Jump to content

Evinrude 35hk 1983, blir veldig varm


tommra

Recommended Posts

Heisan, har nettop startet opp min ¨nye¨evinrude 35hk, 1983 mod. Lot motor få kjøling via øreklokker på stammen og lot den surre å gå i en 5 min. tid. Ble ekstremt mye røyk etter en stund og syns og motor og stamme ble ekstremt varme..klarte ikke holde handa på verken stamme eller motorblokk..skal det være slik?

Link to post
Share on other sites

Du må nok skrive hviken motor det gjelder i emnet ellers blir denne tråden stengt.

Kommer det kjølevann ut i kontrollstrålen eller ved utslippet nede på stammen?

Arbeidstemperatur er slik at blokken og stammen på en eldre 2-takter blir så varm at du ikke kan holde hånden på den.

Arbeidstemperaturen bestemmes av termostaten som varierer etter motortype, f.eks 60 grader. Da åpner termostaten. Hvis det finnes overopphetingsvarsling slår det gjerne ut ved 80-90 grader avhengig av motortype.

Hvor kom røyken fra? Forveksler du med soting fra motoren? Glemt choken ute?

Hvis det damper tydelig av kjølevannet fungerer neppe kjølingen.

 

Hvis lakken rundt sylindertoppene blir brunsvidd eller brenner/flasser av er det altfor varmt. Da kan toppen slå seg og det blir permanent utett og tap av motorkraft.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar:)

Er usikker på hvordan man går inn å forandrer tekst i emnetittel?

Så det er såpass høy temp, på stammen til gammle motorer ja, da er det vel forhåpentligvis ingenting å frykte:), Tror røyken kanskje kommer av at jeg var litt raus med 2-taktsoljen:)

Det kommer kjølevann ut av en slange som kommer ut av motoren, samt litt vann ut av 2 små hull på stammen-høres det riktig ut?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...