Jump to content

Navionics sjøkart-app like god som andre plottere?


tom-ass

Recommended Posts

Hei.

 

Har lastet ned Navionics app for iPhone, med kart over Europa. Dette kostet ikke mange kronene, om man samenligninger det med andre elektroniske kart, men er det like bra?

 

En kompis har kjøpt ei snekke på Hvaler, som skal fraktes sjøveien til Oslo, og videre derifra med lastebil. Jeg har gått denne strekningen noen ganger før, men har alltid hatt plotter med meg, og man ender jo opp med å se på den stort sett hele tia. Kommer til å ha med papirkart også, men det er lite sannsynlig at dem blir brukt.

 

Men spørsmålet er altså, er iPhone-app'n like god som en plotter?

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Jeg har den eldre versjonen som heter Navionics marine Norway, og syns denne virker veldig bra.

Jeg har vanlig kartplotter som jeg bruker til vanlig, men har flere ganger sammenlignet Navionics app`n med kartplottere i både min egen båt og i andre båter å jeg syns denne er vel så nøyaktig som både Lowrance og Garmin kartplottere.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker også denne løsningen, men synes, sålenge den er på en iPhone eller Android-phone, at det må bli kompletterende. I forhold til en vanlig kartplotter er jo også funksjonaliteten begrenset. Derimot så synes jeg det begynner å ligne på noe når du får løsningen opp på et nettbrett (iPad, Samsung Galaxy, som er android osv).

 

Interessant test her: http://www.dinside.no/php/art.php?id=870150

 

Innsynsvinkel, robusthet med tanke på marint miljø osv taler jo verken til fordel for smarttelefoner eller nettbrett. For min del så blir disse løsningene reserve eller komplementære. En fastmontert kartplotter er fortsett den beste løsningen, slik jeg ser det og disse får du jo etterhvert også temmelig rimelig inkl sjøkart. Og de er faktisk stort sett bygd for å vise kart.

 

Lett for å trykke seg bort på en telefon og batterilevetiden er heller ikke alltid så mye å skryte av.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Enig med de fleste her. Jeg har Navionics på Android og den funker greit for å raskt se om en sund er dyp nok eller hvor høy brua er som man tenkt seg under. Men skal det seriøs navigering til så er det PCen ved kartbordet som gjelder.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Innbiller meg kanskje at det fungerer bedre på en lukket båt, som du har, enn på en seilbåt eller i en snekke....uten at jeg har erfaring med det.

 

Har du et tydelig og lesbart kartbilde også i sollys? Hvordan har du montert den, eller har du gjort det?

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Skal en kjapp tur Måløy-Karmøy i åpen båt i slutten av uken og leter etter backupløsning for plotter.

 

Så langt har jeg lekt meg litt med iSailor på iPad og Navionics på Android men synes begge er fryktelig dårlige.

 

iSailor: Veldig enkelt i bruk men en har vært innom samtlige funksjoner med litt tilfeldig knotting i 5 minutt. Mister veldig fort detaljer når en zoomer ut og de grovere kartene er forferdelig grove og egentlig helt ubrukelige. Veldig enkelt å opprette og redigere ruter men en kan kun ha en rute på skjermen om gangen.

 

Navionics: Hysterisk dårlig ruteredigering og ingen import/eksportfunksjon. Ser ut som den laster ned kart ved behov, kan bli dyrt. Overlay av flere forskjellige landkart kan være veldig nyttig.

 

Noen som kan anbefale andre løsninger, helst for Android?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Er der brukende ruteredigering på Navionics på iPad? Ser den er 3 ganger dyrere på iPad (men det er jo det meste på iGreiene...)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Da ble det en liten ekspedisjon denne sommeren også: Hentetur skjærgårdsjeep Måløy-Karmøy.

 

Skjærgårdsjeepen er en SeaHunter 550 med Evinrude 115 E-Tec med fastmontert Garmin 525s plotter. Som hjelpeplotter hadde vi med en iPad 1 med iSailor og Android telefon (HTC Sensational XL) med Navionics. Min første ekspedisjon noensinne uten papirkart men med 3 100% uavhengige plottere regnet vi med at det skulle være greit nok.

 

Turen startet på Karmøy kl 02:50 med bil til Bergen, hurtigbåt kl 08:00 til Måløy med ankomst kl 12:40. Selger var allerede på plass med sjøsatt båt med full tank.

 

Kl 13:37 var vi på vei sørover. Turen som sådan var vel grei nok, meldingene var ganske spirkende men gjennomgående nord til nnv frisk bris pluss minus litt. Ugrib viste et vindområde som beveget seg sørover og vi ville være i bakkant av dette hele tiden. Det viste seg å være veldig riktig: Bra med vind i starten og når vi tok en stopp for en matbete hadde vinden roet seg men vi tok igjen vinden ganske raskt. Hadde tydeligvis vært lurt å vente 3-4 timer men det gjorde vi ikke. Den største overraskelsen var Sognesjøen, vet jo at både den og flere andre områder kan være ganske tøffe men det verste området var fra sørsiden av Sognesjøen og hele veien til Mjasundneset/broen der vi hadde regnet med at det skulle være rimelig plankekjøring... Enkeltsteder ellers som var spesielle var like nord av Bekkjarvik, der toppet sjøene seg veldig og vi satte baugen godt nedi et par bølger...

 

Turen er ca 180 NM og med en godværs marsjfart på 30 knop burde vi klart den på 6 timer men med en tidvis veldig frisk bris i ryggen gikk mesteparten av turen i 12-22 knop. Kun i få minutt om gangen kunne vi holde 30-33 knop. Reisetiden ble akkurat 10 timer inkludert en kort pause og 2 bensinfyllinger og om jeg trekker av en halvtime for disse stoppene gir det gir en snittfart på 19 knop.

 

Vi hadde med oss en kartbrikke til Garminplotteren og der hadde jeg lagt inn en rute via Garmin Basecamp. Brukte litt tid på å finne denne ruten men den dukket opp som spor. Av en eller annen grunn forsvant dette etterhvert men hadde egentlig heller ikke bruk for det da iPaden viste seg å være (nesten) glimrende som hovedplotter. Klarte på kjappen ikke å få bildet på Garmin til å vise verken kurs eller nord opp men av en eller annen grunn viste den bare kurs til venstre!??!? Jaja, bedre enn ingenting og vi brukte den stort sett til å vise nærområdet rundt båten.

 

iPaden med iSailor var veldig bra selv om iSailor er et VELDIG enkelt plotteprogram så hadde den det aller viktigste som vi trengte for denne turen. Ruteplanleggeren i iSailor er den suverent beste jeg noensinne har lagt mine klamme fingre på, her burde alle andre plotteprogramprodusenter ta en kikk lære noe :thumbsup:

 

For så vidt så sier det seg selv men en ting erfarte vi med all mulig tydelighet: Betjening av utstyr med små knapper, og det gjelder like mye både Garmin med faste knapper og iPad med touch, er en utrolig krevende oppgave i 20 knop og litt sjø...

 

Begge plotterene gjorde en glimrende jobb på hver sin måte og bare en av de hadde vært veldig snaut på denne turen. Når en ikke er lommekjent i området er det 100% nødvendig med en ferdiglaget rute på forhånd og jeg er glad for at jeg gikk gjennom ruten MANGE ganger og rettet opp småfeil. Normalt vil jeg kunne lage en slik basisrute på et kvarter i iSailor men til sammen brukte jeg vel mellom 1 og 2 timer på denne.

 

Oppsummering av plotterene:

Garmin:

  1. Stødig og grei nok.
     
  2. Liten skjerm for mine over 50 år gamle øyne.
  3. Litt sjøsprøyt og sol gjorde skjermen uleselig og flere ganger trodde jeg at den hadde slått seg av men det var bare å tørke av med en fille så var den "på" igjen.
     
  4. Fant ikke ut av nord opp, kurs opp på kjappen. Fatter ikke poenget med at i det hele tatt skal være en "Kurs til venstre"-funksjon :worry:
     
  5. Fikk ikke lagt inn rute fra KMZ fil på en fornuftig måte.

iPad:

  1. God oversikt men oversiktskartene er utrolig dårlige, skal veldig liten utzooming til før en havner på "verdenskartnivå" og da blir f.eks Kilstraumen fylt ut som fast land og vannlinjen flytter seg lett flere titalls meter...
     
  2. Ruteeditoren er helt suveren, denne er så enkel at bruksanvisning er unødvendig og den har alle nødvendige funksjoner for innlegging og redigering av veipunkter, du finner ut av den på 2 minutt :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
     
  3. Kan kun ha 1 rute vist på skjermen om gangen :thumbsdown:
     
  4. Veldig enkel i bruk men samtidig ikke særlig mange funksjoner. Har det som trengs for enkel navigasjon :thumbsup:
     
  5. Etter en del timer (ca 3/4 ut i turen) begynte iSailor å bli ganske treg, båten ble stående i ro og kartet sluttet å flytte seg automatisk. Zooming tok noen titalls sekund. Tror det har med det lange tracket å gjøre. Prøvde å stenge ned iSailor og starte det igjen uten at det hjalp men da ble jo det gamle tracket også lastet igjen. Da dette begynte å bli et alvorlig problem var vi kommet i hjemlige trakter så jeg gjorde ikke mer med det. Selv om skjermoppdateringen gikk fullstendig i sirup ble tracket lagret nøyaktig i bakgrunnen. Denne tregheten kan jo også ha litt årsak i at min iPad er versjon 1.
     
  6. Hadde silikonbeskyttelse bak på iPaden og tapet den tett til vindskjermen med McGyver-tape for å beskytte mot vannsprut. Det fungerte fint men vanndråper på skjermen fikk til en del uplanlagte zoominger og umuliggjorde en del av de manuelle zoomingene. Bare å tørke rent men bedre beskyttelse mot sprut bør absolutt tilstrebes.

Navionics:

  1. Ble ikke brukt da skjermen ble for liten og håndholdte greier er helt ubrukelige på slike turer som denne.
  2. Navionics appen deaktiverer ikke skjermspareren så etter 1 minutt går den i svart :thumbsdown:
  3. Selv om Navionics bruker KMZ filer internt er det helt umulig å importere KMZ filer. Har hatt en del kommunikasjon med Navionics support i Italia men de ser ikke poenget...
  4. Tror jeg kan slå fast med stor sikkerhet at INGEN av Navionics-app utviklere noensinne har satt sine føtter i båt, denne her appen er ubrukelig :thumbsdown: :thumbsdown: :thumbsdown: Jeg kjøpte den og rakk ikke å skjønne at den var ubrukelig innen 15 minutt angrefristen, heldigvis kostet den ikke stort...

KMZ filer av både rute og track kan lastes ned her. Disse kan enkelt vises i bl.a. Google Earth :thumbsup:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Knottet litt på Garmin plotteren i går og etter å ha valgt andre karttyper (3D Navigasjon, fiskerikart o.l.) ordnet standard navigasjonkartet seg også med kurs opp slik det var valgt i menyen.

 

Ruten jeg hadde lagt inn via Garmin Basecamp fant jeg ikke igjen. Ruten la seg som "Track" i rot på kartbrikken, husker ikke filtypen men den var opprinnelig KMZ. Noen som vet om det er godt nok å bare kopiere en rutefil type KMZ til minnebrikken så er det godt nok for Garmin? Har søkt litt på nett men fant ikke så mye fornuftig om akkurat dette...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker Ipad med Navionics HD, og synes dette er et bra supplement til Garminplotteren! Det geniale er at du kan sitte hjemme i sofaen på forhånd å planlegge seilasen. Jeg bruker en Garmin kartplotter som hovedplotter og har den zoomet inn. bruker Ipaden mere som oversikt. Det er genialt for de andre ombord å følge med på karttet. Eneste negative er at den ikke viser kurs opp, og noen av grunnene ser ut som skvalpeskjær, og er uten tall, selv om du kan føre pekeren over så ser man hvor dypt det er..for fin navigering i urent farevann og trange sund bruker jeg garmin, der jeg er kjendt med symbolene! Det er sikkert et mønster på grunnene i Navionics også, men har ikke klekket koden, og heller ikke funnet en plass der symboler er samlet og forklart!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Arvid A: Mange grunner i mitt nærområde som er i Trondheimsleia, Hitra, Hemnefjorden, Kristiansund så kommer mange uten dybdetall! det står Rocks always under water med dybder om man klikker på symbolet! Bare i nærområdet på 1x1NM fra brygga vår er det 4-5 slike rocks som har en dybde på 8-40m De likner fælt på skvalpeskjær, og det synes jeg er forvirrende! steiner er kunn interessant om dem ligger ved eller innenfor slagrunnslinja. Dem jeg snakker om er kanskje interresant for tankbåter og dem som driver med bunntråling. av en eller annen grunn har jeg vegring for å seile over et symbol som ligger midt i leia ser ut som et skvalpeskjær og ikke har loddetall!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Arvid A: Mange grunner i mitt nærområde som er i Trondheimsleia, Hitra, Hemnefjorden, Kristiansund så kommer mange uten dybdetall! det står Rocks always under water med dybder om man klikker på symbolet! Bare i nærområdet på 1x1NM fra brygga vår er det 4-5 slike rocks som har en dybde på 8-40m De likner fælt på skvalpeskjær, og det synes jeg er forvirrende!......

Enig, det er forvirrende. Men som du ser har noen av skvalpeskjærsymbolene en rød ramme og det betyr at skjæret til vanlig ligger i sikker dybde. Likevel obs. jeg har funnet feil. Som plotter for å se hvor båten beveger seg i forhold til kartet er Navionics-appen grei nok, men du får ikke opp hverken kurs avstand eller tid til målet uten å trikse med undermenyer. Har du ellers en god GPS hvor du har lagt inn waypoints og ruter er appen et godt supplement.

Link to post
Share on other sites

Bruker Navionics på galaxy tab: Fungerer greit nok, men som supplement. Raymarin'en - kalt Raymond - vil ofte dele på 0, og da forvirrer han bare seg selv og må løpe og gjemme seg, Navionics fungerer sånn sett bedre. Kan sikkert oppdatere software'n i plotteren for å bli kvitt problemene. Siden Raymond drar på åra (er vel snart ti år) er han ikke kjappest heller, det tar for lang tid å tegne opp kartet (må f.eks. kjøre med "north up", hvis ikke justerer bildet seg hele tiden og det hele blir dermed ubrukelig), det går også mye raskere på tab'en, og sikkert på de fleste moderne plottere også. Idiot-problemet med skjermsparer som skrur seg på nevnt over bekreftes. Men kan også være en fordel, gitt dårlig batterilevetid, og at tab'en bare er backup og stort sett lever i lomma.

 

Bruker også Navionics-kartet på Tiki/PC. Tiki har etter min mening et veldig ubehjelpelig brukergrensesnitt som bare er til irritasjon - ihvertfall for meg.

Link to post
Share on other sites

Jeg angrer som en hund på kjøpet av Navionics HD Europe på min iPad. Har nevnt det i en annen tråd, og som nevnt over av andre: Den er ubrukelig i trange sund og urent farvann.

Brukes kun som planleggingsverktøy hjemme, og for å holde kurs på lengre strekk.

 

Det er nevnt angrefrist over. Kan man heve kjøpet på møkk man kjøper i AppStore?

Link to post
Share on other sites

Jeg angrer som en hund på kjøpet av Navionics HD Europe på min iPad. Har nevnt det i en annen tråd, og som nevnt over av andre: Den er ubrukelig i trange sund og urent farvann.

Det er nevnt angrefrist over. Kan man heve kjøpet på møkk man kjøper i AppStore?

Nå står det vel ingen steder at du har kjøpt en kartmaskin.

Du har vel en telefon med tilbehør, så den blir et litt avansert leketøy.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

"Nå står det vel ingen steder at du har kjøpt en kartmaskin.

Du har vel en telefon med tilbehør, så den blir et litt avansert leketøy"

 

Sant nok. Føler testene som har vært i bl.a. VG har vært alt annet en objektive i sine vurderinger. Terningkast 3 fra meg

Link to post
Share on other sites

Hvis man slår av Autolås på iPhone , går den likevell i svart etter to min?

Nå har jeg bare kjørt Navionics på Android men det virker helt sikkert å slå av Autolås både på Android og iPhone men en slik app skal ordne slikt selv, det gjør andre apper som iSailor. F.eks. fjernkontroll-appen til mitt Onkyo surroundanlegg har et valg for om den skal aktivere autolås eller ikke.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Nå skjedde det mye på Android siden. De større sjøene her på Østlandet har blitt oppgradert med dybde markeringer, hvilket innebærer at trollingfisket blir direkte morsomt heretter. Nå kan vi med noen få meter avvik dra dorgeskjeer og annen redskap langs mælbakker og djupårer som aldri før. Virkelig artig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...