Jump to content

Mariner 1976 mod starter litt, men går ikke


B8en

Recommended Posts

Forsøker å få igang en Mariner 48, fra 1976.

Har hatt oppe forgasserne, og gjort de reine, de var full av irr. Har ikke rørt dysene, bortsett fra å stukket nål gjennom dem.

Når jeg drar en del ganger starter motoren opp i 1-2 sek, og stopper igjen.

Hver gang jeg drar kommer det røyk ut eksosen,

Av og til smeller det ut av eksosen.

 

-Det er gnist på pluggene, nye plugger.

-Forgasserne får bensin, De renner over når jeg drar i startsnora. (skal de det?)

-Pumpa fra bensinslangen blir ikke hard! samme hvor mye jeg pumper.(Luft i systemet?)

-Pluggene blir våte.

-Bensin er blandet med olje, ca 2%

 

Noen som har tips eller har hatt lignende problemer?

Motoren har stått lenge, usikkert hvor lenge.

Link to post
Share on other sites

de skal ikke renne over, irr i flottørhusene vil også kunne gjøre at flottørnålene enten ikke åpner normalt - eller som her ikke lukker som de skal. Blæra skal bli hard ja.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har nå tatt opp forgasserne på nytt og blåst de reine.

Byttet bensin, og pumpe på slange, samt vasket bensintanken.

bensinpumpe på motor er demontert, og sett over.

Filter er gjort reint.

 

Motoren tenner såvidt av og til enda.

Nederste plugg blir våt,

Øverste plugg blir våt, men litt brun også, minner om rustvann eller annen grums.

 

Når jeg heller litt bensin direkte i plugghullene tenner den på dette, og blir litt medgjørlig ca 10-15 drag etterpå.

 

Tenker at det er mye grums og eventuelt vann i reed ventiler etc som kan gjøre at den blir fort rå.

Det er gnist på plugger, men synes det er litt svak gnist.

 

Noen som har erfaring å dele?

Bør jeg bruke full choke, og ingenting gass?

Hva med å bruke startgass for å få den igang? ser at i andre tråder at det kan være uheldig.

Link to post
Share on other sites

Har nå demontert forgasserne enda en gang, og gjort skikkelig rent i reed-ventilene.

Starter fortsatt ikke.

 

Kan det være for lite gnist? Pluggen gnistrer men litt svakt.

Det kan se ut som ørsmå vanndråper på en av pluggene når jeg tar de ut.

Er det noen tetteringer som kan være gåen da? jeg har motoren i stamp, og den drar vel ikke opp så mye vann når den ikke er i gang?

 

Hvor mye bør kompresjonen være på denne? Målte den til ca 5kg.

Link to post
Share on other sites

Det kan være at det er fordi gnisten er svak, det hender også at gnisten blir dårligere/forsvinner når pluggene blir skrudd i, men viser gnist når de er løse.

 

Kan være f.eks nederste simmring på veiva som gjør det at det er vannpærler på pluggen, men det pleier jo ikke komme opp før man har kjørt motoren litt.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har montert pluggene som skal være iht spesifikasjoner på mercruiserparts.no. Har ikke justert noe på dem.

 

Bensinpumpa har jeg sjekka, men ikke veldig grundig. Fant ikke hull eller sprekker i den.

 

Har prøvd med startgass for å eliminere drivstoffproblemer, den går ikke noe særlig på startgass heller..

 

Det kan se ut som det er en del irr/rust på stator, kan dette bidra til å gi dårlig gnist?

Skal prøve å få av svinghjulet og pusse over med smergelpapir.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...