Jump to content

Navionics sjøkart-app like god som andre plottere?


tom-ass

Recommended Posts

Fikk nettopp hyggelig mail fra Maxsea om at TZ nå er tilgjengelig på Appstore.

Riktignok uten kart for våre områder ennå. Dekning fra Esbjerg og sørover.

App'en er gratis, mens Wide kart koster € 45.

Det er også gledelig at Maxsea er tilbake på Apple platform.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Har i dag installert Vexilar Sonar Phone for test. Med dette ekkoloddet kan du bruke Navionics kart og få ekkolodd på samme skjerm. Man bruker Wi-FI mellom ekkolodd enheten og Iphone/Ipad. Ledning mellom ekkolodd-svinger og sentralen. Det følger 7.5 meter ledning. Det følger med en hekksvinger noe som åasset dårlig for oss. Vi tok en White Spirit-flaske og delte i to. Limte denne på det mest flate litt akter i vår båt og puttet olje og svinger oppi. Med Astors tykke skrog fikk vi avlesning ned mot 25-30 meter i fart. I følge Navionics Scandinavia skal svingeren vise dybde og bunnforhold ned mot 80 meter med utvendig montert svinger.

 

bilde

 

 

Svinger, hovedenhet med 7.5 meter ledning og koling mot 12 volt. Bonus i pakken er et Smart Phone armbånd og en 12 v dobbel USB-adapter.

 

bilde

 

Dette er hoveenheten som har en av/på-knapp, inngang til 12 volt samt ledning mot svinger.

 

 

bilde

 

Skjermbilde med Sonar Phone tilkoblet.

 

Nå vil jeg prøve ut denne i en tid framover og bli kjent med produktet. I første omgang er dette noe jeg har gått og ønsket meg. Sitte på akterdekket med snøre i hånden og Ipaden påslått med skjermbilkde av hva som er under båten. Vi har i sommer hatt Ipaden påslått på flybridge og med ekkolodd i tillegg på samme skjerm begynner det å ligne noe.

Denne kan kun kjøpes i USA etter hva jeg vet, men regner med at det dukker opp en nosrk importør etter hvert.

 

Jeg brukte rundt 1.5 time på installasjonen. Mest tid på å finne en gjennomføring fra motorrommet og opp dit hovedenheten ble montert.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Ca 150 dollar fra USA. Plasserte hovedenheten ved styreposisjon. Kan egentlig plasseres der du måtte ønske det og der du har tilgang til 12 volt. Den har WI-FI og bør ikke pakkes vekk.

 

Den viser dybde, temperatur, automatisk range, max dyp 240 feet,

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

...men en slik app skal ordne slikt selv...

Og nå har det valget OMSIDER kommet i Navionics (/Meny/Settings/Screen On)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Slutter aldri å forundre meg over all den "dritten" folk installerer i båtene sine. Basere navigasjonsutstyr på mobiltelefoner, iPader og bærbare PC'er med uleslige skjermer og ustabile WIFI løsninger?? Samtidig snakker mange av de samme folkene om hvor erfarne og skikkelige sjøfolk de er?

Kjøp heller en skikkelig kartplotter med en skikkelig skjerm og bruk utstyr man kan stole på. Alt Apple leverer av iPhone og iPad tåler overhode ikke kontakt med vann og heller ikke fuktighet over tid. De fleste bokser og lure ting som selges for vekslepenger er uten kapslingsgrad og virker i en svært begrenset periode. Styr unna!

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post
Share on other sites

Ja ja Stjerneglimt. Du kan jo mene hva du vil om dette. I sommer har jeg kjørt paralellt Garmin 4010 mot Navionics på Ipad og de har vist seg ganske så like hva kartposisjon og detaljer anngår.

Det hele spørs hva slags miljø de skal brukes i.

 

Garmin og lignende er bygget for sterkt sollys og tåler til en viss grad å bli fuktig. Den gir god detaljrikdom i sterkt sollys og kunne kanskje hatt ett bedre nattlys.

Et skjermbrett lik Ipad er svært ømtålig for sterkt sollys og blir overopphetet over tid. Den har etter min erfaring et godt nattlys.

Det finnes greie "poser" å sette disse skjermbrettene i slik at de ikke kommer i kontakt med fuktighet når man bruker den i åpen båt.

 

Jeg har på vegne av båtbladet Båtens Verden sett på nye funksjoner som kommer til, slik som trådløst ekkolodd, som kom i posten i dag.Jeg vil komme med en konklusjon etter bruk over tid. Så får vi dømme om dette er ubrukelig fjas eller noe som båtfolk kan gjøre seg nytte av. Personlig var jeg spent på hva dette ekkoloddet hva god for. Installeringen, oppstarten og den lille prøveturen i dag overbeviste så langt. Den skal få en sjans gjennom hele høsten og vinteren, både til fiske og lystturer.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Slutter aldri å forundre meg over all den "dritten" folk installerer i båtene sine. Basere navigasjonsutstyr på mobiltelefoner, iPader og bærbare PC'er med uleslige skjermer og ustabile WIFI løsninger?? Samtidig snakker mange av de samme folkene om hvor erfarne og skikkelige sjøfolk de er?

Kjøp heller en skikkelig kartplotter med en skikkelig skjerm og bruk utstyr man kan stole på. Alt Apple leverer av iPhone og iPad tåler overhode ikke kontakt med vann og heller ikke fuktighet over tid. De fleste bokser og lure ting som selges for vekslepenger er uten kapslingsgrad og virker i en svært begrenset periode. Styr unna!

Jeg er enig i at jeg ikke aleine ville basert meg på navigasjonsløsninger basert kun på Ipad eller andre nettbrettløsninger.

 

Når dette er sagt så har jeg også Navionics sin kart app på Ipad og denne fungerer utmerket. Itilegg oppdaterer den også kartet i plotteren og Navionics arbeider også med en løsning der en skal kunne overføre ruter fra Ipad til plotter.

 

Ipad snakker også med plotteren og viser samme bilde som på plotteren, noe som gir mulighet for medreisende til å følge med på kartet. Eller at jeg kan ta Ipad med med på dekket bak og lage ruter For morgendagens ferdsel eller senere turer.

Bruker også Ipad som skjerm når jeg fisker og slipper således og montere ekstra skjerm på bakdekket for å kunne se ekkoloddet.

Ipad med kart program er også kjekt å ha som backup om primær løsningen feiler.

 

Erfaringer med Navionics sin kart løsnig på Ipad er at denne er like nøyaktig og stabil som plotteren men da med Ipadens begrensinger mht vann, strøm osv.

Redigert av HAIK (see edit history)

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Synes dette høres genialt ut og mye billigere og mere praktisk enn eget ekkolodd eller ny modul til plotter. Hold oss oppdatert Astor. Mange setter pris på slik nyttig informasjon.

Når det gjelder iPad + Navionics som kart og plotter så bruker jeg disse i tillegg til tradisjonell kartplotter. IPad er et glimrende planlegging og tilleggsutstyr som gjør det mulig å kjøpe og benytte billigere plotter neste gang jeg skal bytte.

Sushi

Link to post
Share on other sites

De fleste bokser og lure ting som selges for vekslepenger er uten kapslingsgrad og virker i en svært begrenset periode. Styr unna!

Min Sony tablet er spesifisert til IP57, som betyr at den tåler dykk ned til 100cm i 30 minutter. Tror i grunnen det skulle være tilstrekkelig.

 

Til mitt bruk, fungerer den og Locus aldeles ypperlig. Hadde jeg hatt større båt, og annet bruksområde hadde jeg sikkert vurdert en kartplotter.

 

Dersom man fikk en add-on som integrerte ekkoloddet inn i Locus hadde det jo vært helt genialt.

Link to post
Share on other sites

Ser mange er kritiske til enkle løsninger. Det er jeg i og for seg enig i. Har selv Raymarine ombord, og konstaterer at det heller ikke er varig kvalitet, og det dyre utstyret har allerede vært uvirksomt og på reparasjon. Det går just nu også tråder om typisk sviktende antenner hos Raymarine.

 

Så hva som er enkel dritt og hva som er kvalitet er ikke lengre lett å avgjøre. Min Ray pakke hadde vel veilende pris på 45000,- i 2009, om jeg synes ikke stabiliteten og kvaliteten på dette er noe man kan stole på. Så jeg er ikke like overbevist om at de kjente merkene nødvendigvis er det eneste saliggjørende i dag.

 

Men jeg plukket i 2009 ut en Furuno fra 1986 som hadde gitt seg, så det fantes jo noe varig før.

Link to post
Share on other sites

Ser mange er kritiske til enkle løsninger. Det er jeg i og for seg enig i. Har selv Raymarine ombord, og konstaterer at det heller ikke er varig kvalitet, og det dyre utstyret har allerede vært uvirksomt og på reparasjon. Det går just nu også tråder om typisk sviktende antenner hos Raymarine.

Så hva som er enkel dritt og hva som er kvalitet er ikke lengre lett å avgjøre. Min Ray pakke hadde vel veilende pris på 45000,- i 2009, om jeg synes ikke stabiliteten og kvaliteten på dette er noe man kan stole på. Så jeg er ikke like overbevist om at de kjente merkene nødvendigvis er det eneste saliggjørende i dag.

Men jeg plukket i 2009 ut en Furuno fra 1986 som hadde gitt seg, så det fantes jo noe varig før.

Nettopp!

Sushi

Link to post
Share on other sites

En annen ting er at de driver å endrer interface, altså kontakter og koblinger slik at må du bytte en komponent så passer ikke koblingene lenger. Skjedde med min tidligere Simrad og nå med min nåværende Raymarine.

Dette genererer et sabla ekstra arbeid og kostnader. Her blir det nok enklere mediPad og Navionics.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Ser mange er kritiske til enkle løsninger. Det er jeg i og for seg enig i. Har selv Raymarine ombord, og konstaterer at det heller ikke er varig kvalitet, og det dyre utstyret har allerede vært uvirksomt og på reparasjon. Det går just nu også tråder om typisk sviktende antenner hos Raymarine.

 

Så hva som er enkel dritt og hva som er kvalitet er ikke lengre lett å avgjøre. Min Ray pakke hadde vel veilende pris på 45000,- i 2009, om jeg synes ikke stabiliteten og kvaliteten på dette er noe man kan stole på. Så jeg er ikke like overbevist om at de kjente merkene nødvendigvis er det eneste saliggjørende i dag.

 

Men jeg plukket i 2009 ut en Furuno fra 1986 som hadde gitt seg, så det fantes jo noe varig før.

Link to post
Share on other sites

Nå er vel dine erfaringer med et enkelt Raymarinesystem et noe begrenset datagrunnlag å basere en statistikk på :wink:

 

For $150 er det mulig å få et svært bra frittstående ekkolodd, det eneste nye her er at det leveres med WiFi i stedet for skjerm og så en app for tablet.

 

For meg ser denne saken fra Vexilar ut som et leketøy, men sikkert helt greit for de som bare er på jakt etter noe til å vise dybde på grunnt vann.

 

 

Jeg har faktisk ei stund nå tenkt på å bestille denne saken fra Vexilar bare fordi det hadde vært gøy å se hva den klarer.

 

http://store12459.americommerce.com/store/p/26-SP100-T-POD.aspx

 

Link to post
Share on other sites

sjøsprøyt+våte fingre+ sterkt dagslys gjør ipad ubrukelig, testen den i hele sommer. Har brukt iSailor og det har fungert veldig bra som kart men ipaden har havnet under dekk, tørt og i skyggen da fungerer den utmerket.

Har hatt vanntett deksel på paden men da respondere skjermen ikke i det hele tatt om det kommer litt fuktighet på fingre, og/eller skjerm.

 

Hadde jeg hatt et lukket styrhus hadde jeg utvilsomt gått for en iPad !

Link to post
Share on other sites

I seilbåt er iPad selvsagt svært utsatt. I min båt som lett lukkes eller kan kjøres delvis åpen delvis lukket har jeg aldri opplevd sjøsprøyt på dasjbordet. Solinnstråling ved kjøring i medsol er problemet.

Siden jeg har en Raymarine C80 som nå virker igjen vil jeg benytte iPad til planlegging og C80 i marsjfart. Hvis testene blir gode så vil jeg nok velge ekkolodd til iPad. Billig og praktisk

Sushi

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...