Jump to content

Ringe på Johnson 25hk '93 for salg, hva skal jeg spørre om?


kewiin

Recommended Posts

Topicen taler vel for seg selv.

 

Det å skal kjøpe "usett" er vel ikke akkurat alles favoritt handel, i og med at det er som regel noen lapper som skal legges i kjøpet. Er ikke kjempe-fan av å ringe, evt. å prute på en motor som jeg selv ikke har sett "in real". Derfor lurer jeg på hva som er normalt å spørre om når man ringer på, i dette tilfelle båtmotorer. Man vil jo selfølgelig ha det billigst og så bra som mulig. Er ikke helt blank på hva jeg skal spørre om, men vil forsikre meg litt med dere først.

 

 

Selvfølgelig:

* Går motoren?

* Noen spesifike feil med den? Evt. hva?

* Ferskvannkjørt eller ikke?

* Godt ivaretatt?

* Sist service? evt. papirer.

* Pris, prutbar?

 

Vet at de fleste punktene ovenfor er "normale" spørsmål og at man får et lite bilde av hvordan motoren er, såfremst selger er ærlig.

 

Er det noe mer som er verdt å nevne i luren? Vennligst rop ut, hvis det er noe jeg ikke har fått med meg ovenfor.

 

Takker for svar.

Link to post
Share on other sites

Jepp, det er det. Kanskje jeg formulerte meg litt feil.

Situasjon er som følger: Jeg har ikke tenkt å overføre noe penger før jeg har sett den/prøvd. Tingen er at den er 50 mil unna der jeg bor. Så det er veldig kjipt å skal kjøre 100mil og for så komme tomhent hjem. + at motoren står på land, så eneste mulige måte å få "prøvd" den på er å kjøre den i et vannkar.

 

Hovedsaken er hva jeg kan spørre om under samtalen. Slik at jeg kan få et best mulig "bilde" av motoren.

Det gjelder en Johnson 25hk 521cc '93 mod.

Link to post
Share on other sites

Det ville vært interessant å vite hvorfor motoren ble tatt ut av båten og satt ut for salg.

 

Forøvrig så er dette en risikosport, som nevnt over.

 

Jeg tror korespondanse pr epost, hvor du stiller disse spørsmålene om hvilken tilstand motoren er og selger svarer vil holde som "bevis" om selger forsøker seg på noe lureri.

 

Lykke til!

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Lovart låring: Ja, det tenkte ikke jeg på. Superlurt! Takk :flag_bp:

 

Puddingen: Prisen var 9000 kr m. båt hvis ønskelig. + alt av kabler. Regner med at prisen blir lavere uten båten. M en det er bare ren gjetting fra min side, for jeg har ikke tatt kontakt med selger enda.

 

Hva syns dere er en slik motor er verdt, hvis alt er i orden?

Link to post
Share on other sites

Hvilke skader og utbedringer har motoren fått gjennom tiden til nå av nåværende eier, og hvor lenge har denne motoren vært eid av hxn.

Hva kjenner selger til av service/utbedringer som er nødvendig nå eller snart?

Hvem har utført de eventuelle servicene, og hva har vært utført på servicene?

Er selger motorkyndig? isåfall, har det vært tatt kompresjonstest på motoren?

 

Hvis vi snakker påhenger, så er det normalt at disse kjøles direkte av vannet de går i, så har denne vært kjørt i sjøvann eller ferskvann?

Link to post
Share on other sites

når er service foretatt?

høst eller vår...

 

(Høst gjør at eventuell vann i olje ikke får bli der over vinteren og sprenge istykker gearhus)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

da vi kjøpte båt hadde vi 1-2mnd med mail og telefonsamtaler. Hver gang jeg hadde en telefonsamtale tok jeg notater for deretter å kontakte selger per mail der jeg ba han bekrefte det som ble sagt i telefonsamtalen (jeg hadde da skrevet hva jeg mente ble sagt i mailen) hadde han innvendinger kom vi alltid til enighet om hva som ble sagt. Dette var en båt fra 1988 med motorer fra samme årstall. Alt installert matriell skulle fungere, og vi dro for sikkerhets skyld for å se på båten før vi bestemte oss. I alt dritværet og snøstormen som var da vi så på båten ble ikke alt utprøvd skikkelig, og da jeg fikk den hjem viste det seg at det var 2 defekte lensepumper, defekt vannpumpe samt defekt dieselvarmer. I tillegg var det små lekkasjer rundt et par vindu. Selger gjorde meg ikke oppmerksom på dette og mitt intrykk av selger så velger jeg og tro at dette bare er uheldige omstendigheter. Selv om dette har kostet meg 15-20 000kr så tror er ikke jeg villig til å lage en sak av det ettersom hovedinntrykket av selger er veldig godt og han virket utrolig ærlig med det som var av feil og mangler.

 

Men tilbake til saken:

Ta gjerne noen telefoner og ta notater underveis, få disse bekreftet skriftlig så kan du ta nye telefonsamtaler ettersom det ofte dukker opp nye spørsmål når en telefonsamtale har sunket litt inn. Korrespondanse er aldri dumt, og man kan aldri forspørre seg.

Har ingen aning om hvor mye penger det er snakk om i denne handelen, men etter noen samtaler og mail med selger har u nok gjort deg et intrykk av om han unnviker spørsmål og ermed prøver å holde noe tilbake eller om han villig forteller om motoren og dens eventuelle svakheter. Da har du litt mer grunnlag for å vite om dette er noe du har tro på og da er det lettere å bestemme seg for å ta turen for å se på eller ikke.

Dessuten er det jo ikke noe i veien for å spørre selger om det er muligheter for å angre kjøpet hvis ikke motoren er sånn eller sånn, men få dette i såfall kontraktsfestet.

 

En kompis av meg tok 1 uke fri for å reise ned for å reparere en båt han hadde solgt da kjøper fikk motorhavari bare 1 uke etter kjøpet, han hadde ingen forpliktelse til å gjøre dette, men hans argumentasjon var følgende: Jeg skal sikkert selge noe mer i fremtiden så da er det gull verdt med et godt rykte.

 

 

Lykke til med handelen

Link to post
Share on other sites

Kjøp kvalitet (yamaha)

Selv om jeg har en forkjærlighet for Yamaha er det bare tull at kun Yamaha er kvalitet. De fleste utenbordsmotorer fungerer greit. Selv har jeg hatt i tillegg til en drøss Yamaha både Mercury, Honda, Mariner og Johnson. Ingen av motorene har skapt spesielt store problem. Kun småtteri.

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt noen brukte påhengere de siste årene. både usett og "sett". den jeg kjøpte usett (30hk yamaha 1982) var stygg og så ikke så bra ut. men den fungerte og gikk som en klokke:)

kjøpte en 25 mercury og testa den i dunk. den gikk fint der. men den virka ikke på full gass. tennspolen var røket. Uansett er det nok lurt å få prøvd den. jeg ville prøvd den ordentlig på sjøen, ikke bare i en dunk.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Om motoren ligger på finn.no kan du sikre deg med Finn betalingsgaranti, da betaler du på forskudd og pengene settes på sperret konto. Selger får oppgjør når du har bekreftet at motoren er slik som avtalt. Tjenesten koster ikke stort i forhold til den sikkerheten det gir.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville definitivt spurt om tennpluggene ser normale ut etter siste sesong, dvs at de ser tilnærmet like ut, brune med lett sotbelegg.

Da tar du høyde for vanninntrengning, den vanligste årsaken til havari på 2-taktere. Dog er Johnson av de bedre på dette området.

Samt at gearoljen er helt klar, ikke viser tegn til vannlekkasje, da blir den grå, eller enda verre, hvit.

 

Regner med at du har sett bilder av den? At propellen er ok, finnen ikke brukket eller bøyd. En 93 modell bør også se ok ut under dekselet. Er det mye korrosjon og rust kan det indikere at motoren har vært under vann. Slett ikke uvanlig på en 18 år gammel motor. Du bør uansett få selger til å bekrefte at så ikke er tilfelle.

 

Apropos, sjekk at det virkelig er en 1993, når det gjelder utenbords er det nærmest regelen at motorene er eldre enn oppgitt, ofte MYE eldre.. :worry:

Se her for info: https://baatplassen.no/i/topic/16818-utenbordsmotor-finne-aarsmodell/

 

Og vær sikker på at stammelengden er korrekt for båten din.

 

Service på verksted ville jeg ikke lagt noe vekt når det gjelder en 2-takter, dette noe eiere fint kan gjøre selv. De fleste vil vel gjøre jobben mer omsorgsfullt enn et verksted. Består i å vaske bort salt, sjekke gearolje og kjøre i ferskvann.

Og om det skulle være noe 'tull' vil ikke selger kunne skylde på verkstedet.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei Ingar!

 

Takker for et flott innlegg!

Ja, bilder av motoren har jeg sett, den ser fin ut under dekslet (ikke noe rust) og propellen er ikke noe å klage på.

Jeg sjekket opp mot det selger sa ang. modell, og det stemte.

Har pratet med Ivar her inne ang. lengde på stammen jeg må ha, den er i boks :thumbsup:

Jeg legger tennpluggene- og gearolje - tipset på minne! :flag_bp:

Redigert av kewiin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...