

Nå har ikke jeg SEV - men en dynamo som skal gå til SABB-modeller etter 1972 - en VALEO - type 9RC7054 70Amp.

Merket av koblingspunkter der - hjelper det? Går ut i fra at koblingen kl.: 5 skal være til Minus.....

 

Bilde

 

Lykke til, index, er det noe jeg kan hjelpe med - bare å si fra....

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det var nok en sånn jeg skulle hatt da.. Min er på 50 eller 55A, så 70 hadde vært kjekkere. Men det har nå holdt bra så langt, så det får vel rekke. Prøver å bruke minst mulig strøm når vi er på overnattingsturer, siden jeg bare har 2x75Ah batterier.

 

Problemet mitt er at jeg mangler uttaket merket "w", har kun B+, D-, DF og 61. Etter det jeg har forstått fra tidligere innlegg så er det da mulig å kople seg til direkte på en av diodene for å lage et slikt uttak selv.

 

Skulle gjerne lagt inn et bilde selv, men så var det dette med å å legge inn bilder og krympe dem til under 50k som jeg ikke har satt meg inn i da... Men jeg finner vel ut av det også en gang..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hadde samme problem som deg i min Nidelv 24 for noen år siden.

Tok med meg dynamo til et verksted (Fredrikstad Vikleverksted) og 1 time senere kunne jeg hente den med W utak i form av en ledning påkoblet en sukkerbit.

Vet ikke hva som ble koblet inne i dynamo, men for en som kan det var det i allefall fort gjort.

Og så var det billig :eek: 50 kr.

Link to post
Share on other sites

Det er bare å ta frahverandre dynamoen slik at du kommer til diodebroen. Ledningene fra diodene sitter skrudd fast til uttakene fra feltene. Det er bare å legge en ledning fra et av disse koblingsstedene og ut i bakkant av dynamoen. W-uttaket er rett og slett vekselstrømmen fra et av feltene før strømmen blir rettet til likestrøm. Dette er helt kurant å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Skulle gjerne lagt inn et bilde selv, men så var det dette med å å legge inn bilder og krympe dem til under 50k som jeg ikke har satt meg inn i da... Men jeg finner vel ut av det også en gang..

Hei.

 

Ingen av delene er særlig vanskelig. Litt om hvordan legge inn bilder, finner du under "Hjelp" og "introduksjon . . ."

 

Hvordan få bildene i passe format og ikke større enn 50k, laget jeg en illustrert bruksanvisning for tidligere som jeg vet mange har hatt glede av. Du finner den ved å klikke her og gå til mitt innlegg som er #27. Ellers er jo koblingsskjemaet til Ingar helt ypperlig.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Ingen av delene er særlig vanskelig. Litt om hvordan legge inn bilder, finner du under "Hjelp" og "introduksjon . . ."

 

Lars H.

Se det, da fikk jeg jo svar på to ting på en gang. :smiley: Nesten som et Kinderegg det jo...

Skal prøve å studere din forklaring slik at jeg kan bilde neste gang. Et bilde sier jo mer enn tusen ord sies det jo, og jeg har jo sett av andres innlegg hvor mye lettere ting er å forklare når teksten ledsages av bilder. Takk for all hjelp. Nå blir det turteller i snekka og bilder på baatplassen!!!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Bilde

 

Vart de bra no?? Første forsøk på å legge inn bilde i innlegg. Kanskje det snart er på tide å få lagt noen bilder i erfaringsdatabasen også?

 

PS: Billedkvaliteten ble ikke noe særlig, men det er bare en prøve da.. :wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

W-uttaket kobles lett og elegant til under en av de tre muttrene øverst på bildet.

 

De tre terminalene øverst er endene på statorviklingene og på denne generatoren er det spesielt enkelt å lage W-uttak.

 

Flott, da går dette veldig greit. Så gjelder det bare å få lånt en stroboskopturteller et sted for å få kalibrert inn turtelleren. Eventuelt kople til Biltema sykkelcomputeren som jeg opprinnelig hadde tenkt å benytte som turteller, og bruke den til å kalibrere med. Fant ut etterhvert at det ble litt ryddigere med en "skikkelig" turteller enn en sykkelcomputer, men den kan jo være grei å kalibrere etter da :smiley:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 18 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...